مفيش خلاف أن الحُكم بشرع ربنا هو الأساس في المعاملات .
محدش مُعترض على أي آية أو أي الحكم بالشريعة الأسلامية .
مفيش خلاف أن الحُكم بشرع ربنا هو الأساس في المعاملات .
محدش مُعترض على أي آية أو أي الحكم بالشريعة الأسلامية .
معمول للعبادة اكيد ولو حد استغل المسجد فى اى اهداف تانية يبقا هو اللى هياخد الذنب مش الناس اللى بتصلى وراه ومش معنى كدا اننا نقاطع بعض المساجد بحجة زى دى .. لأنه بعد كدا هنصنف المساجد وهيبقا عندنا مسجد اخوانى ومسجد سلفى ومسجد ليبرالى ومسجد علمانى وكل واحد يدخل المسجد اللى بيتبع تياره بقا !
تمام مدام محدش معترض على الحكم بالشريعة يبقا ازاى الشريعة مش هتدخل فى السياسة والحكم ؟ مش دا كلام متناقض ؟
المسجد معمول لكل حاجه....صلاه مسابقات دينيه تحفيظ قرءان...الفرح الاسلامي بيبقي في المسجد....الشيخ الشعراوي كانوا بيستضفواه في المسجد في بعض لقائات وكل لقائاته في المسجد....حاذم صلاح كان بيتكلم مع الناس في المسجد بعد العشاء....سبعه يظلهم الله يوم القيامه يوم لا ظل الا ظله ومنهم رجل تعلق قلبه بالمساجد
مفيش اي عيب
وانت بتقول ان محدش معترض علي الحكم بالشريعه....واصلا اصلا اساس العلمانيه والليبراليه فصل الدين عن الدوله وحكم الشعب للشعب للشعب والدين ملهوش علاقه بينا كحكم سياسي
والدليل جبته قبل كده عن اصل العلمانيه لو عايزه
انا معرفش ياتوت باشا انت مش متابع ولا ايه بالظبط ..دووول بيطلعوا في التلفزيون وبالفم الملايااات لا دين في السياسه ولا سياسه في الدين
السياسة بحرها واسع .
بس بأختصار
أنا أتبع القوانين المتوافقة مع الشريعة ... كدا أنا طبقت الشريعة .
إنما لما أبدء أقول كلام زي الاسلام هو الحل (مع أني مسلم أنا كمان و أؤمن بالاسلام و بأصوم رمضان و بأذبح في العيد و بأصلي خمس صلوات ........... الخ ) من العبادات .
و أقول للناس في الشارع أنتخبوني أنا علشان أنا اللي هاطبقلوكم الشريعة و الباقيين دول كفرة ولاد ستين في سبعين .... أيوة بيقولوا على أي تيار مخالف لرأي الحية و العدالة و النور كلام ما يتقالش .
يبقى أنت كدا أستخدمت الدين في السياسة أو لأغراض سياسية .
إنما الشريعة الأسلامية هي مصدر تشريع القوانين ... لا أحد يستطيع أن يختلف عليها .
الشريعة الاسلامية هي الخط العام الذي يجب أن نسير عليه في حياتنا محدش أختلف عليها .
الحريات يجب أن تُصان بما لا يتعارض مع الشريعة الأسلامية .
مش عايزين طالبان و أفغانستان في مصر .
عايزين دولة زي ماليزيا ................ عايزين الحلو من النماذج اللي حاولينا .
مش عايز واحد يجبرني ألبس أيه ......... و مألبس أيه .
ده رأيي أنا الشخصي و الله وحده أعلم أنا مُصيب أم مُخطئ .
و لكن الخطوط العامة هي ما يجب أن نسير عليه .
و نترك الأختلافات لكل أقتناع على حدى
يعني واحد شايف أن تربية الذقن واجبة ......... يربي ذقنه زي ما هو عايز .
واحد شايف أنه يحبس مراته وولاده البنات ... يعمل اللي هو عايزه بدون فرض رأيه على بقية أفراد المجتمع .
بالمناسبه انا كمان علماني بس انا بقي مبصليش خالص ولا ورا اخوان ولاسلفين انا واخدها من قصيرها ومبصليش بس اعتقد يعني في الاول والاخر دي حاجه بين العبد وربه يصلي ميصليش دي حاجه تخصني ولما اقول في المنتدي اني مبصليش دا ميديش الحق لحد انه يكفرني فورا ويقيم عليا الحد ويحاكمني وهنا بقي الكارثه في تفكيرنا اننا بنحكم علي بعض فورا وبنصدر الحكم وبنفذه ويتعامل معاك علي اساس حكمه عليك
طيب سيبك من كلمة علمانية .
لأن هي دي الكلمة اللي مضايقة ناس كتيرة
أنا قلت قبل كدا أن لها عدة تعريفات وواضح أني غلط في ربط فهمي لها وشرحي بهذه الكلمة .
أنا شرحت أقصد أيه فوق .
و سيبك من كلمة علمانية .
أحنا أتخلقنا علشان نعبد ربنا عز و جل فقط لا غير ... و هانموت و هانتسأل عن كدا بس .
و لكن لا نريد أن نعيش حياة مُعقدة لم يطلبها منا رب العالمين .
عايزين وسطية ... عايزين لما نختلف مع بعض منقولش على بعض كفرة .... بس مش أكتر .
و أي حد ضد شرع الله يبقى محتاج تقييم بدون تكفيره .
الناس مرعوبة من نموذج أفغانستان .
طبعا ربنا عز و جل اشار لكل هذه المصطلحات فى القران الكريم
بالنسبة للطياره زى ما حضرتك ذكرت (
يَامَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإِنسِ إِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ فَانفُذُوا لا تَنفُذُونَ إِلاّ بِسُلْطَانٍ) و هى من الطياره للصاروخ
و بالنسبه لرئيس الجمهوريه ما عليك الا ان تقرا سورة سبأ و سليمان
و حقائق كتير جدا لكن الله عز و جل قال (يؤتي الملك من يشاء وينزع الملك ممن يشاء ويعز من يشاء ويذل من يشاء)
كتاب الله فى خبر من قبلنا و خبرنا و خبر من بعدنا
(أفلا يتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها ) كما قال الله عز و جل
الم يقل الرسول صلى الله عليه و سلم احل الله البيع و حرم الربا
بسم الله الرحمن الرحيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلاَ يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لاَ يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلاَ تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُوا إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ ألاَّ تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (282) وَإِن كُنتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِباً فَرِهَانٌ مَّقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلاَ تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَن يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ (283) لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَإِن تُبْدُوا مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ َاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (284)
طيب و الكمبيوتر ... و الآلة الحاسبة و الملعقة و الشوكة و الأحذية و أجهزة الأكسجين تحت الماء و المترو و القطارات و العجل ....
يا جدعان لا تقولوا الآيات بما لا تحمل .
(يَامَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإِنسِ إِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ فَانفُذُوا لا تَنفُذُونَ إِلاّ بِسُلْطَانٍ)
الآية بتتحدث عن الحدث نفسه و آذن المولى عز و جل للخروج أو الصعود و الهبوط مش الطيارة و الصاروخ .
ثانيا هو الجن بيستخدم طيارة أو صاروخ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معنى الآية واضح و ضريح و بلاش نعطي له معاني آخري .
و اللي يقصده الأستاذ محمد فوزي مختلف تماما عن اللي حضرتك يتتكلم فيه .
ربنا ما شرحش في القرآن كيفية صناعة كمبيوتر أو صناعة طيارة
مع أن أصلا العلم كله من عند الله عز و جل .