| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 9 من 9

  1. #1

    الصورة الرمزية tamohsen

    رقم العضوية : 98

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 534

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: rio

    السيارة[2]: yaris

    دراجة بخارية: No

    الحالة : tamohsen غير متواجد حالياً

    افتراضي عابرو الطرق وأساليبهم المبتكرة - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    [color=darkblue][size=6]يبدو ان مخططي المرور في شوارع القاهرة ومعظم المدن الكبرى في مصر يعتقدون أن الشوارع مخصصة لاستعمال السيارات فقط، غير واضعين المشاة وعابرو الطرق على الأقدام – وهم أكثرية – في الاعتبار. وحتي قائد السيارة التي يرتجل منها لأي سبب محاولا عبور الطريق يدرك جيدا انحياز المسئول للسيارات على حساب المشاة، فيتمنى من قلبه أن يوجد ما ينظم علاقة الحقوق والواجبات بين المشاة وقائدي السيارات.
    وعندما فكر المسئولون في جعل المرور أكثر انسيابية بالغاء الاشارات وتحويل المرور لاتجاه واحد في معظم الطرق، مع الاكثار من فتحات الرجوع للخلف بدون ايقاف السيارات القادمة من الاتجاه الآخر، فان المشاة في هذه التطورات فقدوا أية فرصة لتوقف السيارات في أية نقطة وتحت أي ظرف، وبالتالي فقدوا فرص عبورهم الطرق والشوارع الى الجانب الآخر.
    ولأن الحياة يجب أن تستمر، فان المواطن البسيط الذي يستعمل قدميه في قضاء مشاويره، والذي يتحتم عليه في أحيان كثيرة قطع الطريق من جانب لآخر، وبعد أن فقد الأمل في وجود قنوات سليمة أو اشارات أو حتي مساعدة من رجال المرور للعبور في الشوارع، فقد تفق ذهنه عنى طرق يستطيع بها عبور الشارع رغم أنف السيارات ومخططي المرور، والحاجة أم الاختراع. وكانت هذه بداية الحرب المعلنة بين السيارات وقادتها والمشاة وأفكارهم العبقرية، فظهرت علامات اختلاف المصالح واضحة بين الفريقين، وحدث ما يبدو أنه اشتباك عنيف يتجدد يوميا بينهما، تكون نتائجه حوادث وقتلي ومصابين بأعداد مفزعة تمتليء بها صفحات الحوادث في الجرائد المصرية.
    وهكذا ظهرت في الشوارع نماذج لبشر يحاولون عبور الطريق رغم أنف السيارات، وهي نماذج يمكن ملاحظتها بوضوح في أي شارع وأي وقت بالقاهرة. هناك مثلا ذلك الشخص الذي يتصرف على أنه هواء لا يمكن الاصطدام به، فيبدأ في المرور بين السيارات أثناء سيرها في سرعات عالية، وبقليل من الرقص والاكروبات يستطيع أن يتفادي هذه السيارات على آخر نفس.. وهو لا يخشى الاصطدام بالسيارات، حيث أنه يتصرف بالطبع على أنه هواء، كما يتضمن ذلك التظاهر أن السيارات مصنوعة من القطن الطبي الناعم الذي لا يصيب الانسان اذا ما اصطدم به، فكم بالحري اذا اصطدم بالهواء ؟ هذا الانسان "الهواء" لا يمتلك خبرة متراكمة في أحوال الاصطدام، حيث أن المرة الأولى هي المرة الأخيرة في أغلب الأحوال.
    كما يمكن ملاحظة ما يسمى "بالعابر الطولي" وهو الانسان الذي يصمم على عبور الطريق بالطول وليس بالعرض، معتقدا أنه هكذا يحمي نفسه من احتمال تقاطع جسده مع السيارات التي تسير في الطريق بالطول أيضا.. ولكنه في أغلب الأحوال يسير أمام السيارات وليس بينهما، وتأبى عليه كرامته أن يتحرك من أمام السيارة أو أن يمنحها فرصة للعبور، حيث ان "الأنا" المنتفخة فيه تأبى عليه التحرك من أجل سيارة، فهو يعتقد في المساواة بين البشر سواء كانوا مشاة أو قادة السيارات.. متناسيا أن نهر الطريق مخصص للسيارات بينما يخصص الرصيف للمشاة.. واذا ضايقه أحد من القادة باستعمال آلة التنبيه فانه ينظر اليه بغيظ شديد وهو يلعن و يسب ويشير بأياديه وأصابعه باشارات يعاقب عليها القانون.
