| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 7 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 62

  1. #1

    الصورة الرمزية ashour

    رقم العضوية : 3718

    تاريخ التسجيل : 14Dec2007

    المشاركات : 222

    النوع : ذكر

    الاقامة : October

    السيارة: Mafesh

    السيارة[2]: Opel Corsa 1.6

    دراجة بخارية: Mafesh

    الحالة : ashour غير متواجد حالياً

    افتراضي ملكة تتنازل عن عرشها...!!!! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بســم الله الرحــــــــــــمن الرحيــــــــــــم


    وصفهم بـ «آخر الرجال وقوفاً في العالم»
    مؤلف أمريكي يدعو السعوديين لتحجيم مشاركة المرأة




    خالف مؤلف أمريكي مناهض للحركات النسائية، رأي المنظمات الحقوقية في بلاده، بخصوص المطالبة بتوسيع مشاركة المرأة السعودية في كل المجالات، لافتاً إلى أن المجتمع الأميركي لم يجن من مشاركة المرأة سوى «تآكل القيم الأخلاقية والاجتماعية».



    وبدا غاري نيلر الذي ألف كتاب «لعنة العام 1920»، معجباً بثقافة السعوديين تجاه المرأة، واصفاً الرجل السعودي في حوار مع «الحياة» بـ «آخر الرجال وقوفاً في العالم». وأضاف:

    «في الحالة السعودية الأنظمة الدينية والاجتماعية، إضافة إلى الحقوق المدنية، تبدو أكثر انسجاماً من تلك الموجودة في أوروبا وأميركا، فالصفات الأخلاقية والدينية للسعوديين أكثر اتساقاً وأفضل من حال مؤسسي الولايات المتحدة».



    وطالب نيلر في رسالة وجهها إلى من سماهم «إخوانه في السعودية» برفض كل الأصوات المطالبة بفتح المجال أمام المرأة للتصويت والمشاركة السياسية، محذراً من «لعنة مقبلة تشبه تلك التي أصابت الولايات المتحدة، حينما أتيحت الفرصة للمرأة الأميركية لإسماع صوتها والمشاركة في التصويت».

    .
    .
    .
    .

    ويبرر نيلر رأيه المخالف للعقلية الغربية بشكل عام بـ «النتائج المدمرة التي طاولت المجتمع الأميركي بعد عام 1920، وهو العام الذي نالت فيه المرأة الأميركية حقها الوطني في التصويت». واستطرد معدداً الآثار المترتبة على توسيع المشاركة النسائية، «اقتصادياً، ارتفعت التكاليف الحكومية بشكل متسارع، بشكل صار يهدد الاقتصاد الأميركي»،

    مستدلاً بدراسة أجراها قسم القانون في جامعة شيكاغو في هذا الجانب بعنوان «كيف أثر انتخاب المرأة بشكل متسارع في حجم ونطاق الحكومة؟


    ويضيف «أما اجتماعياً، فإن ثلاثة أرباع حالات الطلاق المنظورة في المحاكم الأميركية، تقدمها نساء بشكل يهدد الأمن المالي والتماسك الاجتماعي للأسر».



    وإن بدا غاري نيلر معجباً بالثقافة السعودية فهو لم يزورها «على رغم اتصاله بالسفارة السعودية في واشنطن، ومحاولته الحصول على شرف استضافة زيارته لها


    ، مضيفاً أنه لم يتعامل بشكل مباشر مع المجتمع السعودي، غير أنه يرى أن «من السذاجة أن يتم التفكير في وجود ثقافة كاملة في كل الجوانب


    وتابع: «لقد جربت الثقافة الأخلاقية والممارسات التي يؤديها السعوديون من خلال تربيتي لخمسة أطفال على العادات واللباس ذاتها، أعتقد أن لها قيمة كبيرة».
    .ويتساءل نيلر متعجباً عن «شكل الفضيلة والأخلاق وضبط النفس والأمومة لدى النساء بعد حصولهن على حق المشاركة السياسية والمساواة في التعليم والتوظيف، بدلاً من الاهتمام بالمظهر والملابس؟».

