النهاردة كنت باعمل انترفيو لحد كان شغال في الخليج و دلوقتي هو بيشتغل في مصر.. سألته من ضمن أسئلتي ليه عن إمكانية انه يفكر في السفر تاني.. قال لي لا يمممممممكن.. قلت له مهما كان العرض؟ قال لي انا عشت في أبو ظبي و دبي و البحرين بس مش حابب اني أرجع اعيش هناك تاني، بالرغم من اني جالي قريب عرض خيالي في أبو ظبي.. قلت له طيب ليه؟ قال لي انا هناك كنت عايش في مستوى عالي جدا.. بس حاسس اني عايش حياة مش حياتي.. حاسس اني مش انا.. و ولادي بدأوا ياخدوا طباع مش بتاعتهم و تصرفاتهم استغربها منهم.. طيب هاقول لك على حاجة هاتستغربيها - لسه هو بيكمل كلامه - تصدقيني لو قلت لك اني و انا هنا في مصر كفاية اني أسمع في العيد خروف بيمأمأ؟ كفاية إني امشي في شوارع مصر في رمضان قبل الفطار و اشوف الناس و هي فارشة بالطرشي و أكياس العرقسوس و السوبيا.

طبعا انا ساعتها ضحكت، قال لي و الله انا باتكلم بجد. قلت له هو انا الصراحة اتكلمت في موضوع السفر ده مع ناس كتير و قليل بحكم شغلي، انما أول مرة أسمع حد بيتناول الموضوع من المنظور ده :)

انا فعلا استغربت كلامه جدا.. بس يمكن عشان عمري ما سافرت و لا اتغربت ما حستش بإحساسه؟ بس فعلا كلامه يستحق التأمل.. و لا انتوا ايه رأيكوا؟