| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 41

الصورة الرمزية eng.octooo

النوع : ذكر

الاقامة : 6octoper

السيارة: nissan sunny 2010 ex

السيارة[2]: renult duster 2014 fo

دراجة بخارية: nefssssy

الحالة : eng.octooo غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

ان شاء الله انا نفسى يعملوا فى ال 2010 فتحة سقف والوان جديدة زى (الون البتنجانى (زى لون مازدا 3 ) والتركواز (clayn) والاخضر بتاع الملوخية والابيض الؤلؤى ) ويغيروا الفرش الداخلى للون شبابى كدة ولا حاجة ونا شاء الله الحقها

الصورة الرمزية som3aa

الاقامة : Cairo

السيارة: @

السيارة[2]: Hyundai

دراجة بخارية: -

الحالة : som3aa غير متواجد حالياً

افتراضي -

اسمع كلامى , لو جبت العربية دى هتندم ندم العمر صدقنى
    العربية لو قلنا عليها سيئة نبقى بنكرمها اوى اوى
    انا الصراحة مش عايز اشبهها بالعربيات الصينى او اقول اسوأ علشان اصحابها ميزعلوش بس يكفى اقولك ان بعد 35000 كيلو العربية عاملة زى الجرار من ناحية الصوت و كل حتة فيها بتعمل اصوات و فراملها اساسا مش فرامل , انت علشان تفرمل لازم تقولها انا هفرمل بكره الساعة 3 مثلا علشان تعمل حسابها (حتة مبالغة علشان احاول اوصلك الصورة) فعلا فرامل سيئة جدا و اخر حاجة العربية تعتبر ميتة جوة المدينة سحب تحت ال40 فعلا مفيش و يا سلااااام لو فاتح التكييف تقريبا مبتسحبش نهائيا!ّ!!!
    على فكرة كمان معظم اللى بيكتبوا تقييم للعربية ناس محترمة جداااااا بس للاسف بيكتبوا عن غير علم لان معظمهم مكملش بالعربية 5000 كيلو و مع ذلك ظهر معاهم عيوب بسيطة , تخيل بعد سنتين لما يشوفوا كل حاجة على حقيقتها!!
    قليل اللى كملوا فوق ال5000 بالعربية و دول اللى ممكن تبدا تسمع تقييمهم مع ان فى رايى العربية متتقيمش غير بعد سنتين تلاتة على الاقل و 15000-30000 الف كيلو.
    طبعا دا غير العيوب اللى ممكن نسميها بسيطة ذى الانذار و حاجات بسيطة تعلق او تبوظ و تتصلح فى التوكيل فى الضمان!!

العربية فى المقابل ليها مميزات بس بجد لو تعرف عيوبها تقتل المميزات دى!
    مميزاتها : شكل خرااااااااافى من بره و جوه !!! فعلا احلى من عربيات باضعاف تمنها من بره و جوه , امكانيات بالهبل مع ان فى حاجات منها هتبوظ مع الوقت , سعر رهيييب بالنسبة للشكل و الامكانيات بس مناسب او غالى جدا بالنسبة للعيوب!!
    ثباتها كمان من مميزاتها!!!

بالذمة فى عربية فى الدنيا 1600cc بالحجم الصغير دا تيجى تدوس بنزين تلاقى عداد الRPM يطلع ل 5 و العربية متتحركش غير بعد كذا ثانية؟؟ و يقولك صلحوا العيب فى الCPS الجديدة يبقى ازاى ازااااى تطلع العربية دى من ايدهم اول مرة؟ مجربوهاش , دا عيب يبان من اول مرة تسوق العربية يعنى تخيل لما انتجوا اول عربية تغاضوا عن العيب دا ازاى؟؟ يعنى دا مش عيب مع الوقت يعنى بروتون كانت عارفة و باعت العربيات المعيوبة!! يعملوا ايه يبطلوا يبيعوا لحد ميطوروا الموتور علشان يصلحوا العيب؟
    موضوع السحب دا فى الاوتوماتيك بس على فكرة.

