| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 59

  1. #31

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly_hosny مشاهدة المشاركة
    مش حكاية ملوش فيها
    ميستحقش يبقى الريس
    ليه البرادعي يعني عمل ايه في دنيته عشان نمسكه الريس
    رجل بالمكانة دى معملش حاجة فى دنيته؟
    أمال حضرتك عايز مين يعمل ايه علشان يستحق؟
    ياريت احنا نستحق رئيس زيه

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  2. #32

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibtal مشاهدة المشاركة
    أنا بالمنطق ده يبقى لازم أمسك أنا وزارة الطيران.
    حضرتك للأسف مش فاهم "المنطق ده"
    لإنى أقصد إن المرشح لازم يكون شخصية لها رؤية وفكر وذو مكانة عالية فى قلوب المصريين ويجمع الناس حواليه بعيد عن إشتراط إنه يكون سياسى من فاسدى الأحزاب أو عسكرى لا يحسن ادارة دولة إلا بالقوة زى ما اتعودنا

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  3. #33

    الصورة الرمزية النوبي

    رقم العضوية : 41194

    تاريخ التسجيل : 27May2009

    المشاركات : 2,211

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاقصر

    السيارة: اسبرينزا A620

    السيارة[2]: اسبرينزا A620

    الحالة : النوبي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    البرادعي رئيسا ، لماذا؟ وكيف ؟!
    (( المقال منشور بجريدة " صوت الأمة " عدد السبت 7/11/2009 م ))

