سلاموا عليكوا يا ميتسوبيشيه او لانسريه بقى على وجه التحديد ..- والدتى مقتنعه ان اللانسر دى ماركة مستقلة بذاتها لشدة انتشارها , رغم انى قولتلها كتير ان اللانسر دى موديل فقط من موديلات شركة ام ! -

القصة باختصار انى كنت رايح جامعتى في طريق الواحات .. فا الطريق مكسر او متشاله الطبقة الخارجية للاسفلت وبتتعمل تانى في اجزاء كتير من الطريق..
فا ماشى عشان الحق امتحانى على 120 كده تقريبا .. وجيت عند جزء من الطريق دا وكان في بينى وبين مقطورة مسافة وجنبى مقطورة تانية طويلة , فا كنت محاصر لانى كنت على شمال الطريق .. المقطورة الى قدامى افتكر فجاة انه هايلف من اليوتيرن الجى فا ادى اشارة متاخرة.. طبعا روحت دايس فرامل وكنت ساعتها على الجزء الى بيتسفلت من جديد دا , فا قالولى ان ال abs دى وظيفتها انها مانعه للانزلاق عشان العربيه متتزحلقش منك..

اوكى .. انا ساعتها العربيه مارست معايا فاصل من الباليه المائى !
العربيه ملفتش بس عماله تتزحلق على طول الجزء دا وتيجي يمين وشمال بس بزاوية بسيطة يعنى .. لحد ماربنا سترها والعربيه وقفت قبل المقطورة الى بتلف !

ليه ال abs مقامتش بدورها ساعتها.. ومارست نفس الدور دا على رمله برضه .. العربيه مبتقفش دى بتتزحلق شوية وبعدين بتقف..

مش عارف .. هل ال abs كده مش شغال ولا شغال بس مش بكامل قواه ولا ايه .. فا ياريت الى جرب موضوع الزحلقة دا يفيدنا في القصة دى عشان اذ ربما يكون فيها مشكلة ولازم اكشف عليها في صيانه ال10 الى انا كملتهم فعلا خلاص..
على فكرة العربيه فيها abs , لمبته بتنور عادى لما بدورها.