اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة benmatar مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
أحب أنقل لحضرتك ردي على زميل في المنتدى سأل سؤال مشابه عن شراء بيجــــو 406،
طبعا هي عربية ممتازة جدا ومحترمة وكفاءة بكل المقاييس، وليس كل ما يقال عنها أو عن أي سلعة أو منتج يكون سليم. باختصار أنصح حضرتك بشراء بيجو 406 من خلال استخدامي لأربع سيارات 406 موديلات مختلفة وواحدة 405 ولكن بشروط:
- شراء بيجو 406 موديلات 2004-2005-2006
- السيارة تكون فابريقة بالكامل (من الخارج والداخل) ومتاح العثور عليها
- الكيلومتر يكون في حدود المعقول (معدل 20 ألف كم كل سنة استخدام تقريبا)
- الكشف الكامل (موتور، فيتيس، شاسيه، كهرباء) عند مركز متخصص بيجو مش الوكيل ولا ميكانيكي عادي!!
بالنسبة للموتور الأسود فهو الموتور القديم، يعني قبل 2003، والموتور الأبيض أو البعض يسميه الفضي فهو موجود في موديل 2004 فعلا وما بعده، حكاية البلوف دي ناس كتير بتتكلم عنها بدون مرجعية علمية أو تجربة فعلية يعني مجرد من الكلام الذي يثار عنها فقط، ولكن لمعلوماتك أي عربية أوروبي حديثة ممكن تغير بلوف الفيتيس لو مشيت على الزيت كثير وأصبح ملئ بالشوائب والجزيئات المعدنية الدقيقة (الرايش) علما بأنه يوجد مغناطيس صغير داخل حلة الفيتيس لجذب تلك الجزيئات ولكن مع مرور الوقت أو الاجهادات على الفيتيس تتحرك في الزيت وبالتالي يحدث سدد جزئي للصمامات (البلوف)..... ما الحل؟؟؟؟ الحل: تغيير زيت الفيتيس كل 50-60 ألف كم، واستخدام زيت أصلي وليس النوع أبو 40ج.م المتواجد لدى المحطات. يتم شراء زيت إسمه الدارج عند محلات بيجو وفولكس وسكودا (زيت أبيض) أو (زيت كهرباء) وسعره يبدأ من 125ج.م ماركة فيبي وحتى 300ج.م حسب الماركة والمنشأ. وليست بيجو متهمة بتصنيع فيتيس سئ ولكن الصيانة الدورية التي نهملها هي السبب وهذا الأمر حدث لي مع سكودا أوكتافيا A5 وكان ثمن صمام body valve هو 11 ألف جنيه مصررررررري !!!!
المهم تشتري حالة جيدة جدا مع الكشف كمبيوتر وشاسيه جيدااااا. وبالنسبة للسعر فلن يتعدى الثمانينات في حالة وجود سيارة جيدة جدا. ولتعلم إن عملية إعادة البيع أقل من الياباني والكوري مثلا بس فارق شاسع في الاستخدام والقيادة والتحمل والقوة طبعا.
بيجو406 بصفة عامة تتميز بثبات عالي جدا في السرعات والدورانات، صاج متين، كفاءة محرك عالية، معدل تسارع مهول لو الفيتيس سليم، صالون شيك، كماليات جيدة، قطع الغيار ليست غالية كما يظن الكثير والدليل موجود.
وبتوفيق الله سيتم عثورك على سيارة محترمة وجيدة.
استاذ.