    ليس سهلا الحديث في هذا الموضوع ، فالصراحة فيه قد تلقي بيد الكاتب للتهلكة ، و التورية فيه سماجة لا يحتملها القارئ ، و الكذب فيه مفضوح !
    سأختار أن أتحدث بصراحة ، ليس حبا في المهالك ، ولكن لأن الهلاك قادم لا محالة إذا ظلت أوضاعنا كما هي .
    أتحدث عن منصب رئيس جمهورية مصر العربية ، كما لا يخفى على القارئ !
    بدون مقدمات ...
    الدكتور محمد البرادعي أنسب شخص لهذه المرحلة بلا شك ، وبلا منافس يذكر ، مع كامل احترامنا لجميع الأسماء المطروحة ، فإذا أردنا أن نجيب على سؤال لماذا البرادعي ؟
    نقول وبالله التوفيق إن ذلك لأسباب عشرة :
    السبب الأول : أنه رجل دولة من الطراز الأول ، وسجله يدل على ذلك ، فهو رجل يعمل بالسياسة منذ أربعة عقود ، وترأس منصبا دوليا عالميا حساسا وأداره بكفاءة منقطعة النظير .
    وهذا من أهم الفروق بينه وبين أسماء أخرى رُشحت لهذا المنصب ، فالآخرون علماء يصلحون للابتكار داخل المعامل ، أما إدارة الدولة فهذا أمر آخر .
    السبب الثاني : أنه وجه معروف على المستوى الدولي ، وهذا الأمر يطمئن كثيرا من القوى الدولية و الإقليمية .
    السبب الثالث : أنه وجه معروف محليا، وأعلم أن البعض يصنف الدكتور البرادعي كنجم نخب ، ولكني أختلف معهم في ذلك ، فالرجل أصبح علما من أعلام مصر بعد حصوله على جائزة "نوبل" ، و تجاوزت شهرته دوائر الصفوة إلى كثير من دوائر العوام ، وهذا ييسر الحشد له أكثر من غيره من نجوم السياسة اللامعين في النخب فقط .
    السبب الرابع : أنه يقف في الوسط من جميع التيارات ، ومن جميع القضايا ، فلا هو (خميني) يهابه الغرب ، ولا هو (خواجة) يتحفظ عليه الفلاح و رجل الشارع البسيط .
    السبب الخامس : ابتعاده عن مصر فترة طويلة ، وبالتالي لم يتنجَّسْ بخطايا هذا العهد ، فلم يُسْتَوْزَرْ ، ولم يُسْتَشَرْ في أي خطأ أو خطيئة للنظام ، وفي نفس الوقت لم ينضم لأي قوة معارضة من أي نوع ، فهو مستقل عن الحكومة ، وعن المعارضة ، و وصوله لمنصب الرئيس لن يعتبر انتصارا لأحد ضد أحد ، أو لتيار ضد تيار ، بل سيكون انتصارا للجميع ، أي سيكون انتصارا لمصر !
    السبب السادس : أنه رئيس مدني .
    السبب السابع : أنه كبير في السن نسبيا ، وبالتالي لن يستطيع سوى أن يكون قائد مرحلة انتقالية ، تخرج بها مصر من هذا النفق المعتم ، وقد حصّل من المجد قبل توليه الرئاسة ما يغنيه عن طموح دوام المجد بدوام الرئاسة !
    ونحن في مرحلة نحتاج فيها رئيسا انتقاليا يهيء البلاد لمرحلة البناء والنهضة ، بمعنى أننا نريد رئيسا يحول مصر لدولة تريد النهوض ، أما الرئيس الذي يحقق النهضة فهذا رئيس آخر ... لم يأت أوانه بعد !
    السبب الثامن : أنه ليس عدوا لأي قوة من القوى العظمى في العالم ، فهو لم يعلن مواقف من أي نوع في العديد من القضايا الشائكة ، فلا هو من منكري (الهولوكوست) مثلا ، ولا هو من مؤيدي النازية ، ولا هو ملحد ، ولا هو أصولي متشدد ، وموقف إسرائيل و أمريكا منه لن يكون بالعنف الذي يمنع ترشحه ، لأنه في النهاية ليس صقرا من صقور التشدد ضدهم ، وفي نفس الوقت ليس لعبة في أيدي القوى العظمى كما هو حالنا الآن ، ومصر تحتاج شخصا بهذه المواصفات لمرحلة انتقال من التبعية المطلقة إلى الاستقلال المحدود ، الذي يؤدي بعد ذلك إلى الاستقلال الكامل .
    السبب التاسع : حصوله على نوبل ، وهذا أمر سيحد من حماقات النظام في التعامل معه ، وسوف يُيَسِّرُ الكثير من مهمة القوى الوطنية في إرباك الإعلام الحكومي الذي تورط بالفعل في الإشادة بالرجل بعد حصوله على الجائزة .
