سيدي الفاضل انت قلت انه يفضل في شغله الحرام لحد ما يلاقي شغل حلال .. يعني امرته او نصحته انه لا يتقي الله حتى يرزقه .. و ده بيخالف ترتيب الآية .. ربنا بيقول اتقيني و انا ارزقك و انت بتنصحه بالعكس3- أنا لم أعارض آيات الله إلا بحسب فهمك -وهو اتهام خطير لا أعلم كيف جرؤت أن ترمي به مسلما !!! - ولا تستطيع بفهمك الشخصي أن تفرض على أمر غير حادث , متى أمرته انا ألا يتقي الله ؟؟؟؟؟ وهل خالف عمر رضي الله عنه آيات الله بتعطيل حد السرقة في أم المجاعة أم أن المسألة كان فيها نظر و إجتهاد وأولويات و ضرورات ؟؟؟
استاذ وائل قال انه يبيع جرجير كان احسن عنده من العودة للسياحة و هو موصلش حتى انه يبيع جرجير بل بالعكس قال ان المشكلة انه عود اهله على مستوى معين ... يعني الموضوع مبقاش مجرد قادر يصرف على اهله و خلاص انما بقى مش قادر يعيشهم في مستوى معين ... هل هي دي الضرورة اللي تبيح الحرام زيها زي اللي هيموت لو مكلش من لحم خنزير او لحم ميته او شرب خمر؟!
موضوع سيدنا عمر انا كنت لسه بفكر انزل موضوع عليه قريب و كنت متوقع برضه ان رأيك في المسألة دي انه اوقف الحد زي كثير من الناس دلوقتي للأسف
لكن ما دام حضرتك ملم بفقه الشافعي المفروض تكون عارف ان اللي ياخد ثمرة من على شجره او رغيف عيش من فرن او مثله عشان هيموت من الجوع دي متبقاش سرقة اصلا عشان نوقف حدها
فسيدنا عمرو لم يعتبر الامر لا ضرورة و لا اولولية و لا حاجة انما هو اصلا مش سرقة عشان كده مطبقش عليه الحد .. و هل يعقل ان سيدنا عمر يوقف حد من حدود الله ؟!
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :من أصاب بفيه من ذي حاجة غير متخذ خبنة فلا شيء عليه. رواه ابو داود و النسائي و صححه الحاكم
غير متخذ خبنة يعني عمل عب كده بالجلابيه و خد شوية معاه بمعنى انه اكل اللي يسد جوعه فقط
انا عايز مثال واحد عن مسأله غير فيها الشافعي رأيه و سبب التغيير ( هل هو للضرورة زي ما حضرتك بتقول ولا لان في دليل جديد صح عنده او دليل قديم ثبت ضعفه؟)4-للشافعي فقهان القديم و الجديد
أعاد في الجديد تصنيف بعض كتبه في الفقة القديم وهي
كتاب الصيام - كتاب الصداق - كتاب الحدود - كتاب الرهن الصغير - كتاب الإجارة - كتاب الجنائز
و جزاك الله خيراُ
المفضلات