و الله النقاش ممتع مع اعضاء المنتدي كلهم
و ياريت الموضوع يناقش اكتر من كده
رقم العضوية : 3822
تاريخ التسجيل : 24Dec2007
المشاركات : 187
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo - Egypt
السيارة: Chevrolet Optra 2013
السيارة[2]: Renault Logan MCV 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
طيب كلنا دلوقت معمول لنا تأمين طبى عن طريق جهات عملنا و كذلك فية تأمين صحى حكومى هل ده حرام و لا حلال
أفتونى
رقم العضوية : 1365
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 3,408
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره, مدينه نصر
السيارة: SUNNY 2007
السيارة[2]: FELECIA 1998
دراجة بخارية: لا
الحالة :
و الله النقاش ممتع مع اعضاء المنتدي كلهم
و ياريت الموضوع يناقش اكتر من كده
رقم العضوية : 11020
تاريخ التسجيل : 19May2008
المشاركات : 3,938
النوع : ذكر
الاقامة : Kuala Lumpur-Malaysia
السيارة: -
السيارة[2]: Audi A6
دراجة بخارية: -
الحالة :
يا جماعة انتوا تعبين نفسكوا ليه ؟ التآمين التجاري طبعا حرام بس التامين التكافلي حلال ، ما تامنوا تامين اسلامي تكافلي وخلاص !
رقم العضوية : 11046
تاريخ التسجيل : 20May2008
المشاركات : 1,406
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: --------
السيارة[2]: هونداي اكسنت
دراجة بخارية: ..
الحالة :
الله يفتح عليك
رقم العضوية : 1365
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 3,408
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره, مدينه نصر
السيارة: SUNNY 2007
السيارة[2]: FELECIA 1998
دراجة بخارية: لا
الحالة :
طيب احب ازود نقطه للنقاش
بالنسبه للناس اللي مش مقتنعه بالتأمين و في حاله (لا قدر الله طبعا) سرقه العربيه
المفروض الدوله ممثله في وزاره الداخليه تحميك و تحمي ممتلكاتك و ترجعهالك في حاله السرقه
انما الواقع بيكون ان عربيتك ان اتسرقت فا يا اما بتتباع فورا و بورق مزور و اعرف ناس وقعو في المشكله دي خاصه لما بيكون البيع بتوكيلات او العربيه بيتم سرقه اجزاء منها و هجرها في الشارع او تقطيعها بالكامل
يبقي انت في لحظه خسرت كل فلوسك في العربيه
انما لو مأمن فجزء ( زاد او قل) من تمن عربيتك الاساسي بيصرفلك و ساعتها تقدر بمشقه اقل انك تشتري عربيه اخري
رقم العضوية : 241
تاريخ التسجيل : 26Apr2007
المشاركات : 4,325
النوع : ذكر
الاقامة : المقطم
السيارة: SPARK LITE
السيارة[2]: Tiggo FL
دراجة بخارية: NA
الحالة :
الحقيقة يا كريم (مع حفظ الألقاب) المصريين هم الشعب المسلم الوحيد في العالم إللي بياخد الفتوي من مذاهب ومدارس غير اللتي عليها. بمعنى، إنتشار فتاوى علماء السعودية الاجلاء في مصر على الرغم من انهم يتبعون المذهب الحنبلي في حين أن الشعب المصري يتبع المذهب الشافعي. انا عمري ما شفت فتوى علماء الحنبلية تنتشر في مجتمع حنفي مثل تركيا أو لبنان، أو تنتشر فتوى علماء الشافيعة المصريين في السعودية الحنبلية أو في المغرب المالكية.
هذه ليست دعوة للتمذهب بل دعوة للمعرفة. وانت أعلم مني في موضوع المذاهب. ولكن قد يكون اختيار فتوى من علماء شافعين (مصريين او غيرهم) اوقع للمذهب اللذي يتبعة المصريين. والفتوى قد تتغير حسب ظروف كل مجتمع (كما فعل الإمام الشافعي عندما جاء إلى مصر)
لا حول ولا قوة إلا بالله..متى سيموت الإهمال في مصر
رقم العضوية : 32
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 26,316
النوع : ذكر
الاقامة : جسر السويس-القاهرة
السيارة: BMW E90
السيارة[2]: Jeep KK 2009
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
دكتور احمد سامي المثل بتاع الخيالة ماينفعش عشان الخيالة دي زي فرقة حماية حاليا وده انت بتستاجر مجهودة زي ما بتستاجر اي عامل او رجل امن يبقى المثال مش منطبق في حالتنا
كويس انك عارف الغرر لانك كدة وفرت عليا كتير
بس فعلا لو اي مسلم دور في انواع البيوع في الاسلام وخاصة البيوع المنهى عنها
وبعد بحث وتاني هايتاكد ان التامين التجارى حرام وانت جبت الخلاصة في الاخر
استفت قلبك
--------
التامين الطبى وخاصة الاجبارى تبع الشركات ده شيء تاني وعايز ابحث فيه فعلا لانه شاغلنى بقالة فترة
بس الشركات دي بتطحنا وكل يوم عيا بنقعدة في بيوتنا بيخسرها كتير
فتقدر تقول انه بدل زي بدل المواصلات وبدل السكن وكدة
ده مش فتوى ده تفكير بصوت عالي لغاية مادور اكتر
--------
دكتور هشام انت ترفع الالقاب براحتك بس اصل علماء السعودية لما بيفتو ما بيكونش عليهم ضغوط زي بعض وليس كل علماء الازهر(وانا ازهري)عشان محدش يفتكر اني بذم فيهم
لكن ساعات بيطلع من الازهر حاجات موالية للحكومة والاقتصاد بشكل ما
وانا دايما لما باخد الفتاوى قلبى بيميل للسلفين اكتر
لكن لو طبقت مذهبى الازهرى فانا على مذهب الامام مالك لكن زي ما وضحت لك باخد فتوتى منين
جزاكم الله كل خير وربنا يهدينا للي فيه الخير والصواب
رقم العضوية : 30094
تاريخ التسجيل : 14Jan2009
المشاركات : 2,256
النوع : ذكر
الاقامة : EgYpTo
السيارة: Only One
السيارة[2]: Private
دراجة بخارية: RR
الحالة :
+111111111111التآمين التجاري حرام بس التامين التكافلي حلال ، ما تامنوا تامين اسلامي تكافلي وخلاص !