    السبب العاشر : صفاته الشخصية . فهذا الرجل يُجمع كلُّ من عمل معه على أنه ذكي لدرجة العبقرية ، مجتهد لدرجة التفاني ، متواضع ، حباه الله صبرا دؤوبا على تحقيق الأهداف ، وصلابة المقاتلين من أجل ما يؤمن به .
    هذه مميزات الدكتور البرادعي في رؤيتي المتواضعة ، ولكن ...
    هناك من يرى أن فيه عيبين رئيسين ، هما :
    1 – أنه (أمريكاني) ...!
    وهذا كلام غير صحيح جملة وتفصيلا ، فالرجل ليس أمريكيا بمعنى الهوى والرؤية ، ولكنه أمريكي من ناحية الأساليب الإدارية ، وهذه ميزة وليست عيبا .
    2 – أن في تاريخه خطيئة كبرى ، ألا وهي مسؤوليته عن احتلال العراق ، ذلك أنه كان على رأس وكالة الطاقة الذرية حين احتلت أمريكا العراق .
    و هذا – مع احترامي – كلام غير صحيح أيضا ، فالرجل أُمرَ أن يفتش عن الأسلحة ، ولم يكن هو صاحب القرار ، وهو – كمسؤول دولي – لا يملك ألا أن يمتثل ، وفي نهاية الأمر لم يستجب لكل الضغوط لكي (يفبرك) تقريرا يدين العراق ، فأصدر تقريرا نزيها ماكرا ، لدرجة أن أمريكا لم تتمكن من غزو العراق بقرار دولي ، بل خرجت عن الشرعية الدولية ، وغزته بقرار فردي !
    أما الإجابة على سؤال : كيف يأتي البرادعي ؟
    فينبغي أولا أن نتفق على أن جميع الذين تنطبق عليهم شروط الترشح لا يصلحون ، وأن شروط الترشح نفسها مسخ دستوري صنعه أناس لهم غرض لا يخفى على أحد ، لذلك لست مستعدا لمناقشة أن يترشح الدكتور البرادعي من خلال طريق شرعي بأن يدخل أحد الأحزاب ، لأن ذلك لن يحدث ، فجميع الأحزاب (تحت السيطرة الكاملة المكتملة التامة المتممة!) .
    لذلك ... من الممكن أن يأتي ترشيحه عبر جمعية عمومية شعبية تتكون من مئات الرموز المصرية ، تطلق مطلب ترشيحه باسم الشعب ، وفي هذه الحالة تتوحد المعارضة المصرية خلفه ، و تحرك الشارع لخلق أزمة تجبر النظام على السماح للبرادعي بالترشح رغم كل القيود الشكلية .
    أسمع الأصوات التي تعلو في وجهي قائلة : أنت مجنون !
    و أنا بدوري أجيب : بل شاعر !
    مهمتي أن أرى الحلم ، لذلك أقول إن هذا لأمر ليس بمستحيل !
    ولو توحدت المعارضة خلفه بكل طوائفها ، من خلال تعيين عدة نواب له ، من نوعية الوزير منصور حسن ، والمهندس يحيى حسين عبدالهادي ، والدكتور حسن نافعة ... سيكون ذلك مدعاة لمزيد من الثقة .
    هذا الرجل العظيم – يا قوم – من الممكن المراهنة عليه ، ومن الممكن أن نحشد الناس خلفه ، لنخلق أزمة سياسية يكون من نتائجها تغيير الدستور ليتمكن من الترشح ، أو لتتدخل بعض القوى (الصامتة) في المجتمع ...!
    والبيان الماكر الذي أصدره الدكتور البرادعي منذ أسبوعين يدل على استعداده لتولي هذه المسؤولية ، و إني لأدعو الدكتور حسن نافعة المنسق العام للجنة التحضيرية لحملة لا للتوريث للنظر في هذا الاقتراح منذ الآن ، لكي لا نفكر كثيرا حين يأتي دور إبراز بديل للنظام الحالي .
    أما ما قاله أستاذنا الكبير محمد حسنين هيكل عن مجلس دستوري يقوم بالتغيير المنشود تحت رعاية حسني مبارك ... فهذا " عشم أسامة بن لادن في الجنسية الأمريكية ...!"
    ولكي يعرف الجميع ...
    لو نوى الرئيس أن ينفذ هذا الاقتراح فإنه سيتراجع لمجرد أن الاقتراح جاء من "هيكل" ...!
    وكلنا نعلم حجم "الحب" الذي يكنه مبارك لأستاذنا الكبير ...!
    أما ما يقصده الأستاذ هيكل من اقتراحه ... فإني أقول :
    أنها رسالة مشفرة من الأستاذ هيكل لقوة أخرى غير مبارك ، أو لأي شخص قد يؤول إليه أمر مصر في القريب العاجل ...!
    و الله يسدد الخطا ...


