السلام عليكم
بقالي فترة بفكر اركب الميزان الخلفي في عربيتي لاني سوقت بومه 1600 موديلات قبل 2010 كتير وفي مشاوير سفر كنت بحسها ثابته عن عربيتي وماسكه نفسها في الملفات وفي فواصل الكباري وحتي الطرق المكسرة او لو في حتة هابطه في الطريق او حفرة من حفرنا الحلوة.. مكنتش بتروح معاها او تقعد تتنطط.
فقولت لازم اجيب الميزان.. حرام ان ليه مكان في العربيه ومركبوش وافقد ميزة من اهم المميزات في العربيه وهي الثبات!!!!
نزلت الحرفيين وجبته وركبته ...بجد العربيه اتغيرت 180 درجة... بقت محكومه وماسكه نفسها.. العربيه بقت ثابته جدا في الملفات الجامده مبقتش بتروح مع الملف زي الاول واضطر افرمل عشان الم نفسي... الطرق المكسرة والحتت الهابطه في الطريق بقت العربيه راكزة فيهم مبقتش بتقعد تتنطط زي الاول... العربيه بقت غير خالص الحمد لله.
بنصح اي حد انه يركبه لانه هيحب عربيته اكتر وهيحس بثباتها المحترم.
بالنسبة للتكلفة الميزان ب 350 جنيه بس ما شاء الله جبته مفيهوش خربوش اكنه زيرو ... الراجل كان بيقول 500 وماسك علي 450 بس اخدته ب350 .. المصنعيه 70.
اهم حاجة وانت بتشتري الميزان تجيبه كامل.. يعني ايه كامل... يعني بالخوصتين بتوعه ودول بيبقي ليهم اماكن تثبيت في الشاسيه لانهم مش موجودين في العربيه... ومسمارين الميزان بكاوتشاتهم.. كل مسمار ليه كاوتشتين واحدة فوق المقص وواحدة تحت المقص.. يعني المجموع اربعه... ودول مهمين جدا لانهم جواهم حديد عشان يستحملو... بالنسبة للمسامير والصواميل امرها سهل ممكن يتجابو جديد حتي ..مهم جدا كمان ميكونش في اي جزء من دول معووج لاي سبب.. لان كان في واحد عايز يديني الخوصه ملووحه مرضتش وواحد تاني كان هيديني المسمار فيه عوجه بسيطه مرضتش.
دي تجربتي حبيت انقلهالكم يمكن تستفيدو بيها واي استفسار انا تحت امركم
وشكرا