رقم العضوية : 70100
تاريخ التسجيل : 09May2010
المشاركات : 4,215
النوع : ذكر
الاقامة : المحله الكبرى
السيارة: kia.carens
السيارة[2]: octavia fantazia
دراجة بخارية: ......................
الحالة :
نسوا الله فانساهم انفسهم
ويجاهرون ويتباهون بالمعصيه
رقم العضوية : 70100
تاريخ التسجيل : 09May2010
المشاركات : 4,215
النوع : ذكر
الاقامة : المحله الكبرى
السيارة: kia.carens
السيارة[2]: octavia fantazia
دراجة بخارية: ......................
الحالة :
رقم العضوية : 30583
تاريخ التسجيل : 20Jan2009
المشاركات : 2,294
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt - Cairo , Canada - Alberta
السيارة: Toyota Corolla 1978 ,Peugeot504 1983, Peugeot 406 2006,kia pride 2000,chevrolet traverse 2009,Mazda3
السيارة[2]: BMW 320i 2002,BMW X5 2007,BMW X5 F15 2014
دراجة بخارية: نفسى اتعلم سواقتها
الحالة :
و الله انا كنت عامل استاتس على الفيس بوك بخصوص الموضوع ده
"#خواطر اتذكر من 20 عاما بأنه كنت لاتجد فى الشارع من يجاهر بالافطار فى نهار رمضان حتى لو كان مسيحي و اتذكر والدى (عليه رحمة الله) بأنه كان يسب اى شخص يراهه يشرب سيجاره مثلا حتى لو كان داخل سيارته
اتذكر نظرات المجاهر بالافطار بأنها كانت نظرات مذعوره مررتبكه كأنه يفعل فعل فاضح و يخشى رؤيه الناس له
و الان
اصبح الجهر بالافطار شئ عادى جداا و بين المسلمين ايضا - و لا تجد نظره الذنب السابقه على وجهه و اصبح رمضان شهر المسلسلات التلفزيونه و تقليل اوقات العمل فقط"
رقم العضوية : 30583
تاريخ التسجيل : 20Jan2009
المشاركات : 2,294
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt - Cairo , Canada - Alberta
السيارة: Toyota Corolla 1978 ,Peugeot504 1983, Peugeot 406 2006,kia pride 2000,chevrolet traverse 2009,Mazda3
السيارة[2]: BMW 320i 2002,BMW X5 2007,BMW X5 F15 2014
دراجة بخارية: نفسى اتعلم سواقتها
الحالة :
انا كنت من يومين مسافر فى القطر لأسيوط علشان اجدد رخصه العربيه و فى الرجوع ماكنتش حاجز وانا راجع و طبعا المشوار كله كنت واخده واقف فى اخر عربيه القطر و الحته دى التكييف مش بيوصلها و كنت غرقان فى العرق و الحر
و اللى كان واقف جنبى كان معاه كذا زجاجه ميه ساقعه "و مشبره" و قاعد يشرب منهم الطريق كله و انا بشيل عيني من عليهم بالعافيه
و الشيطان كان بيلعب فى دماغى انى افطر انا كمان لأنى على سفر لكن الحمد لله اللى صبرنى لغايه وقت الافطار
بس وقت الافطار بقى انتقمت منه لأنى كنت مالى شنطتى عصائر و سندوتشات و فضلت اكل و اشرب قدامه من غير ما اعزم عليه عزومه مراكبيه و كنت حاسس انه باصصلى فى اكلى , بس و الله لو كان صايم كنت عزمت عليه فعلا
رقم العضوية : 131720
تاريخ التسجيل : 26Nov2012
المشاركات : 193
النوع : انثى
الاقامة : القاهره
السيارة: n/a
السيارة[2]: n/a
الحالة :
بالفعل هناك اشخاص يطلق عليهم الاعلام لقب شيوخ ومفكرين لهم اراء غريبة
مثلا فيه اشخاص ( بدون ذكر اسماء ) يرو ان التدخين لا يفطر الصائم
وطبعا الاعلام بتاعنا كان بيقول عليهم مفكرين اسلاميين وعباقرة وسابقين عصرهم
خالف تعرف
رقم العضوية : 71514
تاريخ التسجيل : 25May2010
المشاركات : 26,773
النوع : ذكر
الاقامة : EgYpT-ⵍⵎⵖⵔⵉⴱ-
السيارة: -- -- all FiaT ---
السيارة[2]: ToYoTa CorOllA ---
دراجة بخارية: - - - - - - -
الحالة :
في ناس فعلا لكن مش مقياس لينا فشئ
رقم العضوية : 128488
تاريخ التسجيل : 04Aug2012
المشاركات : 3,988
النوع : ذكر
الاقامة : ★ قسم تويوتا.★
السيارة: ♠ وشيخ الياباني حالياً ♠
السيارة[2]: ♥ عمدة تويوتا ♥ سابقاً
دراجة بخارية: ♥♥♥♥♥♥♥♥ ♡ ☜
الحالة :
السجاير حلال على اساس ايه انشاء الله
على اساس انها شوية بخور الواحد بيشمهم ... ولا نفس نظرية الولية الي بتطبخ فبتشم ريحة الاكل. وبشمها ده مبتفطرش. ... الحكمة في تحريم السجاير انها رغبة اي بالبلدي انتا بتبقى خرمان على نفسيين ... والرغبة هيا شهوهة. اي تشتهيهاااا ... والصيام هو انك بتصون نفسك وبتحرمها من جميع الشهوات وجميع. المسيئات البشرية. ... بتصون لسانك بتصوم عنيك بتصوم بقك .... الخ الخ .