    على أن أحدث حيلة لعبور المشاة هي هذه، اذ يرمي الشخص الذي يريد عبور الطريق بجسده أمام السيارة المندفعة في سرعتها وهو يرفع يده الى رأسه شاكرا، كما لو أن القائد قد توقف تأدبا له لكي يعبر، وهكذا يجد قائد السيارة نفسه في وضع صعب بين محاولة الضغط على فرامل السيارة لانقاذ حياة الشخص، وعدم زجه في السجن بتهمة القتل الخطأ اذا صدمه، ومشاعر الغيظ التي تتملكه حتى قد تدفعه الى التفكير في قضم رقبة عابر الطريق الذي كاد أن ينتحر أمامه، لكن الذي يوقفه عن ذلك مشاعر الحرج التي يستشعرها من هذا الذي يشكره على أدبه واتاحة الفرصة له لكي يعبر الطريق..أي أنه اصبح مؤدبا متفهما لاحتياج عابر الطريق بالرغم منه.. بالطبع هناك طريقة أخرى لتقديم الشكر أثناء محاولة "الانتحار" أو العبور الجزافي للطريق تقوم بها السيدات، حيث تضعن اياديهن اليمنى على موضع القلب تعبيرا عن الشكر القلبي مع ابتسامة عريضة في محاولة لامتصاص ضيق قائد السيارة من هذا الهجوم الانتحاري.
    ونوع آخر من العابرين هو العابر " الروميو "، وهو الذي يعبر الطريق مصطحبا معه "جولييت" بالطبع، وقد وضع يده حول كتفها في حب ورومانسية، ويكون الاثنان في حالة هيام وغرام، غير شاعرين بالسيارات والهيصة، ثم يبدءان في العبور وهما غارقان في أحلام روعة الحب.. وعليك أيها القائد أن تقدر الظروف وأن هذين المسكينين لا يمتلكان أبيضا أو أسودا لكي يجلسا معا في كازينو على النيل، فهما يعبران عن لواعج حبهما في الشارع وأثناء عبور الطريق من رصيف الى الرصيف المقابل.. ولتذهب أنت وكل سيارات العالم الى الجحيم، ولكن حذار أن تنسى أن قصة "روميو وجولييت" الأصلية انتهت بموت الحبيبين انتحارا، ولكن ليس تحت اطارات سيارة مسرعة أثناء عبورهما الطريق، حيث أن هذه الجزئية البسيطة قد تدفع بك الى السجن والغرامة بتهمة القتل الخطأ.
    ويحدث في مرات عديدة أن تجد شابا شهما يحمل مصابا على كتفه، ثم يقف أمام السيارات ويشير بيده الى حمله الثقيل طالبا منهم التوقف لكي يتمكن من العبور بالمصاب الى الناحية الأخرى من الطريق.. فتقف كل السيارات متفهمة الموقف، وبنظرة من جانب عينك الى نهاية المشهد، تجد أن المصاب قد نزل من فوق كتف الشهم وهو يتبادل الضحكات مع حامله، ويضرب الاثنان كفا بكف لأنهما نجحا في ايقاف السيارات المارة بهذه الحيلة الرخيصة لكي يعبرا الطريق، ثم تتعالى ضحكاتهما وهما يسيران جنبا الى جنب في سعادة ومرح متندرين بنجاح خطتهما في خداع قائدي السيارات.. فيما تنظر أنت الى قائدي السيارات الذين توقفوا فتجدهم وقد احمرت وجوههم من الغيظ ومن احساسهم بالخديعة، ومن سوء استغلال مشاعر الرحمة لدى البشر.
    وهناك أيضا هذا الانسان – أو الانسانة – الذي يعبر الطريق بغير اهتمام، وهو شديد التركيز في ما يقوله من خلال تليفونه المحمول. يضحك، ويصرخ، ويبتسم، وينصت. ثم يتهادي في مشيته حتي يستطيع الاستماع جيدا الى مايقوله محدثه على الطرف الآخر، دون أن يدرك أن السيارات تسير مسرعة بحكم طبيعتها، وان ايقافها يتطلب وقتا ومسافة معينة قد تضيع معها حياته. ومن المضحك المبكي أن واحدا من هؤلاء صدمته سيارة بينما هو منهمك في حديث مهم من خلال تليفونه المحمول، وأدرك الناس الذين تجمعوا لانقاذه – بعد محاولات اسعافه – أن تليفونه المحمول لم يكن سوى لعبة أطفال بلاستيكية كان ذلك التعس يحاول بها أن يكتسب صفة المهم الذي يجري الصفقات من خلال تليفونه المحمول حتى وهو يعبر الطريق..
