يا جماعة أنا كنت في معرض العجوزة النهاردة.. وشفت البرسونا 2010 والواجا 2009 علشان الـ 2010 لسة ما جاتش..
أنا عاوز رأيكم في الآتي:
1- لاحظت إن تقفيل البرسونا أحسن من الواجا (مع ملاحظة فرق سنة الموديل):
مثلاً تبطين غطا الشنطة مش موجود في الواجا.. وكمان فيه سلك ظاهر وماشي جنب دراع غطا الشنطة مع إنه كان ممكن يمر من داخل الدراع المجوف.. في البرسونا مش ظاهر خالص.. كمان الموتور في البرسونا متحزم من فوق بقضيب عرضي واصل بين الرفرفين من مكان تثبيت المساعدين.. علشان تثبيت مقدمة العربية مع بعضها بالعرض.. في الواجا مش موجود.. شكل حوض الموتور وتوزيع المكونات فيه مش عارف ليه حسيت إنه مرتب ومنظم في البرسونا عن الواجا.. أكرة باب السائق في الواجا بتعلق.. بتفتح لكن الدراع الصغير اللي انت بتحركه بيفضل متعلق ثواني قبل ما يرجع تاني مكانه.. ومسؤول المعرض قالي ده من تسريب مياه الغسيل داخل الباب.. طبعاً تفسير أسوأ كتير من إنها بتعلق.. لأن ده معناه كارثة في الأكر أو الإزاز أو السنتر أو كل دول بعد كام غسلة للعربية.. إذا كانت لسة في المعرض وحصل لها كدة..
2- في المقابل الواجا أوسع.. فرق بسيط قوي في عرض الكنبة الخلفية.. وفرق أوضح شوية في المسافة الطولية علشان في البرسونا الشنطة أعمق فضاغطة على الصالون وواخدة من المسافة بين السائق أو الراكب الأمامي والكنبة الخلفية فضيقة حوالي 10 سم عن الواجا..
وكمان الواجا أعلى قليلاً عن البرسونا.. يمكن العتب اللي في البرسونا مخليها تبدو أقل في الاترفاع لكن الفرق واضح أكتر في مقدمة العربية.. البرسونا بتصميمها تلاقيها مايلة شوية ناحية الأرض من قدام.. صحيح الرفق بسيط قوي يمكن ما يزيدش عن 2 أو 3 سم لكنه يفرق لصالح الواجا خصوصاً إن المقدمة دي اللي فيها الموتور يعني أخطر جزء بيقابل مطبات وحجارة وبلاوي في شوارعنا..
3- فيه حاجات تانية أنا مش عارف أحكم عليها.. زي مكونات وتصميم العفشة.. في الموديلات السابقة للواجا كانت نسخة من ميتسوبيشي.. موتور وعفشة وفتيس ومكونات أخرى.. دلوقتي الموتور كامبرو لكن هل بقية المكونات لسة ميتسوبيشي؟؟ يعني عفشتها والمساعدين وتيل الفرامل أو الجنوط وغيره لسة ميتسوبيشي؟ ولا بقت نسخة من الجين والبرسونا زي الموتور؟ المسألة دي مهمة علشان قطع الغيار ومدى انتشارها.. انتو طبعاً عارفين إن حاجة الجين والبرسونا دلوقتي موجودة كتير.. أما الواجا فالعربية نفسها مش منتشرة.. فلو قطع غيارها زيهم يبقى شيء رائع.
4- أنا دورت العربية وسبتها دايرة حوالي 7 دقايق ولاحظت إن صوت الموتور مسموع حتى بعد ما العربية سخنت.. صحيح الصوت قل شوية بعد 4 دقايق تقريباً.. لكنه برضه مسموع وواضح من جوا العربية والإزاز كله مقفول.. والأهم إن فيه زنة أو ورررة غريبة حسيتها بوضوح ومسمعة في الكرسي كمان.. والمسؤول اللي في المعرض بقى مش عارف يقولي عليها إيه.. أول ما دورت العربية قال لي علشان لسة بتسخن.. وبعد كدة لما الصوت قل شوية لكن الورررة فضلت موجودة اضطر يقولي ده بس علشان المكان هادي وساكت فالإحساس بالصوت وذبذبة الموتور
عالي.. طبعاً كان رد مش مقنع.. هل فيه حد عنده معلومة عن الحكاية دي؟

أجو الإفادة يا جماعة علشان أنا رحت معرض العجوزة وشبه مقرر إني أحجز برسونا ولما شفت الواجا بصراحة غيرت رأيي لأني لقيتها فخمة جدا ومش كلاسيكية قوي زي ما كنت متخيل أو زي ما باشوفها في الشارع.. بالعكس أنا شفتها بي إم.. بدون مبالغة أنا حسيت إني واقف قدام بي إم ولما قعدت فيها زاد إحساسي بالفخامة وإني راكب عربية كبيرة في الحجم والمقام.. مع إني لسة شايف برضه إن البرسونا أشيك وشبابية أكتر وانسيابية..


معلش أنا طولت عليكم.. لكن أنا حيرتي زادت خصوصاً إن اتساع الواجا ميزة علشان أنا معايا زوجتي وثلاث أولاد بيكبروا بسرعة (أسرع من بقية الأطفال!!!) فهل ملاحظاتي على تقفيل الواجا أو بالأصح الاهتمام الواضح اللي شفته في تقفيل وإتقان البرسونا صحيحة؟ وتستاهل إني أتنازل عن الفرق البسيط في الاتساع وآخد البرسونا؟ ولا أستنى الواجا 2010 وأشوفها يمكن يكونوا حسنوا تصنيعها وتقفيلها زي ما عملوا في البرسونا؟ وهل حد يعرف هي نازلة إمتى؟ علشان في التوكيل قال لي مش عارفين والموجودة (2009) عليها تخفيض 3000.. ففهمت إنه مش عاوز يقول لي الجديدة نازلة إمتى..
ما رأيكم يا وحوش البروتون
.. برسونا ولا واجا.. وإيه الفروق بالتفصيل بعد إذنكم وأشكركم مقدما..