للإسف كنت بحاول أنسى الموضوع ده لكن أخ متركساوي طرحه إضغط هنا ولقيت إن الطبقة الفقيرة في مصر مجتمع واحد في النصب وإنعدام الضمير وقلت أنبهكوا
ححكيلكو قصتي باختصار على قد ماأقدر:
في شهر فبراير 2008 كنت رايح أنا وصحابي الرحاب نقعد على القهوة ونشوف مبارة مصر والسودان وأنا رايح طريق السويس عند دار الإشارة بالتحديد خبطت إتنين ستات واحدة منهم كانت شايله إبنها وكان على سرعة لاتتجاوز ال 30 أو 40 وطبعا طاروا المهم واحدة قامت سليمة والعيل قام سليم وواحدة هي إللي إتشحورت بس كانت فايقة
طبعا أنا وقفت ونزلت من العربية فورا والناس إتلموا وكان الحمد لله معظمهم محترمين كان كل ماواحد بيئة يرفع صوته كان هما إللي بيردوا المهم قلتلهم ماحدش يحرك البنت لحد ما أجليبها الإسعاف (عشان لو في كسور) وهما زي الأغبية شالوها وحطوها في عربيتي رحت واخدها على أقرب مستشفى كانت مصر للطيران عملوا أشعات مبدئية لقوها سليمة وكده بس قالوا لازم تتحط تحت المراقبة ونصحني موظف الإستقبال إني أخدها مستشفى رخيصة رحت واخدها على مسشتفى تاني قريب وهناك كلمت أهلي قلتلهم هاتوا 2000 جنيه وتعالوا وأمين الشرطة خد رخصي وقعدت معاه في الحجز ومكانش راضي إني أقف بره لحد أما ظبتوا قرشين وفي المستشفى عملنا أشعات للبنت *** وإبنها وكله سليم بس قال عندها شبه إرتجاج في المخ (وده شيء طبيعي جدا) وجت الساعة 2 بليل وقعدنا مع أهل البنت *** للإتفاق راح أخوها قال أنا أضمن منين إنها بعد أما نتنازل راح أبويا قاللوا حعملك وصل أمانة ب 10000 طبعا الراجل طمع قالك لأ أنا عايز وصل على بياض وحقطعه اما البنت تخف قولناله لأ طبعا وقعدنا نتناقش لحد أما المحضر إتبعت للقسم وقمت بالبيات في حجز المستشفى إستعدادا للترحيل للقسم ومن ثم للنيابة
وجينا تاني يوم الساعة 1 عشان المحضر يتكتب فيه الأقوال قعدوا ساعة مع البنت وبعدين طلعوا بالآتي (ولأن أمين الشرطي ينتمي لنفس الطبقة إتفق معاهم) :
إن أنا كنت ماشي بسرعة وطافي النور وبتسابق مع عربية تانية وكنت عايز أهرب وغيره قوتلهم حرام ده إفترى قالولنا خلاص إدفعوا 10000 عشان التنازل (طبعا قبلها كانوا عايزين وصل على بياض لكن أما تاني يوم طلعت سليمة قالوا أهو يللا نطلع بال 10000) قلتلهم طبعا لأ وبعد المحايلات وصلنا إنه يتقيد المحضر ضد مجهول (عشان بعد كده يغيروا أقوالهم طبعا لعبة حقيرة من أمين الشرطة معاهم) وأسيبلهم ورقة في إديهم إن أنا إللي خابطها ومتكفل بعلاجها وواقفنا
وبعدين رحت القسم بعربيتي وسجلنا المحضر والمأمور قال يتحول للنيابة ورحنا بلييل القسم خدنا المحضر وطلع معايا 2 عساكر للمجمع محاكم مصر الجديدة والحمد لله إن وكيل النيابة كان محترم وإبن ناس
و قاللي إحكي إللي حصل قلتلوا زي ما مكتوب في المحضر أنا لقيتها مخبوطة جاهزة وأنا وصلتها المستشفى وهي برضه قالت نفس الكلام في المحضر راح رد وكيل النيابة وقاللي المحضر ده متزبط إنته خبطها وإتصالحتوا قوللي وأنا روحك وطبعا أنا صممت على أقوالي لحد أما لقى مفيش فايدة مني راح قالي خلاص حجزك تحري قلتولوا ليه ياباشا قاللي منتا مش عايز تقوللي الحقيقة فقلتلوا أيوا أنا إللي خبطها وإتصالحنا قاللي أنا المهم عندي إنك عالجتها ومهربتش وقاللي حبعت معاك أمين شرطة عشان يتأكد إنها سليمة قلوتلوا إجيبها منين هما خلاص مشيوا من المستشفى ووريته الوصولات إللي دافعها للمستشى وفعلا كان عند وعده وقاللي روح وكان وكيل النيابة فعلا راجل في قمة الذوق وبيعرف يقدر الناس المحترمة
وطبعا أنا غلطت إني رضيت بأنصاف الحلول ولسه من إسبوعين أهل البت المخبوطة حنقدم الورقة إللي عندنا وبتاع رحت راميلهم 200 جنيه أسكتهم بيها مؤقتا لكن لو فتحوا بؤهم تاني حجيب محامي وأواجه الموقف وربنا ينتقم منهم ناس فعلا ***
ولحد دلوئتي وأن بكلمكوا لسه الموضوع منتهاش وممكن في أي وقت آلاقي نفسي مطلوب وطبعا حطلع برائة لكت الفكرة في البهدلة

بس ودي قصتي والموضوع أصعب بكتيير من إللي متخيلينوا خصوصا وأنا قاعد في حجز المستشفى ومستني ترحيلي في أي بحظة *** حاجة أما إتذليت لواحدة زبالة وناس واطية وإتحايلت عليهم عشان يغيروا أقوالهم الزور إللي في المحضر
ونصيحتي لو لا قدر الله حصلك إنك خبطت حد كالآتي ( تقريبا نفس كلام أخ متركساوي):


- سواء غلطان ولا لأ لو في فرصة للهرب لاتتردد
- في حال هربت سمكر العربية وإتأكد من الردياتير عشان حيكون إتخرم

- لو وقفت وحد من الناس فتح بؤه معاك إديله بالجزمة

- عامل المخبوط معاملة جافية وإتنك عليهم جدا ووريهم إنك مش خايف إطلاقا
- أول ماتروح حجز المستشقى إدي لأمين الشرطة 100 جنيه (على الأقل)
ووإوعد بقدهم عند إنتهاء المحضر على خير
- فورا تبعت تجيب محامي وتشوف كل وسايطك

-تاني التناكة ثم التناكة ثم التناكة أهم حاجة في الموضوع كله وإوعى تبين إنك خايف

- حاول قدر الإمكان إنك تخلص الموضوع في المستشفى قبل مايوصل القسم

- إوعك تتفق مع أمين شرطة وأما النبتشية تتغير تتفق مع غيره لإن
هما بيكرهوا بعض ولو إتفقت مع الإتنين حتخسرهم هما الإتينين

وفي النهاية لايسعني إلا أن أوحش إحساس في الدنيا أما تلاقي نفسك على وشك دخول الحجز والسجن والذي منه وكانت تجربة قاسية بالنسبة لي

وربنا يبعد عنكم كل شر



__________________
تم حذف التجاوزات بواسطة
مشرف القســــــم العــــــــــام

الأراء و النصائح أعلاه تعبر عن وجه نظر صاحبها فقط

و شكرا ...