[glow1=#7a3131]Dr.Ahmed AlSherif[/glow1]
رقم العضوية : 1716
تاريخ التسجيل : 12Aug2007
المشاركات : 12,834
النوع : ذكر
الاقامة : Egy
السيارة: ex polo ex lancer
السيارة[2]: Kia Cerato
الحالة :
هاكمل وجهة نظري في التأمين ....
نيجي لنقطة ان التأمين التكافلي حلال و التأمين التجاري حرام ...
الحقيقة بعد الكثير من المناقشات و البحث خرجت بالأتي
أن العلماء الأفاضل جزاهم الله خيرا الذين يجللون التأمين التكافلي يعتمدون في فتواهم على "نية" التكافل بين المسلمين و غيرهم ممن تعاقدوا في الشركة .
و أشاروا لفرق "اعتبروه" جوهريا و هو ان أموالك ترد لك كأسهم في الشركة عند انسحابك ...
ولكن نأتي للحقيقة ...
اليس التأمين التكافلي هو أيضا عرضة لأخذ زيادة مما ساهمت به اذا تعرضت لحادث.... لماذا لا يكون هذا "ضررا" على المساهمين في الشركة الذين يخسرون مالهم لتصليح سيارتك !!!!
و ان انتقصت الشركة من مالك الذي دفعته للتصليح لغيرك ..... ألم تخسر أنت مالا أيضا
حتى و ان ردوا عليك جزءا مما دفعته ...فالشركة تنتقص من المال و هذا يضعنا في نفس الخانة مع التأمين التجاري
اذا ...الفارق الذي ترتكز عليه الفتوى هو نية المؤمن ....فإن أنا أمنت على سيارتي صافي النفس ناويا المشاركة في مشروع يساعدني و غيري في الشدائد ...راضيا بما تكسبه الشركة منى ان لم أتعرض لأذى
الا يكون هذا حلالا ؟؟؟؟!!!!!!
ولا هو علشان اسمه اسلامي ...يبقى زي بنك مصر فرع النعاملات الاسلامية اللي فلوسه سايحة مع فلوس البنك ةفي كل حاجة بس الناس مابتاخدش بالها من اللي يضحك عليها و أعذرونى (يلبسها العمة) باسم الدين مستغلا حرص الناس على طاعة ربهم و ابتغاء الخير .
النقطة بقى المستفزة ....التأمين ضرب من ضروب الربا ...
طبعا الربا معروف وهو الزيادة في المقدار المستعار بدون فضل
يعنى اني استلف كذا و أعيده مضاعفا
أولا ...الحكمة من تحريم الربا و التغليظ في عقابه هو أنه باب للفساد اذ يرفع أقاواما بدون عمل (المرابي) و يستهلك عرق قوم يكدون و يكدحون
فيحمل الكادح كدحا مضاعفا و يربى المنعم ربا مضاعفا وهو ما يخل بالتوازن و النتيجة الطبيعية للعمل و الكسل و ما يخلف مشاحنات و ضغائن و ديونا و حجوزات و افلاسات لمن هم لا يملكون و العكس لمن يملك .
هل يري أحد أي تطبيق لهذه الحكمة في المعاملة التأمينية .....
هل أنا عندما تصلح الشركة سيارتي ستفقر و تفلس .... لا و ذكرنا سابقا لماذا و رددت على هذه النقطة
هل ان لم تضار سيارتي هل تدينني الشركة ...أو تلاخقنى في سداد القسط أم أدفعه مقدما و بكامل رضاي و أيضا في رغد العيش لأن التأمين يكون على سيارة فهو كمالية لكمالية وليس لعمل أو قوت اليوم .
النقطة الأهم و التي قد تضرب الكثير من أقوال "الشيوخ" في مقتل
الربا يجري في الأموال التالية، وهي ستة: الذهب، والفضة، والبن، والشعير، والتمر، والملح.
وما دام سعر الستة المذكورة يتغير أمام الجنيه اما ارتفاعا أو هبوطا فهذا يعنى أن الورقة المالية ليست من الستة
وهو ما استند اليه العالم الدكتور على جمعة في نفي الربا عن أرباح و معاملات البنوك .
أنا شايف ان التأمين ليس بالشكل الذي يصوره الكثيرين
هو مصلحة لا تضر أحدا بل تنشر المنفعة عموما
اما الأفاضل أعانهم الله الذين يبحثون و يجمعون و يلبسون الدلائل ببعضها لتلبيس ما يخشونه بالحرمانية دون بحث أو تقصي فس أثر العلم الدنيوي نفسه فهم يشقون على العباد و يشادون في دين الله و يضيقون على الناس ...
ليست فتوى أجارنا الله منها
و انما هو عرض لما تبلور في عقلي
و الله رحيم بالعباد
رقم العضوية : 1365
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 3,408
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره, مدينه نصر
السيارة: SUNNY 2007
السيارة[2]: FELECIA 1998
دراجة بخارية: لا
الحالة :
المفضلات