كتب Mohamed Mahmoud‎



الحمد لله أنهيت بالأمس إجراءات الترخيص بمرور جنوب سيناء ، وفى نفس الوقت تجاوزت مسافة الألف كيلو متر الأولى والسرعة فتحت نسبياً بعد ما كانت قافلة بالفعل على 110 طوال الألف الأولى .
وبالنسبة لتجربتى مع الداستر (باللون الأسود) طوال ذلك الطريق (القاهرة - شرم الشيخ)



######## أولاً الإيجابيات ########

١- السيارة الداستر عائلية وعملية بإمتياز لأنها واسعة من الداخل وشنطتها ما شاء الله (مش هاتصدّق إلا لما تشوفها بعينيك) وإرتفاعها عن الأرض مناسب جداً لمصاعب وأهوال الطرق بتاعتنا .

٢- الداستر ما شاء الله ناعمة وسهلة التحكم وتقفيلها ممتاز (حاجة أوروبى بصحيح) بالرغم من حجمها الضخم .

٣- تتميز الداستر بالثبات المثالى فى الملفات حتى مع السرعات (تمت التجربة بنجاح بملفات أبو زنيمة وملفات شرم الشيخ) .

٤- ما شاء الله الداستر اقتصادية نسبياً فى إستهلاك البنزين حيث بلغ الإستهلاك الفعلى فى السفر 40 لتر لكل 500 كيلو متر بمتوسط سرعة 110 كم/ساعة (حوالى 8 لتر لكل 100 كيلو متر) مع الأخذ فى الإعتبار مقاومة شدة الرياح فى الأيام الماضية .

######## ثانياً السلبيات ########

١- صوت الموتور من خارج السيارة فقط عالى بعض الشيئ ولكن داخل السيارة ممكن تشك أن الموتور داير أصلاً بسبب التقفيل الممتاز (ما شاء الله) ، كما أن السادة الزملاء الملاك الخبراء بالداستر أكدوا أن ذلك الصوت سينخفض بعد أول تغيير لزيت الموتور بإذن الله .

٢- موضع أزرار التحكم بالزجاج بباب السائق من الداخل فى مكان غير عملى على الإطلاق بسبب وجود مقبض كبير أمام الأزرار يعوق السائق عن الوصول إليها بسهولة (كان لازم لما نقلوا الأزرار من التابلوه للباب يغيروا مكان المقبض مش يحطوها ورائه) .

٣- موضع وحدة التحكم بإرتفاع وإنخفاض بؤرة الإضاءة الأمامية المتوسطة أسفل شمال التابلوه غير عملى على الإطلاق لصعوبة الوصول إليه أثناء القيادة .

٤- ضخامة وفخامة السيارة (وخاصة باللون الأسود) سواء ماشية أو راكنه بتأخذ العين ودى مشكلة كبيرة جداً عندنا فندعو الله جميعاً أن يعطينا خيرها ويكفينا شرها ويبارك لنا فيها ونعوذ بالله من شر حاسدٍ إذا حسد .

٥- عدم وجود وحدة رفع للزجاج عند غلق السيارة بالرغم من أهميتها جداً ، فبالأمس على سبيل المثال بعد عودتى من شرم الشيخ ومع الإرهاق الشديد نسيت أقفل الزجاج بالكامل وأنا باركن السيارة واكتشفتها دلوقتى والحمد لله ربنا ستر .