اخر حاجة كفاية توكيلها و عدم توافر قطع الغيار و الاهمال و ياخد جايزة تانى اكبر موزع ليها , يبقى تخيل المركة عاملة ازاى؟
    صدقنى مركة بروتون فشلت فشل زريع من كل النواحى بجد و الشركة بتخسر خسائر مهولة (بتكلم على الشركة الام فى ماليزيا) .
    مع احترامى و اسفى الشديد لكل ملاك العربية و اولهم و خاصة توت و المهندس احمد صيام بس الصراحة و باقى الناس المحترمين الى هنا بس ناس كتير من المشترين الجدد بيرشحوا العربية لغيرهم عن غير علم فبيجى حد يلاقى 10-15 واحد بيقولوا العربية ممتازة و فى الحقيقة مفيش منهم غير 2-3 اللى عندهم العربية عاملة اكتر من 10000 كيلو زى توت و بالتالى مبانش عيوبها لسه فالناس بتفتكر ان العربية عند ناس كتير و ممتازة و كمان توت معندوش مشكلة السحب علشان عربيته مانيوال و الصراحة انا مبسوط جداااا ل توت علشان الحمد لله مظهر مشاكل عنده فى العربية و اتمنى الموضوع يستمر معاه كدا و معاكوا كلكم و الله بس الفكرة ان اللى بيشترى لازم يعرف عن العربية كل حاجة من كل الناس و هو يقيم مستعد يضحى بالجودة مثلا فى سبيل الامكانيات و لا لأ و ايه حدود التضحية (يعنى ايه اقل مستوى من الجودة مقبول و كدا).

انا كل قصدى و الله مش انى ازعل حد بس خايف حد يلبس فى العربية دى و فى الاخر يدعى علينا او يلومنا و يقول ملولتوليش ليه و ليه تقولولى ممتازة و كدا
    لو العربية كويسة اوى مع حد ربنا يباركله و هبقى فرحانله بس يا جماعة ارجو بلاش التعميم و ارجو الناس اللى بتقول ممتاااازة لشخص عايز يشترى يوضح كلمة لحد دلوقتى و يقول انا عامل بيها 2000 كيلو مثلا و محصلش مشاكل و مثال نبص على رد توت على اى شخص دايما يقولوا ناس بتقول كذا و كذا و يوريلو علشان كل واحد يحكم بنفسه و بيذكر مزايا و عيوب العربية بجد انسان محترم ارجو نعمل زيه كلنا و انا اولكم.
    و كمان لا انا مستفيد حاجة لو محدش اشترى العربية و لا اللى ماعهم العربية بيستفيدوا حاجو محدش فينا شغال فى توكيل بروتون او توكيل منافس علشان نذم او نمدح فى العربية .
    فى النهاية الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية و يا ريت محدش يزعل منى على الكلام دا لانه فى مصلحة اى حد جديد هيشترى

الصورة الرمزية Rafraf

الحالة : Rafraf غير متواجد حالياً

افتراضي -

heheheh

hwa enta bts2al abl matshtri b sana

hehehehe

la rbna ywaf2k isa

ya3am el wa7d msh damn 3omro lbokra

wnta bts2al 3ashan tshtri ba3d sana

hikon f 3rbyat gdida w markat tania w as3ar tania :D

rbna ydik el se7a

سابانى حبك يا فخر الرتب.....موسى رأكِ عَجب من عَجب.....و الاناديل فضــه بتضوى و الصلبان دهب

دا مدحى للباتول ذاد قلبى فرح.....و اللى يمدحها علطول قلبو ينشرح.....ياقبة موسى يا مريم يا شورية هارون

الصورة الرمزية ahmeddonky

الاقامة : tanta

السيارة: proton

السيارة[2]: proton

الحالة : ahmeddonky غير متواجد حالياً

افتراضي -

som3aa
    عضو برونزي

والله العربيه معايا مو 2006 وعاملة 20000 km ومافيش اصوات ولا حاجه الحمد لللة بالعكس العربية كل يوم بتنعم اكتر

