| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 21 إلى 28 من 28

  1. #21

    الصورة الرمزية ياسر مصطفي

    رقم العضوية : 125621

    تاريخ التسجيل : 04Jun2012

    المشاركات : 861

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الفيوم

    السيارة: انت اكيد بتهزر ياعم انت

    السيارة[2]: مفيش حاجه بعيده عن ربنا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ياسر مصطفي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Y a r i s مشاهدة المشاركة
    تسلم ايدك يا ياسر بيك افندي. :)
    رجعتنا خمسين سنة ورى ايام. الزمن الجميل وايام الحضارة والاصالة .... وكم وددتو لو اكملت باقي الفيديو لنرى هذه اللحظات الجميلة ونستمتع بها ... مع الاسف راح استديو مصر والي اتبقى منو هو حتت مطعم اقل وجبة فيه ب ٧٥ جنية :)
    وتحياتي
    حبيب قلبي يا ياريس باشا .. نورتني

    وانا عازمك ان شاء الله في المطعم ده . لو هيفكرنا بالزمن ده

    اللهم أفتح لي بابَ رزقاَ حلالاَ طيباَ مباركاً فيهِ . يارب


  2. #22

    الصورة الرمزية ياسر مصطفي

    رقم العضوية : 125621

    تاريخ التسجيل : 04Jun2012

    المشاركات : 861

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الفيوم

    السيارة: انت اكيد بتهزر ياعم انت

    السيارة[2]: مفيش حاجه بعيده عن ربنا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ياسر مصطفي غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hugan مشاهدة المشاركة
    عايز انوهه عن حاجه صغيره
    وهي
    كل من يحصل علي شهاده البكالورياتعادل الثانويه العامه
    وبيكون خريج المدارس الحكوميه
    كان يجيد اللغه الانجليزيه والفرنسيه اجاده تامه كاتابه ومحادثه وترجمه
    هو ده فرق التعليم الحكومي في وقت الاحتلال
    والتعليم الحكومي حتي وقتنا الحالي

    احســـــــــــــــــنت // :)

    اللهم أفتح لي بابَ رزقاَ حلالاَ طيباَ مباركاً فيهِ . يارب


  3. #23

    الصورة الرمزية ياسر مصطفي

    رقم العضوية : 125621

    تاريخ التسجيل : 04Jun2012

    المشاركات : 861

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الفيوم

    السيارة: انت اكيد بتهزر ياعم انت

    السيارة[2]: مفيش حاجه بعيده عن ربنا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ياسر مصطفي غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rahmanboud مشاهدة المشاركة
    الله على الزمن الجميل

    واضح من الفيديو مقدار حبهم لبعض وتعاونهم من غيرغيره ولا حقد ولا حسد

    هدفهم توصيل فكرة ما للمتفرج ده غير الترفيه عنه وليس المال ثم المال ثم المال حتى لو كان على حساب تدمير

    شبابنا وتغيير عادتنا وتقاليدنا

    شكرا جزيلا أخى الكريم على الفيديو الجميل من الزمن الجميل

    فعلا . تعالي شوف ما يُقدم الان مهازل اقسم بالله حتي الاعلانات لم تخلي من البذائات

    اللهم أفتح لي بابَ رزقاَ حلالاَ طيباَ مباركاً فيهِ . يارب


  4. #24

    الصورة الرمزية besso

    رقم العضوية : 89201

    تاريخ التسجيل : 21Feb2011

    المشاركات : 1,850

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: لما اجيب الاولانيه

    السيارة[2]: معنديش

    دراجة بخارية: مفيش

    الحالة : besso غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يعنى احنا هانفضل كده كتير ولا ايه
    الحل عند مين؟

    انا مصمم علي بلوغ الهدف ...اما ان انجح واما ان انجح


  5. #25

    الصورة الرمزية khaled_sabry

    رقم العضوية : 30583

    تاريخ التسجيل : 20Jan2009

    المشاركات : 2,294

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt - Cairo , Canada - Alberta

    السيارة: Toyota Corolla 1978 ,Peugeot504 1983, Peugeot 406 2006,kia pride 2000,chevrolet traverse 2009,Mazda3

    السيارة[2]: BMW 320i 2002,BMW X5 2007,BMW X5 F15 2014

    دراجة بخارية: نفسى اتعلم سواقتها

    الحالة : khaled_sabry غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فيديو جميل جداا و بيفكرنا بالفعل بالزمن الجميل المحترم الراقى
    بس ليا تعليق بسيط و هو ان تصوير الفيديو ده مستحيل يكون فى 1935 -
    لأن اصلا سراج منير اتجوز ميمي شكيب سنه 1942 حسب الويكيبيديا
    سراج منير - ويكيبيديا
    و كمان ببساطه لأن الصوت و الصوره واضحين جدا فيه
    و اساسا اول فيلم ناطق اتعمل كان سنه 1932 و الصوت و الصوره رديئين
    يعنى مثلا فيلم الورده البيضاء 1933شوفو مستوى الصوره فيه
    ‫فيلم الوردة البيضاء كامل ( el-warda-el-baida )‬‎ - YouTube
    و كمان معظم الممثلين اللى ظهرو ماكنوش اشتهرو اصلا فى فتره 1935 زى تحيه كاريوكا شهرتها ابتدت سنه 1940 مولوده 1919 - - بالذمه شكلها يدي واحده عندها 16 سنه

    فى اعتقادى ان التصوير ده حصل فى بداية الخمسينات لأن كمان معظمهم ماكنشى لابس طرابيش و يتهيألى ان موديل العربيه اللى ظهرت فى الاربعينات او الخمسينات و ليس الثلاثينات اللى كانت مميزه بالفوانيس المنفصله و الرفارف العريضه

    ليا بقى تحفظ بسيط على تعليقات معظم الاعضاء اللى ادتلى احساس بإن سر الرقى اللى كنا فيه هو الاحتلال الانجليزي و هما "اللى كانو منضفين البلد" و اهلا بالاحتلال لو كانو حيخلونا اكثر رقيا و تحضرا
    بصراحه فكرتونى بدور محمد الصاوى فى فيلم "ليله سقوط بغداد" (و الله حينضفونا)
    احب اقولكم انكم بتحكمو على حال الشعب بحاله بحال 10 او 15 واحد طلعو اتكلمو بشكل شيك قدام الكاميرا !!!
    المصرين ماكنوش الشويه دول - دول حرفيا كانو صفوة المجتمع فى وقتها - لكن عامة المصريين كانو بيموتو فى حفر قناه السويس بالسخره او بيتشنقو فى دنشواى
    عمرى ماشفت محتل بيحافظ على كرامة اللى احتله
    انا عارف انكم اعتبرتو ان السينما انعكاس لحال الشعب و بناء عليه اعتبرتو ان دول هم مايمثلو عموم الشعب (زى مامحمد رمضان او عبده موته بيمثل الصيع اللى مالين الشوارع )

    لكن ده مش حقيقى - زمان كان الفن شئ نضيف هادف و بالتالى كتير من الفنانين كانو اولاد بشوات و من عائلات مرموقه (زى يوسف نجيب - اللى كان ابن احد الادباء و اشتغل فى السلك الدبلوماسى) و حتى لو دخل الفن بعض الفنانين من ذوى الطبقات الاجتماعيه الدنيا (زى تحيه كاريوكا و مارى منيب) كانو غصب عنهم بيتطبعو بطبع الرقى الموجود فى السواد الاعظم
    لكن الزمن ده زى اى زمن كان فيه بلطجيه و فئات ضاله زى ريا و سكينه او خط الصعيد - الاختلاف ان الفن كان لايمجدهم او يسلط الضوء عليهم (مش زى عبده موته دلوقتى )
    و استمر الموضوع على كده الى ان بدأت تظهر الافلام التجاريه عديمه الهدف الا تحقيق الربح المادى
    وبدل ما الفن كان بيقدم القيم و المثل و الاخلاق الحميده بقى يقدم لحم شمس البارودى و ناهد الشريف و اى حاجه تاتيه الجمهور عاوز يشوفها زى دلوقتى الجمهور عاوز يشوف البلطجيه - طلعله عبده موته و الالمانى و الاغناى الشعبى
    و حتى الفنانين اللى كانو بعاد عن الخط الشعبى بقيو يحاولو يقدموه زى يسرا و مى عز الدين فى اغنيه (اه يابت يا مزه ) و ده كله تحت رعايه جيل جديد من المنتجين زى السبكى اللى بقى معاه الفن تجاره و ليس رساله
    وده ادى الى اندثار الفنانين المحترمين من الجيل القديم ولو اراد الاستمرار يبقى يجب عليه التخلى عن احترامه زى حسن حسنى

