اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة me_medoo مشاهدة المشاركة
ههههههههههههه
أبوحلالالالالالالالالالال اوة أيوه راح فين أبو حلاوة
لا انا مبقلش أني مؤامرة ... بس انا افتكر كان في سنة من السنين أختفت المنجا من السوق ... وأتضح أن كل المنجا بتتصدر للخارج والشعب المصري يولع ... فهل معقول صدرو كمان التين الشوكي لبرة ... انا طبعاً مبعترضش ان الفلوس هتخوش للبلد ومصلحة وبيزنيس حلو ... بس سيبوا شوية للشعب من نفسهم يدوقلهم واحدة ولا اتنين ... وعيب التصدير ان المزارع بيتعود على الفلوس والمني الي بتجري في ايديه ... ويبتدي يرفع سعر الفاكهة على المواطن ... زي ما حصل بعد تصدير موسم المنجا ... أرتفع سعرها من 1.5 جنيه للكيلو ووصل ل 10 جنية للكيلو .
طيب انا كرب أسرة هجيب أربع منجيات بعد كده في السنة وكل واحد من العيال ياكلو منجاية وحده بس كل سنة

وكزالك الحال بالتين الشوكي زمان كنت بفطر واتعشى تين شوكي النهردة بقيت هاكول التين مرة وحدة بس من نفسي ... أدوقها بس علشان منساش طعمها هههههههههه ولا ايه




ياباشا وانا أقدر على كده . ده زمان القفص وصل سعرو
ل 200 جنية . تسلملي ياباشا مش عاوز أكلف عليك يا غالي

بس بما أنوا عندك أيه ياترى الي عمل في التين الشوكي كده وغلى ورفع سعروا كده ... وفين التيناية الفرولة بتاعت زمان . وليه المزارعين بيرفعوا سعروا رغم انو على ما اسمع الصبار مبيشربش مية نهائي وبيتزرع في الصحرى فليه رافعين سعروا .



+1111111111
بما انك مهتم بموضوع التين ده.عندى سؤال بجد انا عندى بيت فى اكتوبر فيه حديقة داخلية بتاع 70 متر بفكر لما اروح هناك ازرع فيها شوية فواكه متعرفش ممكن ازرع تين ولا لاء.
وحلاوتك فى الموضوع ده هاتكون قفص تين فراولة يا برنس.
ههههههههههههه