انا أول مرة اعرف ان فيه مشهد زي كده أصلا في تاريخ السينما المصرية
عرض للطباعة
اكتر مشهدين بيخلوني اعيط جداااا ..
مشهد من فيلم الجراج بتاع نجلاء فتحي لما عرفت انها مريضة وهتموت وبدأت توزع عيالها واحد واحد ..
والمشهد التاني من فيلم شادية مش عارفة اسمه وهي ماسكة المخدة فاكراها ابنها وبتغنيلها سيد الحبيب يا ضنايا انت ..
معرفش ليه كلها مشاهد متعلقة بعاطفة الامومة .. بس هي جت كده ..:11:
ده غير طبعا فيلم عن العشق والهوى بحبه كله على بعضه ..
هو فى جملة جمدة فى فيلم عمارة يعقوبيان لما عادل بيقول هند صبرى البلد مش محتاجة مهندسين البلد عايزة صيع تقريبا الجملة كانت كدة
مجموعة ضخمة من المشاهد اثرت فيا جدا : اذكر منها الآن
1- فيلم الصخرة لشون كونرى و نيكولاس كيدج: عندما كانا معتقلين داخل سجن الصخرة ونيكولاس كيدج نائم على ظهره ويعيد بأسلوب تهكمى نطق الكلمات التى قالها له الجندىالذى اعتقله عن تمزيق احشائه، ويتعجب على قدر الوحشية التى يتمتع بها بعض البشر حتى انهم يستمتعون بتمزيق احشاء بشر آخرين
2- اللقطة الثانية من فيلم انقاذ الجندى رايان: حين كان احد الجنود الألمان فى التحام بالسلاح الأبيض مع جندى امريكى نعرف من الفيلم انه يهودى، وفى اللحظة الاخيرة التى اعتلى فيها الألمانى اليهودى وراح يصارعه لاغماد خنجره فى قلبه، راح الألمانى يخدر اليهودى بكلمات هامسة اشبه ما تكون بالتنويم المغناطيسى لكى يفقده مقاومته ويستطيع اغماد خنجره فى قلبه، مشهد عجيب جدا ومؤثر جدا
3- اللقطة الثالثة هى رقصة الليزر التى اداها الممثل الفرنسى فنسنت كاسل فى فيلم اوشن تويلف لكى يستطيع عبور غرفة الليزر فى احد المتاحف للوصول الى بغيتة التى يبغى سرقتها داخل المتحف
4- اللقطة الرابعة من فيلم فورست جامب حين قام فورست(ادى دوره توم هانكس) بالجرى من شرق امريكا الى غربها ، وحين وصل للساحل الغربى وجد امامه البحر فتوقف للحظة بسيطة يفكر فيما يجب عليه ان يفعل، فما كان منه الا ان استدار وقفل عائدا الى الساحل الشرقى، فى اشاره الى عبثية الحياه والركض فيها وهو ما يدور حوله الفيلم كله
5- اللقطة الخامسة من فيلم فورست جامب ايضا، وهى لقطة الريشة الطائرة فى الهواء التى نرى معها مقدمة الفيلم واسماء فريق العمل، والتى تهبط على احد المقاعد فى حديقة عامة نرى فورست جامب جالسا عليها، وبعد ان نعيش احداث الفيلم بالكامل ينتهى الفيلم عندما يترك فورست هذا المقعد ونشاهد الريشة تطير مرة اخرى من على المقعد، فى اشارة اخرى الى ان "الدنيا ريشة فى هوا" ومرة اخرى يلمح لنا صانع الفيلم الى عبثية الحياه
6-اللقطة الأخيرة فى فيلم بروكين أرو(السهم المكسور) حين يلتقط بطل الفيلم(الذى فشلت مئة مرة فى حفظ اسمه)ورقة ال20 دولار المحترقة والتى كان قد تراهن مع بطل الفيلم الآخر(جون ترافولتا) عليها قبل صراعهم الأخير والذى ادى الى موت الشخصية التى يؤديها جون ترافولتا وانفجار القطار الذى كانا يتصارعان فيه، كانت هذة الورقة من فئة العشرين دولار محل رهان بين البطلين فى بداية الفيلم فى مبارات الملاكمة بينهما والتى كانت تحسم دائما لصالح جون ترافولتا(الشرير فى الفيلم)والذى كان دائما(كعبه عالى) على البطل الآخر ودائما يعايره بقله حيلته، تأتى تلك اللقطة الأخيرة لتشعر المشاهد بالأمل فى الخير وفى الجانب الطيب
7- اللقطة الأخيرة من فيلم الأرض والتى يموت فيها محمود المليجى وهو يسحل على الأرض جرا وراء حصان الضابط
8-لقطة مرحة جدا من فيلم غريب فى بيتى، حين تقوم سعاد حسنى باغلاق كافة الأبواب فى الشقة لتمنع نور الشريف(شحاتة ابو كف ) من دخول المنزل وبعد ان تتم كل اجراءات الإحكام المعقد تفاجأ به خلفها بعد ان دخل من نافذة غرفة النوم ليخبرها بكل براءه انها بالتأكيد تمزح لأنها لو كانت جادة لاغلقت نافذة غرفة النوم فى الشقة الواقعة بالدور الأرضى