    وحول خوفه من تبعات دعواته لسحب الحقوق من المرأة بعد إصدار كتاب «لعنة العام 1920»، قال: «لسوء الحظ، زوجتي وأسرتي رفضوني، ولم يعد لي أن أدعي انتمائي إلى الديانة المسيحية في ظل المسيحية التقليدية، كما أن عائلتي تخلت عن الثوابت التي نشأت عليها، التي كانت في غاية الأهمية لنا، وانتقلت إلى العالم الآخر المليء بالمتعة». .

    وحول ما إذا كانت رسالته للسعوديين تتعارض مع قضية تزايد البطالة بين النساء في السعودية بسبب وجود عدد من الموانع المسيطرة على عمل المرأة، فضلاً عن وجود عدد من القصص الناجحة لنساء سعوديات ناجحات على المستويين العملي والأسري، قال: «لا يوجد تشابه بين المجتمعين السعودي والأميركي... لكن هل أنتم مستعدون للتعامل مع الإحصاءات الأميركية، إذ إن نسبة الطلاق تصل إلى 53 في المئة، وعدد البيوت الزوجية التقليدية نحو 50 في المئة!».

    ويواصل نيلر هجومه على الوضع الذي وصلت إليه حال المجتمع الأميركي بعد إعطاء المرأة حقها في التصويت، مشيراً إلى قضية الإجهاض التي بلغت أرقامها نحو 3500 حالة إجهاض يومياً في أميركا وحدها، مرجعاً ذلك أيضاً إلى الحقوق «أو اللعنة» التي أعطيت للمرأة. واختار أن يصف الحرية للمرأة الأميركية بـ «المدمرة، إذ دمرت الأسرة الأميركية والأخلاق وعدداً لا يحصى من الأرواح (في إشارة إلى موضوع الإجهاض)، فضلاً عن زعزعة الاستقرار المالي وغياب احترام القيم وقدسية الزواج، والخلط بين الحقوق الشرعية السياسية للرجل والمرأة».


    ويؤكد أن «الأمهات من النساء لسن أبداً عاطلات»، وأن المشكلة تكمن في «عدم رؤية ما يؤدي إليه هذا الطريق وتبعات إعطاء المرأة حقها وحريتها في مشاركة الرجل».


    يذكر أن غاري نيلر حاصل على درجة البكالوريوس في العلوم من جامعة تكساس للتقنية، وبدأ تناوله لقضايا الحركة النسائية في عام 1994، مصدراً كتابه الأول «لعنة العام 1920»، الذي يعد الأول من نوعه في مجال درس الحركات النسائية، مبيناً أن سبب توجهه لهذا المجال هو: «تدمير هذه الحركة للأرواح والعائلات والمجتمعات والدين».

    رسالة غاري نيلر إلى خادم الحرمين الشريفين

    لم يكتف المؤلف الأميركي بإبداء إعجابه بالثقافة السعودية وانتقاد وضع المرأة الأميركية، بل اختار أن يوجّه رسالة إلى خادم الحرمين الشريفين الملك عبدالله بن عبدالعزيز عبر «الحياة»، قائلاً:


    .
    «لقد درست الإسلام الذي بدأ في بلادكم، وقرأت عن التزام ملوك السعودية الثابت نحو الدين الإسلامي، ونحن هنا في الولايات المتحدة لدينا تراث ديني غني، ولكننا - بخلافكم - لم نلتزم بهذا التراث وتناسيناه، ما أدى إلى التدهور والخراب».



    واستشهد نيلر بمقولة الرئيس الأميركي الأول جورج واشنطن: «من بين كل العادات والتصرفات التي تؤدي إلى الازدهار السياسي، فإن الدين والأخلاق لا غنى عنهما».



    وأضاف: «أحيي فيك وفي شعبك المحافظة على الدين والأخلاق أولاً وقبل كل شيء، إضافة إلى احترام الخط الحيوي للتمييز بين الرجل والمرأة، والتي هي سبب سقوطنا في أميركا أخلاقياً ومدنياً واجتماعياً




    وقال: «لاحظت في الآونة الأخيرة إدانة الإعلام الأميركي لأخلاقياتكم، خصوصاً في ما يتعلق بموقع المرأة السعودية،

    إنني كأميركي أدرك كيف تخلينا عن حكمة أجدادنا، أعتذر عن حماقتنا، طالباً معذرتكم وداعياً لكم للمحافظة على مثابرتكم في الحفاظ على المعايير العادلة التي تملكونها». وأضاف نيلر في خطابه إلى الملك عبدالله: «أمتنا تجاهلت حكمة الرئيس توماس جيفرسون القائلة بأنه متى ما سُمح للمرأة بالمشاركة والتصويت فإن هذا سيؤدي إلى الفساد الأخلاقي، وأنه لا يمكن للمرأة الاشتراك علنياً في الاجتماعات مع الرجال، والشيء المخجل أن هذا ما نمارسه الآن».