    وهناك من يشعرك أنه فعلا يحاول الانتحار بكل قوته وهو عابر الطريق الذي يلقي بنفسه فجأة أمام السيارات كما لو كان الانتحار هو مقصده الأساسي، حتي لو جلب هذا التصرف المصائب فوق رأس من يشاء له القدر قيادة سيارة أمامه في تلك اللحظة التعسة. وهذا المنتحر يلقي بمسئولية الحفاظ على حياته بالكامل على أكتاف قائدي السيارات، وهو في العادة لاينوي الانتحار ولكنه يفعل ذلك بمنطق "ان كنت جدع اخبطني"، وهو يعلم بالقطع أنه ليس هناك جدعا واحدا يرغب في قتل أو اصابة أي انسان الا اذا كان هو الآخر مجنونا.
    وعابرو الطريق في جماعات لهم أيضا حكايات مثيرة، أخطرها عندما يبدأون بالفعل في رحلة عبور الطريق وقد تماسكت أياديهم في محاولة لاستشعار الشجاعة في هذا الظرف الصعب، ثم فجأة وأمام سيارة مسرعة تتوقع أن يكون هذا الجمع قد تحرك من أمامها وقت وصولها اليه، تجد واحدا من الجماعة قد نكص عهده وقرر التراجع من حيث أتى.. وهنا تكون الطامة الكبري، اذ يتراجع واحد متشبثا بأيدي زميله، فيما يتقدم آخر وهو متشبث في اليد الأخرى، وتكون النتيجة هي وقوف المجموعة مباشرة أمام السيارة.. ولك بعد ذلك أن تتصور السيناريو الذي ترغبه.. وربنا يستر..
    يقابل ذلك من ناحية قائدي السيارات ذلك السائق الذي ما أن يلمح انسانا يحاول عبور الطريق حتي يسرع في قيادته، ثم يندفع في تحد اليه كما لو كان مصمما على الاطاحة به، فيتراجع المسكين مذعورا وهو يلهث من الخوف، فيما يستمر القائد في طريقة وهو بضحك مستمتعا بمنظر المذعور المسكين.
    وعلى عكس ذلك هناك قائد السيارة الذي يبدو أنه قد عاد لتوه من فترة غياب طويلة خارج البلاد تعلم خلالها آدابا للطريق غير مألوفة في طرقنا، حيث اعتاد أن يقف اذا ما رأى أحدهم يحاول عبور الطريق حتي يكمل عبوره بسلام، ولكن هذا النوع لا يستمر في أدبه هذا طويلا، اذ أنه سرعان ما يتعلم، من خلال اللعنات التي تصب عليه من قادة السيارات خلفه، أن هذا الاسلوب في احترام حقوق المشاة خطأ لا يغتفر، كما أن ممارسات المشاة غير المنتظمة تضايقه كثيرا، ومن ثم يتحول بالتدريج الى النوع السابق من السائقين.
    ولعل أكثر المستمتعين بتعذيب المشاة، والذين لا تنجح معهم "اختراعات" عبور الطريق المبتكرة، هم فئة سائقي الميكروباص أو سيارات الأجرة العامة، فهم "عفاريت الأسفلت " بحق الذين لا يهمهم مشاة أو حتى سيارات، يقودون الميكروباص في خط متعرج لكي يسابقوا السيارات الأخري بأية وسيلة، ولكن عندما يشير اليهم راكب فانهم ينسون فكرة التعرج هذه بالكامل، فيقفون في منتصف الطريق كما لو أنك السيارة أصيبت بشلل مفاجئ، أو كما لو أن عجلة القيادة لا تستطيع التحرك يمينا أو يسارا لكي يقف بالميكروباص الى جانب الرصيف، معرضا السيارات الأخرى لخطر الاصطدام به، أو على الأقل اضطرارهم للوقوف ورائه في صفوف طويلة في انتظار تكرمه بالتحرك بعد ركوب الزبون.
    وبعد، فان مسئولي المرور في شوارع القاهرة والمدن الكبيرة في مصر مطالبون بأن يراعوا حقوق المشاة وعابري الطريق، سواء بايجاد مناطق محددة لعبورهم تخدمها اشارات ورجال مرور، أو عن طريق أنفاق للمشاة أو كباري علوية، ووقتها فقط سيشعر عابر الطريق أن له حقوقا تراعيها الدولة، ومن ثم يحترم واجباته المطلوبة منه عند عبور الطريق من النقاط الآمنة، مما يقلل من الحوادث ويزيد من السيولة المرورية، ويمنع هذا الاشتباك العنيف بين عابري الطريق وقائدي السيارات.



