يا جماعة اللى مشافش الموضوع ويقدر يساعد يايريت

التبرع من 8 صباحا الى 8 مساء فى مستشفى الزراعيين بالدقى
باسم محمد جمعة
ممكن تترك كوبون التبرع هناك بالمستشفى او تودية بنفسك القصر العينى القديم

:: نــايــل مــوتــورز:: - :: NileMotors.net ::

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehrashed مشاهدة المشاركة
والله الواحد مندهش ومش مصدق إن ناس طيبة وصادقة وخدومة لكن بياخدها الانفعال وتخرج عن الموضوع إلى حوارات جانبية لا لزوم لها..
يا جماعة الموقف أخطر من أن ننشغل عنه بتلك الخلافات حول كلمة ولا جملة معناها مش عارف إيه ولا المقصود منها إيه..

إحنا كنا عند محمد النهاردة الساعة 4 عصراً وحالته المعنوية كانت جيدة.. لكن عرفت من زوجته ما قاله الأخ سمير عياد وإن محمد لا يعرف حقيقة خطورة ونسبة المرض في جسمه علشان الحالة النفسية بتفرق جدا جدا في تحسن الحالة أو تدهورها لدرجة إنه بينزف لو اتضايق أو زعل لأي سبب..

الأهم.. عدد الصفائح الدموية عند محمد اليوم كان 4000 والمفروض في الشخص الطبيعي يكون من 140 ألف إلى 400 ألف فتخيلوا مدى تدهور الحالة.. علشان كدة استمرار الحصول على الصفائح مسألة حياة أو موت.. والنهاردة الصبح زوجته ما كانتش لاقيا صفائح في أي مستشفى لا في الزراعيين ولا في غيرها..
يعني لازم كل اللي يقدر يتبرع يروح بصرف النظر عن مسألة التكلفة والمصنعية والكلام ده كله.. علشان كدة كدة في مشكلة كبيرة في وجود الصفائح نفسها في المستشفيات سواء مجاني أو بتخفيض أو بسعرها كله.. في كل الأحوال مطلوب التبرع بها حتى لو هاتوفر 30 جنيه أو حتى مش هاتوفر حاجة خالص..

معلومة مهمة لازم الناس تعرفها.. إن الكيس الواحد من الصفائح بيحتاج إلى 6 متبرعين.. يعني كل متبرع بيساهم بوحدة واحدة من الـ 6 وحدات المطلوبة.. بالتالي مطلوب زيادة المتبرعين علشان إحنا كنا فاكرين إن كل واحد فينا اتبرع يبقى وفر كيس بحاله وده غير صحيح.. من امبارح للنهاردة كل اللي تم التبرع بيه من حوالي 10 أشخاص يادوب كان كيسين واليوم فقط محمد استهلك ثلاثة أكياس لأنه بدأ العلاج الكيميائي.. وبعد ما حصل على كيسين بالنهار.. ظلوا في انتظار الكيس الثالث وجلسة الكيماوي فضلت مؤجلة حتى حصلنا على الكيس من مستشفى الزراعيين الساعة 6.. وهناك قابلت أخ كريم فشل في إنه يتبرع بنفسه فتطوع واشترى كيس صفائح ورفض تماماً أن نخبر محمد أو زوجته بل وأصر على العودة معي إلى القصر ومقابلة محمد وقعد معاه اتكلم معاه كتير وضحكه وانصرف بهدوء دون أن يدري أحد إنه سايب في مستشفى الزراعيين 600 جنيه ثمن كيس أخدناه في شكل كوبون وسلمناه لزوجة محمد (من غير ما تعرف إنه شراء وليس تبرع) علشان تستلم بيه غداً الكمية المطلوبة.. بس ياريت الصفائح تكون موجودة.. فكما ندعو الله لمحمد بالشفاء.. لازم ندعو الله بأن يجزي خيراً الأخ المهندس ولن نعلن اسمه حسب طلبه.. ويجزي كل من اتبرع أو ساهم بأي شكل وبأي صورة كل حسب استطاعته..
كلمة أخيرة:
مطلوب الاستمرار وعدم التقاعس عن التبرع لأن المشكلة مش في الفلوس وإنما في وجود الصفائح نفسها
وياريت كل اللي وقته يسمح بزيارة محمد لا يتردد.. برغم حساسيته الشديدة وحرجه من ناس ما يعرفهمش.. لكنه والله يسعد جدا بكل من يزوره.. أنا لمست ده بنفسي لأني لا أعرفه من قبل.. وفرح جدا برغم حرجه وكسوفه.. ونفس الشيء مع الأخ المهندس اللي زاره وقعد معاه وهو لا يعرفه أيضاً.. والأهم إنه فعلا في حاجة إلى الحوار ونفسه يتكلم كتير.. والكلام بينسيه ويلهيه شوية عن التعب والألم.. فياريت اللي يقدر يتبرع يتبرع واللي يقدر يزوره يزوره.. واللي يقدر بس على الدعاء فله به أجر عظيم..
وياريت الأخت الدكتورة أم حماس وأي واحدة من العضوات الفضليات تقدر تزور زوجته وتتكلم معاها وتخفف عنها لا تتردد في عمل الخير ده.. السيدة زوجته في حالة يرثى لها.. وتكاد تنهار من شدة الإرهاق.. هي بس اللي جنبه بعد ربنا سبحانه وتعالى.. هي اللي بتعمل كل حاجة.. بتتابع الدكاترة والجلسات وبتفضل تلف على الممرضات تدور عليهم وتجري ورا الدكاترة في ممرات القصر علشان تجيبهم يشوفوه.. وهي اللي بتنزل تروح تستلم أكياس الصفائح من الزراعيين وترجع بيها القصر مرتين يومياً.. والحقيقة لو راجل بصحته كان لازم يتهد وينهار لوبيعمل يومياً اللي بتعمله الست دي.. وهي فعلاً توشك على الانهيار.. طبعاً كل ده غير الضغط العصبي الشديد فضلاً عن تعب الحمل.. كما علمت أنها تقريباً لا تأكل وده معناه خطر شديد على الجنين.. والمسائل دي ممكن السيدات العضوات يساعدوها فيها بالنصيحة أو بالتشجيع أو حتى بالمشاركة يعني لو واحدة تاخد أي أكل أو فاكهة أو أي حاجة وتجبرها تاكل معاها.. واحدة تانية تروح تقعد معاها بس ولو ساعة واحدة في اليوم تخفف عنها وتتكلم معاها.. إحنا ما ينفعش نعمل كدة فياريت أيتها الآنسات والسيدات الفضليات اللي تقدر منكن على الخير ده ما تتردش

