أنا أخدت برأيكم وعملت موضوع باستطلاع جديد .. عنوانه:
http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=33807
رقم العضوية : 3891
تاريخ التسجيل : 29Dec2007
المشاركات : 3,655
النوع : انثى
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008
الحالة :
رقم العضوية : 13406
تاريخ التسجيل : 22Jun2008
المشاركات : 30
الحالة :
أنا أخدت برأيكم وعملت موضوع باستطلاع جديد .. عنوانه:
http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=33807
رقم العضوية : 5361
تاريخ التسجيل : 07Feb2008
المشاركات : 270
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Rbna Yb3t
السيارة[2]: كيا نيو سيراتو 2011
دراجة بخارية: لا توجد
الحالة :
اسمحولى انى اشترك معاكم فى المناقشات اللى قعدت أطلعها صفحة صفحة ........ممكن ؟!!!
رقم العضوية : 5361
تاريخ التسجيل : 07Feb2008
المشاركات : 270
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Rbna Yb3t
السيارة[2]: كيا نيو سيراتو 2011
دراجة بخارية: لا توجد
الحالة :
كان ليا تعليقين تلاتة الاول كدا وبعدين ندخل فى الموضوع على طول .......
1) أستاذ Renamr الاية الكريمة بتقول اية فأسلوب الرد على الجهلاء ....وكلمة جهلاء ديت مش سبة فالقران أبدا لم يكن كلام سباب ولا فحش القول لكن كلام منزل من رب العزة تعالى وجل شائنه وتنزه عن كل نواقص المخلوقات فالجهل صفة كل من لا يعلم ....... تصف الاية عباد الرحمن بأنهم من يردوا على من لا يعلم بأن يقولوا سلاما ... سيدى الفاضل أعتقد انك والبعض أيضا من الاخوه فى المنتدى رد بقسوة شديدة وبلهجة لا تتضمن شئ من السلام ....اذا كان القرآن بيذكرنا لما نجادل المخالفين لنا فى الدين بالتى هيا أحسن يبقى هوا ده اسلوبنا فالرد على ابناء عقيدتنا ......بعتذر ل أ.سعداوى عن أى كلام وأى ايحاءات ومش هطلب منه أى اعتذار لانه ببساطة مش عارف .....وبدل منتريق ونرد بشده نعرفه لان ذنبه فرقبتنا كلنا .....وخيركم من تعلم العلم وعلمه ............
رقم العضوية : 5361
تاريخ التسجيل : 07Feb2008
المشاركات : 270
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Rbna Yb3t
السيارة[2]: كيا نيو سيراتو 2011
دراجة بخارية: لا توجد
الحالة :
2)الاستاذ اللى ذكر أن ماتخدش بفتاوى على جمعه ......وعدد من مايرد عليه .......أولا لا يجوز أن تكون لغة الكلام عن العلماء بالشكل ده ويأخى شوف أصحاب الملل التانية بتعامل علمائها أزى ....مش مطلوب نقدسهم بس نحترمهم شوية ..........
وكمان فى حاجة مهمة لما ننقدهم مننقدش بالبق والكلام الشفاهى ....ربنا أكرمنا وجينا فى عصر أصبح وسائل التوثيق فيه متعدده....قول أفتح الكتاب الفلانى الصفحه الفلانية فيها كذا كذا ......او الحلقة الفلانية فيوم كذا بتاريخ كذا ......او الفتوى رقم كذا لسنة كذا ............ومصدر الفتوى يصدرها وفقا لظروف معينة ولبيئة ووقت معين ولذلك عند القيام بالقياس .....عشان تاخد بفتوى قالها فلان الفلانى فى العصر الفلانى فى حالة فلانية....لازم القائم بالقياس يكون ذو علم وكمان ملم بالبيئة من حوليه ....
وبعد كل ده وبعد ميجتهد بكل جهده للوصول لفتوى عن الموضوع فهنا لو لم يصب ....فمش هيتعلقله المشانق دينا أرحم من كدا.....فهذا لاينتقص من حقه شئ ولا يعنى انه لم يصب فى فتوى او 2 انه غير اهل للفتوى بالمطلق ....بكلم بالعموم مش د.على جمعه......فرفقنا بعلمائنا هما بنى ادمين برضوا....
رقم العضوية : 5361
تاريخ التسجيل : 07Feb2008
المشاركات : 270
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Rbna Yb3t
السيارة[2]: كيا نيو سيراتو 2011
دراجة بخارية: لا توجد
الحالة :
3) الاخوه اللى مستغربين موضوع وسطنة السلعة ....
أيوه أكيد لو فى وسطنت سلعة يبقى حلال !!!!!!!!!!!
وعلامات التعجب منى ان مستغرب لنكم مستغربين
ماهى المرابحة الشرعية أساسها أصلا وسطنة السلعة بمعنى أن أن محل المبيع سلعة وليس وحدات نقد .....بالبلدى مش بتاخد فلوس بتاخد سلعة ...... وسطنة يعنى وطبعا عشان تتم الوسطنة ديت لازم البنك يشترى من المعرض سلعة ويتملكها * وبعدين يبعها تانى للعميل *.....