    كل ده مالهوش علاقه بالاحتلال من قريب او بعد !!
    الفيديو ده بيوضح انهيار الفن و ليس انهيار الشخصيه المصريه


  6. #26

    الصورة الرمزية lanos2004

    رقم العضوية : 119672

    تاريخ التسجيل : 27Jan2012

    المشاركات : 6,807

    النوع : ذكر

    الاقامة : النزهه الجديدة

    السيارة: اتباعت

    السيارة[2]: lanos 1.5 16 v

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : lanos2004 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ممكن رابط الفديو من تانى


  7. #27

    الصورة الرمزية ياسر مصطفي

    رقم العضوية : 125621

    تاريخ التسجيل : 04Jun2012

    المشاركات : 861

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الفيوم

    السيارة: انت اكيد بتهزر ياعم انت

    السيارة[2]: مفيش حاجه بعيده عن ربنا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ياسر مصطفي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry مشاهدة المشاركة
    فيديو جميل جداا و بيفكرنا بالفعل بالزمن الجميل المحترم الراقى
    بس ليا تعليق بسيط و هو ان تصوير الفيديو ده مستحيل يكون فى 1935 -
    لأن اصلا سراج منير اتجوز ميمي شكيب سنه 1942 حسب الويكيبيديا
    سراج منير - ويكيبيديا
    و كمان ببساطه لأن الصوت و الصوره واضحين جدا فيه
    و اساسا اول فيلم ناطق اتعمل كان سنه 1932 و الصوت و الصوره رديئين
    يعنى مثلا فيلم الورده البيضاء 1933شوفو مستوى الصوره فيه
    ‫فيلم الوردة البيضاء كامل ( el-warda-el-baida )‬‎ - youtube
    و كمان معظم الممثلين اللى ظهرو ماكنوش اشتهرو اصلا فى فتره 1935 زى تحيه كاريوكا شهرتها ابتدت سنه 1940 مولوده 1919 - - بالذمه شكلها يدي واحده عندها 16 سنه

    فى اعتقادى ان التصوير ده حصل فى بداية الخمسينات لأن كمان معظمهم ماكنشى لابس طرابيش و يتهيألى ان موديل العربيه اللى ظهرت فى الاربعينات او الخمسينات و ليس الثلاثينات اللى كانت مميزه بالفوانيس المنفصله و الرفارف العريضه

    ليا بقى تحفظ بسيط على تعليقات معظم الاعضاء اللى ادتلى احساس بإن سر الرقى اللى كنا فيه هو الاحتلال الانجليزي و هما "اللى كانو منضفين البلد" و اهلا بالاحتلال لو كانو حيخلونا اكثر رقيا و تحضرا
    بصراحه فكرتونى بدور محمد الصاوى فى فيلم "ليله سقوط بغداد" (و الله حينضفونا)
    احب اقولكم انكم بتحكمو على حال الشعب بحاله بحال 10 او 15 واحد طلعو اتكلمو بشكل شيك قدام الكاميرا !!!
    المصرين ماكنوش الشويه دول - دول حرفيا كانو صفوة المجتمع فى وقتها - لكن عامة المصريين كانو بيموتو فى حفر قناه السويس بالسخره او بيتشنقو فى دنشواى
    عمرى ماشفت محتل بيحافظ على كرامة اللى احتله
    انا عارف انكم اعتبرتو ان السينما انعكاس لحال الشعب و بناء عليه اعتبرتو ان دول هم مايمثلو عموم الشعب (زى مامحمد رمضان او عبده موته بيمثل الصيع اللى مالين الشوارع )

