أرسل أصلا بواسطةhossamdoaaaa فانا عايز اعرف دلوقتى انا فعلا كنت مخالف ؟ ولو كنت مخالف هل كان من حقى دفع مخالفة فورية؟ وهل كان من حقه سحب الرخصتين ؟ وطيب وغرامة المخالفة دى كام على الرخصتين؟
أنا هحاول ارد على تساؤلاتك حسب معلوماتي المتوضعه عن قانون المرور المعدل أو الجديد كما يطلق عليه البعض
1- انا فعلا كنت مخالف ؟
نعم مخالف طبقا لنص المادة (72) مكررا بند (ب) اللى بتعاقب المخالف بسحب رخصة القيادة فقط لمدة لا تقل عن شهر ولا تزيد على ثلاثة أشهر فى حالة إرتكاب المخالفة وهي استعمال المركبة فى مواكب خاصة أو تجمعات دون تصريح من الجهات المختصة، عليه نفهم من كدة ان المواكب الخاصة ليها تصريح عشان الناس اللى كانت بتسئل، هما يوافقو عليه أو لأ دي قصة ثانية.
2- ولو كنت مخالف هل كان من حقى دفع مخالفة فورية؟
الاجابة لا عشان القانون هنا لم يضع غرامة مالية للمخالفة انما استوجب سحب الرخصة لمدة زمنية محددة فقط بقرار من مدير إدارة المرور المختص. (هى الحته دي مكلكعه شوية لو حد من الأعضاء الأفاضل عنده تعديل او تفاصيل اوضح تفيد ياريت يقولها ).
3- وهل كان من حقه سحب الرخصتين ؟
هو من حقه سحب رخصة القيادة فقط عشان الموكب لكن طلما حضرتك قولت ان الظابط كان بيقولك ملصقات كمان في الحاله دي بيسحب رخصة العربية بس دى فيها تصالح فوري بتدفع 50 جنية وطلما لما حضرتك قولت له (ملصقات ايه انا معنديش اي نوع من انواع الصق على العربية خالص يبقى ازاى انا مخالف ؟) رد عليك ( واذا كان على الملصقات ولا تزعل حشيلهالك من المخالفة!!!!!!!) كان في الحاله دي المفروض يرجعلك رخصة العربية وتطلبها منه، ولما قالك ( القانون بينص على ضرورة سحب الرخصتين القيادة + المركبة) افتكران الظابط ده مش فاهم حاجة ومحتاج يذاكر كويس يا اما هو بيستعبط.
4- طيب وغرامة المخالفة دى كام على الرخصتين؟
الموكب: قلنا سحب لمدة لا تقل عن شهر ولا تزيد على ثلاثة أشهر بس بعد العرض على مدير إدارة المرور المختص أو من يندبه من مأمورى الضبط القضائى من ضباط المرور المختصين ويتم عرض الرخصة مع محضر الضبط على نائب مدير الأمن المختص ليقرر بحسب الأحوال إما إعادة الرخصة إلى صاحبها إذا تبين له عدم وجود مخالفة وإما ليأمر بإيقاف الرخصة على الوجه الذى يحدده القانون.
الملصقات: انا مش عارف هو شلهالك ولا لأ عموما هيه غرامة لا تقل عن مائة جنيه ولا تزيد على ثلاثمائة جنيه.