    منقول
    عن واحد لسه عنده أمل


  2. #2

    الصورة الرمزية khalid_adel

    رقم العضوية : 237

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 3,121

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: ISA Impreza STI :D

    السيارة[2]: Alfa Romeo 147

    دراجة بخارية: no

    الحالة : khalid_adel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله فكرتني بالهم اللي الواحد بيشوفه من الناس
    انا بقى موتي وسمي لما الاقي واحد بيعدي الشارع وباصص شمال طب افهم فيه ايه في الشمال بتبص عليه مش الاولى انك تبص على الحاجات اللي اسمها عربيات اللي مفروض ماشيه بسرعه وجايه من ناحية اليمين
    انا بقى بجد كذا مره اجي اخد غرزه شمال الاقي واحد بيعدي وخلاص قرب من الرصيف فطبيعي جدا انه يبص يمين (حقه الطبيعي :twisted: ) قوم انا واقف على الفرامل وهو طبعا يتخض ويتذعر وانا بكون مت قبله والله من الخضه
    لما بقى بكون ماشي رايق والاقي واحد بيعدي وبالاصح واحده بتعدي طبعا عيب تبص شمال عشان كده ممكن تفتكر انها بتبصلك ولا حاجه لا سمح الله تلاقيها بتعدي من اول الطريق وهي باصه يمين اجي انا شايفها كده واول ما اقرب منها قوم ضارب كلاكس تقوم تتربى وتتفزع واكيد بتشتم بس انا ببقى مشيت خلاص :lol: بس بقول يمكن متعملش كده تاني
    بصو طب الموقف ده
    ماشي على الدائري كالعاده رايح الشغل الصبح ماشي بتاع 140 واكن جنبي اكسيل لسه بعدي منه من الشمال خالص فشفت من بعيد واحده واقفه عند السور مش عارف ليه قلقت فقمت والله ضارب نور وكلاكسات قولت احتاطي برضه عشان انا بجري وكده مينفعش افرمل خالص المهم الاكسيل بقى ورايا يمين وقربت من البنت فجأه :shock: عديت الشارع اول حاره بس لقتيتها قدامي انا قمت فرملت جامد وكسرت شمال على طرف السور والله المشكله في الاكسيل اللي لسه ورايا لاقيته فرمل بغباء لان كده البنت قدامه هو وانا بعدي وبقول يارب تقف ماترجعش ورا المهم بجد يا جماعه عدت بطرف مرايتي وطرف مراية الاكسيل وقلت سبحان الله بجد ازاي مفيش حد خبطها مننا ( اكيد مش قدرها دلوقتي )
    على فكره انا بعدي شوارع كتير وبحب اتمشى كتير بس والله كل مره افكر او احاول اني اعدي وابص يمين زي الناس :D والله مش بقدر والاقي نفسي ببص شمال حتى وانا طالع برجلي على الرصيف مش عارف الناس دي كده ازاي