    وتطرق نيلر - في رسالته إلى العاهل السعودي - إلى الأخلاقيات التي دعا إليها «الآباء المؤسسون» للأمة الأميركية، في ما يتعلق بمشاركة المرأة ودورها في المجتمع الأميركي وحثهم على المحافظة على الأخلاق كمعيار أساسي لنجاح الأمة الأميركية.


    مشيراً إلى التبعات التي أعقبت إعطاء المرأة حقوقها السياسية في العام 1920، إذ ضرب الفساد الأخلاقي المجتمع الأميركي، والتخلي عن القيم الأخلاقية والمدنية، وانتشار الإباحية والطلاق والإجهاض، حتى أصبحت أميركا - بحسب وصف نيلر -: «الشيطان الأكبر»، الذي لا يمكنه العودة إلى أخلاق الآباء المؤسسين والتوبة قبل إدراك هذه الحقيقة، مبدياً قلقه حول الوضع الحالي للمجتمع الأميركي، ومعيداً تقديره وامتنانه للالتزام السعودي الراسخ والثابت بالثوابت الدينية والأخلاقية، وراجياً ألا يؤثر «الغباء والحماقة والعمى الأميركي» على هذا الالتزام»، ومختتماً بقوله: «سامحنا، لأننا لا نعرف ما نقوم به، وندين الذين هم أكثر صلاحاً منا».

    منقول
    (ما عدا العنوان ده من عندى)
    ========
    يحذر الكتابة باللون الأحمر
    ويرجى مراجعة قوانين المنتدى
    وشكرا

    الأدارة 3


  2. #2

    الصورة الرمزية MoToRiZeR

    رقم العضوية : 2780

    تاريخ التسجيل : 24Oct2007

    المشاركات : 4,837

    النوع : ذكر

    الاقامة : beneath the sky

    السيارة: Renault Clio 2007

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion XL 2008

    الحالة : MoToRiZeR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مش بقتنع بصراحة بالكلام ده .. المرأة مهما كتر الكلام فا هي إنسان مثل الرجل .. و تحجيم دورها أو تحديده و حصره في مناطق معينة يعتبر قمة التخلف

    و انا بتكلم عن إجــــــبار المرأة علي القيام بمهام معينة عشان محدش يفهمني غلط .. يعني تحجيم دورها غصب عنها .. إنما فيه ستات كتير بتختار لنفسها أدوار معينة و تري أن ده الأفضل ليها و لأسرتها و لمجتمعها و دي بتبقي وجهة نظر تحترم

    إنما فرض قيود عامة في المجتمع و تقييد الحريات ده بصراحة .. عودة إلي الخلف
    بمعني أصح .. كل واحد يعمل اللي هو عايزه سواء رجل او مرأة .. المهم يكون مقتنع بيه مش نتيجة لتأثير المجتمع .. و أنه يكون مبيتعارضش مع حرية الأخرين


    Leadership is based on inspiration, not domination


  3. #3

    الصورة الرمزية dr_3eshoo

    رقم العضوية : 3128

    تاريخ التسجيل : 12Nov2007

    المشاركات : 1,042

    الاقامة : damitta

    الحالة : dr_3eshoo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معلش اختلف معاك
    ربنا خلق كل حاجه في الدنيا ليها وظيفه مثلا الحمار و الحصان و الجمل علشان الركوب
    و الجاموس و البقر علشان الاكل
    و هكذا
    الراجل علشان عباده الله و علشان يجعل خليفه لله في الارض يعبده و طبعا علشان يجب فلوس و يبربيهم
    الستات علشان برضه يجعلو لله خليفه لان طبعا الراجل مش هايخلف لوحده و علشان رعايتهم و تربيتهم و ترعى الراجل بتعها و تسعاده في الحياه
    و علشان كده انا بعتبر اي ست تعمل الي انا قلت عليه فهيا ملكه متوجه و ناجحه اكتر من اي واحده ناجحه في اي مجال تاني
    ده القصد بتحجيم دور المراءه
    انما لو تداخلت الامور هنا بتقع المشاكل و المصائب ليه علشان بدلنا في خلق الله
    شوف انت بقى واقع تحت ايد واحده ست او تحت دكتورة في الكليه بتبقى مش طايق نفسك حتى لو انتي بنت هاتبقي مش طايقاها
    انما لو راجل حتى لو دمه تقيل و رخم هاتستحمله حتى لو بنت
    الكلام ده لا يحمل اي اهانه للبنات علشان الشكاوى بس دي الحقيقه الي احنا بنهرب منها بسسب حريه المراءه

