السلام عليكم أهل المنتدي الكرام ..
أحاول في هذا الموضوع تقديم تجربة و تقييم للالنترا 2015 بعد 6500 كم .
*العربية النترا 2015 ..استلام 11/2014 .. الفئة الاولي بدون اير باج او ايبي اس او فتحة سقف .
* سوف اعرض الموضوع في شكل نقاط .. المقارنة في الموضوع ستكون مع النترا 2011 الشكل القديم "" سيارتي السابقة " و من الممكن وضع مقارنات بسيطة مع سيارات اخري وفقا لخط سير الموضوع .
** الشكل :
واحد من الأسباب اللي خلتني مقبل علي العربية .. فيه ناس كتير كانت متخوفة من الشكل او مستغرباه .. لكني شايفه نقطة تميز للعربية
* شكل الفوانيس الجديدة في الامام .. و تصميم الفوانيس الجديدة في الخلف أيضا ميزة للعربية " الفوانيس الخلفية تضيئ بالكامل شاملة الجزء المدمج في شنطة العربية " .
* العربية ابعادها صعبة شوية خاصة من الخلف و حتحتاج وقت للتعود عليها في الركن و الأماكن الضيقة .

** الصالون :
* الصالون القعدة فيه " منخفضة " عن الالنترا الشكل القديم .. بيفكرك شوية بقعدة اللانسر الكريستالة
*كرسي السائق قابل للارتفاع و الانخفاض
*الكنبة الخلفية فيها مسند وسطي للذراع مدمج به حامل اكواب
* فتحات التكييف الوسطي تم تغيير مكانها و ارتفعت قليلا لتصبح علي يمين و يسار الكاسيت
* أماكن التخزين اقل من الشكل القديم و تفتقر الي الغطاء في حامل الاكواب الوسطي و مكان التخزين اسفل الكاسيت .. و كلها كانت مغطاة في الشكل القديم ..
*بشكل عام .. المساحة المتاحة للارجل و الاقدام افضل من الشكل القديم .. المساحة المتاحة للرأس خاصة بالنسبة للأشخاص طويلي القامة اسوأمن الشكل القديم نظرا للانحناء الشديد في زاوبة البربريز الامامي و الزجاج الخلفي
*يوجد حامل نظارة و لمبتين في السقف بين الشماسات بخلاف لمبة الصالون العادية ..
*الشماسات بها لمبات صغيرة للإضاءة
*المرايات طي كهرباء
*راحة الجلوس في الشكل القديم افضل من الشكل الحديث.

** الأداء
*ككل العربيات الجديدة .. الأداء مش حتظهر ملامحه كويس الا بعد 5000 كم .. العفشة بعدها بتكون انعم و السحب بيتحسن كتير .
* بوجه عام : الفروق بينها و بين الالنترا القديمة طفيفة يمكن ايجازها كالتالي
- النعومة افضل قليلا في الشكل الجديد
- الأداء علي السرعات المنخفضة افضل في الشكل الجديد نظرا لنقل السرعات عند مستوي ار بي ام منخفض " الفتيس 6 سرعات "
- الثبات و التوازن : مفيش فرق كبير .. و دي كانت علامة تعجب بالنسبة لي شخصيا .. توقعت ان الاتزان حيكون افضل كتير عن القديمة ...لم أزد عن 130 كم للتجربة .. و في الغالب لا ازيد عن 110 - 120 كم
- الفرامل .. تجميعها كويس جدا
-استهلاك الوقود : جيد و افضل قليلا من القديمة .. ممكن يعمل حوالي 500 كم في ال44-45 لتر.... مع التكييف الموضوع بيختلف تماما .
-ارتفاع السيارة عن الأرض .. لأول وهلة تعطيك إحساس انها منخفضة عن الشكل القديم .. لكني لم اقابل مشاكل مع المطبات حتي الان و لله الحمد ..

** متفرقات ..
* اضاءة الفوانيس الامامية جيدة و فارشة كويس علي الأرض و معتقدش انها مزعجة لعين القادم في الاتجاه المعاكس
*اضاءة الفوانيس الخلفية ممتازة .. و الفوانيس المدمجة في الشنطة تكون مضائة مع الفوانيس الخلفية الاساساية .. و النتيجة اضائة عريضة واضحة للقادم من الخلف حتي لو كان الطريق مظلم تماما .
* صوت الكاسيت عادي .. مش بطال .. و مش مميز
* التكييف كويس .. و لم استخدمه حتي الان في حرارة مرتفعة للوقوف علي أدائه الحقيقي .. التحويل بين أوضاع التكييف عن طريق زراير مش بكره .
شكل التابلوه و العدادات مريح للعين .. مضاء نهارا و ليلا .. يتوسطه شاشة صغيره لعرض الكم .. و استهلاك البنزين ..و التريب 1 و 2 .. و احاجات تانية لسه مخدتش بالي منها :)
*يوجد مقياس لدرجة الحرارة خارج السيارة مع الساعة اعلي الكاسيت ..
* خامات التابلوه و الأبواب جيدة جدا .
* مساحة درج التابلوه جيدة جدا و افضل من الشكل القديم .
* يوجد انذر للتنبيه بحزام الأمان للسائق ..يستمر في الــ " زن " بشكل مزعج لــ 3 او 4 دقائق تقريبا و بعدين بيفصل
* لا يوجد انذار للسرعات فوق 120كم
*ريموت العربية مبيعملش صوت عند القفل و الفتح .. مجرد اضاءة فقط للفوانيس الامامية و الخلفية و المرايات .. الموضوع مزعج قليلا خصوصا لو متعود علي التأكد من غلق العربية و انت في البيت بسماع صوتها .. كنت في الأول فاكر ان مفيهاش انذار .. جربت افتح الباب في مرة بالمفتاح من غير الريموت راحت صوتت و فضحتني .. و بكده عرفت ان فيها انذار .

** نقطة هامة ..
و دي باعتبرها عيب هام جدا في العربية .. القوائم الامامية منحنية بدرجة حادة .. الانحنائة دي بتخليك احيانا لو داخل علي تقاطع او شارع جانبي بتحجب عنك الرؤية تماما للقادم في الجانب .. حصلت معايا عدة مرات و ممكن ان تؤدي لمشاكل خصوصا لو القادم من الجانب مركبة ذات حجم صغير او موتسيكل .. ربنا يعافي الجميع من كل سوء
.* ارتفاع مساحة الصاج في الأبواب و صغر حجم الشباك بيخلي الرؤية السفلية صعبة للسائق عند الركن او عند الدوران بالقرب من الأرصفة .. ده ممكن يؤدي لخبطات ا و حكات في عتب العربية .
------------------

دي كانت محاولة مني لتقييم السيارة في الفترة اللي قعدتها معايا .. اتمني ان يكون في الموضوع فائدة للجميع و تحت الامر في أي استفسار .
تحياتي