    But I still appreciate and love SubarU

    وربنا يبارك في الالفا
    [sor2]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/217691_10150559801360004_668230003_17753507_441032 6_n.jpg[/sor2]


  3. #3

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و فية ناس تشوفك جى بالعربية تقوم تتعمد تعدى من قدامك بالرغم انك لما تبص فى مراية الصالون تلاقى وراك 5 كيلو فاضيين يعنى لو الراجل دة عدى بعديك و هو زاحف على بطنة مش حتلحق العربية اللى حتيجى بعدك تدوسة لكن تقول ايه فى الفهلوة

    او واحد واقف ساعة و الاشارة قافلة و اول ما تفتح يقوم معدى من قدامك... طيب ما الاشارة مقفولة عشان تعدى... ولا هى لازم الفلوة و تعمل اكروبات حوالين العربية عشان نبقى عدينا الشارع بضمير؟؟؟؟؟؟؟

    و ساعات تلاقى طقم شباب اربعة ولا خمسة و ماشيين جنب بعض و طبعا اخر واحد او اتنين بيبقوا فى نص الطريق... و فى اللى بيبقى معندوش دم اساسا و ماشى فى نص الشارع و لما تديلة كلكس يلف و يبصلك و بعدين يبدا يقكر يعمل ايه فى الموقف الصعب دة ثم يهدية التفكير انة يمشى على جنب... طبعا بعد ما يكون مشاك وراه ربع ساعة اصل الناس دى مخها طخين و بتفكر ببطء

    و فى ناس تانية فاكرة ان العربية فيها فرامل يبقى السواق ممكن يقف فى اى لحظة فا ببساطة بيرموا نفسهم قدامك و انت عليك تقف... و غير اللى يعدى و ميبصلكش او يعدى و يبصلك بقرف او يتمشى قدامك و اللى تطلب معاة يعدى فى ملف فا ميبقاش عارف العربية اللى جاية حتلف من قدامة او وراة فيبدا فى عمل رقصة بهلوانية كما لو كان نجم حلقات برنامج تلى ماتش

    بس برضة اصحاب السيارات ليهم طرقهم لمقاومة هذه الاعمال لان طبيعة البشر هى ايجاد الحلول البديلة و شعبنا سيد الفهلوة

    مثلا لما تيجى فى حتة الناس غاوية تعدى فيها و ميبصوش على العربيات اعمل عبيط انت كمان و بص بعيد عن الطريق فا لما يجى و احد يعدى حيلاقى انك اصلا مش شايفة ولا باصص ناحيتة و بالتالى لعبتة مش حتنفع لان شكله حتدوسة كدة كدة... بص طبعا انت ناصح و شايفة بطرف عينك فقط

    لو واحد من اخوانا اللى بيتعمدوا يتدلعوا و هما بيعدوا وبيبصلك ممكن قبلية ب 3 او 4 متر تقوم محود علية اكنك حتفرمة... فى اللحظة دى حتلاقية اتحول لبطل اولمبياد فى الجرى و القفز و الجمباز و فى لمح البصر طلع على الرصيف... الجبن سيد الاخلاق بس انا بطلت اعمل كدة من اخر مرة وسعت منى الحركة دى و كنت حخبط الراجل بجد

    لو لفهلوى من الناس اللى مبتبصش يبقى انك تحود عليه مش حينفع لانة مش شايفك... الحل ان قبلية ب 5 او 6 متر تقوم ضارب كلكس و شادد الهاند بريك فا حيطلع صوت فرملة وهمى و العربية حتزحف كتير... طبعا الزبون حيكتشف ان الفلم دة ناتج عن ان عربية حتسفلتة فا حينط على الرصيف زى صاحبنا اللى فات

    لو فى واحدة بتعدى بدلع و مش هاممها بلاش تعمل فيها الطريقتين اللى فاتوا لانها مش حيبقى عندها رد فعل سريع زى الراجل و ممكن اصلا تتخض و تقع امام العربية... خللى دايما معاك خرزانة بتلسوع و بعد ما تعدى من قدامك مد ايدك من الشباك و بالخرزانة قوم ضاربها على.... :mrgreen:

    بالنسبة للباشوات اللى بيمشوا تحت الرصيف ممكن لو عربيتك عليها تراب ابقى بعد ما تفوت بوز العربية من جنبة حضن عليه اوى لحد ما تمسح كل التراب فى هدومة او حتى تلطش دراعة بالمراية بس بالعقل عشات=ن المراية متتكسرش

    فى ناس تانية بسوق بطريقة اكنهم مجانين وتجرى و تقف و تحود فى نفس الوقت و دول الناس بتبعد عنهم لانهم شكلهم فى الضياع اساسا و دول زى سواقين المكروباص... محدش بيهزرمع المكروباص

    انا شخصيا لما بعدى الشارع بعمل حسابى انى اعدى فى توقيت لو حب سواق العربية اللى جاية انة يخبطنى مش حيعرف... يعنى باختصار ببعد ان اى فرصة ان احتاج تصرف من سواق العربية عشان يفادينى او حتى يفكر فيا و انا بعدى لان السواق دة ممكن يكون مسطول او غشيم او حتى عربيتة مفيهاش فرامل و فى النهاية انا الخسران... بالرغم من انى بقف كتير عشان اعدى الشارع مقارنة بالناس التانية بس ان شايف ان فدان وقاية خير من قنطار علاج و ربنا يسلم طريقنا كلنا

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  4. #4

    الصورة الرمزية مصراوي جدا

    رقم العضوية : 1682

    تاريخ التسجيل : 05Aug2007

    المشاركات : 4,064

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    دراجة بخارية: .

    الحالة : مصراوي جدا غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أخرجكم شوية من مود حرقة الدم من اللي بيحصل عندنا واحكي لكم عن حاجه ظريفة
    سافرت دبي يومين لقيت المشاة هناك لما بيحب يعدي بيكون عنده اشارة فيها زرار يضغط عليه تقوم اشارة العربيات تصفر وبعدين تحمر وبعدين البيه يعدي وبعد شوية تخضر الاشارة للعربيات تاني
    ايه رأيكم نقترح على ادارة المرور في مصر تنفذ الموضوع ده
    والله دي تبقى حاجه جميلة خالص ومافيش عربية هتمشي من اساسه :lol:


  5. #5

    الصورة الرمزية Nader

    رقم العضوية : 57

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 19,002

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: هيونداي فيرنا

    السيارة[2]: هيونداي فيرنا

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Nader غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ايه رأيكم نقترح على ادارة المرور في مصر تنفذ الموضوع ده
    هتلاقي كل اطفال البلد بيلعبوا في الزرار. بس هة لسة في حد بيتبع اشارات المرور؟؟!!!

    لأي استفسار أو شكوى بخصوص الإدارة والإشراف والدعم الفني، يرجى المراسلة على:



  6. #6

    الصورة الرمزية Islam_galal

    رقم العضوية : 772

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 2,655

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012

    السيارة[2]: Fiat 127

    الحالة : Islam_galal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أحكيلكوا حكاية صعبه شويه
    كنت ماشي مرة بهدوء (حوالي من 30 الي 40كم/س)و السكة معقولة و مجموعة من الشباب بيعدوا ببروووووود
    هديت السرعة شوية (حوالي 20 كم/س) ، آخر واحد منهم لما قربت منهم حس اني حاعدي وراهم فقام رجع خطوة علشان البرود اللي عملوه مكانش كفايه
    كنت هادي لكن اول ما عمل الحركة دي محسيتش بنفسي الا و انا دايس بنزين جامد و دوست علي كعب جزمته و طبعا اتخض الباشا
    الحقيقة كانت ليلة قاسيه جدا عليا لاني تخيلت لوكنت كسرت رجلة
    ربنا يسترنا في الدنيا و الآخره


