مساء الخير عليكم جميعا،،
اليوم ذهبت مع صديق لاستلام الرائعه ال A7 من احد الموزعين. كان لونها grey فاتح وكان اللون رائع عليها رغم اني مابحبش اللون ده بس فعلا لايق اوي عليها. شدني برضو اللون الأبيض اللي مابيلقش على أي عربيه.
اللي حصل انه قبل الاستلام فاجأنا صديقنا صاحب المعرض بخبر مؤكد انه ارتوك مش هتنزل أي عربيه تاني بعد رسالة الجمارك الجايه والعربيات بتاعت الرساله دي هتدخل في صالات العرض والموزعين سيام على اخر الاسبوع ده واول الاسبوع القادم بحد اقصى. والحقيقة انو اول مركب هيدخل بعد كده هيبقى على اول السنه الجايه !!
ولما سألته ليه ، شرحلي بامانه بحكم الصداقه اللي بنا وقاللي الوكيل ارتوك هيعطش السوق شويه في تصرف يتسم بالذكاء في استغلال الموقف، بمعنى انه مش هيجيب أي عربيات بعد الاسبوعين الاولتنيين من شهر أكتوبر موعد وصول اخر شحنه للسنه دي، وكده هيصوم لحد بدايه يناير .!
سألت سؤال بديهي ، قولتله ممكن يكون الوكيل نازل بكميه تغطي السوق لحد نهاية العام. رد قاللي ﻷ.
قاللي احنا في خناقات مع ادارة الموزعين داخل ارتوك ، عشان عايزين يدو كل موزع فقط عشرين عربية !
والحجوزات على عربية الوكيل اول فئة من الموزعين خلقت مشاكل فيها ارتوك خصوصا بعد تأكيد انباء ان دي اخر دفعة للعام الحالي.
صديقي قاللي لو مش مصدقني تعالى في نوفمبر بعد العيد وأسأل على العربيه هقولك احاول ادبرها وممكن اقولك باوفر برايس !!

بصراحه جالي احباط من اللي بيحصل خصوصا لما اتصلت بمبيعات فرع المقطم واكدلي انه فعلا اخر دفعه اللي جايه اول شهر 10 ومافيش دفعات بعدها للسنه الحاليه الا في يناير ،
لم عدت و سألت مسؤول المبيعات في المقطم عن فئة تالته جايه في شحنة يناير ، أكد فعلا دون الافصاح عن تفاصيل كتير ، كل اللي قالو انها هتكون بين الفئتين الحاليتين.
صديقي الموزع اكدلي انه في ميتينج مع بتوع ارتوك واكدوله ان الفئة التالته بتزيد زينون، طارة مالتي ، حساسات امامية بخلاف الخلفية الموجوده أصلا،
المحبط اكتر في كل اللي فات انه اكدلي ان الفئة التالته دي سعرها يتراوح بين 248 و252 ولن تقل عن ذلك . وان الوكيل لن يخفض سعر أي من الفئات التلاته حتى لو عاد الدولار لحاجز ال 6 جنيهات.!!
لله الأمر من قبل ومن بعد. ولا حول ولا قوة الا بالله.