المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_hatemfathy
استاذى الكريم انا فاهم قصد حضرتك وهو عدم التسخين واسمحلى اوافقك واعارضك فى نفس الوقت -ازاى
يعنى انا ضد التسخين اللى من اجل التسخين لكن بيان الحق والمستحق ليس بتسخين
ولو التعامل بين الافراد هيكون مبنى على الظروف والاحوال يبقى احنا ملناش نظام ويبقى برضه كل واحد بعمل اللى هو عايزه ويحدد حقه باللى يناسب هواه
احنا بنقول الاخوان بتعمل ارهاب وكأن الاخوان طابع مطبوع على الكتف اليمين ودى مصيبه وبنقول ان الاخوان سبب ارباك الداخليه وده غلط برضه لانه سلوك الداخلية من زمان وهو ليس مربوط بالاخوان بل كان الاخوان ساعتها هم المعارض البيييييس اللى مجهز شنطته ورا الباب ومستعد يقضى مواسم الانتخابات فى سجن المزرعة المكيف الهواء !!!!! بل قال البعض ان معارضتهم منسقه مع الحكومة -الان اصبحوا اراهاب واصبح هناك اخوان مسلمين نصارى !!!
الخلاصة
لا يجب ان اطالب بالتخلى عن حقى من اجل من يتجاوز تحت مبرر الظروف او الاحوال
يعنى لو انا نازل ومراتى منكده عليا وشفت عسكرى فى كمين ممكن اتعفرط عليه اصلى مدايق شويا ومراتى منكده عليا او الاخوان عاملين مسيره فزهقونى فمتنرفز شوية وممكن اتعفرط على الظابط اصل عندى ضغط فى الشغل وشغلى خطير بكون شايل فيه روحى على كفى ولو حصل مجرد غلطه هينفجر عشرات الكيلومترات بسكانهم يبقى ده مبرر انى مقفش فى كمين او اشاره او اتعدى القانون
اتمنى يكون المعنى وصل لحضرتك وقصة ان اللى بيسخنوا ضعاف او جبناء اذكرك بحديث للنبى وموقف حصل قدام السيده عائشة ان تبسم النبى لرجل بعدما فتح له الباب وقد كان قبل ان يفتح يقول بئس اخو العشير
فبين لها ان بئس العبد عند الله الذى يتقيه الناس مخافة فحشه
يعنى سكوت احدهم لضابط او امين او عسكرى ليس ضعفا او جبنا ولكن اتقاء فحش ورد فعل له مضره اعظم وادخال البلاد والعباد فى دوامة العنف والانتقام
ما اسهل من الانتقام من الضباط واسرهم الين يعتدون ولكن ما نهاىو موجات العنف والعنف المضاد ؟ صومال جديده او عراق او سوريا
فسكوت احدهم ليس بضعف وكنما يمر بمواقف يسكت فيها اتقاء لشر اعظم وصدق من قال ليس هناك اسهل من الشر