    ازا اردت الحكمه فالزم الصمت
    و ازا اردت الرزق فالزم الاستغفار
    و ازا ارد المهابه فالزم قيام اليل
    لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
    حزين لما يحدث لاخواني في غزة


  4. #4

    الصورة الرمزية qwertyqwerty

    رقم العضوية : 8484

    تاريخ التسجيل : 06Apr2008

    المشاركات : 297

    الاقامة : cairo

    الحالة : qwertyqwerty غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ما هو المقصود بنشر المقالة
    هل المقصود ان تحبس السيدات فى المنازل
    السعودية او الوهابية بالسعودية هى السبب فى التخلف الحالى فى العالم الاسلامى
    التركيز على المظاهر فقط فى ديننا الحنيف وعدم الاهتمام بالجوهر علشان كدة نحن متخلفين رغم انتشار التدين الظاهرى فقط فى المجتمع.
    جوهر ديننا هو الاخلاق الى غابت عن حياتنا
    كيف تحرم المجتمع من نصف طاقته الانتاجية (السيدات)
    هل يمكن لمحرك ان يعمل بنصف طاقته
    العالم كله يتقدم ما عدا احنا بنتخلف
    والتاريخ سيثبت الامر
    وعجبى


  5. #5

    الصورة الرمزية Chicco

    رقم العضوية : 1375

    تاريخ التسجيل : 08Jul2007

    المشاركات : 2,957

    الحالة : Chicco غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هي طبعا الرسالة منقولة من الخليج ما دام جاري بقى غاري
    هو بس الكاتب الامريكاني ده إيه قيمته الفكرية أو الأنسانية عشان يدلي بدلوه في وضع المرأه السعودية في المجتمع السعودي و كمان نكرر أفكاره و نناقشها ؟!!!!!!!!!!!!!!


  6. #6

    الصورة الرمزية أبو عبدالله

    رقم العضوية : 97

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 11,050

    النوع : ذكر

    الاقامة : ManSOuRa

    السيارة: coRoLLa 06

    السيارة[2]: siRiOn 07

    دراجة بخارية: ان شاء الله

    الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qwertyqwerty مشاهدة المشاركة
    ما هو المقصود بنشر المقالة
    هل المقصود ان تحبس السيدات فى المنازل
    السعودية او الوهابية بالسعودية هى السبب فى التخلف الحالى فى العالم الاسلامى
    التركيز على المظاهر فقط فى ديننا الحنيف وعدم الاهتمام بالجوهر علشان كدة نحن متخلفين رغم انتشار التدين الظاهرى فقط فى المجتمع.
    جوهر ديننا هو الاخلاق الى غابت عن حياتنا
    كيف تحرم المجتمع من نصف طاقته الانتاجية (السيدات)
    هل يمكن لمحرك ان يعمل بنصف طاقته
    العالم كله يتقدم ما عدا احنا بنتخلف
    والتاريخ سيثبت الامر
    وعجبى
    اعذرني ان كان كلامي شديد
    ولكن ما اسمعه يستفزني
    فانا عندما ارى احد يتكلم في شئ ويدلي بدلوه فيه وهو لا يعلم ما يقوله
    فأعذرني صعب اني لا اتكلم

    يا أخي الفاضل ليس كل ما تسمعه تردده
    أقرأ بنفسك وابحث ان كنت تريد ان تتهم احد بالتخلف

    ولا يكون اتهام احد بالتخلف سهل على حضرتك كده
    فمن يعرف السلفيه وليس هم من يقولون على انفسهم بالوهابيه
    من يعرفهم يعلم ان كلامك مثل من يردد وراء من يريد هدم الدين من اساسه
    لأن من يحارب هؤلاء فهو يقصد من روائهم سنة النبي محمد صلى الله عليه وسلم

