ايه ده إنت طالبني بالإسم! حقك عليَّ يا سيدي لسة واخد بالي.

أنا مش هأتكلم عن الابيزا عشان مبحبهاش, لا الجديدة ولا القديمة ولا القديييييمة. لو كنت قلت ليون كنت اتكلمت قوي. D:

المهم احنا قعدنا اتكلمنا من هنا للصبح عالجين 2 مش هنخلص فـخلينا نتكلم عالثبات والجري والفرامل.

بالنسبة للجري, الجين مش وحشة قبل ال 100, بس هي أحسن بكتير بعد ال 100, يعني من 100 ل 180 كده هتلاقيها بتعلم على عربيات كتير 1600 بسهولة.

بالنسبة للثبات, هديك تجربة صغيرة كده كنت ماشي عالصحراوي على وخدت غرزة قوية شوية شمال فيمين على حارتين على 155 كم (غلط أنا عارف بس هي جت كده) العربية وانا برد يمين ومكنتش أعرف رد فعل العربية عالسرعة ده هيبقى ايه (لأنها كانت أول مرة) لقيتها قامت لمة نفسها تاني بكل أدب وأخلاق!

بالنسبة للفرامل, كلمتين: الناس بتفتي.

الفرامل زي الفل, وبتوقف بطريقة حلوة تحس العربية بتتسحب من ورا من بتترمي على وشها زي عربيات تانية. برده حتت إنها مابتقفش على طول ده ميزة جامدة لقيناها بتديك تحكم كامل في قوة الفرامل اللي إنت محتاجها مش من أقَل دوسة تلبس في الدريكسيون زي عربيات.

أداء الفرامل بأقوى دوسة من 100 كم بتوقف العربية في وقت حوالي ثانيتين او ثانيتين ونص.

أداء الفرامل من 60 كم أو أقَل مع عمل ال ABS جيد مش ممتاز, يعني في السرعة القليلة بيطول مساحة الفرملة على عكس وانتا على 100 أو أكتر.


شوية الحوارات اللي سمعتها عن السخونة, فيه حالات كتير بيبقى إن الثرموستات بتاع كوع الرادياتير بيعلق فمياه التبريد مبتوصلش وبالتالي العربية بتسخن, مجرد مابيتغير كله بيبقى تمام والعربية بتستحمل أسوأ أيام الصيف الحمد لله بالتكييف كمان.

ده كان ملخص النقاط المهمة, لو عايز تسأل عن حاجة تاني دوس.