بص يا دكتور محمود .. القواعد العامة لفحص أي عربية (مش 28 بالذات) أنك تبص على اساسيات العربية كالتالي :
1) القوائم بتاعة العربية .. فيها أي حاجة مش مظبوطة .. وكمان العتب اللي تحت الأبواب والحتت اللي تحت قفل الباب (ودي في أي عربية) وبتشوف الفوارق اللي بين الأبواب متساوية ولا مفرقة في حتت وحتت
2) نيجي بقى للحوض .. تبص على أي لحامات وكمان في الكرتيرات (أو العلب) أو أي خبطات (يفضل اللي مش راشه دواخل) بس فيه ناس بتبقى راشه دواخل لمجرد النظافة مش أكتر .. ودي بتبان من حاجة اسمها اقفال العربية .. يعني أماكن اللحامات في الحوض .. ملحومة لحام المصنع (الفبريكة .. وبتبقى عبارة عن لحامات ذُنب .. مش أجزاء ملحومة بشكل يدوي) .. وكذلك فرد الشاسية فيها لحامات ولا لآ .. على فكرة 99% من العربيات ال128 ملحومة في الركب .. ودي بتبقى في مقدمة العربية (العيب الأزلي في 128) .
3) الشنطة .. حتشيل الفرش منها وتراجع على اللحامات اللي فيها (زي النقطة السابقة) .. وتشوفها راشه ولا لآه (مع مراعاة إذا كانت راشه بسبب حادثة ولا نظافة)
4) نيجي للماتور (في 128).. بيبقى فيه خرطوم واصل من الماتور للعمة اللي فيها فلتر الهواء .. فك الخرطوم من ناحية العمة (وسيبه واصل في الماتور زي ما هو).. ودور العربية لفترة .. وشوف لو طالع منه دخان أو زي ما بيقولوا بالبلدي (بخرة .. أو الماتور بيبخر) يبقى الماتور ده خفيف وعاوز على الأقل طقم شنبر .
5) شكل العربية بصفة عامة .. يعني زي ما بيقولوا كدة واقفة على رجليها ولا مش تمام .
6) حالة الصالون والتابلوة .... إلخ .

أرجو أني أكون افدتك