  7. #7

    الصورة الرمزية أبوسيف

    رقم العضوية : 23

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 470

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Lancer 2008

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : أبوسيف غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو فى واحدة بتعدى بدلع و مش هاممها بلاش تعمل فيها الطريقتين اللى فاتوا لانها مش حيبقى عندها رد فعل سريع زى الراجل و ممكن اصلا تتخض و تقع امام العربية... خللى دايما معاك خرزانة بتلسوع و بعد ما تعدى من قدامك مد ايدك من الشباك و بالخرزانة قوم ضاربها على....
    هههههههههههه
    جامدة جدا :lol: :lol: :lol:


  8. #8

    الصورة الرمزية عاشق الفولفو

    رقم العضوية : 1681

    تاريخ التسجيل : 05Aug2007

    المشاركات : 242

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: volvo 740 gle BMW

    السيارة[2]: volvo 240 gl

    دراجة بخارية: no

    الحالة : عاشق الفولفو غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كل اللي بيعدوا دول كوم واللي بيبقوا ماشين في التقاطعات كوم تاني
    يعني مثلا تبقي انت ماشي ومهدي ومدي اشارة انك حاتخش يمين تلاقي اتنين ماشين منهمكين في الكلام وتقريبا بيمشوا جوة الجزمة تدي كلاكسات نور تلاقي الباشا بص لك كانه شاف مخلوق من الفضاء ويتامل فيك شوية وبعدين لو والدتك راضية عليك حايوسعلك بعد مايكون الشارع وقف وراك بتاع 5 دقايق بس اجدع حاجة لما تلاقي واحد تلم زي ده بقوم خبطة بالمراية هي مابتضروش بس بتخدة بس
    اما عن الميكروباصات فحدث ولا حرج
    انا كان معايا فولفو 240 (كانت دبابة والله )كنت باربي بيعا الميكروباصات مثلا مرة كنت ماشي علي الدائري وميكروباص مصمم انه يجري باي طريقة لدرجة ان انا كنت ماشي علي الشمال وهو يحاول ياخد غرزة من اليمين فتقفل عليه فيرمي عليا مش فيرمل! :shock: كان حيلبسني كذا مرة :x المهم كل حركاته دي علي اساس ان العربيات الماشية ساعتها جديدة واصحابها حيخافوا عليها :P منه طبعا صاحبك سخن 8) زنق علية :twisted: خليتة يتاكد ان الدائري ممكن يتمشي علي 60 :mrgreen:

    اللهم انك عفوا كريم تحب العفو فاعفو عنا

    http://www.alhsn.net/up/files/1913.jpg


  9. #9

    الصورة الرمزية محمدايهاب

    رقم العضوية : 843

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 1,199

    النوع : ذكر

    الاقامة : maddi

    السيارة: kokoko

    السيارة[2]: kokok

    الحالة : محمدايهاب غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    أخرجكم شوية من مود حرقة الدم من اللي بيحصل عندنا واحكي لكم عن حاجه ظريفة
    سافرت دبي يومين لقيت المشاة هناك لما بيحب يعدي بيكون عنده اشارة فيها زرار يضغط عليه تقوم اشارة العربيات تصفر وبعدين تحمر وبعدين البيه يعدي وبعد شوية تخضر الاشارة للعربيات تاني
    ايه رأيكم نقترح على ادارة المرور في مصر تنفذ الموضوع ده
    والله دي تبقى حاجه جميلة خالص ومافيش عربية هتمشي من اساسه
    أيوة دبي مليانة الإشارات دي فعلا بس طبعا مستحيل تتنفز في مصر



 

المواضيع المتشابهه

  1. (الدليل بالفيديو) على صحة طريقة سبعاوى المبتكرة لمنع الكلاب من الصعود فوق السيارة
    بواسطة Elawany13 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 27-05-2013, 03:53 PM
  2. الطرق الزلقه
    بواسطة salodas في المنتدى كـــــيا
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 19-02-2011, 12:49 AM
  3. الطرق الى مصر
    بواسطة hossfo في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 21-08-2008, 05:20 PM
  4. دليل الطرق
    بواسطة knightmido في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 24-07-2008, 02:42 AM
  5. رقم طوارئ الطرق
    بواسطة AlmAhAtmA في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 24-05-2007, 11:30 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2