    عبدالرحمن يوسف

    [sor2]http://www.fotoobook.com/images/d/dw/original/2012-04/1334998509_1143.jpeg[/sor2]


  4. #34

    الصورة الرمزية itsonlyme

    رقم العضوية : 4695

    تاريخ التسجيل : 21Jan2008

    المشاركات : 2,021

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: None

    السيارة[2]: None

    دراجة بخارية: مفيش

    الحالة : itsonlyme غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrbakly مشاهدة المشاركة
    أولا خليني اقول أن أكتر شئ غريب فعلا خلي فمي كاد يتحول لنفق شبرا من الدهشة هو إقتراح علي بترشيح حمدين صباحي ! يعني مش حقولك انة معروف عنة ان سبق و حصل علي فلوس من ليبيا من سنتين بالظبط عن طريق أحمد قذاف الدم، ولا حقولك ان اسمة ذكر في قوائم كوبونات النفط بتاعت صدام حسين، لكن حسألك هو حمدين عمل اية في اية؟ دة مشهور عنة في دايرتة انة راجل نحس مفيش بيت في دائرتة دخلة إلا حصلت فية حالة وفاة ! (الحكاية دية بجد و ربنا)
    حمدين صباحي لا يمثل لي غير راجل بشوفه في التلفزيون كل فين وفين وبيعجبي كلامه. بس اتهامات أي يساري/عروبي بانه بياخد فلوس من ليبيا أو أخد كوبونات نفط من صدام دي اتهامات جاهزة وليس لها مصداقية عندي. مش هعلق على حكاية انه نحس والخرافات دي.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrbakly مشاهدة المشاركة
    كمان بالنسبة لموضوع الخبرة السياسية خلينا نتكلم جد، هو في رئيس من كل اللي حكموا مصر كان عمل اي حاجة قبل وصولة للسلطة بإستثناء أن بعضهم كان ناشط سياسي شوية زي ناصر و السادات، يعني مثلا محمد نجيب كان رجل عسكري و بس، مبارك كذلك رجل عسكري و لن اخوض كثيرا في أسباب إختيار الرئيس السادات لمبارك كنائب رئيس أعتقد كلكم سمعتوها و قرأتوها، و بعدين هو احنا حنتكلم عن مصر بس لية، يعني بوش مكانش اكتر من أنة محافظ (حاكم ولاية تكساس، انا عارف ان الولايات في امريكا جمهوريات نظرا لكثافتها السكانية العالية و تكساس لوحدها تقريبا مساحتها ضعف مساحة مصر)، أوباما محامي ثم عضو مجلس شيوخ لمدة سنتين، ميركل، شرودر، بلير، نيلسون مانديلا و لو عدينا في القايمة حنلاقي معظمهم

    بمعني أننا لا حنلاقي مرشح رئاسة خبرة 10 سنين في حكم دولة تانية، ولا حنلاقي مرشح رئاسة فابريكة برة و جوة و استعمال طبيب (قال يعني مفيش طبيب بيأمرك ولا بيخمس ولا بيشد و بيحرق)
    مظبوط، يعني مش لازم الخبرة السابقة. المهم هو الفكر السياسي وطبعاً النزاهة.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrbakly مشاهدة المشاركة
    كمان في نقطة مهمه و هي اننا بنشوف مرشح الرئاسة برضة في اطار دولة الفرد الصمد ! يعني احنا بنقول تعديل دستور و دستور جديد و دولة مؤسسات و بتاع، لو وصلنا للدولة دية حيبقي كل اللي مطلوب رئيس كل اللي عندة معرفة معقولة بعلم الإدارة و بعض المهارة السياسية لأن اصلا باقي المؤسسات بتعمل شغلها و الرئيس ما هو إلا منسق عندة مستشارين و خبراء و برلمان بيحاسبة علي كل مليم بيصرفة و كل قرار سياسي بيعملة، وقتها بجد لو جبنا فكهاني و عملناه رئيس جمهورية حتبقي الدنيا ماشية برضة
    تمام. المهم مصر تبقى دولة برلمانية ودولة مؤسسات. الرئيس دوره سوف يتقلص حتى يصبح منصب شرفي والأمور تمشي وحديها (بالمؤسسات مش بالأفراد).

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrbakly مشاهدة المشاركة
    و بعدين القضية نعرف نجيب واحد اصلا و نعرف نمشية (مش لازم عزرائيل يبقي هو قوة التغيير السياسية الوحيدة يعني !) و بعدين اية المشكلة نجيب واحد بطيخة و يغلط و يتعلم و احنا كمان نتعلم معاه، هو في حد بينزل من بطن امة متعلم يعني ؟

    احنا في الديموقراطية أطفال و لسة محتاجين نتعلم و نعرف اكتر و بالتجربة و الخطأ حنتعلم نختار صح
    برضو مظبوط. الناس للأسف منتظرة بطل اسطوري عشان يحكم مصري وينقذها من كل مشاكلها. بالشكل ده مش هنتحرك ولا نبتدي المشوار. المطلوب أي واحد شريف يمسك لمدة كام سنة ويعمل تعديلات دستورية تمهد لديمقراطية حقيقية. ولو مش عاجبنا نغيره، ايه المشكلة؟


  5. #35

    الصورة الرمزية dodino2006

    رقم العضوية : 18824

    تاريخ التسجيل : 13Sep2008

    المشاركات : 693

    النوع : ذكر

    الاقامة : Hong Kong

    السيارة: Terios

    السيارة[2]: Terios 2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : dodino2006 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    في الحقيقة انا مندهش من كم المناقشات التي تدور حول ترشيح البرادعي و كأننا نختار زعيم لقبيلة و ليس رئيس دولة، فهناك من يؤيده بشده و اخرون يرفضونه بشده، و اقطع ذراعي لو اي من الطرفين يستطيع ان يحدد ماهية توجهات البرادعي السياسية و الفكرية و غيرها من التوجهات، و ما هي خططه لإصلاح ما فسد، و ما جدوي خططه إن وجدت....

    هل سأل احدكم نفسه إن كان البرادعي ذو توجه سياسي اسلامي او علماني او ليبرالي ؟؟ هل توجهاته الاقتصادية اشتراكيه ام رأس مالية ؟؟ هل يؤمن باقتصاد السوق المفتوح ام باقتصاد خاضع لسيطرة الدولة ؟؟؟

    انا لست ضد البرادعي و لسه معه، فهو كرجل يستحق منا كل الاحترام و لا يستطيع مجادل ان ينكر دوره في رفع رأس مصر عالية، و لكن إذا قدر الله لنا في حياتنا ان نختار رئيس لمصر، فلن اعطي صوتي إلا لمن يمثل قناعاتي و توجهاتي، و لمن يستطيع ان يقنعني انه قادر علي تنفيذ وعوده و اجندته....



    In a thousand year people will not only admire the miracle of building the pyramids, but also the toppling of a pharaoh by peaceful masses with no weapon but cell phones in their hands.


  6. #36

    الصورة الرمزية amrbakly

    رقم العضوية : 11256

    تاريخ التسجيل : 22May2008

    المشاركات : 947

    السيارة[2]: Fiat Uno 45

    الحالة : amrbakly غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    itsonlyme

    أعتقد اننا متفقين في كل حاجة تقريبا ما عدا فكرة حمدين صباحي، اقسملك ان معلومة ان حصل علي اموال من ليبيا مؤكدة في الوسط السياسي المصري بقوة و كان سببها أنة عمل عدد من جريدة الكرامة ما هو إلا مديح في القذافي و لا داعي للكلام عن القذافي

    أما فيما يخص كبونات النفط، فالموضوع لا يزال قد التحقيق من قبل السلطات العراقية و لكن إسمة بالفعل أدرج علي قوائم كبونات النفط

    dodino2006

    كلامك بدرجة انا متفق معاة، لكن أعتقد ان البرادعي راجل وسطي و إن كان ذو ميول ليبرالية علي مستوي الحريات الشخصية و حقوق الإنسان و دة أنا اسشفيتة من كلامة في حوار دريم مع المسلماني، كمان أعتقد انة مع حرية الإقتصاد و إن كان معتدل من الناحية الإقتصادية لأن لما كان بيتكلم عن الإقتصاد كان بيتكلم في نفس الوقت مع العدالة الإجتماعية و الفقراء و المعدمين و مستويات الأمية

    بالتأكيد الرجل لم يقدم برنامج سياسي حتي الأن، و علي فكرة دة كويس و يبين موضوعيتة لأنة لسة لم يختار مستشارين ولا مساعدين في حملتة الإنتخابية، لأن انا ممكن أقعد اوعد وعود لطيفة و في الأخر منشوفش منها حاجة علي طريقة سعيد صالح " إن شاء الله حبنيلكم مستشفي و جامع و أخلي الترماي يعدي من قدام البيت "


  7. #37

    الصورة الرمزية ahmed_su

    رقم العضوية : 9524

    تاريخ التسجيل : 24Apr2008

    المشاركات : 6,381

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Tempra_1996

    السيارة[2]: Cerato _2008_Auto

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : ahmed_su غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا متفق مع ما جاء فى مقال صوت الامة

