بعد الجواز انا بتغير وهي كمان احنا بني ادمين والزمن بيغيرنا فاكيد مش هفضل اطلب منها انها تكون ملكة جمال لا بعد كدا يجي دور العشرة الطيبة والمودة.
عرض للطباعة
الحمد لله
نفس وضعك اشتغلت سنتين مع مجموعة منعدمى الاخلاق كل شىء مباح حتى الخوض فى اعراض الزملاء
بالاستعانة بالله و التوكل على الله قدرت احمى نفسى و مبقاش زيهم و بفضل الله و توفيقه بقيت اعرف افهمهم و العبهم اوقفهم عند حدودهم , لدرجة ان فى اخر ايامى بقوا يحتنبوا الشغل
التدين
والصفات الشخصيه
انا تابعت كل الردود اللى فاتت ... والغريب انى ملقتش الا رد واحد جايب سيرة مستوى التفكير او الذكاء (وكان فى اخر مرتبة فى الرد)
عن نفسى انا مواصفات الزوجة اللى بدور عليها :
1- تكون ذكية ودماغها كبيرة ومتكنش ناشفة علشان اعرف اتعامل معاها بعد كده ولما تحصل مشاكل نعرف نحلها
2-تكون على قدر من التدين وتبقى عارفة واجباتها قبل حقوقها
3- على رأى والدى ( تكون خارجة من بيت عيلتها شبعانة )
3-الجمال ده انا شايفه نسبى ... انا اهم حاجة انى اقتنع بالبنى ادمة اللى قدامى ككل بكل حاجة فيه
عجبتنى جملة الفكر والعقل مهم جدا لأن فى شباب كتير عايزها مبتعرفش تفكر قوى عشان متعرفش تتناقش معاه ومش عايز يبقى لها رأى فممكن يكون ضد رأيه عايز يريح دماغه من الاخر وده تلاقيه واضح قوى فى واحد فى اواخر الأربعينات وعايز واحدة متخرجة من الكلية طازة ويقول اصل عشان اشكلها على مزاجى موهوم يا عينى : )
بس فى مشكلة كتير ناس تقول انا عايزها متدينة واول مالتدين بتاعها ده يصطدم مع رغباته ورغم اقتناعه بأن عندها حق يتخنق من تدينها ده
لو اتكلمنا مثلا عن رفضها الأختلاط فى الفرح او رفضها انه يمسك ايدها او اى حاجة هو عايز يعمل عكسها ساعتها بيبقى تدينها تشدد وخنقة
فبالنسبة للتدين بيتهيألى لازم يكون فى تقارب بينهم برضه مش فرق شاسع ونية قوية من الطرفين انهم يعلوا مع بعض
عن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن رسول الله - صلي الله عليه وسلم - قال "تنكح المرأة لأربع: لمالها - ولحسبها - ولجمالها - ولدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك" رواه البخاري ومسلم في صحيحيهما .
بص يا باشا
فكك من اي معايير
وانا بقول لحضرتك الكلام ده عن تجربة فعلا
انا خطبت مرتين
اهم حاجة .... لا معايير ولا غيره
اهم حاجة انت عاوز ايه
انت عاوز ايييييييييييييييييييييييي يه
حديث الرسول بيقول فاظفر بذات الدين
والمجتمع حواليك بيفرض عليك تقبل حاجات معينة وترفض حاجات
يعني في تقاليد .. في عيب .. في عيلة عاوزة تفرح بيك
في عيلة هتناسب عيلة تانية وهيبقوا واحد ومن حقهم يرتضوا الناس اللي هيناسبوهم
كل ده لازم يتاخد في الاعتبار
ومحدش طبعا يختلف علي اهمية الالتزام والتدين وانه ييجي نمرة وااااحد
لكن خلاصة تجربة عملية اقدر اقولك انك مش هترتاااااح الا لو اخدت واحدة انت مقتنع بيها
من الاخر علي مزاجك
سيبك من ايه المعيار او ايه المفروض
انت راحتك في ايه
دماغك ايه
متخدش حد مش هترتاح معاه عشان المفروض او الظروف او المجتمع او العيلة او الناس او منظرك او .. او ..
ارضي ابوك وامك لانهم اللي باقينلك
وقبلهم طبعا ترضي الله عز وجل
اما غير كده شوف انت هترتاح مع مييييييييييييييييييين
ودماغك ايييييييييييييييه