متهيألي كلامك مش كله صح ..في حالات حضرتك ذكرتها في الموضوع بتاعك ممكن نقول عليها مضطرين ..زي مثلا اللي بيجهز شقته عشان يتجوز ..ما هو نفسه يسافر ومش عايز يقعد في البلد دي ثانيه واحده ..بس يعمل إيه ؟؟..ظروفه منعاه ..ممكن يكون عنده مرض الشعب مثلا ..وعشان كده مش قادر يسافر ..بس في نفس ذات الوقت عايز يتجوز عشان يعف نفسه من المجتمع المنحل اللي إحنا فيه ..وأديك شايف ا لنهارده ..الوصول للزنا ..أسهل من الوصول لميدان التحرير يوم 25 يناير من كل سنة
وفي حالات تانيه ممكن نقول عليها مش فاهمين ..زي اللي متجوز ومش موفق في حياته وعايز يتجوز تاني ..ومش قادر يفهم إن المشكلة فيه هو ..أو إن المشكلة ممكن تظل قائمة لغاية هو بنفسه ما يلاقي ليها حل ..وإن الجواز تاني مش هو الحل
وفي حالات ممكن نقول عليها مستهبلين ...زي مثلا اللي ظروفه الماديه ضعيفه وبيخلف مره وإتنين وتلاتة وأربعه وخمسه ..هو مش عيب إنه يخلف كتير ..لكن العيب إنه يخلف ويفضل نايم في البيت مش عايز يجيب فلوس ..عاوز تخلف ..إشتغل وهات فلوس عشان تعرف تربي
وفي حالات تانيه ممكن نقول عليها حنجورين جعجاعيين ..زي مثلا اللي قاعد بره وهايم في حب مصر وجمال مصر ..ولما تقوله فعلا تعالى عيش فيها تبص تلاقيه قلب وشه ..أصل مصر اللي هو هايم في حبها وفي جمالها مش موجوده غير في خياله ..لكن مصر اللي موجوده في الواقع مش هي مصر اللي هو بيحبها
وفي حالات تانيه ممكن نقول عليها متبرمجين مش فاهمين ..زي مثلا اللي بيهيم في بيادة الجيش ..وبيبوس التراب اللي بتمشي عليه البياده ..ويحطها فوق دماغه كمان ..وتلاقيه معلق صورة الشيتلاند في بيته وفي القهوه ..ولما ييجي ميعاد تجنيد إبنه أو ميعاد تجنيده يجري ..عشان يدور على واسطه تخلعه من التجنيد ..أهو ده بقى حافظ مش فاهم ..حافظ إن جيش مصر خير أجناد الأرض ..لكن مش فاهم إن ده حديث ضعيف مثلا ..او مش فاهم إن محدش منزه أو محدش معصوم وإن التنزيه لله سبحانه وتعالى فقط
المفضلات