أنا آسف على الإطالة.. لكن اللي شفته هناك النهاردة يخلي الجبل يتهز.. اللهم خفف عنهم واشفه من أجل نفسه وزوجته وابنه اللي لسة في علم الله..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehrashed مشاهدة المشاركة
[justify]محمد دلوقتي بياخد جلسة الكيماوي وحسب كلام زوجته الجلسة هاتنتهي تقريباً 8 الصبح.. والمؤكد إنه ها يحتاج صفائح مع نهاية الجلسة.. ويمكن قبلها يعني خلال الساعات القادمة
أنا اتفقت مع زوجته إنها لو احتاجت إحضاء الصفائح من دلوقتي ولغاية الصبح تتصل بي للحضور وتوصيل الصفائح علشان ما تتحركش لوحدها في الوقت المتأخر ده..
وأرجو من السادة الأعضاء اللي وقته يسمح الصبح يعني الساعة 6 أو 7 أو 8 لو يقدر يوقم بعملية استلام الصفائح وتسليمها لهم فلا يتردد.. المطلوب بس الحضور إلى القصر العيني في المكان اللي وصفه أحد الأخوة قبل قليل.. وهايخد كوبونات الاستلام من زوجة محمد ويروح مستشفى الزراعيين يستلم الصفائح ويرجع بيها للقصر.. المسافة مش طويلة ومش هاتاخد وقت بالمرة.. لكن للأسف أنا مش ها اقدر أقوم بالمهمة دي الصبح.. فأنا استاند باي تحت الطلب في حالة الاحتياج للصفائح بالليل من دلوقتي ولغاية الصبح.. واللي يقدر يوصلها الصبح يبقى كتر خيره..
وأنا اتفقت مع زوجة محمد إنها تبعت الكوبونات كلها مع أول واحد هايروح علشان تبقى موجودة دايماً في الزراعيين.. بحيث وقت ماتحتاج صفائح أي حد مننا يقدر يروح ويستلمها ويوصلها مرة واحدة بدل ما يضطر يروح القصر الأول ياخد منها الكوبونات وبعدين يجيب الصفائح ويرجع تاني.. وهي وافقت على الاقتراح ده..
واللي عنده استعداد منكم للقيام بالمهمة دي سواء بكرة أو في أي وقت بعد كدة (المشاوير يومياً مرتين وأحياناً تلاتة) يبقى بيكسب ثواب كبير وبياهم برضه في مساعدة محمد عن طريق التعجيل بتوصيل الصفائح وتخفيف العبء عن زوجته الحامل..
أنا وضعت رقم تليفون السيدة زوجته في مشاركة سابقة وده رقم تليفوني للي حابب يستفسر عن أي حاجة أو اللي عنده استعداد يروح الصبح بكرة.. فقط يكلمني الصبح الساعة 7 علشان يتأكد إننا ما رحناش بالفعل واستلمنا الصفائح بالليل:
0113319990
واللي يفضل يكلمها مباشرة سواء بكرة أو في أي وقت تاني علشان يشارك معانا في مشاوير توصيل الصفائح ده رقمها مرة تانية:
0145524268
وشكر جزيل لسرعة استجابة الأخ hramadan وزوجته لدعوتنا بالتواجد والتخفيف عن محمد وزوجته.. وهو ده المتوقع من أعضاء المنتدى الكرام مع أخ تقريباً كلنا ما نعرفوش شخصياً.. لكن كل واحد فينا كان ممكن يبقى في مكانه.. اللهم لطف بنا جميعاً وارحمنا من شر ما نعلم وما لا نعلم.. آمين[/justify]