| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 9 من 9

  1. #1

    الصورة الرمزية Ahmedmiy

    رقم العضوية : 58692

    تاريخ التسجيل : 11Jan2010

    المشاركات : 300

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: الحمد لله - مفيش

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmedmiy غير متواجد حالياً

    Post حكايتي مع نايل موتورز وقسم نيسان - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">


    بسم الله الرحمن الرحيم

    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله نبينا محمد خير خلق الله رسول الهدى والحق والرحمة للعالمين


    حكايتي مع نايل موتورز وقسم نيسان

    في عام 2008 بدأت التفكير في شراء سيارة لأول مرة فكان من المنطقي أن أبدأ في جمع معلومات عن عالم السيارات والمنتجات المعروضة في السوق المصري وبطبيعة الحال جاءت بي الأقدار إلى نايل موتورز حيث وجدت الأقسام المتخصصة لأغلب العلامات التجارية للسيارات وتقريبا لمدة عامين لم أقوم بتسجيل عضوية على النايل موتورز وكنت في هذا الوقت مهتم جدا بدراسة سيارات بروتون الماليزية الرائعة لرغبتي في امتلاك هذه العلامة الرائعة وكنت في انتظار بروتون برسونا إليجانس وبطبيعة الحال كان لي مرور على باقي الأقسام الغنية بمعلومات لا حصر لها وخاصة تجارب الأعضاء الكرام والآراء والانطباعات الشخصية .

    وفى نهاية عام 2010 وأثناء الحديث مع زميل جديد في العمل يمتلك بروتون جين 2 وكذلك زميل أخر قام بشراء نيسان تيدا 2010 ورغم قناعتي الشديدة بسيارات بروتون تراجعت عنها لسببين أولا جودة المحرك العالية جدا فكما أعلم أنه يوصى باستخدام بنزين 98 وده مش موجود في بلدنا الحبيبة العظيمة دائما مصر وتجربة زميلي العزيز في استخدام بنزين 92 ، 95 ومناقشة الاداء وحجم استهلاك البنزين والسبب الثاني خدمة ما بعد البيع والحديث يطول عنها .

    وبعد التراجع عن امتلاك بروتون كنت قد حددت ثلاث علامات ومن بينهم ثلاث موديلات للاختيار بينهم و بقيت فترة أخرى طويلة أتصفح منتدانا الحبيب الغالي نايل موتورز وكل يوم أجد تقارير وموضوعات كثيرة هامة تضم تجارب وأراء ونصائح هامة عن كل علامة في القسم المخصص لها بالإضافة طبعا لأقسام نايل موتورز العامة والمتخصصة التي تشمل جميع أجزاء السيارات وتحليل وتفصيل لتجارب عديدة وحلول لمشاكل كثيرة .
    وكنت دائم السؤال لمن أعرفه ومن لا أعرفه يعنى سائقين التاكسي يوميا وزملاء العمل والأقارب فكان الاجتهاد في جمع المعلومات والآراء والاستخارة لله فالحمد لله .

    وكنت في الفترة الأخيرة قبل الشراء والاستقرار شبه النهائي على نيسان ليفينا بعد مقارنات مع الكارينز ودايهاتسو متخوف من التقفيل الصيني للسيارة ولكن كل الأفكار كانت تؤدى لنيسان وأهم الأسباب على الإطلاق الاستماع للعديد من التجارب والآراء خارج وداخل المنتدى عن كون توكيلات نيسان في مصر من أفضل التوكيلات بخدمة بعد البيع .

    والحمد لله كان الاختيار بفضل الله على امتلاك نيسان وهذا فضل الله فاليوم وبعد مرور عامين الحمد لله راضي تماما ومقتنع وفخور جدا بامتلاك نيسان .

    كانت بداية القراءة في قسم نيسان مثل باقي أقسام المنتدى لجمع المعلومات ولكن كنت أثناء ذلك أتصفح تقارير المقابلات الخاصة بالقسم وبدأت الاهتمام بالأسماء التي تكتب داخل قسم نيسان ولمست وأنا خلف الشاشة في العالم الافتراضي هذا الإحساس الرائع بوجود مجموعة رائعة تعمل على تبادل المنفعة من خلال تبادل المعلومات ثم قادتهم الأقدار للتواصل على أرض الواقع وأتذكر جيدا كم تمنيت أن أنضم لهذه المجموعة الرائعة التي اجتمعت بدون مصالح أو أهداف مادية ومن هنا بدأت أفكر جيدا في التواجد الفعلي مع أحبابي وأصدقائي أعضاء قسم نيسان نايل موتورز لعدة أسباب أهمها أن الصداقة بالمعنى الحقيقي كما يعرف الجميع أصبحت كالعملة النادرة التي تمثل ذكرى فقط .