9-مشهد مقتل ابنه دون مايكل كوليونى(ادى دوره آل باتشينو) فى الجزء الثالث من فيلم الأب الروحى والذى كان يمثل شخصية غير قابلة للهزيمة، فشلت العصابات المنافسة والحكومات فى مس شعرة منه على مدى عمره كله ثم جاء مقتل ابنته ليكسره ويحوله الى شخصيه هشة مهزومة
10- مشهد اداه الممثل الرائع محمد يوسف-تغمده الله تعالى برحمته- فى فيلم صعيدى فى الجامعة الأمريكية حين كان ابنه خلف(محمد هنيدى) على حافة الفشل بعد اختلاطه برفقاء السوء وقيامه ببيع السيارة القديمة التى اشتراها له والده، حين يتحدث مع ابنه بتلقائية الفلاح البسيط ويعاتبه قائلا: بعت العربية يا خلف، ماشى يا خلف، بس لازم تعرف ان العربية دى انا بعت فدان علشان اشتريهالك، فدان ارض يا خلف
11- المشهد الختامى الشهير لمسلسل"دموع فى عيون وقحة" حين يرسل جمعة الشوان رسالته اللاسلكية التهكمية الى جهاز الموساد يشكرهم فيها على اهدائهم لاحدث اجهزة الاتصال الى المخابرات المصرية والتى انتهت بالجملة التى صارت من تراثيات الشعب المصرى(والى اللقاء فى عمليات اخرى)
12- لقطة من فيلم القلب الشجاع (بريف هارت) فى احد المعارك الأخيرة لويليام ولاس زعيم الاسكتلنديين ضد الجيش الأنجليزى حين كان يحارب فارسا يغطى وجهه بقناع حديدى وحين تكمن منه وكاد يقتله يستغيث به الفارس ويرفع قناعه لنفاجأ -ويفاجأ ويليام والاس- ان هذا الفارس هو احد نبلاء اسكتلندا والذى كان اكثر المناصرين له من بين نبلاء سكتلندا-نرى فى مشهد سابق من الفيلم العرض الذى تلقاه ابوه هذا النبيل لكى يبيع وليام ولاس وجيشه لملك انجلترا فى مقابل حصول ابنه-الفارس ذو القناع-على حكم اسكتلندا تحت امرة ملك انجلترا دون ان نعرف ماذا تم بشأن هذا العرض، وعندما نرى هذا المشهد نشعر مع وليام ولاس بمرارة الخيانة التى نشاهدها على ملامح وجهه،والتى اداها ببراعة منقطعة النظير الممثل ميل جبسون
13- مشهد من فيلم الرهينة حين يختطف الشاب المصرى"كلاوى"(أدى دوره ماجد الكدوانى) الذى يعيش وسط رفقاءه المصررين فى اوكرانيا ونعرف من احداث الفيلم انه مسيحى الديانة،ونشاهد احتداد رفقائه حول ما يجب عمله بشأن استعادته ونشاهد ثوره صديقه-المسيحى ايضا-عماد (ادى دوره محمد شرف)على مجموعة الرفقاء لما يظنه من تهاونهم فى استعادته قائلا لهم( مهو لو كان واحد منكم كنتم قطعتم الدنيا عليه لكن هو علشان مش منكم مش عايزين تعملوا حاجة) وهنا يرد عليه احد الرفقاء(نرى من احداث سابقة انه مسلم ومن اكثر افراد المجموعة تدينا وكان يقوم بامامة مسلمى المجموعة فى الصلاه) قائلا، ايه يا عماد انت اتهبلت ؟ هو من امتى كان فيه احنا وانتم
14- احد اشهر المشاهد المرحة والتى تحولت لاحقا الى جملة تراثية، اداه الممثل العظيم ستيفان روستى، فى احد الصراعات بالأسلحة النارية وعندما اصابه احد رجال مجموعته اصابة قاتلة بالخطأ قال وهو يموت بلهجته المميزة(نشنت يا فالح، استفوخص على اللى مسكهالك)
15- اللقطة الأخيرة العبقرية فى فيلم (طيور الظلام) حين كان عادل امام(والذى ادى دور السياسى الفاسد المرتبط بالسلطة) ورياض الخولى(والذى ادى دور رجل المنظمات الدينية) فى المعتقل بعد ان تصارع كلاهما طويلا على الوصول للسلطة، وحين كانا فى حوش المعتقل رأيا كرة قدم، وفى نفس اللحظة خطرت لكلاهما نفس الفكرة وانطلقا يجريان تجاه الكرة وكل منهما يطمع فى ان يصل اليها اولا، فى تلخيص عبقرى لفكرة الفيلم كله فى ان الصراع على السلطة كله(اكل عيش) وان ايا ما كان الفكر الذى يردده كل منهما فما هو الا وسيلة للوصول الى كرسى الحكم دون اقتناع حقيقى
