اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
طبعا الشارك فئة أعلى من الريو ... لكن مافيش شك إن المقارنة برضه بالنسبة لصاحب الموضوع محيرة ..!!

- الموتور ( العزم - التسارع - الاعتمادية ) .... الشارك تكتسح .. ولو قرينا الرفيوهات الأجنبية على أغلب المواقع من ( كار كونكشن - كار آند درايفر - كار بايار - توب جير - .... ) هنلاقيهم مشتركين في نفس النقطة ... موتور الريو أضعف من اللي توقعناه !!

- الثبات ... برضه الشارك تكتسح .. مع الشاسيه الجبار الجديد للشارك اللي بيشيل لحد 500 حصان و اللي بيتعمل عليه عربيات زي الأوت لاندر .. الشاسيه قوي جدا و أمان جدا ده كلام مافيهوش فصال ... و العفشة الخلفية للشارك متميزة جدا عن نظام التعليق الخلفي للريو ، و ده فرق كبير في الثبات ، و كمان مساحات احتكاك الهوا مع جسم الشارك تديها ثبات أفضل مع العرض بتاعها ، مع الجنط العريض كمان ... بكل المقاييس ثبات الشارك أفضل ... و كتجربة شخصية ( فرق كبير لصالح الشارك ) .. لو دخلت على المواقع المتخصصة في المقارنات هتلاقي الشارك ( gt ) بتتقارن في الثبات مع الجيتا و الفانتازيا .

- الاتساع الداخلي .. الشارك أوسع بفرق كبير

- الكماليات .. طبعا الريو هاي لاين تكسب أول فئة من الشارك في الكماليات بفرق كبير

- الوكيل .. برضه الريو وكيل أفضل

- قطع الغيار ... الفروق مش شايفها كبيرة للدرجة دي .. لكن الريو تكسب من ناحية إنها أرخص

- وسائل الأمان .. الريو الهاي لاين برضه أفضل

- التكييف .. الشارك تكسب

- الراحة الداخلية .. بعض مواقع الريفيوهات بتقول إن أكبر عيب في الريو إنها ناشفة .. من تجربتي الشخصية هي مش ناشفة للدرجة دي ، لكنها أنشف أكيد من الشارك .. بالتالي الشارك تكسب .. مع إن الشارك رياضية و تتحمل أكتر منها بكتير ، لكن الريو أنشف من الشارك بفرق ملحوظ جدا ، خصوصا للكنبة الخلفية.

* تقييم شامل ... الشارك تكسب بفرق كبير
الشارك من غير abs - ebd و حتى كمان من غير airbag أكتر أمان من الريو الهاي لاين .. لإن الأمان في الأصل ( ثبات - متانة شاسيه - جودة أنظمة التعليق و الفرامل - جودة التصميم ) و كل ده متوفر في الشارك الفئة الأولى ........................... أنا عندي أركب عربية ( قوية - واسعة - مريحة - ثابتة ) أفضل بكتير ماركب عربية كلها كماليات لكن أقل في النقط المهمة اللي فاتت دي ........................ توكيل ميتسوبيشي ماحدش أصلا بيحتاجه ولا بيروحله لإن الشارك صيانتها سهلة جدا و قطع غيارها مرطرطة في كل مكان ................... قطع غيار الشارك الداخلية و الخارجية انتشرت في كل مكان خارج التوكيل و منها الصيني و التايواني و المصري و الياباني ، لكن قطع غيار الريو الجديدة أغلبها لسه ماخرجش بره التوكيل ......................... اعتمادية مواتير و شاسيهات ميتسوبيشي اللي اتعودنا عليها تخليني مش محتاج أجرب موديل جديد لسه مش عارف هيكون اعتمادي زي اللي أنا عارفه ولا لأ !!!

- أنا لو مكان صاحب الموضوع أكيد هختار الشارك حتى لو كان إزازها بأوكر!!!

طبعا كلام حضرتك كله مضبوط جدا ومفيش حاجة ينفع تتقال بعد كلامك