    وارجوا ان تبحث وتتمعن في هذا الكلام لكي تراه على حقيقته وليس تسمع وتردد فقط

    عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء


  7. #7

    الصورة الرمزية shikkobikko

    رقم العضوية : 10897

    تاريخ التسجيل : 17May2008

    المشاركات : 27

    الاقامة : Cairo

    الحالة : shikkobikko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عبدالله مشاهدة المشاركة
    اعذرني ان كان كلامي شديد
    ولكن ما اسمعه يستفزني
    فانا عندما ارى احد يتكلم في شئ ويدلي بدلوه فيه وهو لا يعلم ما يقوله
    فأعذرني صعب اني لا اتكلم

    يا أخي الفاضل ليس كل ما تسمعه تردده
    أقرأ بنفسك وابحث ان كنت تريد ان تتهم احد بالتخلف

    ولا يكون اتهام احد بالتخلف سهل على حضرتك كده
    فمن يعرف السلفيه وليس هم من يقولون على انفسهم بالوهابيه
    من يعرفهم يعلم ان كلامك مثل من يردد وراء من يريد هدم الدين من اساسه
    لأن من يحارب هؤلاء فهو يقصد من روائهم سنة النبي محمد صلى الله عليه وسلم

    وارجوا ان تبحث وتتمعن في هذا الكلام لكي تراه على حقيقته وليس تسمع وتردد فقط

    هل تعلم لماذا تخلف المسلمون ان إجابات المفكرينالمسلمين منذ الأفغاني ومحمد عبده والي اليوم‏,‏ لا تخرج عما لخصه محمدالغزالي من أن العبادات فقدت روحها‏,‏ وأن الأخلاق سقطت عن عرشها‏ و ليس المراة هى التى تنازلت عن عرشها ,‏‏ وأن ما يراه العالم من شئون المسلمين ليس ما أنزل الله في كتابه وماقدم رسوله‏,‏ وأن ما نراه هو التعصب لمواريث من تقاليد يتمسك بها المادون بهذا الفكر الديني الذي يلبس ثوب السلفية وهو أبعد ما يكون عن السلف‏..‏ إنهمأدعياء السلفية. و سوؤال بسيط هل السلف يدعو الى التزام المراة فى البيت و عدم المشاركة فى الحياة و التعامل معها ككائن ناقص الاهلية؟ لا يجوز لها التصويت او القيادة او التعامل ككائن كامل؟


  8. #8

    الصورة الرمزية shikkobikko

    رقم العضوية : 10897

    تاريخ التسجيل : 17May2008

    المشاركات : 27

    الاقامة : Cairo

    الحالة : shikkobikko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Chicco مشاهدة المشاركة
    هي طبعا الرسالة منقولة من الخليج ما دام جاري بقى غاري
    هو بس الكاتب الامريكاني ده إيه قيمته الفكرية أو الأنسانية عشان يدلي بدلوه في وضع المرأه السعودية في المجتمع السعودي و كمان نكرر أفكاره و نناقشها ؟!!!!!!!!!!!!!!
    قيمة الكاتب ان ما قاله جاء موافقا لهوى ناقل المقال, اما الاف المقالات و الكتاب و الافلام الوثائقية الاجنبى منها و العربى و التى تندد بالتميز السعودى السافر ضد المرأة بزعم اتباع الشريعة الاسلامية فلا قيمة لها.


  9. #9

    الصورة الرمزية ashour

    رقم العضوية : 3718

    تاريخ التسجيل : 14Dec2007

    المشاركات : 222

    النوع : ذكر

    الاقامة : October

    السيارة: Mafesh

    السيارة[2]: Opel Corsa 1.6

    دراجة بخارية: Mafesh

    الحالة : ashour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كنت متوقع رد فعل معاكس للمقال بس بصراحه هو لحد دلوقتى ملقتش حد متفق معاها و ديه المفاجاءة..

    المهم.. يا ريت محدش يقولى انا معترض معاك أو مش متفق يا ريت تقول معترض على رأى الكات أو متفق.. مش عايزين نضبع مجهود الراجل.