    وكذلك لشعوري بمدى الفائدة التي حصلت عليها من خلال النايل موتورز وعلى أمل أن أقدم يوما ما معلومة أو نصيحة تعلمتها لأحد الأعضاء .

    و لن أنسى أول مرة قابلت الصقور فيها وكان يومها الصقور في زيارة لمركز صيانة أوتو إيجيبت الذى كان ما زال تحت الإنشاء والتجهيز أواخر عام 2011 وكنت أعلم بهذه الزيارة من خلال المنتدى وكنت يومها مسافر إلى الإسكندرية والحمد لله شاء الله وما قدر فعل بحادث قبل البوابات ثم الذهاب على الونش لأوتو إيجيبت وكنت أفكر خلال الطريق هل سأجد صقور نيسان هناك أم لا وكيف سيكون اللقاء وبالفعل بعد الوصول وإنزال السيارة دخلت إلى استراحة العملاء أبحث عن أعضاء قسم نيسان وكما توقعت كان الجميع في اجتماع مع السيد العضو المنتدب للشركة وأعضاء من خدمة العملاء ولم أنتظر ولكن قمت باقتحام الاجتماع بالسؤال الموجه -- بالتأكيد أنتم طبعا نايل موتورز ؟

    وتعريف نفسى للحضور كان يومها الحضور من الصقور أخواني وأصدقائي وأحبابي أحمد تى فى وحسين سونه وأحمد زونج والاستاذ أسامه و وليد عادل و بسام حافظ وكان الانضمام سريع لهذه المجموعة الرائعة ومنذ هذا اليوم تعرفت على الكثير من الرجال منهم الأصدقاء الأن أعتز وأفخر بهم .
    وبالرغم أن ما زال هناك الكثير والكثير جدا إذا أردت استكمال هذه الحكاية



    و لكن ما دفعني لكتابه هذا الموضوع ما أراه الأن داخل قسم نيسان من خلال مشاركات غير مسئوله من وجهه نظري الشخصية ومن خلال أعضاء لم تسمح الظروف لهم ولنا بالتعارف أو المشاركات المتبادلة للتجارب والآراء نظرا لكونهم ليسوا من ملاك سيارات نيسان ولم يخوضوا التجارب العملية كأي عميل لنيسان متواجد على القسم ولكن الرأي مبنى على المتابعة فقط حتى وإن كانت دائمة .

    وهنا أوضح للجميع من وجهه نظري ورؤيتي الشخصية جدا ومن خلال التواجد مع أعضاء قسم نيسان الحبيب أن فكرة نايل موتورز ومن وراءه قسم نيسان قبل أن تقوم على تبادل المنفعة فهي بالأساس تقوم بالحب والمعروف والمودة بين الأعضاء وليس شيء أخر .

    ولكن أرى أيضا من وجهه نظري أن هناك من يحاول دائما اختراق الصفوف بقصد أو بدون قصد نظرا للظروف العامة وحاله التوتر والارتباك التي يمر بها المصريون وأجد دائما في كل مكان الأن إذا تواجد أي شيء يعبر عن النجاح سواء أشخاص أو كيانات أو حتى شخص منفرد هناك من يحاول تدمير هذا التعبير وكأن الجميع يرفض التقدم أو على أقل اعتبار - التعامل بشكل محترم يمثل الإنسان بنعمه العقل التي وهبها الله للبشر بنى آدم .

    نايل موتورز هو بيت لجميع الأعضاء يسع الجميع لتقديم المعلومة أو لقضاء وقت مفيد أو الترفيه عن النفس في مناقشات إيجابيه فأرجو من الجميع التفكير جيدا في ذلك والحفاظ على هذا الملاذ الأمن واعتبار أن لكل مقام مقال ولكل عمل أدب في هذا العمل .

    وقبل يومين كنت قررت عدم وضع مشاركات على المنتدى بعدما قرأت مواضيع على المنتدى العام للأسف يحاول البعض من خلالها عرض رؤيه سياسية وتقديم البرهان على هذا الرأي ثم جاءت المشاركات المؤسفة في أحد مواضيع قسم نيسان .

    فلعل هذا الموضوع يكون أخر ما أكتب على منتدانا الحبيب العزيز الغالي نايل موتورز وقد أتراجع إذا لم يأتي الأجل ولكن سأظل من المتابعين والمحبين لبيتي .

    أرجو منكم الدعاء لي ولكم بالمثل إن شاء الله .