ومهما عملنا. كل عمل ابن ادم له معادى الصيام فهو لله وحده ... وفي الاول والاخير اعمالك هتبقى قدام رب العالمين هو الي هيحدد يتقبل منك او لا يتقبل منك .... لان احياناً بتبقى صايم عن الاكل والشرب والشتايم والسجاير وكلوا كلوا بس قاعد متمدد كده عمال تفكر في البت مريم ولا البت انجي الجو بتاع زمان فتبوظ صيامك ... فربنا يتقبل منا اجمعين قادر يا كريم ويصلح احوالنا قادر يا حق .... وتحياتي
سقوط سماوات فوق رأس تجار روبابيكيا امين يارب
رقم العضوية : 5118
تاريخ التسجيل : 01Feb2008
المشاركات : 11,185
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Megane II 2010
السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)
دراجة بخارية: none
الحالة :
كلام سليمالمشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhelshaar
و للاسف البجاحة في المعصية دي جت من مبدأ اسيء استخدامه اسمه الحرية الشخصية
بمعنى
مفروض ﺍﻟﺤﻖ ان فلان مجاهر بالمعصية فهو شخص حقير لكن ماحدش هايدوس له على طرف
اساءة الاستخدام اتحطت على ان فلان بيعمل المعصية الفلانية و دي حاجة تخصه و ماحدش له فيها و اللي مش عاجبه هو اللي حقير
ده بقى الباطل :)
ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد
[sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]
رقم العضوية : 145504
تاريخ التسجيل : 21Jun2013
المشاركات : 96
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria/KAS
السيارة: no
السيارة[2]: HOUNDA ACCORD
الحالة :
انا يوم السبت الى فات كنت مسافر الصبح ماشى فى الشارع الناس كلها بتشرب سجاير والناس ماليه القهاوى وشاى وشيشه والله العظيم اتصلت بالجماعه بقولهم هوا رمضان خلص وانا مش حاسس
الى يخوف ان الناس مبقتش بتتكسف اصلا
ربنا يهدينا يارب
ربنا كبير
رقم العضوية : 145486
تاريخ التسجيل : 20Jun2013
المشاركات : 22
النوع : ذكر
الاقامة : Sohag
السيارة: mercedes 86
السيارة[2]: Nissan 99
الحالة :
قوله تعالى : كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه فيه مسألتان :
الأولى : قوله تعالى : كانوا لا يتناهون أي : لا ينهى بعضهم بعضا : لبئس ما كانوا يفعلون ذم لتركهم النهي ، وكذا من بعدهم يذم من فعل فعلهم . خرج أبو داود عن [ ص: 188 ] عبد الله بن مسعود قال [OVERLINE]قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن أول ما دخل النقص على بني إسرائيل كان الرجل أول ما يلقى الرجل فيقول يا هذا اتق الله ودع ما تصنع فإنه لا يحل لك ثم يلقاه من الغد فلا يمنعه ذلك أن يكون أكيله وشريبه وقعيده فلما فعلوا ذلك ضرب الله قلوب بعضهم ببعض ثم قال : لعن الذين كفروا من بني إسرائيل على لسان داود وعيسى ابن مريم ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون إلى قوله : فاسقون ثم قال : كلا والله لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر ولتأخذن على يدي الظالم ولتأطرنه على الحق ولتقصرنه على الحق قصرا أو ليضربن الله بقلوب بعضكم على بعض وليلعننكم كما لعنهم وخرجه الترمذي أيضا ، ومعنى لتأطرنه لتردنه . [/OVERLINE]
الثانية : قال ابن عطية :والإجماع منعقد على أن النهي عن المنكر فرض لمن أطاقه وأمن الضرر على نفسه وعلى المسلمين ; فإن خاف فينكر بقلبه ويهجر ذا المنكر ولا يخالطه . وقال حذاق أهل العلم : وليس من شرط الناهي أن يكون سليما عن معصية بل ينهى العصاة بعضهم بعضا ، وقال بعض الأصوليين : فرض على الذين يتعاطون الكؤوس أن ينهى بعضهم بعضا .
واستدلوا بهذه الآية ; قالوا : لأن قوله : كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه يقتضي اشتراكهم في الفعل وذمهم على ترك التناهي ، وفي الآية دليل على النهي عن مجالسة المجرمين وأمر بتركهم وهجرانهم ، وأكد ذلك بقوله في الإنكار على اليهود : ترى كثيرا منهم يتولون الذين كفروا
من الاخر مينفعش تقول انا مش هحاسبه او مليش دعوه او هو حر ...انت لو شايفه واحد ممكن تكلمه وحاسس انه ممكن يسمعك "ابن ناس يعنى" يبقي كلمه ..وكله بالحسنى .. ودخله حلوه كده.. اما لو من بعيد حاسس انه ممكن يعند" مثلا يقولك طب والله لروح اشترى علبه تانيه" او من اللى ف الشوارع وكده طبعا المصلحه هنا انك مش تكلمه لان لو كلمته تبقي مفسده سواء ليك او عليك ... لكن تنكر المنكر ده بقلبك على الاقل ..وكله بالسينس :) من الاخر ... ده ينطبق على اى حاجه منكر مش رمضان او صيام بس
وتذكر ان خيريه هذه الامه فى الامر بالمعروف والنهى عن المنكر بالموعظه الحسنه
( كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله ولو آمن أهل الكتاب لكان خيرا لهم منهم المؤمنون وأكثرهم الفاسقون ( 110 ) )
المفضلات