بسم الله الرحمن الرحيم

اصدقائي و احبائي قسم السيات .. حباب اني اعمل موضوع عن ال DSG او ناقل الحركة مزدوج الفصل و الوصل المباشر او اللي عاوز يترجمها حرفيا فا اسمة انجليزيا (DIRCT SHIFT GEARBOX)

ايه هو DSG ؟
علبة ناقل حركه اتوماتيكي بس الفرق بينها و بين ناقل الحركة العادي العادي 3 نقاط
1- استهلاق اقل في حرق الوقود .
2- عدم الاحساس بالنقل بين السرعات المختلفة (نقلات ناعمة) زي نقلات العربيات الياباني بس المرادي الصانع الماني .
3 - سرعات اضافية في نظام DSG يفتقرها نظام ناقل الحركة الاوتوماتيكي العادي.. في بعض الموديلات 6 سرعات و في موديلات اخرى 7 سرعات .

معلش هتكلم باختصار شوية لان انا مش عامل موضوع بمعنى الكلمة انا بس حابب الناس تفهم زياده

الجيرات دي صنعتها شركة فولكس تقريبا في موديلات من سنة 2002 او 2003 ، المشكلة ظهرت في الموديلات الحديثة منها و خصوصا على ال 7 سرعات الل هما بيقولوا عليها dry و الموديلات اللي قبل كدا ال 6 سرعات كانوا بيقولوا عليها wet .

يعني ايه WET و DRY ؟
ده عبارة عن نظام تبريد لزيت الجيربوكس . في نظام WET طبعا باين من اسمه يعني ده يتم تبريده و ده معروف انه بياخد وصلات التبريد من المشع الامامي مرورا بالجير او بمعنى ادق ( عقل الجير) اما في نظام DRY لا يتم تبريدة بهذه الكيفية. و كان هو ده السبب على ما اعتقد في انهم في الموديلات 7 غيار واجهو مشكلة اعطال DSG اللي هي :
من الغيار 4-3 و 3-2 و 2-1 كان بيخرج صوت غريبة من علبه التروس . يعني بالعربي كدا اكنك ماشي بالعربية و قصادك مطب صناعي و بتهدى ، لما بتيجي تهدي الجير اتوماتيك بينقل من العزم الخفيف الى العزم التقيل . فا كانت الاصوات الغريبة بتظهر في هذا الاثناء .

اما عن موضوع انه بيفصل سوفت ويير و خلافة .. انا لا اعتقد ان الشركة بالتكنولوجيا دي ممكن تعجز عن حلها

ارجو ان الصورة تكون وضحت .. و ياريت من اصدقائي اللي عنده اضافة و عاوز يزود لا يتردد .

و شكرا جزيلا