انا معايا لانسر ... و فترة طويلة كانت تحت إيدي كتير الميجان و هقولك بكل حيادية ..

كركوبة ... الميجان تدوس على أم اللانسر ... مافيش مقارنة أصلا .. فرق كبيير أوي فعلا .. فرق العزل و الكماليات و الثبات و النعومة و نظام الصوت كمان و أوبشنات كتير خصوصا لو هتتكلم عن الميجان هاي لاين .

كصيانة بقى و قطع غيار و مشاكل ... صدقني متعبه الميجان بجد ..
مع إن السينسورز اللي فيها دي روعة و الكمبيوتر اللي قدامك اللي بيقولك على أي أعطال و الذي منه .. لكن كتير بيكون نقمة .. كنت مسافر و في نص الطريق طلعلي كلمة ( gear box error ) و بس كده .. و راسها و ألف سيف ماهتمشي .. و المشكلة دي كلفتنا فيتيس جديد ، و طبعا احتاسنا على مالاقينا حاجة حالتها حلوة ، و طبعا اتخيطنا في سعر الفيتيس و في المصنعية لإننا جيبنا الفيتيس من بره و ركبناه في التوكيل ..

بص هو توكيل رينو قمة الذوق و الاحترام في المعاملة .. قطع الغيار في الفليوانس أسعارها أحسن من الميجان .. لكن المصنعية غالية شوية ..

هقولك على الخلاصة .... لو فعلا قدامك ميجان بس تكون حالتها فبريكة بمعنى الكلمة مافيهاش أي غلطة و انت مطمنلها على الآخر .. توكل على الله مدام هتتابع مع التوكيل .. لكن صدقني صعب تلاقي ميجان حالتها حلوة بسهولة ... غير كده ممكن تخليك في لانسر أضمن و حتى لو طلع في البدع بتتباع بسهولة و قطع غيارها مرطرطه و أي ميكانيكي بيفهم فيها .