    انا مقتنع بجوهر الفكرة.. يعنى ان التربية و الحفاظ على الروابط الأسرية ده مش وظيفة للمرأة بعينها و لكنها رسالة من وجهة نظرى ربنا ادى للمرأة قدرة على تأديه تللك الرسالة بشكل أفضل من الرجل.
    انا مش ضد عمل المرأة بل عكس.. بس الفكرة اى عمل؟

    بصراحه انا مش هعرف ارد على موضوع السلفيه و الوهابية عشان معنديش معلومات كفاية و فكرتى عنه سطحيه.

    و بالنسبه لرد الأخ chicoo
    انا ميهمنيش مين ده على اد ما يهمنى هو بيتكلم عن ايه لأن جزء كبير من مقالته انا مقتنع بيها.. و هوضح ليه فشكل امثله.

    تعالى ناخد على سبيل المثال سيده تعمل 8 ساعات فى اليوم
    الست ده شوف بتصحى الساعه كام و بتقضى مش اقلمن 10 ساعه برا البيت و بعيد عن اولادها
    و شوف مقدار الطاقه اللى بتضيعها و بيتها مابيستفيدش منها.
    مع كل الاحترام للنماذج اللى قادرة توازن واللى قادرة تنجح على الطريقين بس عارف الست ده انا بتهمها امتى؟؟
    لما تسمع عن جريمه سرقه او اغتصاب (اللى هى عندنا الفتاة او السيده هى اللى بتبقى المسلط عليها مسؤليه الجريمه) او اى جريمه بشكل عام..
    اول حاجه بتيجى فى بالى فين بيت المجرم ده؟ بلاش نحط الطبقة الاجتماعية و حالة المادية هى السبب فى ناس كتير عملت جرايم و من طبقات اعلى.. يعنى مش بسبب الحاجه للماده.
    شوف بقى لو الست ده قاعده فى البيت كانت هتبقى قريبه ازاى من ابنها شوف كميه المشاعر اللى هتبقى عنده مقارنا من اللى اتجراء و عمل جريمه
    شوف كام رادع مزروع فى شخصية مخلاهوش يعمل الجريمه.

    مش شرط جريمه اللى هيه بعتبرها الحد الاقصى لتردى الاخلاق.. انت ممكن تبتدى من المعاكسه و النصب و الفبركه و الاهمال و كل الظواهر السلبيه اللى ظهرت على المجتمع المصرى.

    و بعدين هو المطالبه بالمسواه متنفعش غير فى مناصب وزيرة و سفيرة او عضوة برلمان!!!
    ده كده اسموا طمع فى مناصب مرموقة..
    عايز مساواه شوف بقيت الوظايف و برده هتلاقى وظايف ايوا المراءة هتقدر تحترفها و تشتغل فيها بس فيها ايهانه لكينونتها و انوثتها...
    اقل حاجه لو ست بتشتغل فى شغله مهينه و عندها ابن هتلقيه مش هيقبل حاجه زى كده و اقلها هيشتغل هو بدلها.

    هى كده بقى اسمها مساواة؟؟؟

    عارف لو احنا عايزين نطبق المسواة خد المثال ده
    شيل العربيتين بيوع المترو بتوع السيدات و شوف المنظر عامل ازاى؟؟؟؟
    ولا هو المساواه مش للطبقات ده كمان؟؟


  10. #10

    الصورة الرمزية أبو عبدالله

    رقم العضوية : 97

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 11,050

    النوع : ذكر

    الاقامة : ManSOuRa

    السيارة: coRoLLa 06

    السيارة[2]: siRiOn 07

    دراجة بخارية: ان شاء الله

    الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashour مشاهدة المشاركة
    كنت متوقع رد فعل معاكس للمقال بس بصراحه هو لحد دلوقتى ملقتش حد متفق معاها و ديه المفاجاءة..

    المهم.. يا ريت محدش يقولى انا معترض معاك أو مش متفق يا ريت تقول معترض على رأى الكات أو متفق.. مش عايزين نضبع مجهود الراجل.

    انا مقتنع بجوهر الفكرة.. يعنى ان التربية و الحفاظ على الروابط الأسرية ده مش وظيفة للمرأة بعينها و لكنها رسالة من وجهة نظرى ربنا ادى للمرأة قدرة على تأديه تللك الرسالة بشكل أفضل من الرجل.
    انا مش ضد عمل المرأة بل عكس.. بس الفكرة اى عمل؟

    بصراحه انا مش هعرف ارد على موضوع السلفيه و الوهابية عشان معنديش معلومات كفاية و فكرتى عنه سطحيه.

