| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11

  1. #1

    الصورة الرمزية Hossam_Hassan

    رقم العضوية : 333

    تاريخ التسجيل : 29Apr2007

    المشاركات : 3,621

    النوع : ذكر

    الاقامة : شرم الشيخ

    السيارة: Optra 2010 A/T

    السيارة[2]: Optra 2010 A/T

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Hossam_Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي حد شاف 100 مليار؟! كلنا لازم نعرف - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    محمد المعتصم - ولاد البلد - عشرينات - 27/8/2007





    يمتلك المهندس "يحيي حسين" قدرا كبيرا من القدرة علي المواجهة والمكاشفة جعلته يقف في وجه بيع عمر أفندي بكل صلابة، وهو ما شجعه لإطلاق الحركة الشعبية لمقاومة بيع مصر "لا لبيع مصر" التي اجتذبت ساسة ونواباً وأدباء..

    ومع استمرار عملية البيع لكل ما يحمل صفة القطاع العام والتي كان أخرها بيع بنك القاهرة، وجه الرجل دعوة لكل من يضع أمواله فيه أن يسحبها ويضعها في بنك مصر أو البنك الأهلي المصري علي اعتبار أنهما البنكين الوطنيين الوحيدين..
    - السؤال المثار دائما يتعلق بحصيلة الخصخصة .. فكم تبلغ حقيقةً؟
    لا أحد يعلم حقيقة الرقم الذي حصلت عليه الدولة من جراء بيع شركات ومصانع القطاع العام حتي الآن خاصة بعد تضارب الأرقام التي قالها وزير الاستثمار والأرقام التي قالها وزير المالية، علاوة علي رقم ثالث أعلن عنه الجهاز المركزي للمحاسبات ليصبح لدينا ثلاثة أرقام، لكن الرقم شبة المؤكد هو 35 مليار جنيه، لكن لي تعليق صغير علي الرقم وهو أنه حتي الآن لم يحاول أحد الإجابة علي السؤالين التاليين..الأول هو أين ذهبت حصيلة البيع؟ فعلي مدي 15 سنة بعنا شركات ومصانع بـ 35 مليار فأين ذهبت هذه المليارات.. السؤال الثاني هو إذا كانت الـ 35 مليار جنيه هي المبالغ الفعلية التي باعت به الدولة شركاتها ومصانعها واستلمتها فما هي حقيقة المليارات التي لم تتسلمها الدولة وتركتها؟
    - نبدأ بالسؤال الأول.. أين ذهبت هذه الأموال ؟
    مبدئيا يمكن القول بأن مجرد التضارب في الأرقام التي طرحها وزير الاستثمار وأرقام وزير المالية وأرقام الجهاز المركزي للمحاسبات يدل علي سهولة تلفيق تلك الأرقام بحيث لا تكتشف الحقيقة إلا بعد زوال المسئول.. أما أين ذهبت تلك الأموال فهي – للأسف – ذهبت لـ"تمويل الإنفاق الجاري في الموازنة العامة" والإنفاق الجاري ده من الممكن أن يكون بناء معتقل أو سجن!

