اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hh مشاهدة المشاركة
اهو الحديث الي حضرتك جايبه نفسه بيقول بغير عذر. المرض عذر منصوص عليه صراحة في القرأن. لو واحد مثلا عنده دور برد شديد و حرارة عاليه اكيد مش حيجراله حاجة لو استنى بعد الفطار عشان ياخد علاج، هل معنى كدة انه مش مرخص له الفطر؟ مين قال ان الواحد المفروض يتحامل على نفسه و يفضل متألم و مياخدش بالرخصة اللي ربنا اداهاله؟ و على فكرة اللي بيجيله مغص كلوي بالمنظر اللي حضرتك بتقول عليه ده المفروض يشرب مية و سوايل كتير مش مسألة مسكن ممكن يتاخد حقن و خلاص.
يا باشا الله يخليك
لاتفتى بغير علم
أجرأكم على الفتوى أجرأكم على النار
انا طبيب إخصائى اشعة ومقدرش افتى واحد بالسهولة اللى حضرتك بتتكلم بيها
لأن اللى يفتى فى المرض الطبيب المعالج
وبكرر الطبيب المعالج هو اللى بيحدد ضرر الصيام على المرض من عدمه
وكون ان الواحد يتحمل المرض او السفر ويصوم ده افضل له مش كلامى ده قرآن
( وأن تصومو خير لكم ان كنتم تعلمون ) دى تكملة الآية
ملحوظة : مش كل المغص الكلوى لازم يشرب ميه وسوائل بالعكس فى حالات مغص كلوى الألم بيزيد مع شرب المياه لوجود حصوة محشورة بالحالب وفى كل الحالات لازم مضادات تقلص ومسكن لأن المغص بيكون ناتج عن تقلصات فى الحالب مع عدم وجود حصوات ساعات