السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




طبعا, المواضيع اللى من النوع ده, بيبقى فيها اختلااااااااااااااف شديد جدا فى الآراء و كل واحد حر جدا خالص فى رأيه.

و ده كان فكرنى بموضوع تانى كان اتعمل من سنة أو أكتر اللى هو ده:

http://www.nilemotors.net/Nile/159164-a.html

أنا عن نفسى, ماعنديش مانع اطلاقا أنى اتنازل عن الجنسية المصرية عشان آخد جنسية تانية و خصوصا من الدول بتاع, أسطولنا و جيوشنا و الحماية و الكلام اياها ده.

أنا مهاجر كندا و كان من ضمن المطلوب, أنى أمتحن IELTS و من ضمن الحاجات اللى هتساعدنى, أنى يكون ليا قريب كندى أو مقيم دائم فى كندا و أنه يكون موجود فعليا أثناء تقديم و دراسة طلبى بتاع الهجرة, أنتوا عارفين القريب ده كان مييييييييييين !!!!!!!, كان ابن أختى و كان عنده 3 شهور ساعتها, و طبعا كتبت اسمه و عنوانه فى كندا بكل فخر و اباء و شمم و فعلا, اعتبروه أنه قريب و ادونى ال5 نقط بتوع الهجرة تحت البند ده.

لو فى يوم من الأيام, مصر بقى اقتصادها جامد أوى و بقت أحسن من كل البلاد التانية دى زى أميركا و كندا و أوروبا و كده, عادى, هقدم على هجرة لمصر و هيبقى معايا ميزتين, ليا قرايب مصريين و بعرف اللغة العربية .

أنا بركب الموجة العالية و اللى أكسبه ألعبه, النهاردة, طول ما كندا بتدينى أكتر, حبيبتى و روح قلبى, بكره, الصين و لا روسيا و لا اليابان و لا أميركا و أقدر أروح, هروح طبعا, أنا بلدى هى البلد اللى فيها مصلحتى.

على فكرة, أنا هنا فى كندا و مش عايز مرتاح و لا حاجة, أنا عايز على الأد و ربنا اللى عالم, بس ان شاء الله مبسوط, لأنى هنا واخد حقى تالت و متلت و مرة لما شرطى المرور كان بيدينى غرامة عشان عديت Stop Sign عشان ماشفتهاش و أنا حسيت أنه كان على صوته و هو بيكلمنى حتى كان اسمه Montes, كتبت فيه شكوى لمدير الشرطة, رد عليا و وعدنى بدراسة الموضوع مع الشرطى ده و مع الSupervisor بتاعه لما يرجعوا من أجازة الكريسماس و بعد أسبوعين رد عليا تانى و قاللى أنهم بيعتذروا و آسفين أن الموقف ده ضايقنى و الكلام ده قاللى أنهم قرروا تركيب كاميرات و ميكروفونات -أكيد مش عشان سواد عيونى يعنى- عشان المواقف المشابهة و أن الظابط Montes من الل قدموا طلب للتدرب على الأجهزة دى To make himself better .

الواحد عشان يعيش مرتاح فى الدنيا دى, مايتعصبش لجنسية معينة و لا بلد معينة و لا فريق كورة معين, لكن شوف مصلحتك فين و روح و خلاص.

و ربنا يوفق الجميع.