    في بداية برنامج الخصخصة أوهم المسئولين – علي أعلى مستوي – الشعب أنهم هيبيعوا الشركات الخسرانة وبثمنها سيتم هيكلة وتطوير الشركات الاستراتيجية لكي يزيد إنتاجها، لكن ما حدث هو أنهم باعوا الشركات والمصانع التي تحقق أرباحا وثمن البيع لم يذهب لتطوير أي شيء وإنما أخذوه ووضعوه في الموازنة العامة تحت الإنفاق الحكومي، ولهذا يمكن أن نقول ونحن مطمئنون إلي أننا بعنا المصانع لنبني سجونا أو بعنا المصانع لنبني جراجات ونهدمها أو نستورد عصا مكهربة للأمن المركزي أو أدوات تعذيب.
    - هذا عن السؤال الأول.. ماذا تقصد بالأموال التي لم تجيء؟
    قبل بدء برنامج الخصخصة تم التعاقد مع العديد من المكاتب الاستشارية سواء أجنبية أو مصرية لتقييم 317 شركة تتبع شركات قطاع الاعمال التي تحولت إلى قانون قطاع الاعمال وتراوحت التقييمات في بداية التسعينات ما بين 100 مليار كحد ادني و500 مليار جنيه كحد أقصي .. وبالمناسبة الـ500 مليار جنية رقم رسمي وفقا لتصريح وكيل أول بنك الاستثمار القومي وهو موظف حكومي، وإذا اعتبرنا الـ 500 مليار به قدر من المبالغة والـ 100 مليار به قدر من الاجحاف – لأن من ذكره مكاتب لها مصالح في البيع – فإننا نرتاح إلى تقييم متوسط في حدود 300 مليار ثمن الـ317 شركة .. إذا كان ما بيع في 15 سنة أكثر من نصفها الرابح فنحن نتكلم عن 200 مليار جنية أخذت منها الدولة 35 مليار فقط وبقي 165 مليار جنية لا أحد يعلم عنها شيئا.
    - الرقم ضخم كيف لا نعرف أين ذهب ولا كيف ضاع ؟
    الـ 165 مليار ذهبت إلى جيوب المشترين الذين اشتروا هذه الشركات بأقل من قيمتها وذهبت الي جيوب السماسرة وعديمي الضمير ممن قاموا بتقييم الشركات بأقل من قيمتها.
    - بمعنى؟
    أضرب لك مثالين.. الأول ما حدث في شركة المراجل البخارية التي كان يترأس مجلس ادارتها عبد الوهاب الحباك، تم تقييمها ووافقت عليها الجمعية العمومية بمبلغ يتراوح ما بين 16 إلى 24 مليون، ثم قاموا ببيعها بـ17 مليون علي أساس أن 11 مليون قيمت الشركة و6 مليون قيمة ما بها!!

    أما الجهة التي اشترت الشركة "أمريكية - كندية" قامت ببيع الأرض التي تقع في منيل شيحة بمبلغ 131 مليون دولار أي أن البيعة خسرانه 114 مليون دولار في سعر قطعة الأرض فقط، طبعا بخلاف أن الشركة الأمريكية الكندية خربت المصنع وقالت مصر مش محتاجة مراجل ولو عايزة نجيبلها من أمريكا ولا كندا!
    - والثاني؟
    ما حدث بشركة بيبسي كولا التي بيعت بما يوازي 52 مليون دولار وقيل أن سبب الموافقة علي العرض هو أن حق الإدارة للشريك المصري بقيمة 49 % والسعودي 49 % والشركة العالمية 2% المهم أن رجل الأعمال المصري باع للشريك السعودي 21 % فأصبح يملك 70 % وله حق الإدارة، بعدها بأربع سنوات اشترت بيبسي كولا 77 % من الاسهم بـ 400 مليون دولار، 10 أضعاف في خمس سنين يعني لا تقولي ريان ولا سعد .. فيه مشروع في الدنيا يتضاعف 10 مرات مع العلم أن أحد المسئولين السابقين قال وحذر من أن الـ 52 مليون دولار تساوي ثمن مصنعي المنيا وبورسعيد وهما ضمن 8 مصانع وقطعة أرض متميزة بمصطفي كامل بالاسكندرية وقطعة أخرى في الهرم.
    - ولماذا لم يحاسب أحد على هذه الفضائح؟
    ومن الذي يحاسب .. لن يحاسب أحدا وما حدث حدث، هل تتخيل أنه منذ عامين بيعت إحدى شركات الزيوت والتي تتكون من 4 مصانع بـ 56 مليون جنية ومن شهرين حدث اضراب في أحد المصانع الأربعة .. وقال العمال أن المالك قرر تخريب الماكينات التي تنتج الزيت والأعلاف وسيبيع الأرض بحوالي 200 مليون جنية – لاحظ أن المصانع الأربعة بيعت بـ 56 مليون وهاهي أرض مصنع واحد بـ200 مليون – وتدخلت الوزيرة عائشة عبدالهادي واتصلت ببرنامج 90 دقيقة الذي كان يتحدث عن الواقعة وقالت أن "العمال بيبالغوا شوية في المبلغ" وقالت أنها توصلت لحل مع المالك أنه يوفر أتوبيس مكيف لنقل العمال إلى مصنع البدرشين وسيزود العمال 50 جنية في الشهر.. ألم تلاحظ أن من تدخل هي عائشة عبد الهادي وليس وزير الاستثمار.. وتمت البيعة بعدها بشهرين بـ154 مليون جنية دون أن يحاسب أحد وزير الاستثمار ولا من قام بالتفاوض ولا من قام بالتقييم بهذا الثمن البخس.