شوف حضرتك كنت بتحط بنزين 80 ولا سولار ولا اية مش عارفلك بصراحة

الصورة الرمزية khpopo

الاقامة : ِCairo

السيارة: SPARK 2008 BLACK

السيارة[2]: 1st GEN.2 owner in Egypt

دراجة بخارية: لايوجد

الحالة : khpopo غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة som3aa مشاهدة المشاركة
    انا الصراحة مش عايز اشبهها بالعربيات الصينى او اقول اسوأ علشان اصحابها ميزعلوش بس يكفى اقولك ان بعد 35000 كيلو العربية عاملة زى الجرار من ناحية الصوت و كل حتة فيها بتعمل اصوات و فراملها اساسا مش فرامل , انت علشان تفرمل لازم تقولها انا هفرمل بكره الساعة 3 مثلا علشان تعمل حسابها (حتة مبالغة علشان احاول اوصلك الصورة) فعلا فرامل سيئة جدا و اخر حاجة العربية تعتبر ميتة جوة المدينة سحب تحت ال40 فعلا مفيش و يا سلااااام لو فاتح التكييف تقريبا مبتسحبش نهائيا!ّ!!!
    على فكرة كمان معظم اللى بيكتبوا تقييم للعربية ناس محترمة جداااااا بس للاسف بيكتبوا عن غير علم لان معظمهم مكملش بالعربية 5000 كيلو و مع ذلك ظهر معاهم عيوب بسيطة , تخيل بعد سنتين لما يشوفوا كل حاجة على حقيقتها!!
    قليل اللى كملوا فوق ال5000 بالعربية و دول اللى ممكن تبدا تسمع تقييمهم مع ان فى رايى العربية متتقيمش غير بعد سنتين تلاتة على الاقل و 15000-30000 الف كيلو.
    طبعا دا غير العيوب اللى ممكن نسميها بسيطة ذى الانذار و حاجات بسيطة تعلق او تبوظ و تتصلح فى التوكيل فى الضمان!!

مميزاتها : شكل خرااااااااافى من بره و جوه !!! فعلا احلى من عربيات باضعاف تمنها من بره و جوه , امكانيات بالهبل مع ان فى حاجات منها هتبوظ مع الوقت , سعر رهيييب بالنسبة للشكل و الامكانيات بس مناسب او غالى جدا بالنسبة للعيوب!!

بالذمة فى عربية فى الدنيا 1600cc بالحجم الصغير دا تيجى تدوس بنزين تلاقى عداد الRPM يطلع ل 5 و العربية متتحركش غير بعد كذا ثانية؟؟ و يقولك صلحوا العيب فى الCPS الجديدة يبقى ازاى ازااااى تطلع العربية دى من ايدهم اول مرة؟ مجربوهاش , دا عيب يبان من اول مرة تسوق العربية يعنى تخيل لما انتجوا اول عربية تغاضوا عن العيب دا ازاى؟؟ يعنى دا مش عيب مع الوقت يعنى بروتون كانت عارفة و باعت العربيات المعيوبة!! يعملوا ايه يبطلوا يبيعوا لحد ميطوروا الموتور علشان يصلحوا العيب؟

اخر حاجة كفاية توكيلها و عدم توافر قطع الغيار و الاهمال و ياخد جايزة تانى اكبر موزع ليها , يبقى تخيل المركة عاملة ازاى؟
    صدقنى مركة بروتون فشلت فشل زريع من كل النواحى بجد و الشركة بتخسر خسائر مهولة (بتكلم على الشركة الام فى ماليزيا) .
    مع احترامى و اسفى الشديد لكل ملاك العربية و اولهم و خاصة توت و المهندس احمد صيام بس الصراحة و باقى الناس المحترمين الى هنا بس ناس كتير من المشترين الجدد بيرشحوا العربية لغيرهم عن غير علم فبيجى حد يلاقى 10-15 واحد بيقولوا العربية ممتازة و فى الحقيقة مفيش منهم غير 2-3 اللى عندهم العربية عاملة اكتر من 10000 كيلو زى توت و بالتالى مبانش عيوبها لسه فالناس بتفتكر ان العربية عند ناس كتير و ممتازة و كمان توت معندوش مشكلة السحب علشان عربيته مانيوال و الصراحة انا مبسوط جداااا ل توت علشان الحمد لله مظهر مشاكل عنده فى العربية و اتمنى الموضوع يستمر معاه كدا و معاكوا كلكم و الله بس الفكرة ان اللى بيشترى لازم يعرف عن العربية كل حاجة من كل الناس و هو يقيم مستعد يضحى بالجودة مثلا فى سبيل الامكانيات و لا لأ و ايه حدود التضحية (يعنى ايه اقل مستوى من الجودة مقبول و كدا).