    سبحان الله العظيم وبحمده

    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

    لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم

    اللهم صلى وسلم وبارك على نبينا محمد صفوة خلقك خاتم المرسلين


  2. #2

    الصورة الرمزية the_air_devil

    رقم العضوية : 84889

    تاريخ التسجيل : 03Jan2011

    المشاركات : 473

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Nissan Sunny '13

    السيارة[2]: ---------

    دراجة بخارية: --------

    الحالة : the_air_devil غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لا فض فوك وجزاك الله كل خير .... وربنا يديم روح المودة والمعروف بيننا وبين بعض وكل صقور نيسان المحترمين

    الخروج عن النص عموماً شئ مكروه , يعني لو حتى مش بس سياسي, لأ لو اتكلمنا في حاجة بعيدة عن الموضوع تماماً ولا تخص الكلام بموضوعية عن السيارات وخصوصاً نيسان يبقى المفروض مكانها منتدى تاني, وبالتالي ملاحظاتك وانطباعاتك تبقى فوق راسنا جميعاً وواجب علينا مراعاتها

    فعلاً أكتر من مرة نلاحظ ان ناس داخلة تشتم وبس في العربية الجديدة, أو داخلين لمجرد الاستفزاز, وده شئ طبيعي بنلاقيه في أي موقع إنترنت لأن فيه ناس لسة مراهقين وواخدين على انهم طول ما هما متخفيين ورا ماوس وكي بورد يقدروا يقولوا اللي على مزاجهم ومش قادرين يقولوه قدام الناس

    وخصوصاً لو انت بتتكلم على ماركة عريقة وصناعة ثقيلة وأنشطة بيع وتسويق وتصنيع وصيانة إلخ إلخ ... لازم هاتلاقي ناس منافسين بيدخلوا ينافسوا من غير شرف ... ولازم هاتلاقي ناس مش عاجبهم اننا بنتعامل مع بعض بكل أخوة وبنساعد بعض لله , لأن الحاجات دي بقت نادرة وفعلاً فيه ناس هنا من النوادر أولهم دكتور يوسف عوض والأستاذ احمد مصطفى .... من غير مايزعل مني حد ماجبتش اسمه لأنهم كتير والمقام لا يتسع


    لكن نرجع تاني ونقول اننا كلنا بنتعلم وناخد خبرة ونستعين ونستشير بعض من غير أي حد مايفرض أي رأي على التاني, ولغة الحوار كلها احترام وود , وربنا يديم المعروف ...... ومن هنا تعرف الدخيل , ومافيش أي دخيل بيعمر في مكان زي ده


    فماتحرقش دمك وماتزعلش من أي حد يخالف تقاليد القسم ده , العيب لو طلع من أهل العيب مايبقاش عيب


    سعدت بقراءة مقالك وسعدت كمان بالرد عليه , ربنا يبارك فيك

    [aldl]http://nileup.com/up/uploads/nilemotors_13523134621.jpg[/aldl]


  3. #3

    الصورة الرمزية Youssef.Awad

    رقم العضوية : 42730

    تاريخ التسجيل : 19Jun2009

    المشاركات : 6,353

    النوع : ذكر

    الاقامة : Riyadh - KSA // Banha - Egypt

    السيارة: NISSAN ALTIMA 2.5 SL '13

    السيارة[2]: FSO Polonez '88 - NISSAN SUNNY EX Saloon '10

    دراجة بخارية: 000

    الحالة : Youssef.Awad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا ابو حميد .. صلى عالنبى كده .. الموضوع ما يستحملش ولازم كل واحد يسمع الاخر حتى وان كان الكلام ليس على هواه
    لكن الدليل المادى فى الاخر هو اللى هايوضح الحقيقة فين ويكشف الزيف من الاكيد
    هههههههههههههههههه الموضوع مش مستاهل ده كله .. لأنه شىء طبيعى وحال الدنيا

    Y2Y1500 سابقا


  4. #4

    الصورة الرمزية ahmedz310

    رقم العضوية : 72041

    تاريخ التسجيل : 01Jun2010

    المشاركات : 539

    النوع : ذكر

    الاقامة : شرم الشيخ

    السيارة: Rio EX DAB & ABS

    السيارة[2]: كيا كارينز 2011

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmedz310 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حالي زي حالك ومديون للمنتدي دا بالكتير وعرفت هنا معلومات كتيييييييييييييييير رغم اني لسه ماشترتش عربية لحد دلوقتي و ربنا يوفق اعضاء المنتدي الكرام


  5. #5

    الصورة الرمزية د. علاء ابراهيم

    رقم العضوية : 11655

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 983

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: sunny 2013

    السيارة[2]: peageot 504

    دراجة بخارية: no

    الحالة : د. علاء ابراهيم غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اكره ان نخسرك
    لقد قراتت مشاركاتك و كلها تتسم بالرزانة و الحيادية
    ثم اسعدنى الحظ و التقيت بك
    سيدى الفاضل
    انا ايضا احس بحالة من " سدة النفس" جعلتنى ابتعد عن المنتدى قليلا خلال الاسابيع الاخيرة بعد ان كنت دائم التواجد
    و السبب تقريبا نفس الاحساس اللى انت احسست بيه
    بس هذا لا يصح و لا يجوز
    احنا كده هنتساقط واحد ورا الثانى
    لست مستعدا ان اترك بيتى للاخرين لذا فمن واجبى ان ادافع عنه و ان انفض عنى هذه الروح الانهزامية
    و انت يا اخى فى المنتدى و فى الله
    لا نريد ان نخسر شخص خلوق مثلك
    و اذا كنت انت مش عايزنا احنا عايزينك