    موقف أخير أحب أشير إليه، عند افتتاح كوبري قليوب الجديد مؤخرا علّق محمود محي الدين لافتة كبيرة في أول الكوبري تقول "برنامج الاستفادة من عائد برنامج إدارة الأصول المملوكة للدولة" شوفتوا اسم الدلع بتاع الخصخصة؟!


    -------------------------------------------------------

    أخوكم حسام حسن {أبو ليليا و سيليا}


  2. #2

    الصورة الرمزية محمد المشد

    رقم العضوية : 302

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 1,013

    النوع : ذكر

    الاقامة : jeddah/ المعادى

    السيارة: اسبرانزا

    السيارة[2]: ستروين

    الحالة : محمد المشد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله يا اخ حسام قلبت علينا المواجع !!! ياشيخ ما احنا كنا بنحاول ننسى وخلاص خلاص العملية اتباعت وانتهينا واللى كسب كسب واللى سرق سرق !!!!!!!!!! اقول لك اية حسبنا الله ونعم الوكيل ونحن فى ايام كريمة عند الله لانقول الا حسبنا الله ونعم الوكيل منهم لله ولن يكسبوا ابدا وبأذن الله سوف يأخذهم الله اخذة عزيز مقتدر
    ولا تحسبن الله غافل عما يفعل الظالمون


  3. #3

    الصورة الرمزية Hossam_Hassan

    رقم العضوية : 333

    تاريخ التسجيل : 29Apr2007

    المشاركات : 3,621

    النوع : ذكر

    الاقامة : شرم الشيخ

    السيارة: Optra 2010 A/T

    السيارة[2]: Optra 2010 A/T

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Hossam_Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    المصيبة مش فى اللى اتباع و لا اللى لسه هيتباع، اللى بجد بجد مقلقنى اللى هيعملوه بعد ما كله يتباع، أكيد هيبتدوا يدوروا على سبوبة تانية و مين عارف مين اللى هيتاخد فى الرجلين.

    مرة واحد صاحبى قالى: تعرف لما ثورة الجياع هتقوم مين اللى هيتضر؟
    فقلت له : أكيد الحرامية و اللى واكلنها
    قلى : أبدا، دول يقدروا يحموا انفسهم او يطيروا على بره و مش هتفرق معاهم لوالمرسيدس اتحرقت، لكن انا و انت هنتحسر على العربيات الكورى اللى طافحين فى تمنهم الكوتة لو مجرد بربريز اتدشدش فى الثورة دى.

    أخوكم حسام حسن {أبو ليليا و سيليا}


  4. #4

    الصورة الرمزية محمد المشد

    رقم العضوية : 302

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 1,013

    النوع : ذكر

    الاقامة : jeddah/ المعادى

    السيارة: اسبرانزا

    السيارة[2]: ستروين

    الحالة : محمد المشد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلا انا معاك فى كل كلمة اعتقد ان الامر هذا سيحدث وقد نبة الية كبار الكتاب ومنهم فاروق جويدة بالاهرام ، والجميع ينبة عن ثورة الجياع وفعلا الناس كان الله فى عونهم والواحد بصراحة لا يمتلك إلا الدعاء ولكن اقول كلمة اتمنى ان يستوعبها الجميع
    ( كيفما تكونوا يولا عليكم )
    والمعنى مفهوم


  5. #5

    الصورة الرمزية memo_hefnawy

    رقم العضوية : 1

    تاريخ التسجيل : 15Apr2007

    المشاركات : 3,507

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: ----

    السيارة[2]: ---

    دراجة بخارية: ....*

    الحالة : memo_hefnawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هاقولك إللى هايحصل بعد ما كل حاجة تتباع :

    1- نصحى فى يوم الصبح نجد مصر مقسمة مناطق (ذى إقطاعيات)
    2- سكان كل منطقة دوول عبيد عند الباشا فلان بالرقم القومى إللى هو خلاص دلوقت الناس كلها شايلاه
    3- أنت و ما تملك و أسرتك ملك لفلان (عبد يعنى)


    أما عن ثورة الجياع فدى قادمة قادمة لا محال و فعلا إحنا إللى هانتبهدل فيها و البلد كلها هاتولع و إللى هايعيط هو إحنا بس تولع ولا تتحرق معدتش فارقه كثير كده خربانه و كده خربانه و كان الله المستعان

