واحدة واحدة كدة عشان واضح ان في لبس في الموضوع وناس دخلت شمال في صاحب الموضوع مع انه عنده حق في كتير من كلامه وطلبه مشروع جدا

دلوقتى السواقة عمرها ماكانت مرتبطة برؤية الكبوت من عدمه ، تمام ؟ ، دى حاجة .. ، ودى حاجة بتيجى بالتعود وكل ما اكون مش شايف الكبوت اكتر كل ما اكون شايف الطريق اكتر !ّ مش العكس ! ، ولو كل واحد جرب واستحمل في الاول هيعرف ان ده الصح ، هى بالممارسة اولا واخيرا

الحاجة التانية ، اه غلط انام على الكرسى وارجعه اوى وابقى راسى مش باينة اساسا ، بس غط برضه الزق في البربريز ! ( زي سواقة الجداد وسواقة بعض السيدات !)

( كمثال اخر : غلط مثلا ابص على شاشة الكمبيوتر من على بعد 16 متر او اقعد تحت المكتب ! ، بس برضه غلط اقرب اوى لدرجة انى اكون تايه في الشاشة و شايف نصها او ربعها ومش شايفها على بعضها بصورة اجمالية ، زي واحد مثلا اول مرة يتعلم كمبيوتر تلاقيه سرحان في الشاشة ، لو طلعله notification ما ياخدش باله منه ! ، اللى بيركز في البربريز بس بيعمل كدة بالظبط ! لو حاجة ظهرتله في الطريق مش في الحتة اللى زانق نظره فيها مش بياخد باله منها )



الحاجة التالتة ، نظبط البعد المناسب للكرسى بحيث يرجع شوية عند القايم الوسطانى تقريبا او واره بحاحة بسيطة والضهر بزواية على الاقل 110 درجة ، وطبعا الطول بيفرق في موضوع بعد الكرسى بس الضهر من رأيي ما يقلش عن 110 الى 120 درجة ، 130 ، بس مش اكتر من كدة .. وهو ده اهم ما في الموضوع

بعد ما تظبط الكرسى هتكون يدوب شايف اخر التابلوه ومش شايف الكبوت ( في اغلب العربيات ) بس في نفس الوقت لازم تكون رجلك طايلة الدواسات ومتحكمة فيها بسهولة وايدك مش متشعلقة وهى ماسكة الدركسيون ( الحاجات دى بتفرق جدا في سفر المسافات الطويلة )

بعد ما نظبط الوضع ده :

زي ما قلنا مثال شاشة الكمبيوتر ، في العربية برضه هتشوف برؤية زي ما تكون بانوراما ، يعنى شايف الازاز اللى قدام كله ، وشايف جزء من الازاز اليمين والشمال ( الناس اللى بتقول نقط عمياء ) بدون ما تبص يمين او شمال كل شوية (الى حد ما )
ووضعية الراس غالبا هتشوف المرايات الجانبية ومراية الصالون بطريقة افضل

مش هتلاقى حد طالعلك من اليمين او من الشمال من غير ما تاخد بالك منه ! ، مستحيل تحصل لو اتعودت على القعدة دى

يعنى انت دلوقتى هتبقى ماشى على الطريق ومجال رؤيتك الجانبية افضل بكتير واي حد معدي جنبك او حاجة على جنب الطريق هتحس بيها وتتخايل بيها بسرعة ، من غير ما تشوف بالمراية الجانبية ده غير ان المراية اصلا بقت تجيب مدى اكبر وتقدر تظبطها بزاوية قايمة بالظبط ( تقلل النقط العمياء ) وعينك بقت طبيعى كأنها باصة ناحيتها على طول

رؤيتك للجوانب افضل بكتير جدا صدقنى ، بدل ما انت مركز على الكبوت والرفارف اللى قدام ، انت قاعد حاسس بالجنبين كلهم قدامك

يعنى في اي حتة ضيقة شايف نص العربية القدمانى الرفارف بالابواب والنص اللى ورا تجيبه بلمحة في المرايات ، فتقدر تعدى بين عربيتين مثلا مهما كانت المسافة ضيقة بمنتهى السهولة وبلمحة في المراية تقدر تعرف هتجيبك ولا لا، بالاعتماد على الرؤية الاجمالية والمرايات بدل ما تفضل تشب كل شوية وتبص على الكبوت والرفارف بس وما تقدرش تتابع المرايات في نفس الوقت ، وفي الاخر تلاقى العربية حكت من ورا ! عشان لفيت على الضيق اكتر من اللازم مثلا !


طبعا في الاول الموضوع بيتطلب حرص شديد ، ومفيش مانع في بعض الاماكن الضيقة جدا وخصوصا في الاول ، انك تقوم تبص على جنبك اليمين مثلا او تبص لقدام شوية لو بتاخد يوتيرن مثلا في حتة ضيقة ومش عارف هتجيبك ولا لا ، مفيش مانع ، بس بجد مش هتاخد وقت وهتتعود وكمان هتسوق اي عربية تانية ولاول مرة بنفس الطريقة ،( طالما اتعلمت قواعد يبقى هتعرف تطبقها على اي حاجة ، عكس ما تكون حافظ عربيتك وبس )

امثلة كدة وتلميحات سريعة بتساعد في الموضوع وخصوصا في الاول :

* وانت داخل حتة ضيقة مثلا ، حاول تقدر بالنظر من بعيد هتجيبك اصلا ولا لا وبتبقى سهلة جدا من بعيد قبل ما تقرب وتزنق نفسك، لو هتجيبك يبقى خليك في اللى انت تقدر تشوفه ، يعنى حاول تدخل وانت جايبها ناحية الجنب الشمال بالمللى ، وبما انك كنت مقدرها صح من بعيد ، وفي نفس الوقت لازق في الشمال ( اللى انت شايفه كويس اوى ) ، فاكيد مش هتخبط من اليمين ( لان فعلا صعب تظبط رؤية الجنب اليمين بالمللى من قدام وده من الاسباب اللى بتخلى الناس تلزق عشان تشوف الرفرف اليمين .. )


* وانت بتركن عمودى ، قبل ما تدخل تخيل العربية هتقف في مساحة قد ايه ومكان باب السواق هيبقى فين ، ساعتها تقدر تخش بقلب جامد من غير ما تشوف الرصيف ولا الكبوت وتقف قبل ما الاكصدام يلمس الرصيف ..،بمجرد ما تلاقى نفسك بقيت في المكان اللى انت تخيلت نفسك واقف فيه ..

دى شوية حاجات كدة ، بتسهل كتير على الواحد

الخلاصة:
رجع الكرسى عادى ، ما تخافش ، واحدة واحدة وبحرص شديد هتتعود وهتلاقى ده الصح والاسلم والايام هتثبتلك ، بس طبعا مش لدرجة انك تنيم الكرسى .

عايز تخلى الكرسى قدام وتشوف الكبوت عادى برضه ، ، بس اهم حاجة ماحدش يلززق في البربريز ويفضل باصص لللكبوت ومش شايف اي حاجة جنبه ولا قدامه وقاعد راسه في مستوى افقى بعيد عن المرايات وعمال يعوج راسه لورا وللجنب عشان يبص كل شوية وبعد ده كله يفتكر انه كدة بيركز و اللى بيعمل غير كدة هو اللى مستهتر !

اسف جدا جدا للاطالة ، تصبحوا على خير ::)