السلام عليكم,

انا كان عندى حيرة بين الفكترا2003وأسترا 2006 والميجان2 بس لما نزلت السوق أمبارح ,, أية الجمال والشيكة عربية يتقال عليها ركوبة بجد ودا كان هدفى.. مش هطول عليكو الناس فى المنتدى بتشكر فيها والميكانيكيا برة بيسبو لها واللى يفكر يشتريها.... بس طبعا العربية أعلى كتير من فئتها السعرية حتى ولو كان أوبل...

للى عايز يعرف عن أسباب سوء سمعة الميجان و مشاكلها اللينك دة أكثر من رائع خمس حلقات :
http://www.nilemotors.net/Nile/30154-a.html

طيب المطلوب دلوفتى للناس اصحاب الفئة المتوسطة اللى طبعاً نفسوا يجيبها:

1- هل لازم يبقى كل الصيانة فى التوكيل والا أكشف بس عندهم وأصلح برة والكشف بكـــام والا كلو برة.
2-حد يتفضل يحطلنا لينك لتمن قطع الغيار برة وجوة التوكيل.
3- ما هو أحسن موديل مع العلم وجود شكوى من 2005 وأيضا ياخذ فى الاعتبار أن الاكثر أنتشار فى البيع مو2006 فهل كل هذا الموديل بالكامل ناجح.
4- لما أجى اسال على أسم الفتيس الجديد صاحب اللا مشاكل ودة من أول موديل أية.
5- لو أنا بسافر مسافات برة القاهرة هل فعلا ممكن اللقى العربية تقف بيا نتيجة لامر من السوفتوير...هل دة وارد (ينصح التفاصيل بشدة) وهل برضة فى مشاكل تانية ممكن تعترضنى,, وبفرض انى فى مكان نأى فى محافظة ما ...شوية والعربية عطلت بيا هل اى ميكانيكى يعرف يظبطهالى او انا فى طريقة أتصرف بيها...... .
6- طيب بعد ما أطمنت أن انا هشترى أزاى أجيب عربية لقطة (للى ميعرفش مينفعش تجيب عربية مش ماسكة نفسها والا مش هتمسك أنت نفسك),, بمعنى أزاى أعرف ان كل الصيانة فى التوكيل عن طريق رقم الشاسية هل دة بمقابل وهل ينفع عن طريق التليفون قبل ما أحجز كشف ولو كشفت على العربية عندهم بكام ...و هل فى ناس موثوق بهم أهدى فى السعر داخل او خارج القاهرة (يرجى ذكر الاسماء والعنوان أو التليفون والسعر برضة :) ).
7- ماهو رينج الاسعار فى كل من موديل 2006-07-08-09 فى الحالات النظيفة.

8- أضف نصيحتك
9- رجاء اللى هيرد لازم يكون وحش من الوحوش عشان التفاصيل.......

أسف للاطالة بس الموضوع يهم ناس كتير.

جزاكم الله خيرا أنشا الله
[/SIZE]