    لكن ده مش حقيقى - زمان كان الفن شئ نضيف هادف و بالتالى كتير من الفنانين كانو اولاد بشوات و من عائلات مرموقه (زى يوسف نجيب - اللى كان ابن احد الادباء و اشتغل فى السلك الدبلوماسى) و حتى لو دخل الفن بعض الفنانين من ذوى الطبقات الاجتماعيه الدنيا (زى تحيه كاريوكا و مارى منيب) كانو غصب عنهم بيتطبعو بطبع الرقى الموجود فى السواد الاعظم
    لكن الزمن ده زى اى زمن كان فيه بلطجيه و فئات ضاله زى ريا و سكينه او خط الصعيد - الاختلاف ان الفن كان لايمجدهم او يسلط الضوء عليهم (مش زى عبده موته دلوقتى )
    و استمر الموضوع على كده الى ان بدأت تظهر الافلام التجاريه عديمه الهدف الا تحقيق الربح المادى
    وبدل ما الفن كان بيقدم القيم و المثل و الاخلاق الحميده بقى يقدم لحم شمس البارودى و ناهد الشريف و اى حاجه تاتيه الجمهور عاوز يشوفها زى دلوقتى الجمهور عاوز يشوف البلطجيه - طلعله عبده موته و الالمانى و الاغناى الشعبى
    و حتى الفنانين اللى كانو بعاد عن الخط الشعبى بقيو يحاولو يقدموه زى يسرا و مى عز الدين فى اغنيه (اه يابت يا مزه ) و ده كله تحت رعايه جيل جديد من المنتجين زى السبكى اللى بقى معاه الفن تجاره و ليس رساله
    وده ادى الى اندثار الفنانين المحترمين من الجيل القديم ولو اراد الاستمرار يبقى يجب عليه التخلى عن احترامه زى حسن حسنى

    كل ده مالهوش علاقه بالاحتلال من قريب او بعد !!
    الفيديو ده بيوضح انهيار الفن و ليس انهيار الشخصيه المصريه
    فعلا يا باشا لما بحثت عنه اتضح انه سنه 1942 . بس الفيديو ده كان عنوانه

    وكلامك جميل لا شك فيه بس لما اتكلمنا على الشخصية المصرية اعتقد ان الشعب المصري كله كان بالرقي ده . والاحتلال غير كتير من ثقافة البلد زي ما الاخ الفاضل كان بيقول انهم كانو بيخلصوا البكالوريا بما يعادل الثانوية وكانوا يجيدو الانجليزية والفرنسية اجادة تامة تعالي دلوقت خريجين جامعات مش بيعرفوا يقراوة ويكتبوا عربي حتي ...

    اللهم أفتح لي بابَ رزقاَ حلالاَ طيباَ مباركاً فيهِ . يارب


  8. #28

    الصورة الرمزية ياسر مصطفي

    رقم العضوية : 125621

    تاريخ التسجيل : 04Jun2012

    المشاركات : 861

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الفيوم

    السيارة: انت اكيد بتهزر ياعم انت

    السيارة[2]: مفيش حاجه بعيده عن ربنا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ياسر مصطفي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lanos2004 مشاهدة المشاركة
    ممكن رابط الفديو من تانى




    اتفضل يا باشا

    www.youtube.com/watch?v=nVZbfzTZBs4

    اللهم أفتح لي بابَ رزقاَ حلالاَ طيباَ مباركاً فيهِ . يارب



 
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 15-08-2012, 05:07 PM
  2. التاريخ الكامل: شفروليه سوبربان 1935-2010
    بواسطة احمدعبدالعزيز في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 20-04-2010, 05:01 PM
  3. التاريخ الكامل: شفروليه سوبربان 1935-2010)
    بواسطة seqoia في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 07-03-2010, 08:20 PM
  4. أستوديو اليورو (تقديم مباريات المجموعة الحديدية C)
    بواسطة ashour في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 13-06-2008, 03:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2