اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdelmoneem مشاهدة المشاركة
طيب يا جماعة بصراحة أنا من زمان نفسي أركب كورولا، وعايز أجيب موديل حديث أحس بالتكنولوجيا اللي فيه، تويوتا الجنوب أفريقي mmt في ناس بتتباهى بقوة الموتور والسحب الجبار وبتقول إنها بتسبق عربيات تانية بيه ـ على الأقل بتنافس السيفيك ـ عشان كده كنت بفكر أجيبها بس أتعامل مع الفتيس بذكاء وصبر عشان أتعلم عليه، بس هيبقى معايا تكنولوجيا حديثة وأقدر أسحب بالعربية وأقرص لما أحب..

موضوع تويوتا الخليجي بحس إنها عربية 2008 بتكنولوجيا 2007، يعني موتور قديم، أقل في الكفاءة.. حتى لو مفيهوش مشاكل في الفتيس

تنصحوني بإيه في الكورولا؟ يعني من ناحية قوة الموتور والسحب،؟ هل موديل 2010 الأوتوماتيك كويس؟ سحبه حلو زي الهوندا سيفيك كده؟ هوا ممكن يعمل 110 ألف لو العربية حالتها حلوة تتركب، هل كورولا 2010 تستاهل المبلغ ده؟

وعلى فكرة أنا كنت خلاص استقريت على هوندا سيفيك، بس صرفت نظر بسبب وطيانها، أنا معايا لانوس ارتفاعها عن الأرض 175 مم وبتحك معايا جامد ونفسي في عربية عالية، السيفيك ارتفاعها 170 مم يعني أوطى من اللانوس كمان :( عشان كده صرفت النظر عنها، وتفكيري دلوقتي في الكورولا.
بص في السحب, 2008/09 بال MMT أقوي من السيفيك و ده عن تجربة امتلاكي السيفيك و اخويا الكورولا.
فعلا الخليجي أقل في الموتور و الفرامل (فرامل الجنوب أفريقي Bosch الماني و طبعا فيها ABS و EBD و BA)


2010 برده محترمة جدا و ريحوا الناس جابولهم الفتيس التقليدي و بصراحة هو طبعا انعم من ال MMT بس في نفس الوقت اقل في الأداء و أعلى في استهلاك البنزين. أنا بعتبر الموديل ده افضل من ال 2008 و ال 2011 بالنسبة لل سواق ال average (اللي ملوش قوي في تجربة حاجة جديدة) عشان جمع بين مميزات الجنوب افريقي من مكونات اوروبي من Bosch و Valeo و Hella و ميزة الياباني الوحيدة اللي هي الفتيس التقليدي.

السيفيك مش هتسعفك قوي في مطباتنا الزبالة دي عشان بالإضافة لانها واطية كمان ال wheelbase بتاعها طويل و ده combination بيديها ثبات حلو (أحسن من الكورولا) بس بيبقى كارثة في المطبات