    و بالنسبه لرد الأخ chicoo
    انا ميهمنيش مين ده على اد ما يهمنى هو بيتكلم عن ايه لأن جزء كبير من مقالته انا مقتنع بيها.. و هوضح ليه فشكل امثله.

    تعالى ناخد على سبيل المثال سيده تعمل 8 ساعات فى اليوم
    الست ده شوف بتصحى الساعه كام و بتقضى مش اقلمن 10 ساعه برا البيت و بعيد عن اولادها
    و شوف مقدار الطاقه اللى بتضيعها و بيتها مابيستفيدش منها.
    مع كل الاحترام للنماذج اللى قادرة توازن واللى قادرة تنجح على الطريقين بس عارف الست ده انا بتهمها امتى؟؟
    لما تسمع عن جريمه سرقه او اغتصاب (اللى هى عندنا الفتاة او السيده هى اللى بتبقى المسلط عليها مسؤليه الجريمه) او اى جريمه بشكل عام..
    اول حاجه بتيجى فى بالى فين بيت المجرم ده؟ بلاش نحط الطبقة الاجتماعية و حالة المادية هى السبب فى ناس كتير عملت جرايم و من طبقات اعلى.. يعنى مش بسبب الحاجه للماده.
    شوف بقى لو الست ده قاعده فى البيت كانت هتبقى قريبه ازاى من ابنها شوف كميه المشاعر اللى هتبقى عنده مقارنا من اللى اتجراء و عمل جريمه
    شوف كام رادع مزروع فى شخصية مخلاهوش يعمل الجريمه.

    مش شرط جريمه اللى هيه بعتبرها الحد الاقصى لتردى الاخلاق.. انت ممكن تبتدى من المعاكسه و النصب و الفبركه و الاهمال و كل الظواهر السلبيه اللى ظهرت على المجتمع المصرى.

    و بعدين هو المطالبه بالمسواه متنفعش غير فى مناصب وزيرة و سفيرة او عضوة برلمان!!!
    ده كده اسموا طمع فى مناصب مرموقة..
    عايز مساواه شوف بقيت الوظايف و برده هتلاقى وظايف ايوا المراءة هتقدر تحترفها و تشتغل فيها بس فيها ايهانه لكينونتها و انوثتها...
    اقل حاجه لو ست بتشتغل فى شغله مهينه و عندها ابن هتلقيه مش هيقبل حاجه زى كده و اقلها هيشتغل هو بدلها.

    هى كده بقى اسمها مساواة؟؟؟

    عارف لو احنا عايزين نطبق المسواة خد المثال ده
    شيل العربيتين بيوع المترو بتوع السيدات و شوف المنظر عامل ازاى؟؟؟؟
    ولا هو المساواه مش للطبقات ده كمان؟؟
    ربنا يبارك فيك
    وهو ده اللي بيقولوه اهل السنه الذي يطلق عليهم اهل السلف
    واللي مش عاجبين بعض الاخوه

    ولكن هما اتعلموا يرددوا وخلاص كلام الأعلام المستهدف به سنة النبي وبالتالي الدين ككل
    لأن لولا السنه لهدم الدين كله

    ولكن نقول لمين
    برضه هنكرر الكلام

    انه يقولك ابعد ما يكونوا بالدين اكن الاخ كان عارف عنهم حاجه
    والله ثم والله هذا كلام يدل على الجهل الشديد بهم

    وفي النهاية

    الأخ الفاضل ثبت الكلام بدون دين وبالعقل

    عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء



 
صفحة 1 من 7 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تعمل إيه لو طلبوا منك تتنازل عن الجنسية المصرية علشان تتجنس ؟
    بواسطة abou_ruqi في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 716
    آخر مشاركة: 16-08-2015, 08:45 AM
  2. عندما تتنازل عن مبادئك وتشتري بوكيه ورد لوالدتك بمناسبة عيد الأم.
    بواسطة itsonlyme في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 23-03-2009, 02:51 AM
  3. **حملة : لا تتنازل عن عوامل الامان مهما كان **
    بواسطة SAbuhashem في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 75
    آخر مشاركة: 16-03-2009, 06:26 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2