انا كل قصدى و الله مش انى ازعل حد بس خايف حد يلبس فى العربية دى و فى الاخر يدعى علينا او يلومنا و يقول ملولتوليش ليه و ليه تقولولى ممتازة و كدا
    لو العربية كويسة اوى مع حد ربنا يباركله و هبقى فرحانله بس يا جماعة ارجو بلاش التعميم و ارجو الناس اللى بتقول ممتاااازة لشخص عايز يشترى يوضح كلمة لحد دلوقتى و يقول انا عامل بيها 2000 كيلو مثلا و محصلش مشاكل و مثال نبص على رد توت على اى شخص دايما يقولوا ناس بتقول كذا و كذا و يوريلو علشان كل واحد يحكم بنفسه و بيذكر مزايا و عيوب العربية بجد انسان محترم ارجو نعمل زيه كلنا و انا اولكم.
    و كمان لا انا مستفيد حاجة لو محدش اشترى العربية و لا اللى ماعهم العربية بيستفيدوا حاجو محدش فينا شغال فى توكيل بروتون او توكيل منافس علشان نذم او نمدح فى العربية .
    فى النهاية الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية و يا ريت محدش يزعل منى على الكلام دا لانه فى مصلحة اى حد جديد هيشترى
    انا مش عارف ازاى انك عامل بالعربية كتير مع ان فى ناس عدت 100000 ومافيش كل التهويل الى انت بتقولة مستغرب وانا اول مالك للعربية فى مصر ومعنديش كل القصص الهندى قصدى الصينى ..الى مش عايز تشبهم بالعربية جين2 الجميلة .... 99% من ملكها بيعشقوها وانت بتهاجمها كدة بالشكل الغريب دةة .. طيب ماتشوف الى يريحك وتغيرها وتخلص منها العربية دةةة
    عملت معايا فوق 50000 بس بعمل الصيانة فى ميعادها بستعمل بنزين وزيت محترم بدوس عليها لما بهريها وزى ماهى حتة واحدةةةة ومستعد لللاختبار عشان مانقولش تهويل وتهويد وغش وعدم حيادية وقبل ماعمل الصيانة عشان الناس تتبسط زينا وتركبها وتتمتع ولا بلا ش تنتشر والناس تتمتع زينا بقيادة مبهرةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة ةةةةةةة ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سبحان الذى سخر لنا هذا وماكنا له مقرنين وانا الى ربنا لمنقلبون

KH.Hamdy

هتلر
    كنت قادرا على ابادة يهود العالم ولكني تركت بعضهم لتعرفوا لماذا أبدتهم

الصورة الرمزية youry

الحالة : youry غير متواجد حالياً

افتراضي -

وانا كمان معايا العربية بقالها سنة ومفيهاش كل اللي بتقوله ده _ السنتر فصل مرتين وعملته في التوكيل هو ده كل اللي حصل فيه لكن ولا سمعت اصوات ولا حاجة والسحب بتاعها مش وحش للدرجة دي

الصورة الرمزية m_marmoush

الاقامة : Maadi

السيارة: Proton Gen2 2008

السيارة[2]: Renault Fluence 2013

دراجة بخارية: no

الحالة : m_marmoush غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة som3aa مشاهدة المشاركة

أنت متاكد أن ماركة عربيتك جين تو ؟!!!
    أنا العربيه عامله معايه دلوقتى 12000 كم والحمد لله مافيهاش حاجه من دى خالص , كلها حاجات بسيطه جدا و أتظبطت فى الصيانات الدوريه و مظهرتش تانى

معلش يا أستاذ سومعه أنا ليه راي تانى فى رسايلك عامه: دايما بحس أنك متحامل على العربيه و بتحسسنى أنها صينى مع أنها عربيه ممتاذه لدرجة أنى شايف بوصفك لعيوب العربيه فى الرساله أن أنت أصلا كنت راكب لامبورجينى أو فيرارى و بتقارنها بالجين تو
    ثانيا مادام العربيه بالعيوب (اللى أنت شايفها) دى ليه ماودتهاش التوكيل مادام عربيتك فى الضمان

وكمان أزاى الأربي أم بيوصل ل 5 فى الأوتوماتيك و العربيه لسه ماتحركتش, أكيد الأربي أم بيسبق الأحداث و يطلع قبل ماتدوس بنزين (و أن كان كلامك صح فياريت تصورلنا الأربي ام وهوه على 5 والسرعه لسه صفر - طبعا على ال d)
    وشكرا

ياريت ماتزعلش منى بس مبالغتك فى الوصف صعبه أوى

اللهم لك الحمد و الشكر كما ينبغى لجلال وجهك الكريم و لعظيم سلطانك

الصورة الرمزية momo10000

الاقامة : Haram

السيارة: Megane II - HatchBack

السيارة[2]: A-Class 160

دراجة بخارية: لا

الحالة : momo10000 غير متواجد حالياً

افتراضي -

انا بصراحة مش ضليع في الجين و مشكالها.....