    من كونه ان يكون رئيسا لفترة انتقالية يحدد فيها

    ملامح الدولة فى المرحلة التالية ووضع دستور

    يكفل بكل يسر تغير من يجلس على كرسى الحكم

    وليس بواسطة من القدر حين انتهاء الاجل


    Eng.Ahmed Ismail


    You Can't Never Ever to Keep a Nice Car in This Country....!!! S.O.S
    [sor2]http://www.wasit.net/alrowad/images/hit.gif[/sor2]

    كل شيء عن السيراتو

    _______________
    اللهم إن في تدبيرك مايُغني عن الحِيَل، وفي كرمك ماهو فوق الأمل، وفي حلمك مايسد الخلل، وفي عفوك مايمحُو الزلل..


    اللهم فبقوة تدبيرك وعظيم عفوك، وسعة حلمك ,وفيض كرمك، أسألك أن تدبرني بأحسن التدابير، وتلطف بي وتنجيني، مما يخيفني ويهمني..

    اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك


    ______________________
    [shfaf2]http://www7.0zz0.com/2011/11/29/23/575740455.gif[/shfaf2]


  8. #38

    الصورة الرمزية mhoss

    رقم العضوية : 12507

    تاريخ التسجيل : 08Jun2008

    المشاركات : 742

    النوع : ذكر

    الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010

    دراجة بخارية: N\A

    الحالة : mhoss غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodino2006 مشاهدة المشاركة
    في الحقيقة انا مندهش من كم المناقشات التي تدور حول ترشيح البرادعي و كأننا نختار زعيم لقبيلة و ليس رئيس دولة، فهناك من يؤيده بشده و اخرون يرفضونه بشده، و اقطع ذراعي لو اي من الطرفين يستطيع ان يحدد ماهية توجهات البرادعي السياسية و الفكرية و غيرها من التوجهات، و ما هي خططه لإصلاح ما فسد، و ما جدوي خططه إن وجدت....

    هل سأل احدكم نفسه إن كان البرادعي ذو توجه سياسي اسلامي او علماني او ليبرالي ؟؟ هل توجهاته الاقتصادية اشتراكيه ام رأس مالية ؟؟ هل يؤمن باقتصاد السوق المفتوح ام باقتصاد خاضع لسيطرة الدولة ؟؟؟

    +11111111111111111111111
    هو ده الكلام...
    موضوع التغيير من اجل التغيير مش هو ده الحل...لازم يكون التغيير لهدف...
    و فى الاخر كل ديه أوهام و احلام...
    و البرادعى يا اما هايلبس قضية و يتسجن أو هايجيله زهايمر قبل الانتخابات...


  9. #39

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss مشاهدة المشاركة
    +11111111111111111111111
    و فى الاخر كل ديه أوهام و احلام...
    و البرادعى يا اما هايلبس قضية و يتسجن أو هايجيله زهايمر قبل الانتخابات...
    بيتهيألى ولا واحد مختلف معاك فى كده
    بس سيبنا نحلم ، وسيبهم يعرفوا أحلامنا ... علشان يقلبوها كوابيس

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  10. #40

    الصورة الرمزية Terrible_DaRsH

    رقم العضوية : 17601

    تاريخ التسجيل : 31Aug2008

    المشاركات : 6,564

    النوع : ذكر

    الاقامة : Certainly .. In My House !

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Corolla 1.3

    الحالة : Terrible_DaRsH غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    يعنى بزمتكم هو لو مسك الرئاسة هيخرب البلد اكتر من وضعها الحالى !

    رجل بالعقلية دى لو فكر يخرب البلد اصلا مش هيوصل لمستوى الفساد اللى موجود دلوقتى , و بعدين الناس تفكيرها و مخها كله فى الناحية السياسية اللى هى بالنسبة لهم ( الحروب و الجيوش ) و كاننا هنحارب بعد الانتخابات ..