*التنين دول هما اسباب 33 صفحة
هى دى معنى كلمت وسطنة سلعة وده شرط أساسى لوجود المرابحة الشرعية ...
رقم العضوية : 2490
تاريخ التسجيل : 07Oct2007
المشاركات : 456
النوع : ذكر
الاقامة : المعادى- القاهره
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: رينو داستر
الحالة :
كلام سليم
امال الناس اللى ردت على الاستاذ سعداوى لو كانت موجوده والراجل كان بينجس المسجد
وكمان فى حضرة رسول الله صلى الله عليه وسلم كانوا عملوا فيه ايه موتوه
ربنا سبحانه وتعالى امرنا ان ندعوا الى سبيله بالحكمه والموعظه الحسنه (بدون كتابه الايه منعا للاخطاء)
مع كامل الاعتراف بان الاستاذ سعدواى كلامه صعب شويتين
م ياسر عياد
رقم العضوية : 5361
تاريخ التسجيل : 07Feb2008
المشاركات : 270
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Rbna Yb3t
السيارة[2]: كيا نيو سيراتو 2011
دراجة بخارية: لا توجد
الحالة :
نيجى بقى للاجراءت وقصدى الاثنين اللى معلم عليهم دول وقبل مبدء هسئل سؤال ياترى البنك الاسلامى ده بيجيب الفلوس اللى بيجبلك بيها العربية منين ؟!!!
البنك بيمول عمليات المرابحة والمشاركة والمضاربة وحتى فى بيع السلم والاستصناع من أموال المودعين اللى هما حاطين فلوسهم فى البنك من خلال عقد مضاربة بيكون فية المودع هو رب المال والبنك هو المضارب بالمال.......وبالتالى فالبنك والقائمين عليه وكل كبير وصغير مسئول عن الفلوس ديت بأن يتم أستثمارها والمضاربة بيها فى الاوجه الشرعية وبدون تعرضها للضياع والمسئولية ديت قدام رب العزه قبل متكون قدام أصحاب المال ....يعنى تخيل كدا حضرتك حاطط 40000 جنيه فالبنك وبعد 3 شهور جالك كشف حساب لقيتهم كاتبين مثلا ..تم خصم 15000 جنيه نصيبكم فى خسارة عملية مرابحة رقم .... وطبعا عقد المضاربة الشرعيه ينص على تحملك الخسارة.......ساعتها هتعمل أيه ؟!!!!
عشان كدا يجماعة لازم نقدر مجهود الناس اللى فى فيصل ولا أى بنك اسلامى تانى لان الناس بين شقى رحى من ناحية ضمان اموال المودعيين ...أرباب المال ...ومراعة شرع الله فى سبل أستثمارها ومن ناحية أخرى عدم تقييد العملاء والتضييق عليهم ...عملاء المرابحات والمشاركات...وبرضوا مراعاة الشريعة الغراء
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
أنا كنت واحد من اللي قالو اننا مناخدش بفتاوي المفتي بتاعنا و الموضوع مش موضوعنا فياريت متفتحوش تاني بس هضربلك ابسط مثل يدل على تغير المفتي بعد المنصب (كان المفتي قد أحل الختان قبل توليه الفتوى و حرم التعامل مع البنوك الربوية و بعد المنصب نفس الفتوتين بس بالعكس)
هو وجه الاعتراض ان مش اي توسط للسلعة يعني ان المعاملة بقت حلال صافي و هو دا اللي بيفتي بيه بعض الناس
معلش ايه علاقة الكلام دا بصلب الموضوع بتاع التقسيط الحلال؟
ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس
رقم العضوية : 4782
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 1,853
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: سيريون 2008 1.3 16v
السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v
دراجة بخارية: لا
الحالة :
السلام عليكم
معاك حق يا أحمد في هذه النقطة......بس المشكلة إن في ناس بتجادل لمجرد الجدال وإثبات الرأى وهو معندوش إستعداد إنه يسمعلك أصلاً ولو كلمته يرد عليك ويقولك ده كان زمن أبو جهل!!.....وبعدين المشكلة الأكبر كمان إن في ناس كتيرة بتشوف الموضوع دة وتكسل تقراوه من الأول ويخش على أخر صفحة في مشاركات ويكتب رأيه بدون علم وفي بعض الأحيان بقلة زوق وإستخفاف بعقولنا
أنا فاكر في موضوع كامل عن مشروعية التأمين وفي أخر المشاركات واحد دخل وكتب بسخرية "إحنا في زمن الراجل مشي على القمر وإنتو لسه بتكلموا نخش الحمام بالرجل اليمين ولا الشمال"
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " لا تزال طائفة من أمتي ظاهرة على الحق حتى تقوم الساعة "
المفضلات