    [sor2]http://www.runpapa.com/Accessories/Images/ProductDefaultImages/354/Car-Door-Sill-Step-Plate-for-NISSAN-SUNNY-Blue-Led--354-221.jpg[/sor2]
    mollaELolla سابقا


  6. #6

    الصورة الرمزية Bishoy.Girgis

    رقم العضوية : 30571

    تاريخ التسجيل : 20Jan2009

    المشاركات : 5,542

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT

    السيارة: Toyota Corolla 1996

    السيارة[2]: Nissan Sunny 2OO9

    دراجة بخارية: I Don't Like It

    الحالة : Bishoy.Girgis غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بجد يا احمد كلامك لا غبار عليه و انت من الناس اللي بعزها جدا و بحترمها

    لكن انت مش في ايدك حاجه لأن غالبا ً هتلاقي نفسك لوحدك في القسم برده مش كشخصك انت لكن اقصد ان النظام اللي في القسم محدش هيساعدك فيه ابدا ً كان من داخل المنتدي او من خارج المنتدي

    احنا الحمدلله نعمل اللي علينا و نساعد علي اد ما نقدر ..

    اللي عايز يخل بنظام القسم من غير ما يبقي معاه اي مستند مادي علي كلامه .. اكيد هو اللي هيبقي خسران و علي فكرة المواقف كتيرة جدا جدا و اخدنا علي كده خلاص .. لكن كل انسان و ليه طاقة و ليه مستوي في الاحتمال .. خلينا ماشيين للأخر


  7. #7

    الصورة الرمزية saint2011

    رقم العضوية : 102079

    تاريخ التسجيل : 04Jun2011

    المشاركات : 1,222

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: NEW SUNNY2013

    السيارة[2]: REGATA

    دراجة بخارية: no

    الحالة : saint2011 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أخى الكريم المحترم والذى أسعدنى الحظ برؤيته عن قرب والتعرف عليه لا تحزن فعلا فى الفترة الأخيرة ظهرت بعض الظواهر غير الإيجابية من بعض الأعضاء لكن هذا لا يعنى التخلى عن منتدانا الجميل ونحن هنا للمساعدة لوجه الله تعالى ولرد أفضال المنتدى علينا فرجاء نحن نريدك معنا دائما ولك وافر التحية والأحترام


  8. #8

    الصورة الرمزية Ahmed.TV

    رقم العضوية : 18439

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 8,548

    النوع : ذكر

    الاقامة : حدائق الاهرام

    السيارة: بولو 99

    السيارة[2]: تيدا 2009

    دراجة بخارية: honda

    الحالة : Ahmed.TV غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكلى كدا حعمل زيك يا صديقى الصدوق

    طمنى عليك .. اتصلت بيك وتليفونك كان مغلق

    محرر فى دعم اتخاذ القرار بوزارة الاعلام
    قليل المشاركة فى الموضوعات والرسائل الخاصة لانشغالى بالعمل
    برجاء الاتصال بى : 01288814049


  9. #9

    الصورة الرمزية EhabVet

    رقم العضوية : 37338

    تاريخ التسجيل : 05Apr2009

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : طنطا

    السيارة: تيدا 2009 فول أوبشن بلس

    السيارة[2]: دوجان 1995

    دراجة بخارية: بعتها من زمان

    الحالة : EhabVet غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    كم سعدتُ بقراءة هذا المقال في أوله
    وكم حزنتُ عندما وصلتُ لآخره

    ولكن أخي .. ليس دائما الابتعاد عن المشكلة بعد وقوعها هو الحل

    فكر جيدا .. وخذ استراحة قصيرة .. ولكن لا تنقطع .. فليس من السهل علينا أبدا تعويض شخص مثلك

    [img2]http://img833.imageshack.us/img833/2356/76956994.jpg[/img2]

    [img2]http://img607.imageshack.us/img607/6920/22196331.jpg[/img2]


    من قال "سبحان الله العظيم وبحمده" غرست له نخلة في الجنة



 

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 41
    آخر مشاركة: 03-01-2013, 07:23 PM
  2. انفراد .. تفاصيل زيارة أعضاء نايل موتورز لمصنع نيسان موتورز مصر - حلم تحول الى حقيقة
    بواسطة Bishoy.Girgis في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 24-11-2012, 06:17 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2