16-احدى لقطات فيلم (ألأرهاب والكباب) حين كان الممثل والملحن عبد العظيم عبد الحق-يرحمه الله تعالى- نازلا من الاتوبيس فى حالة ثورة وصرخ يوجه كلامه الى كل راكبى الأوتوبيس"انتم كل همكم تاكلو وتشربو وتظبطوا نفسكم يوم الخميس ، ويبقى كدة كله تمام، جتكم نيلة" جملة لخصت حال الغالبية الساحقة من الشعب المصرى
17- لقطة اخرى عبقرية من فيلم الارهاب والكباب حين كان عادل امام يقوم بالاتصال لاسلكيا مع قيادات الشرطة باعتباره الارهابى المسئول عن احتلال مجمع التحرير-نعرف من الفيلم ان ما اوقعه فى هذة الورطة هو الصدفة وحدها وانه مواطن بسيط ذهاب لانهاء مصلحة فى المجمع ولا علاقة له بارهاب ولا يحزنون- وعندما يسأله ممثل الداخلية عن مطالبه ومطالب مجموعته، ويفاجأ هو ومن معه من موظفى المجمع انه لديهم فرصة تاريخية لتحقيق كل ما يحلمون به، هنا يفاجئون بأنهم لا يعرفون ماذا يريدون، وانه ليست لديهم فكرة عن اى مطالب وحين يتفتق ذهنهم عن مطالب فأن كل ما يطلبونه هو (وجبة كباب وكفتة) فى تلخيص لفكرة الفيلم الاساسية ان معظم اهل البلد سطحيين جدا ومالهمش غير فى الكلام والفتاوى طول ما ايدهم فى المية، لكن لو حانت الفرصة، ولو بالصدفة لعمل جاد فكل ما يتفتق عنه ذهنهم هو مطلب بسيط جدا يتناسب مع فكرهم السطحى
18- مشهد ثالث من نفس الفيلم العبقرى، للموظف الأسمر -والذى لم اره ثانيا فى اى فيلم أخر برغم قدراته التمثيلية المتميزة فى هذا الفيلم- والذى كان طوال الفيلم ينتقد حال المجتمع المصرى مقارنا اياه ب(اوروبا والدول المتقدمة) قائلا فى عديد من المناسبات( فى اوروبا والدول المتقدمة يفعلون كذا وكذا....من مظاهر التحضر التى نفتقد اليها) وحين طلب عادل امام الكباب والكفتة، اسرع المظف الأسمر قائلا( فى اوروبا والدول المتقدمة، بياكلو مع الكباب طحينة) فى اشارة اخرى الى انه حين اتت سيرة الطعام نسى الرجل المتشدق بالحضارة الغربية كل مبادئه ولم يتذكر سوى الطحينة، برضه فى اشارة اخرى اللى اننا شعب سطحى وبتاع كلام وبس وهو ما يدرو حوله الفيلم كله
دول اللى انا فكرهم ديلوقتى ، لكن ده لا يمنع ان فيه مشاهد كتير جدا مرحة جدا او عبقرية جدا او مؤثرة جدا اثرت فيا
اسم الممثل اللى حضرتك مش فاكره فى فيلم "Broken Arrow " هو Christian Slater
هو واضح من التوقيع و صورة العضوية إن حضرتك ضد المملكة العربية السعودية ...
يا ترى ممكن أعرف ليه ؟؟
ايوه هو الجدع ده، ربنا يسهل بقى ومتكونش المرة ال 101 اللى انسى اسمه فيها، مش عارف ليه مش عايز يلزق فى دماغى ابدا، اشكرك جدا على تذكيرى
اما بخصوص سؤالك الآخر فانا مش ضد اى حد ولا ضد اى مجتمع ولا احمل ضغينة لأى حد، لكن فقط اعبر عن اعتراضى عن اهانة بنى وطنى، بس عموما لو هنطول فى مناقشة هذا الموضوع افضل ان يكون ذلك فى موضوع منفصل او على الخاص او الميل او حتى المسنجر علشان خاطر مانخرجش الموضوع الأصلى-الخاص بالأفلام ومشاهدها-عن سياقه
لا أبدا مش هندخل فى نقاش و لا حاجة أنا بس كنت بأستفهم عن خلفية الصورة و التوقيع....
و شكرا لردك الكريم....
و حتى لو نسيت اسم Christian Slater مش مشكلة...ابقى قول لى و أنا ابقى أفكرك
هاها عمري ما هنسى فيلم What Happens in Vegas
الللقطة دي جامدة جدا لما القاضي قالهم " I don't like you, your generation,your vegas and your internet "
او : انا لا احبكم, لا احب جيلكم , و لا فيجاس بتاعتكم ولا الإنترنت بتاعكم "
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههه
شوف نظرته:
http://img508.imageshack.us/img508/1962/vegasdt5.jpg