أحبابي ملاك بروتون وخبراءها
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته،
وكل عام وأنتم بخير حال، وأسأل الله أن يكون رمضاننا هذا جميعا خير رمضان مر بنا في طريقنا إلى الله.
حبيت أستشير إخواني الأعزاء هنا أصحاب الباع مع بروتون، بناء على أني الصبح ( صباح السبت 29 أغسطس ) إن شاء الله هاصلي ركعتين استخارة وأنطلق لشراء جين تو بإذن الله.
إيه نصايحكم ؟؟؟
1- أشتري منين ومن أي فرع تحديدا سواء توكيل أو تاجر ؟ طيب والسعر ( أنا عايز جين تو أو برسونا مانيوال فول أوبشن، هاختار منا بينهم هناك إن شاء الله ). أنا شايف أسعار التجار واصلة في الجين تو لحد 82500. حاسس أن الشراء من التوكيل أفضل بس أفاصل في التوكيل لحد كام ( سمعت عن موضوع فصال التوكيل ده ومستغرب منه جدا ) ؟ في تخفيض للنايل موتوراوية ؟
2- تاني حاجة لما استلم إن شاء الله أشيك على إيه وإيه وإي في العربية وأنا باستلم تحسبا لعيوب التقفيل البسيطة المنتشرة في العربيات دي ؟ وآخد منهم إيه من الأوراق ؟
3- تالت حاجة أحلى لون إيه في العربيتين ( جين تو وبرسونا ) ؟
4- رابع حاجة أستخدمها ازاي في البداية ؟ في عربيات كثير بيكون مكتوب في المانيوال ممكن تشغل التكييف بس ماتزودش عن سرعة معينة 120 مثلا أو 100. بس الناس مابتشغلش التكييف بناء على كلام دارج ما بين الناس مش أكثر. إيه النظام في البروتون ؟
5- أي نصايح أخرى من خبراتكم العريييييييييييييضة ؟
عارف أني باعت الموضوع ده متأخر شويتين، لكن متعشم في فطاحل البروتون هنا أنهم يفيدوني بردودهم الجاهزة بناء على خبراتهم الطويلة.
شاكر جدا مقدما، وجزاكم الله خيرا.