    اللهم ألهمنا الصبر و الحكمة و صبرنا على ما إبتليتنا به يا أرحم الأرحميين

    http://www.nilemotors.com/images/Nile_Audi_Memo_2.gif


    Dont Exhaust UrSelf in Thinking...Just Do what U have 2 Do...God Will Never Forget & Never Neglect


  6. #6

    الصورة الرمزية analyzer

    رقم العضوية : 1150

    تاريخ التسجيل : 24Jun2007

    المشاركات : 919

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: lada

    السيارة[2]: 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : analyzer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كل الكلام ده جميل جدا
    بس

    فين الحل فين الحل
    هنفضل كده .................................................. ................................... كل واحد يفهم النقط من منظورة هو

    حسبى الله ونعم الوكيل


  7. #7

    الصورة الرمزية vooooo

    رقم العضوية : 469

    تاريخ التسجيل : 04May2007

    المشاركات : 437

    النوع : ذكر

    الاقامة : Hrg

    السيارة: Ford focus

    السيارة[2]: volvo 244

    دراجة بخارية: no

    الحالة : vooooo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    باين كده هنبقى زلا الأتحاد السوفيتى

    شوفوا كان فين و دلوقتى فين

    مره كنت قاعد مع واحد عجوز من اصدقاء السيد الوالد
    و كان بتكلم عن الأتحاد السوفيتى
    كان فيه اتنين قاعدين فى بار واحد من المخابرات الروسيه و التانى مسؤل فى الحكومه الروسيه ( بعد ماطلعوا معاش )
    المخابرات الروسيه : انا كنت عارف انك كنت عميل لأمريكا بس ماقدرتش اثبت اى حاجه عليك فبعد ماسيبنا الحكومه قولى ازاى كنت متخفى بالطريقه دى
    مسؤل الحكومه : انافعلآ كنت عميل لأمريكا و كانت مهمتى انى كل لما يتقدم مؤل للحكومه كنت بختار الأسوأ و كنت باخد الفلوس عن طريق حسابى فى البنك
    علشان كده ماكنتش مكشوف

    و اللى بيحصل عندنا فى مصر زى كده

    اى وزير بيطلع كويس بيشيلوه و يجيبوا الوحش و هكذا

    و عمار يا مصر

    Don't Play With Fire
    Be The Fire


  8. #8

    الصورة الرمزية sokasoon

    رقم العضوية : 303

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 2,812

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Deawoo Lanos

    الحالة : sokasoon غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    • فكرتنى بفيلم عايز حقى

      دلوقتى البنوك بتتباع بعد كده البلد نفسها هتتباع وبعدين احنا نترمى فى الزبالة

      وعلى فكرة مافيش حل مافيش فى ايدك حاجة تعملها اللى يعرف حل يقووووووولى


    Omar

    [img2]http://www8.0zz0.com/thumbs/2009/10/06/18/187809311.jpg[/img2]


  9. #9

    الصورة الرمزية محمدايهاب

    رقم العضوية : 843

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 1,199

    النوع : ذكر

    الاقامة : maddi

    السيارة: kokoko

    السيارة[2]: kokok

    الحالة : محمدايهاب غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فكرتنى بفيلم عايز حقى
    :mrgreen:


  10. #10

    الصورة الرمزية أبو عبد الله***

    رقم العضوية : 372

    تاريخ التسجيل : 30Apr2007

    المشاركات : 179

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأسكندرية

    السيارة: لا

    السيارة[2]: كروز

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : أبو عبد الله*** غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokasoon


    • اللى يعرف حل يقووووووولى
    الدعاء لمالك الأمر كله و التوجه إليه و طرح الهم علي بابه و أن ترجوه أن يغير الحال فكل شئ بين يده و قلوب العباد بين إصبعيه و الخير و الشر بيديه و لا يحدث في ملكه شئ إلا بعد إذنه .فأكثروا من الدعاء فإن الدعاء يرد القضاء و يرفع البلاء . و لا حول و لا قوة إلا بالله.

    و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين

    و دمتـــــــــم سالمـــــــــــين ...


    يقــا د للسجــن من ســب الزعيـــــم و من سـب الإلـــــه فإن النــــاس أحـــــرارا !!!......



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. بذمتكم مش كلنا مبارك...سلبيات فينا و لازم تتغير
    بواسطة smartchoice في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 16-02-2011, 10:11 AM
  2. لازم كلنا نقول مبروك
    بواسطة omdaz_5538 في المنتدى أوبـــــل
    مشاركات: 36
    آخر مشاركة: 17-10-2009, 11:46 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2