اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamsubaru مشاهدة المشاركة
ملخص للموضوع علشان الناس متتعبش:
1) الصح انك بعد ما تغسل العربية بشامبو للعربية محترم ( مثلا زى ارمور أل) ... تنشفها كويس و تستخدم واكس التلميع أرمور أل أو سوناكس و بيتعمل بفوطة سوناكس الميكرو فايبر . و الحكاية دى بتتعمل على كل غسلة يعنى فى حدود كل شهر الى شهر و نص . و بعد ما تعمله بيديك طبقة حماية للعربية و مبيخليش التراب يلزق على العربية مجرد تمسحه بالفوطة الميكرو فايبر بيتشال فى ثانية و يبان لمعان العربية .. و اياك تستخدم الفوطة الزفرة أو الفرشاة نهائيا .. ببساطة همة دول اللى بيعملوا الخرابيش فالدهان. لا تلمع العربية الا بالفوطة الميكرو فايبر اللى من سوناكس ( بتعملها فى حدود 40 جنيه فى اسبينيز و بتتغسل عادى و لا بتتأثر و هتعيش معاك سنين)

2) اللى مفروض يتعمل كل سنة أو كل سنتين : التلميع بالواكس و البوليش اللى بيكون بالصاروخ و ده يفضل يا اما بالتوكيل أو بمركز كار كير محترم ( و ده بالنسبة للعربيات اللى بتتركن بالشارع و مبتتغطاش و اللى بتتعرض للشمس يفضل يتعمل كل 6 شهور) انما اللى بيركن بجراج و بيغطيها ده ممكن الواكس بالصاروخ يتعمل من 4 الى 6 سنين و ده عن تجربة شخصية و فعلا العربية بتكون محافظة على لمعانها الفبريكة.

3) افضل شئ انك تعمل واكس عربيتك اللى بالفوطة بنفسك : لأنك هتعمله احسن من أى حد بره . و العربية تاخدلها بالغسيل و الواكس بتاع ساعة الى ساعة و نصف. الطريقة:
بعد الغسيل , هتجيب الفوطة السوناكس و تحط عليها كمية قليلة من الواكس اللى بيكون سائل ( كمية صغيرة جدا ) الكمية المستخدمة بتكون لكل جزء من العربية ( باب , رفرف , سقف , شنطة ,......) و بعد ما تحطه على الفوطة تنزل على الجزء المراد تلميعة و تتحرك بحركة دائرية ( هيديك بعدها شكل كأن العربية متلحوسة) ........... بعد ما تخلص العربية كلها تجيب حتة تكون نظيفة بالفوطة السوناكس و تمسح العربية تانى من غير ما تحط واكس على الفوطة كأنك بتمسح التراب و تشيل شكل اللحوسة .. و اتفرج على العربية بعدها.
اشكرك بجد على التوضيح المفصل للموضوع ومعلش استحمل الاسئلة بتاعتي بقه:
1- ايه الفوطة الزفرة دي؟؟ سمعت عنها قبل كده لكن معرفهاش
2- انا كنت بعد ما اغسل العربية بنشفها بمساحة الزجاج (زي مساحة الحمام كده بس بتاعت الازاز) وبعدها بنشف العربية تماما بفوطة (هي فوطة حمام بتاعت وش لكن انا جبتها مخصوص للعربية) فهل دي تنفع؟
3- ايه احسن انواع الشامبو واحسن انواع الواكس؟
4- الاسعار واجيبهم منين؟؟

وشكرا :) :b4_611: