استكمالا لموضوع زيارة مقر حماية المستهلك , احب اسرد القصة كاملة :
في البداية حماية المستهلك عقد لجنه فيها المستشار أحمد بركات مسؤل عن قسم السيارات بالإجتماع مع الشاكي "أنا " و ممثل من عز العرب متمثل في أ. آمر الكوافي - قسم بروتون في مقر حماية المستهلك , 96 ش أحمد عرابي قبل عمر افندي من شارع السودان " للي مش عارف العنوان " , طبعا حكيت القصة و اللي عمله التوكيل و تم تحديد ميعاد لإرسال العربية للتوكيل عشان تتصلح خلال 48 ساعة و بعد كدا تتعرض على لجنة الفحص الفني في قسم السيارات كلية هندسة جامعة عين شمس الموافق الخميس 26 سبتمبر .
و بالفعل اتجهت لكلية هندسة من بدري 9 صباحا و طبعا التوكيل وصل على 11:30 صباحا , و اخطرونا ان تم تحديث السوفت وير " حافظين مش فاهمين " و ان المشكلة اتحلت , طبعا انا عارف انها لسه .
المهم تم الإجتماع مع د. إبراهيم عمران رئيس لجنة الفحص و دكتور في الكلية , طبعا الكلام اللي هقوله عن ذوقه و احترامه و انه فاهم قليل على اللي شوفته منه , فعلا راجل محترم بكل المقاييس و معاه دكتور أحمد و مهندسين معاهم ماجيستير , و ناس فعلا فاهمه هندسة صح..
واحد من المهندسين اللي في كلية هندسة سأل المهندس اللي جه من التوكيل "رامي" على حسب ذاكرتي , فعلا اسأله كتير و تم تعديل سوفت وير عربيتي ليتناسب مع جو فرنسا و عربية محمد عبد العزيز على جو الشرق الاوسط الاكثر حرارة..
المشكلة عنده لازالت قائمة و عندي لسه , تم تعديل عربيتي ليتناسب مع الجو الحار , وقتها مهندس هو اللي كان بيسوق مش انا و بالتالي كان صعب اسمع صوت الكركرة , و بعد لما رجعنا الكلية تاني بدأ الصوت يظهر و هي واقفه بشكل مستمر , مرة كل 4 ثواني و بوضوح , واقف على بعد 10 متر و سامعه و البركة في المهندسين الممتازين اللي عرفوا يطلعوا الصوت

النهاردة 8 اكتوبر كان عندي اجتماع لجنه في حماية المستهلك عشان اطلع على تقرير كلية هندسة و كان " ان العربية بيصدر منها صوت صفع في المحرك , و إستمرار استعمال العربية على هذه الحالة سوف يؤدي إلى اهلاك الماتور "
و طبعا ظهرت حالة رابعة في العربية و بشمهندس شهاب كلمني النهاردة و عنده نفس المشكلة في عربيته .
الأستاذ آمر الكوافي حب يشكك في التقرير و ان المشكلة اتحلت بشكل نهائي و المستشار عرف يثبته صح
أتمنى ان المشكلة تتحل و ان كل واحد ياخد حقه بما يرضي الله..
اللي عنده أي استفسار انا في الخدمة و اتمنى ان المشكلة الكل يستفيد منها و يتأكد ان مش كل توكيل كلامه مصدق بيه حتى لو في فترة الضمان ..

و الله المستعان