اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skybird مشاهدة المشاركة
يا باشا اذا كان اليابانيين نفسهم هاريين شركة تويوتا في صحفهم واتهموها انها اساءت لسمعة اليابان الدولية (عن جريدة الشروق المصرية) ومحدش منهم اتكلم عن نظرية المؤامرة

فعلاغريب ان نبقى ملكيين اكثر من الملك
حضرتك و ايه مصدر الجريدة دي
هل ذكروا اسم الصحف او ما يدل علي هذا و فرضا طلعوا صح
ايه اللي منتظر من الحكومة و الصحف اليابانية انهم يهنوا و يطبطبوا علي تويوتا و لا يعاتبوها لانها ممكن تشوه سمعة بلدهم. اليابانين همهم دلوقتي انهم يعالجوا المشاكل ده باكبر قدر من الاحترافية عشان يحافظوا علي سمعتهم و اكيد مس هتسمع منهم عن نظرية المؤامرة لان ده شغلنا احنا الناس ده بتشتغل علي طول و ده واضح.

و علي فكرة احنا لا بندافع عن تويوتا و لا لينا اي مصلحة بس بصراحة الموضوع زاد عن حده و الاسبوع ده اكتر من 4 شركات عملوا استدعاءات ليه محدث نصبلهم المشانق زي ما حصل لتويوتا دي اللي عايز افهمة و ليه لم يتم استجواب رؤساء هوندا و gm و كرايسلر علي العيوب دي و قارن كده الاخبار شوف عدد الاصابات من كل شركة و قارنة باجمالي عدد السيارات المنتجة و انت تعرف.

انا بس كن نفسي اشوف رد فعل الناس لو مكانش في مشكلة الفتيس ال mmt ده احنا كنا هنشوف شهداء فدي تويوتا بس عشان الجو مش صافي حصل كده.

انا هدفي من الموضوع ده اننا نفكر شوية و نحكم عقلنا و انا معنديش اي مانع ان اللي بيعاني من مشاكل في عربيتة يستغل الموقف فان ياخد حقة لو ليه حق لكن الكلام ده يقتصر علي ملاك العربيات مش كل من هب و دب و يبقي الكلام ده علي الكل تويوتا و غيرها