    البلد مبقتش عايزة ناس بتقول شعارات و لا وعود و كلام فاضي , للاسف لو كل الشعب المصرى مثقف و دارس مكناش هنوصل للحال ده ..

    مش عارفين نختار رئيس جمهورية و لا حتى عارفين احنا عايزين ايه منه ..

    واحد فرض نفسه علينا ( ج . م ) و رشق نفسه فى الحزب الوطنى و بقي يشغل الشباب معاه اى شغلانة و خلاص بس اسمه بيشغل الشباب و ابن بلد يعنى و اتحداكم انه يقدر يحكم البلد لمدة شهر بدماغه هو لوحده .

    اما رايي فى البرادعى , هو رجل ناجح بمجهوده هو و مسك وظيفة لا غبار عليها و مش اى حد يقدر يوصلها و كمان الرجل بعيد بقاله فترة عن مصر , يعنى لا بيخلص ورقه بالكوسة و لا حد يتصل بيه يطلب مجاملة و لا اى حاجة يعنى هييجى على مياة بيضاء و البلد كده كده حالها ميصرش حد يعنى مش هيجرى حاجة لما ننتخبه و نشوف يمكن يكون الافضل ..

    نفسي اصحى فى يوم اشم هواء مفيهوش فساد :(



 
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. حمزاوى: مشكلة المرأة في لا يريدون لها الترشح للرئاسة أو السفر دون اذن من زوجها
    بواسطة AHMED_DINAMO في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 33
    آخر مشاركة: 07-11-2012, 08:06 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

لأ, ممتاز, للترشح, مليا, مميز, مميزات, أمريكي, للرئاسة, للصب, للصبح, لمصر, لمصري, لمصريين, لمن, لموضوع, للقانون, ما, أب, متابع, متابعة, لتر, أبصم, متزوج, أبو, ليا, محاميين, أخبا, أخبارها, مين, مر, أربع, أربعين, لرئاسة, لرئيس, مش, لسا, أستاذ, لشخص, مصر, مصرية, مصريين, مع, معا, لعالم, معارض, معارضة, له, لها, من, أول, أوباما, منظم, منظمة, مننا, موضوع, لقانون, لك, لكن, ام, الأم, الأمر, الأمريكي, الأربع, الأربعين, المصر, المصري, المصرية, المصريين, الموضوع, المقيمين, اما, الذرية, الت, البر, البرادعى, الترشح, التكريم, الي, الجامع, الجامعات, الخارج, الجن, الدولي, الدولية, الجنس, الجنسي, الجنسية, الرجل, الرئيس, السادات, الشخص, الشخصيات, الع, العالم, العديد, العشر, العشرة, الهام, الهامة, الني, الطاقة, ادا, احنا, ار, ارض, اس, اسم, اسمع, او, انا, ذر, تلك, با, بال, بالعشرة, تابع, تابعة, بار, بيان, بيبقي, بين, بينا, بر, برا, برة, ترش, بشأن, تسا, بعد, بعين, بعيني, بن, تك, تكريم, تكريما, يمتلك, يمين, يا, جامع, جامعات, خارج, جائز, جائزة, حب, خبر, خبرة, يبقي, ديمو, ديموقراطي, جيد, حجز, ده, جن, دول, حنا, جوائز, جنسي, جنسية, خط, رأيك, رأيكم, رأسا, رأسه, رب, ربع, رش, رشح, ره, رهيب, رئيس, سمع, ساب, سابق, صب, سياسي, سياسية, صيد, شخص, شخصيا, شخصيات, شروط, سها, عمل, عمليات, عالم, عارض, عارضة, عائلة, عة, عد, عيوب, عشر, عشرة, عن, عند, عنده, عندهم, فا, فترة, في, فيما, فية, ها, هام, هامة, إبن, هي, هنا, ول, ولا, ولية, نا, نة, وبا, ور, نظم, ون, نوبل, نور, طاقة, طب, طبع, طبعا, طي, طيب, طويل, طويلة, قل, قاد, قانو, قانون, قي, قيادات, قرار, كأس, كت, كتر, كي, كريم, كن, كنت

عرض سحابة الكلمة الدلالية

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2