تعريف ال injection او الحقن الالكترونى الكامل والاحادى...




الإنجكشن
هو تطور الكاربيراتير و هو أفضل من حيث الآداء و توفير البنزين, طريقة عمله كما نعلم أن الموتور يحرق خليط هوا و بنزين, فعند الضغط على دواسه البنزين تقوم وحدة التحكم في الموتور (ECU) او الكنترول بحساب كميه الهوا الداخل و من ثم حساب نسبه الهوا للبنزين Air to fuel ratio و على أساسها الكنترول يعطي أمر للرشاشات ترش نسبه معينه من البنزين على كل صباب, و لو النسبه مش مظبوطه العربيه حتسقف (كأنك مديها غيار بدري). المسؤل عن حساب نسبه دخول الهواء هو حساس الهوا Mass Air Flow Sensor وموجود قبل العمه بتاعه المانيفولد. و حساس الأكسجين إلي بيكون موجود بعد المانافول بتاع العادم بعد المشترك ده بيقيس نسبه الكربون في العادم و بيبعتها للكنترول علشان يظبط النسبه كما موضح فى الصوره التاليه.



كيف تعمل الرشاشات

كما موضح فى الصوره أول ما الرشاش ياخد أمر من الكنترول انه يرش بنزين, مصدر الكهرباء يبعت كهرباء للكهرومغناطيس فيشد البستم للخلف, فبيسمح للبنزين بالمرور في فتره ما البستم مفتوح و بعد ما تكون كميه البنزين المطلوبه دخلت, بيقطع المصدر الكهربائي الكهرباء عن الكهرومغناطيس فبيخلي البستم يقفل تاني و بيعطل مرور اي كميه بنزين إضافية.


صورة حقيقيه لشكل الرشاش من الداخل


ويقوم الرشاش برش البنزين على شكل ذرات و ذلك لجعل عملية حرق البنزين تتم بصوره أفضل و أسهل ثم تقوم شمعة الاحتراق (البوجيه) بعمل الاشعال الازم للحريق وتفتح الصبابات لدخول الهواء ولخروج العادم كما موضح فى الصوره..



مميزاته:
يمتاز الحقن الإلكتروني (الإنجكشن) بتوفير استهلاكه للبنزين حيث انه يقوم برش الكميه المطلوبه فقط من البنزين و بنسب معينه تم حسابها مسبقا بناء على بعض العوامل الرياضيه التي تحدد نسبه الهواء للبنزين في وحده تحكم المحرك (ECU). و تمتاز أيضا محركات الحقن بصوتها الأهدى من مثيلاتها الكاربيراتير. الحقن أيضا اسرع إستجابه من الكاربيراتير, و لا يجعل السياره تشرق, لماذا؟ لأن كما قلت يقوم برش النسبه المطلوبه من البنزين و أيضا لأن الرشاشات لن تعمل و السياره مغلقة عكس الكاربيراتير فبمجرد الضغط على دواسه البنزين فهو يرش البنزين غير عابىء بالكمية قليله ام كثيره.

.................................................. .................................................. .......
[gdwl]
انواع انظمة الحقن
[/gdwl]

الرشاش الاحادى



كما موضح فهو رشاش واحد فقط يعمل عمل الكربراتير وبتحكم اليكترونى وهو ادق من الكربرتير واقل استهلاك للوقود من الكربراتير لكن النظام الكامل حقن اقل استهلاك ويختلف مكان الرشاش فى هذا المظام فهو فى الاعلى مكان الكربراتير ويتم توزيع البنزين منه لغرف الاحتراق.....
.................................................. .................................................. ...........

نظام الحقن الكامل
هو الموجود فى السيارات الحديثه وحو يمتاز بوفر استهلاك للوقود وهو يتكون من رشاش على كل بستم كما موضح فى الصوره وطريقة العمل ..




كما ملاحظ الرشاش على البستم نفسو بجانب شمعة الالحتراق مباشر مما يعطى احتراق افضل وتوفير فى استهلاك الوقود



.................................................. .................................................. .................................................. ................................

واليكم الفرق بين الرشاش الاحادى او النصف انجكشن مثل الموجود فى الفيكترا بى 1600 سي سي المحرك ال8 صباب
فى الشكل وما سبق هو شرح للنوعين...




وهذه صورة الانجكشن الكامل كما ملاحظ على كل بستم رشاش فى الاوبل كورسا 2003 وغيرها..


.................................................. .................................................. .............................

تحياتى للجميع واتمنى الافاده والله المستعان..