بس لو العربية عجباك وحاسس انك حتلاقي نفسك فيها .....توكل علي الله ...

لو لسة بتقارن او بتدور ... ممكن انصحك تشوف الكليو الشكل الجديد... انا راي مش تحيز عشان انا راكب رنيو... دا بناء علي التوكيل + اداء العربية ( رينو) + الشكل ( شكل جديد) + السعر 100.000 جنية + الاوبشنز .. من الاخر كل النواحي ...

انت مش حتخسر حاجة ... بص عليها يمكن تعجبك ...

وربنا يكرمك ...

عليها السلام

الصورة الرمزية ahmedsiyam

الاقامة : cairo

السيارة: proto - persona

السيارة[2]: fiat bravo

دراجة بخارية: لا يوجد حاليا

الحالة : ahmedsiyam غير متواجد حالياً

افتراضي -

الاخوة الافاضل

انا مقدر تماما الكلام اللى الاخ سمعه بيقوله وفاهمه كويس و حاولوا انتم كمان تتفهموا موقفه
    اكيد الراجل عربيته فيها الكلام اللى بيقوله ماهو موش هايشنع على عربية هو راكبها
    بس انا شوفت ناس عاملة بالعربية فوق الـ 70000 و الاغلبية اجمعت على ان مشاكل العربية كل ماتمشى اكتر كل ما مشاكلها تقل
    انا كنت باشترى جين 2 قبل ماجيب عربيتى و كانت مستعملة و عاملة 40000 كلم المهم ان صاحبها لما عمل صيانة الـ 40000 كلم قالى موش هابيعها و هاخليها دى بقت احلى من الاول
    اللى عايز اقوله سمعه ماصادفش ناس عاملة كيلو متر كتير و طبعا احنا هنا اغلبنا موش عامل عداد كبير برضه و هو شايف ان حكمنا على العربية لسه بدرى عليه ( هو عنده حق ) انما حبيت اوضح ان فى ناس عاملة كيلومتر مناسب وانا قابلتهم شخصيا و بيشكروا فى العربية

انا من وجهة نظرى ان سمعة اذا كان لسه معاه العربية يحط شكوى رسمية فى موضوع الوصلة المباشرة مع التوكيل و يبلغ السيد المهندس / امر الكوافى - مدير خدمات مابعد البيع رسميا بالموقف الحالى فى سيارته و يشوف هايقدروا يتصرفوا ازاى و بعد كده يعرض علينا اللى حصل
    وانا واثق ان شاء الله ان مشاكله هاتتحل

يا اخ سمعه انا معاك فى اى حاجة محتاجها و مستعد اتابع الموضوع ده معاك شخصيا و ساعتها ابقى احكم صح و ان شاء الله ربنا هايراضيك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

الصورة الرمزية eng.octooo

الاقامة : 6octoper

السيارة: nissan sunny 2010 ex

السيارة[2]: renult duster 2014 fo

دراجة بخارية: nefssssy

الحالة : eng.octooo غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

som3a
    يا عم سمعة انت شكلك منفسن من العربية دة انت اول واحد يشتكى الشكاوى دى كلها

(بهزررررررررر)

بص من كتر الكلام واللف والعربيات الى كانت عندنا العربية بيتحدد عمرها الافتراضى بطريقة الاستخدام

يعنى ممكن واحد يخلى الدايو تعيش 10 سنين بحالتها الاصلية واحد تانى يخلى البى ام دبليو تعيش سنة واحدة ويطلع عينها (انا مش قصدى انك مابتعرفش تسوق ) :k4:
    قصدى يعنى المطبات والزيت والصيانة والكشف الدورى والبنزين و............ حاجات كتير هاتفرق فى عمر العربية سنين وسنين

المهم الى حصل خيييييييييييييييييييييييي يييييير وربنا يباركلنا فى كل عربياتنا

rafraf انا باحترم رايك بس لما اشوف الكليو والجين باحس ان الجين تو اقرب للقلب :k10: بس مجرد راى وشكرا على المساعدة

momo هههههههههه انا معاك بس لما اتعرف على عربية من سنة واعرف كل مميزاتها وعيوبها ويكون قدامى فرصة اغير احسن ما اعرفها من اسبوع والدنيا تتكوم على دماغى بعد ما وقع الفاس فى الراس

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة