عزيزى د. أحمد
تعليق جميل و ساخر :rolleyes:
فى الجون ...
هو عدم الموأخذه انا فوجئت ان 64.91% من الاصوات مع تحديد النسل
و السؤال ليهم
هما مسلمسن ولا مش مسلمين
لان الرسول الكريم قال فيما معناه
تزوجوا الودووود الولوود فأني مكاثر بكم الامم يوم القيامه
و الله تعالى حذرنا من هذا في ايات عدم فالقران
من هم الذين سوف يتباهي بهم رسولنا الكريم يوم القيامة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أمة هذا الزمان .......... أم أمة الأزمنة الغابرة ........ أم أمة المستقبل ؟؟؟؟
الرسول سوف يتباهي بالمؤمنين الصالحين فقط
أما العصاه من أمته فهم خارج هذا العرض
يبقى أحنا نربي أولادنا كويس ......... و نوفر لهم حياة جيدة بعد أن نكون وفرنا لهم بيئة صالحة للحياة .
و الناس هنا بتقول حاجة غريبة جدا
إن بعض الناس مع تحديد أو وقف الإنجاب إذا كان هناك ضرر على الأم
و لكن أين الضرر على المجتمع ؟؟؟؟ أين الضرر من الكثافة السكانية و الزيادة السكانية ؟؟
أنا أتفق مع كل ذلك ( وقف الإنجاب أو تحديده العدد إذا كان هناك طبعا ضرر على الأم
و لكن أليس في ذلك المنطق تقليل من قدرة الله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأن الله هو الشافي و هو القادر على كل شئ
لماذا نقول أن الله قادر على الرزق و لا نقول أن الله قادر على الشفاء
مع أن الله بالطبع و بالتأكيد قادر على كل شئ و قادر على أن يجعل حياة 100 مليار بني آدم على وجه هذه الكرة الأرضية نعيم في نعيم و ليس 6 مليار فقط
اذن الإيمان بقدرة الله موجودة في كل شئ
و لكنه لا يعطينا إلا رزقنا المحدد و لا يشفينا إلا إذا كان ذلك في نصيبنا و قدرنا
و لكن الله أنزلنا و طردنا من الجنة لنحيا حياة الشقاء و الإختبار و من ينجح فينا يذهب إلى الجنة و الفردوس الأعلى
اذن حياتنا على هذه الأرض مشقة و تعب و يحاول الإنسان بقدر الإمكان استخدام تلك الكرة الليفية المعقدة و المركبة داخل جمجمته و التي تسمى المخ لجعل حياته أفضل بشتى الطرق
..................... الله هو الرازق و هو الرزاق و هو الشافي أيضا .........................
اللــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــه أعطانا و ميزنا بالعقــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــل
لذلك وجب استخدام العقل ........... ووجب أحترام خلق المولى عز و جل و استخدامه لجعل الحياة أفضل حتى نحيا حياة أفضل و تكون إن شاء الله تمهيد جيد لآخرتنا
و يارب إن شاء الله نتقابل في الجنة كلنا إن لم نتقابل هنا في الدنيا
و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
عزيزى توت
أختلف معك فى تحديد حد أدنى للرزق
الرزق من صفر الى ما لانهاية
و ان لم تصدقنى
إسأل من ماتوا جوعاً ...
---------------------------------------
عزيزى mtema99
أقترح عليك قرأة الصفحات التسع كلهم
و ليس نتيجة التصويت فقط ...
في حالة الخوف على صحة الأم الخطر واقع و قدام عينيك أما في حالة الخوف من الرزق فربنا رد عليك و قالك "ولا تقتلوا أولادكم من إملاق نحن نرزقكم و إياهم" سورة الإنعام أية 151
وفي سورة الإسراء أية 31 "ولا تقتلوا أولادكم خشية إملاق، نحن نرزقهم وإياكم"
في الآية الأولى في سورة الأنعام يقول الله عز وجل ولا تقتلوا أولادكم "من" إملاق..أي أنكم الآن في حالة فقر فعلاً، ومع ذلك لا تقتلوا أولادكم، فإن الله عز وجل سوف يرزقكم أنتم لرفع حالة الفقر الموجودة فعلاً ، ويرزق معكم الأولاد: "وإياهم"..فقال نحن "نرزقكم" في حالة فقركم الآن، "وإياهم" أي الأولاد..
وفي الآية الثانية في سورة الإسراء فإن الله عز وجل يقول: "ولا تقتلوا أولادكم "خشية" إملاق..أي خوفاً من الفقر مستقبلاً عندما ترزقون بالأولاد.. أي أنكم الآن لستم في فقر، وإنما تخافون الفقر مستقبلاً.. فطمأنكم الله عز وجل أنه سيتكفل برزق هذا الذي سيأتي مستقبلاً وهو الولد ، وسيرزقكم معه .. فقال نحن"نرزقهم" أي الأولاد "وإياكم" فجعل الأولاد هم سبب الرزق.
وفي الصحيحين عن عبد الله بن مسعود قلت يا رسول الله أي الذنب أعظم ؟ قال " أن تجعل لله ندا وهو خلقك - قلت ثم أي - ؟ (قال أن تقتل ولدك خشية أن يطعم معك) - قلت ثم أي ؟ قال أن تزني بحليلة جارك "
الخوف من الرزق دا شئ محتمل و جائز لكن الخوف على صحة الأم واقع و الطبيب بيقول أنه هيحصل بلا شك لو حصل حمل تاني
أعتقد الفرق واضح و يا ريت تفكر و تتدبر في الموضوع كدا و اعتقد ان ربنا هيهديك للخير
أخي توت انت حضرتك بتذكر اللي عاوزه لما يوافقك الراي او بمعنى اصح انت تذكر الكلام وتفهم منه ما تميل اليهاقتباس:
و لكنه لا يعطينا إلا رزقنا المحدد
هل لو نظرت لما قولته في هذه الجمله الا ترى ان هذا معناه
ان انا لو خلفت 10 أولاد
ربنا هيرزق كل واحد لأن هو قدر لكل واحد رزقه
ولا
لما اخلف اتنين والثالث ربنا مش هيبقى مقدرله
ولا
معنى الكلام ان انت هتغير في تقدير الله عزو وجل وهتفرض على الله عزو وجل انك تلزمه بقدر جديد لأولادك الزياده
وحاشى لله ان يكون هذا واستغفر الله من هذا طبعا
؟؟؟؟؟
اي منهم
يا جماعة الموضوع ابسط من كل الجدال دة كله . اكيد كلنا بنحب الاطقال بس مفيش مانع انه يبقي فيه بس شوية تنظيم مش هقول تحديد يعني الواحد لو في بداية حياته و ربنا رزقه بطقل ممكن يكتفي لو هو عايز لحد ما يقف على رجليه شوية .مش كل الناس ظروفها زى بعض ,, بعدين ساعات الناس بتقول لأ هم طفلين بس و تحدد و برضه ربنا بيرزقهم بأطفال .. كله بأيد ربنا في الاخر
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله،
سأطرح عليكم مسابقة، وإجابتها في آخر مداخلتي:
متى قامت أول حملة للتوعية بمخاطر زيادة الأسرة؟ ومن الذي أطلقها؟
(الإجابة آخر المداخلة)
أود -قبل أن أدلي بدلوي- أن وضح النقاط التالية:
- تحول النقاش إلى جدال (يعني كل واحد قاعد في ناحية وبيحدف ظلط على الناحية التانية) وده شيء غير مستحب.
- أنا ضد التشكيك في أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم كما ذهب بعض من إخوتي الكرام.
رأيي الشخصي (وهو عبارة عن شوية خواطر):
- فيه آلاف المناطق العشوائية المساكن فيها عبارة عن غرفة واحدة، تخيل غرفة واحدة فيها الأب والأم والأولاد، والأم والأب يمارسوا حياتهم الطبيعية بدون أي حرج، العيال تحت السرير وهم فوق. ولو عرفوا يزحلقوا العيال برة الأوضة العيال بتخرج وتكون عارفة اللي بيحصل جوة بالضبط (لأنهم ياإما شافوا الموضوع قبل كدة أو جيرانهم اللي هم عيال برضه شافوا وحكوا لهم). أنا جسمي بيقشعر لما باتخيل كدة وأظن إن فيلم حين ميسرة يناقش جزءاً من هذه المجتمعات.
- زمان كان أولاد البلد (أولاد البلد الحقيقيين) كان ليهم عادات وتقاليد وذوق عالي وحفاظ على حرمات الجار وحرمة الشارع (يعني مثلا كان اللي يعاكس بنت في الشارع كان يترقع علقة ويتحلقله زلبطة ويتزف في الحارة) نتيجة الهجرة العشوائية للقاهرة الكبرى -في السنوات الثلاثين الماضية- حصل تغيير كبير، انعدمت كل المعاني الحلوة لاولاد البلد لأن ماعادش فيه اولاد بلد، بقى فيه ابناء النازحين من بلادهم الأصلية من الصعيد والمنوفية وغيرها، ناس جات في ظروف معيشية صعبة وسكنوا في أماكن صعبة (غالباً غرفة واحدة) فتلاقي أولادهم اخلاقهم صعبة جدا، والغريبة ان الفئة دي اعلى معدلات مواليد عندهم. عشان كدة تلاقي ولاد الحي نفسهم هم اللي بيعاكسوا البنات بعد ماكانوا هم اللي بيحموا البنات (على سبيل المثال).
- معظم (بالأحرى كل) إخواني في المنتدى متيسرين مادياً (من مالكي أو راغبي تملك سيارة) ومتعلمين ومثقفين (نستخدم الإنترنت ونناقش موضوعات اجتماعية بعقلانية)، والموضوع بالنسبة لنا رفاهية أو بمعنى أصح اختياري أخلف ماخلفش، بس في المناطق اللي زي دي حد متخيل الموقف شكله ايه؟
- طيب، بالنسبة لنا كميسورين، نحن مأمورون بالتفرقة في المضاجع بين الأولاد، ومعظم الشقق حالياً 3 غرف، يعني غرفة للأب والأم وغرفة للأولاد وغرفة للبنات، طب الأوضة الواحدة تشيل كام عيل؟
زمان في البلد كان العيال بتنام في اي حتة، في الأوضة والمندرة والكنبة وحتى على ضهر الفرن ، في الحياة المدنية بتاعتنا عيالنا تنام فين؟
خلاصة كلامي، أنا ضد "تديين" كل حياتنا بالشكل ده، احنا وصلنا بكثرة سؤالنا في الدين لحد اللكاعة صرنا نسأل حتى في البوسة بين الراجل ومراته، بقينا نسال سؤال من عينة "هل يجوز للمرأة أن تستند على الحائط مع أن الحائط مذكر؟" بالذمة فيه لكاعة اكتر من كدة؟!!!!!!!!!!!!!
أصبح هناك مشايخ تشغل دماغها وتفكيرها لحد ماتطلعلنا فتوى زي بتاعة رضاعة الزميل من زميلته عشان خاطر تبقى امه.
شيخ في الجامع قعد يخطب ويجيب أدلة عشان يثبتلنا إن البندانة حرام (ان البنت تبقى محجبة بس بتلبس طرحتين تحت بعض كل واحدة بلون مختلف !!) بجد صار ينطبق علينا قول رسول الله "هلك المتنطعون" اللي هم احنا بجدارة.
أنا ابتديت أعك في الكلام، المهم إجابة السؤال أول حملة للتوعية بخطورة كثرة العيال كانت من 1409 سنة وكانت بعد فتح مصر سنة 20 هجرياً وصاحبها سيدنا عمرو بن العاص
المصدر: "النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة"
"وقال ابن عبد الحكم في تاريخه خطبة عمر: ".... فسمعته يحض على الزكاة وصلة الأرحام ويأمر بالاقتصاد وينهى عن الفضول وكثرة العيال وقال في ذلك: يا معشر الناس إياكم وخلالًا أربعة فإنها تدعو إلى النصب بعد الراحة وإلى الضيق بعد السعة وإلى المذلة بعد العزة. إياكم وكثرة العيال وإخفاض الحال وتضييع المال والقيل بعد القال في غير لمحرك ولا نوال ثم إنه لا بد من فراغ يؤول إليه المرء في توديع جسمه والتدبير لشأنه وتخليته بين نفسه وبين شهواتها ومن صار إلى ذلك فليأخذ بالقصد والنصيب الأقل ولا يضيع المرء في فراغه نصيب العلم من نفسه فيكون من الخير عاطلًا وعن حلال الله وحرامه غافلًا....."
يعني صحابي جليل شايف إن أحد أسباب "النصب بعد الراحة والضيق بعد السعة والمذلة بعد العزة" هي كثر العيال. وانا عارف قدر نفسي وعارف اني لن ابلغ معشار علم او فقه واحد من الصحابة الفاتحين العظام كسيدنا عمرو بن العاص.
وسلام الله عليكم جميعاً وأعتذر عن الإطالة
يا أخي اتقي الله في نفسك ولا تقل مثل هذااقتباس:
خلاصة كلامي، أنا ضد "تديين" كل حياتنا بالشكل ده، احنا وصلنا بكثرة سؤالنا في الدين لحد اللكاعة صرنا نسأل حتى في البوسة بين الراجل ومراته، بقينا نسال سؤال من عينة "هل يجوز للمرأة أن تستند على الحائط مع أن الحائط مذكر؟" بالذمة فيه لكاعة اكتر من كدة؟!!!!!!!!!!!!!
ثم مين اللي وصل أنه بيسأل سؤال زي اللي حضرتك قولته ده
أظن انه لا يوجد فينا أحد سال مثله
وأظن ان احنا ناس مثقفه وعلى علم وليس منا من يتحدث بمثل هذه الهيافات
ولكن احب ان أذكرك أن الرسول صلى الله عليه وسلم لما وصفته السيده عائشة رض الله عنها قالت ((( كان قرآن يمشي على الأرض ))))
ممكن تفسرلي الجملة دي معناها ايه
وومكن تفسرلي يعني ايه الأسلام
وممكن تقولي يعني ايه الشريعه وما علاقتها بالحياة
وممكن تقولي هو احنا اتخلقنا ليه من اساسه
لما حضرتك تيجي تقولي لا تحب ولا ترضى ان يتم تديين كل شئ في الحياه
أمال حضرتك الدين نزل ليه من اساسه وليه انت اتخلقت من اساسه برضه
وللأسف لا يوجد انسان يعيش بدون عقيده بداخله سواء باطله او صحيحه
وعندما يعيش الانسان بعقيده فأن حياته كلها تنشا على اساس ما يعتقده
وياريت حضرتك براحه كده تراجع اسألتي لك وتحاول ان تجاوب عليها بكلام محدد
وربنا يهدينا جميعا لما فيه الصواب
ابو عبدالله سامحني بس انا متابع مواضيع حضرتك كلها
كلامك مستفز !!!!
احنا مسلمين و بنطبق شرع الله في كل حاجة بس براحة و بلاش هجوم علي اي حد يخالف راي حضرتك !!!!
اسف بس مس عرفت امسك نفسي اكتر من كده علي طريقة نفاش حضرتك
انا شايف ان استاذ "تاوتاو"
بيتكلم صح مع بعض التحفظات طبعا !!!
والله بصراحه انا مش لاقي استفزاز اكتر من كدهاقتباس:
ابو عبدالله سامحني بس انا متابع مواضيع حضرتك كلها
كلامك مستفز !!!!
ومنكم نتعلم
أنا كمان متابع مواضيع أبو عبد الله وكلامه غير مستفز
ومين اللى قال لحضرتك اننا بنطبق شرع الله فى كل حاجة؟ أنا أول مرة أسمع بكده..
والأستاذ أبو عبد الله بيعلق على نقطة خطيرة فى كلام الأخ تاو تاو تمس الجميع فكيف تريد إجباره على السكوت؟
مع احترامى ليك ، لكن كلامك هو اللى استفزنى
طيب، أنا عارف إن الكلام كله هايتساب ويتمسك في كلمة يُساء تفسيرها. يا أستاذي كلامك كله صح وغلطي إن أنا ماقدرتش أوصل فكرتي بشكل مظبوط، وانا باعتذر عن سوء استخدام الكلمات. أنا ماقلتش أي حاجة تمس العقيدة أو تنفيها حاشا لله وسبحان الله، أنا بدأت كلامي بالتأكيد على احترام وعدم النعرض لأحاديث النبي عليه الصلاة والسلام. وبالنسبة لتقوى الله أنا باحاول اتقي الله قدر جهدي وأشكر لك النصيحة.
بالنسبة لسؤال المرأة والحائط ده سؤال سُئِل في أحد برامج الفتاوي الكتييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ييييييييييرة جداً (هي كتيرة عشان هي سبوبة بتستغل اللكاعة المنتشرة بين العرب)، وكمان ده نصف السؤال لأن نصه الثاني "وهل يجوز للرجل أن يجلس على الأرض وهي مؤنثة؟!!" بالطبع أنا أعرف أنه لم يسأله أحد بالمنتدى، وخطئي مرة أخرى هو عدم توضيح هذه النقطة.
بالنسبة للسادة أعضاء المنتدى أنا امتدحت مستواهم الثقافي في مداخلتي ولم أتجاوز في حق أحد لأنني أحترمكم جميعا وأنا لم أفصد (ولا أستطيع أخلاقيا) أن أصف أحداً (أي أحد) بالهيافة.
أما بخصوص امتحان التربية الدينية، هاقدم عذر مرضي ومش هاجاوب عليه لسببين 1- لأنه لا يليق بك أو بي أن ننزل لهذا المستوى من التراشق
2- استمرار الجدل في هذه النقطة سيخرج بالنقاش خارج نطاقه (اعترف بخطئي في هذه النقطة أيضاُ لأن أنا اللي فتحت الموضوع في الاتجاه ده من دون قصد)
(وكمان مادة الدين مابتدخلش في المجموع :) )
أود أن أوضح قصدي بالنسبة لكلمة "تديين"، وهو أننا صرنا نركز على "الشكل الديني"، الشكل لا المضمون، بل ونلح في ذلك إلحاحاً غريباً. بالطبع ماخُلقنا إلا لنعبد الله عز وجل، ولكننا أصبحنا "نتلاكع"، يعني مثلاُ كلنا يسأل (ويفتي في نفس الوقت) في حكم الغناء مع إننا عارفين (أغلبنا يعني) إن لو الشيخ قاللنا حرام هانفضل نسمع أغاني برضه، بس المهم نسأل ونتلاكع وخلاص. وعندنا أمثلة كتير من دي واضحة للكل وخلاصتها أننا نسأل دائماً فيما لا ينفع نركز في الشكل لا المضمون، نمشي بلحى ونقاب بينما الألسنة تسب وتلعن (كام واحد شاف المنظر ده؟) بس المهم اللحية مُطلقة والشارب محفوف والنقاب يستر الجسم كله ماعدا العينين أو عين واحدة ومافيش مانع نتجادل في سُنة إظهار عين واحدة ولا اتنين، ونعلق "مغلق للصلاة" على أبواب المحلات حتى في أوقات الغدا وفي غير أوقات الصلاة، ونعلن أن "الأجازة الأسبوعية للمحل الجمعة وليست الأحد" أهو كله منظرة،
تيجي بقى لحقوق الجار، الكلمة الطيبة، عدم الخوض في الأعراض، تبسمك في وجه أخيك، عيادة المرضى، إغاثة الملهوف، الأخذ بأسباب التقدم والعلم......... غالباً طناش، المهم اللحية مُطلقة والشارب محفوف والنقاب يستر الجسم كله ماعدا العينين أو عين واحدة
ياريت أكون وضحت وجهة نظري وياريت الكلام في الاتجاه ده يتقفل، بس عشان مانخرجش عن الموضوع الأصلي
وأعتذر لأي كلام تم إساءة فهمه أو جرح مشاعركم وأؤكد لكم أنه غير مقصود.
سبحانك اللهم ربنا وبحمدك، أشهد أن لا إله إلا أنت، استغفرك وأتوب إليك
آه، اللحية والنقاب على عيني وراسي ، سنن عن النبي صلى الله عليه وسلم، عشان ماحدش يقولي بانكر السنة والعياذ بالله، أنا بانكر الترائي والمراؤون (أظن إن اللي يطلق لحيته ويسرق أو ينصب أو يسب ده مرائي رسمي)
والسلام عليكم ورحمة الله
الموضوع كبر ليه؟ أنا آسف يا جماعة ماكانش قصدي أي حاجة مما ذهب إليه أبو عبد الله،
الأستاذ Modux
شكراً لتفهم وجهة نظري ومؤازرتي، وأنا ألتمس العذر لأبي عبد الله لأنه رأى في كلامي مساس بالعقيدة (من وجهة نظره) وأنا أحترم دفاعه عن العقيدة وأتمنى أن تكون مداخلتي الثانية أوضحت كلامي وأزالت اللبس، بالنسبة لتحفظاتكم على كلامي أرحب بها كلها، بس ياريت لو في الموضوع الأساسي (تحديد النسل) إنما لو في الجزء الأخير (أنا مرحب بيها برضه) ياريت تساعدني نقفل الاتجاه ده وتبعتهالي private message
الأستاذ حاتم سليم
تسلم :)
Dr. Ahmed
اتمنى أكون وضحت قصدي وأن ما قلته قد تم إزالة ما به من لبس وأتمنى أن تقبل اعتذاري إذا كان كلامي السابق فيه مساس بكم كما أوضحت وأؤكد أنه كلام أسيئ فهمه وماحدش قصد يجبر حد على حاجة، الموضوع كله نقاش واحنا ناس متعلمين ونقدر نستوعب وجهات نظر بعض
أبو عبد الله
أحترم دفاعك عن العقيدة، وأتمنى أن أكون أزلت اللبس، وآخذ عليك تسرعك في الحكم علي وعلى عقيدتي
abo abd ALLAH
no comment !!!
mr.TaoTao
i don`t think we have to negotiate any thing in private msgs
i don`t like to do that !!!
i will keep myself silent
that is better for me
im Muslim and know what is Islam ( thnx ALLAH) and dont need some one to know me how to be Muslim
يا أستاذ أبو عبد الله ........ و يا أستاذ محمد عيسى
الآيات تقول لا تقتلوا أولادكم من الخوف من الفقر
و الآيات صريحة جدا لمن يريد أن يفهم الصح ( و لا أـهم أي منكم بغير ذلك )
و لكن قصدي إن الآيات تقول لا تقتلوا
اذن هناك نهي عن فعل ما و هو عدم القتل
و لتنفيذ عملية القتل
يجب أن يكون هناك قاتل .......... و مقتول
القاتل هو الأب .......... و المقتول هو الأبن أو الأبنة على وجه التحديد
و لكن عند تنظيم أسرتك بغرض الحصول على الحياة أفضل فهذا ليس ضد الآية في شئ
---------------
بالنسبة لموضوع الرزق يا أستاذ أبو عبد الله
كل بني آدم يخلقه المولى عز و جل و له رزقه و قدره الذي قدره الله عز و جل
يعني كل إنسان ينزل برزقه .......... هذه معلومة صحيحة
و لكن ننظر حولنا
أليست معظم الأسر الصغيرة أفضل حالا من الأسر الكبيرة ؟؟؟؟
أليست الدول صغيرة العدد أفضل حالا من الدول كبيرة العدد ؟؟؟
أليس أخذ الدواء و الخوف من المرض فيه التقليل من قدره الله إذا قسنا الأمور بنفس منطقك أنت و الأستاذ محمد عيسى ؟؟؟؟؟
لأن الله الخالق الرازق الرزاق و الشافي
------------------------------------------------
أنا مثلا من 15 سنة كنت أحب مصر و القاهرة جدا
و لكن اﻵن أكرهما و شوارعهما بشدة بشدة
عارف ليه
علشان الزحمة و الناس اللي مش متربية
و عارف مين اللي مش متربي
أغلبية سكان العشوائيات اللي بيخلفوا كتير و يرموا العيال في الشارع و الشارع عليه التربية ياباشا
أما الأسر الصغيرة ......... يلتحق أولادها بأفضل المدارس و يحصلون على أفضل تعليم و يجدون سكن مناسب و سيارة لأستخدامها عندما يكبرون ......... مدخرات ليبدأو بها حياتهم و يعيشون حياة أفضل
أما أعضاء الأسر الكبيرة الحالية ومش بتكلم عن زمان علشان أحنا زمان كنا قليلين أصلا
تلاقي معظم أفرادها ......... ذو أخلاق أي كلام ......... و قلة أدب متناهية ......... و عدم أحترام لأحد ......... معاكسة في الشارع للبنات .......و بنات قليلة الأدب ..........
عدم وجود وظائف كفاية .......... عدم وجود شقق كفاية ......... عدم وجود فرص تعليم جيدة ..........
أنظر إلى الفصل المدرسي الحكومي
يكتظ بالتلاميذ ........... مع إن مصر فيها عدد مدارس موازي لدول أوروبية كبيرة
فطبعا تقل فرص التلاميذ في تحصيل العلم و في التواصل مع المدرس
أنظر إلى الجامعات المصرية الحكومية
فشـــــــــــــــــــــــ ـل ذريع ......... أغلبية الطلبة بتتخرج تشتغل في تخصصات غير اللي درستها و ده ناتج عن سياسة تعليم خاطئة و يرجع السبب إلى رغبة الحكومة في تعليم الكل فنتج عنه تعليم فاشل و كل هذا يرجع بالأساس إلى الزيادة السكانية
رجاء لك يا أستاذ أبو عبد الله و يا أستاذ محمد عيسى
عندما تردوا على مداخلة من مداخلاتي أن تردوا عليها كلها و لا تتركوا الموضوع كله و تتشبثوا بجملة
لأن الموضوع كله مترابط مع بعضه
الأستاذ تاو تاو tao tao
أوافقك الرأي تماما فيما قلت ........... كل ما قلته صحيح 100 %
مداخلاتك كلها في الصميم
------------------
المثل البلدي بيقول
اللــــــــــــــــي ما يشــــــوفــــش من الغـــربال يبـــقى أعمــــــى
يا اخ توتاقتباس:
رجاء لك يا أستاذ أبو عبد الله و يا أستاذ محمد عيسى
عندما تردوا على مداخلة من مداخلاتي أن تردوا عليها كلها و لا تتركوا الموضوع كله و تتشبثوا بجملة
لأن الموضوع كله مترابط مع بعضه
انا مش قصدي والله اني انقي الكلام وولكن في كلام متناقض مع بعضه
ازاي تقول
وبعديها عالطول تقولاقتباس:
كل بني آدم يخلقه المولى عز و جل و له رزقه و قدره الذي قدره الله عز و جل
يعني كل إنسان ينزل برزقه .......... هذه معلومة صحيحة
الجمله الاولانيه لا تتوافق مع الثانيهاقتباس:
و لكن ننظر حولنا
أليست معظم الأسر الصغيرة أفضل حالا من الأسر الكبيرة ؟؟؟؟
أليست الدول صغيرة العدد أفضل حالا من الدول كبيرة العدد ؟؟؟
ومن هنا الاختلاف
انظر ازاي وانا علمي قاصر
ممكن تقولي حضرتك عملت احصائيات على الموضوع ده وعرفت ان كل اسر من اللي انت بتقول عليهم فرحانه ولا زعلانه
الدين لا يؤخذ هكذا
نحن نتوافق مع الشرع وليس الشرع الذي يتوافق مع زعلنا او فرحنا
ارجو ان تتفهم كلامي جيدا
كل طفل له رزق عندما يولد به
هيا دي ملخص الكلام وارجو ان تتمعن في هذه الجمله وتفكر فيها كثيرا
لو تيقنت معنى هذه الجمله واستعنت بالله فيها وكانت نيتك صحيحة
كان الفتح والرزق من عند الله
لأن عندما يتوعد الله بشئ لا يخلفه
فكيف انت تقول لي بعدها انك لو خلفت زياده هتفتقر وهتعيش حياه صعبه ومكدره ومش بعيد تدخل بعد ذلك في الحرمانيه من باب انك تؤذي نفسك واهل بيتك بعد ذلك
ماهو احنا بنمشي الشرع حسب ما احنا شايفين وهذا مما ابتلانا به ربنا عزو وجل
ان نجعل الشرع موافقا لما نراه نحن وليس نجعل انفسنا متوافقين مع ما يقوله الشرع
اما للأسف ان الناس لا بتستعين بالله في مثل هذه الأمور ولا فيه يقين الا من رحم ربي
فده اللي وصلنا للحال اللي حضرتك بتقول عيه
اما الأخوة الأفاضل فانا اسف ان كنت اسأت فهم احد
ولكم جزيل الشكر
تسمحلى يا باشا أرد عليك
أولا بالنسبة للجزء الأول
الآيات تقول لا تقتلوا أولادكم من الخوف من الفقر
حضرتك إللى كان بيحصل زمان إنهم بيقتلوا أولادهم خوفا من الفقر طب دلوقتى بيحصل إيه إن إحنا بنخاف نخلف أولاد أساسا خوفا من الفقر برضه وبنعمل حاجة إسمها تنظيم علشان بنخاف لوجبنا أطفال أخرين ما نعرفش نجيب لهم فلوس رغم إن الرزق على الخالق مش على المخلوق و كل طفل بيجى بيكون ربنا كاتب له رزقه يعنى مش الوالد هو إللى بيجيب له رزقه هو دا إللى ربنا نهى عليهه فى القرأن .
رأى الشخصى إن الواحد ينظم النسل فى حالة وجود سبب يضر للمرأة الحامل و فى حالة عدم إستطاعة الأب تربية هذه الأولاد التربية الصحيحة و ليس توفير الرزق لهم لإن التربية ليس لها علاقة بالمال بدليل وجود العديد من أولاد الأسر الغنية فى حالة سكر و تعاطى المخدرات
ثانيا بالنسبة للجزء الثانى
أليست معظم الأسر الصغيرة أفضل حالا من الأسر الكبيرة ؟؟؟؟
فى هذه المعلومة أختلف معك تماما للأتى :
أنا ليه عدد إثنين من أصدقائى تتكون عائلة الأول من 9 أشقاء لإن والده متزوج من إمراتين و الثانى تتكون عائلته من 6 أشقاء و الحمد لله عايشين حياة مترفة جدا لإن والد الإثنين من أصحاب الأعمال الحرة فى حين يوجد صديق لى و هو وحيد والديه و يعيش حياة أقل كثيرا من حياة الإثنين الأخرين و فى نفس الوقت بواب العمارة عندى له من الأولاد إثنين فقط و يعيش حياة فقيرة جدا رغم إن أسرتة ضغيرة يوجد الكثير من النماذج فى مجتمعنا و بالتالى فهى ليست قاعدة إن الأسرة الصغيرة أفضل حالا من الأسرة الكبيرة
بالنسبة للجزء الثالث
أنا مثلا من 15 سنة كنت أحب مصر و القاهرة جدا
حضرتك بالنسبة للجزء دا إللى الخاص بالزحمة إللى فى كل حتة
أنا رأى الشخصى دا نتيجة لسوء تنظيم فى الحكومة و سوء تخطيط لموارد الدولة بدون تفاصيل و ليس السبب الرئيسى له هو كثرة النسل
أستاذ أبو عبد الله شكرا على الرد و حسن الحوار
أستاذ شاركي ..........
أنا قلت الأغلبية و ليس الكل ............
الأغلبية ذات الأسر الصغيرة أفضل من الأغلبية ذات الأسر الكبيرة
لم أقول الكل ..........
و ياجماعة أنظروا إلى حال الدول الإسلامية كلها
أنظروا إلى بنجلاديش ............. فقر شديد ............ زحمة شديدة و الناس بتهرب من البلد
ايران نفس الموضوع ............ مع انتشار زواج المتعة اللي هو أصلا حلال عندهم و لكنه أنتشر بطريقة مريعة نظرا لقلة الفرص المتاحة للزواج و قلة الشقق ....... و الوظائف
الصين .......... هناك نسبة كبيرة من الشعب تعيش حياة بائسة و الجميع يحاول الهروب من البلد للذهاب إلى الولايات المتحدة و أوروبا ليعيش حياة أفضل
الهند ............ نصف الشعب يعيش في فقر شديد و مدقع بسبب السباقات في الانجاب بين الأسر هناك و ماذا جنوا من ذلك ؟؟؟
----------
الدول الأوروبية
الولايات المتحدة الأمريكية
كندا
استراليا
تتميز هذه الدول بثبات معدل نمو السكان فتحصل على الآتي :
حياة مادية أفضل ( أكرر حياة مادية ) لغياب الجانب الروحي عندهم
فرص عمل متاحة للجميع
سكن متاح للجميع
انتاج زراعي في زيادة مستمرة
انتاج صناعي في زيادة مستمرة
-----------
يتطلع معظم سكان الكرة الأرضية للهجرة و الحياة في هذه الدول ليعيشوا حياة أفضل
ألم تأخذ هذه الدول بأسباب التقدم فتقدموا
و نحن نأخذ بأسباب التخلف و نصر عليها فتخلفنا
تخلفنا لأننا بعدنا عن ديننا و غيبنا العقل الذي أستخدمه اسلافنا فأبدعوا و علموا البشرية ( الحضارة الإسلامية الأولى )
تحاول الآن تركيا اللحاق بالركب الأوروبي بطريقة خاطئة و لكنها تحاول .
فتخيل لو أخذنا بأسباب التقدم مع الاحتفاظ بالروح الدينية و طاعة الله ........... تخيل على أي شكل ستكون حياتنا
---------------
بالنسبة للآية
الآية صريحة جدا جدا جدا و لا أريد تقويل و تفسير غير ما هي عليه
لا تقتلوا
وجب وجود فاعل و مفعول
و هو ما لا يتوافر في حالتنا هذه
---------------------------------------
ألم يقول الرسول من أستطاع البائة فليتزوج ؟؟؟
لماذا لم يقول تزوج و ربنا عليه الرزق
--------------------------------------
ألم يخلق الله لكل إنسان طاقة .
و ندعوا الله بأن لا يحملنا ما فوق طاقتنا
------------------------------------
على فكرة يا أستاذ أبو عبد الله
كلامي ليس متناقد
لأني كما أؤمن أن الله يرزق الكل
أؤمن أن من لا يعمل لا يجد هذا الرزق
و أؤمن أن من يسرف في ماله يضيع رزقه
أؤمن أن إذا لم تتوافق مدخلاتي المادية مع زيادة عدد الأسرة فلا يوجد أي مشكلة من الأكتفاء بعدد معين للحصول على حياة مادية أفضل مما يساعد على الحصول على راحة نفسية أفضل بسبب عدم وجود ضغوط مادية على كاهلي مما يساعدني على اعداد أبنائي بطريقة أفضل و تربيتهم تربية إسلامية أفضل .
فلا يوجد نهي صريح في الإسلام عن عدم الانجاب و كلها مستحبات
يعني اللي مش عايز يتجوز مش هايخش النار !! صح
و لكن من المستحب الزواج للحفاظ على المجتمع من الانقراض
-------------------------------
و شكرا لكم جميعا
تحديد النسل هو عين العقل و الا الانفجار السكاني هيكون اكبر ولا ارى ان موضوع ان الواد بيجي برزقه غير صحيح مطلقا و الا كنت اتجوزت 4 و عملتهم استثمار و هاتك يا عيال
يا أخي الحبيباقتباس:
كلامي ليس متناقد
لأني كما أؤمن أن الله يرزق الكل
أؤمن أن من لا يعمل لا يجد هذا الرزق
هو حد قال ان اللي بيخلف كتير بيقعد في بيته ومبيشتغلشي
هو لا كده لا كده مفيش وسط
يعني انا بخلف كتير وبشتغل وبعمل اللي عليا
ايه المشكله ولا هو اللي بيقول انا بخلف كتير بيقول ومش هشتغل علشان ربنا هيرزقهم
ويا اخي حتى لو اشتغلت 24 ساعه فالرازق هو الله ايضا
حتى لو كسرت الجبال فرزقك هو هو لن يتغير
يارب يكون كلامي وصلك
انا بطلب منك بس تقرأ في مسالة القضاء والقدر
وهذا شيخ لنا جميعا فاضل رحمه الله يتكلم عن القضاء والقدر
وارج ان يستع اليه الكل فمنه سننستفيد جميعا ولا تبخل على نفسك ان تستمع لكي تزيد في العلم والمعرفة
http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson...esson_id=30088
وهنا للشيخ محمد صالح المنجد في كلامه عن تحديد النسل لا تبخلوا عن انفسكم لأن تستمعوا له
http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson...esson_id=42956
واللهم اجلعنا نرى الحق حقا حقاً وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه
السلام عليكم ياجماعة انا عليز اكلم في شوية نقط:
الاولي:ان لازم اي واحد مسلم ما يدخلش عقله في الدي بمعني ان لوربنا امرنا بأي حاجه نعملها بدون نقاش يقول تعالي"وماكان لمؤمن ولا مؤمنة اذاقضي الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم"
واي امر لربنا يكون اما في كتابه او في سنته ولأن القران الكريم كلام الله عز وجل فمش اي حد يفسره
علي هواه وعلمه ولكن لازم ائمة مشهود لهم بالعلم والصلاح مثل ابن كثير والقرطبي وغيرهم
وطالما ان العلماء-مثل الشعراوي وممن سبق ذكرهم في مداخلات الاخوة -اوضحوا رأي الدين وليس
رأيهم بما استشهدوا به من كتاب وسنة فيجب علي اي مسلم ان يسمع لرأي الدين ويطيع دون اي نقاش
الثانية:الم يلاحظ الاخوة مؤيدي تحديد النسل او تنظيمه ان الله عز وجل لم يأمرنا به ولو كان فيه خير لامرنا به
الثالثة:ان الرزق ليس كما يراه كثير من الاخوة مال وسيارات وفيلل بل يضم ايضا الولد الصالح والزوجة الصالحةوالصحة وغيرها من نعم الله التي لاتحصي
الرابعة:لماذا كل هذا الاحتقار للفقراء وكأنهم داخلين النار حتف ولماذا لايباهي به الرسول اذا كان فقير صالح مسلم والم يعلم الاخ توت انهم اول من يدخلون الجنة -المسلمين الصالحين منهم طبعا- والا يعلم الخ توت انه لافرق بين عربي واعجمي الا بالتقوي
اسف للاطالة والسلام عليكم
انا مش عارف المناقشه دي ايه الهدف منها بالظبط
رأي الدين اللي تصدى له جماعه من رجالات المنتدى لا يتعارض مع المنطق والعقل و هو واضح من رأي مفتي الجمهوريه ورأي دار الافتاء المصريه
عن السؤال الأول إن مصدر الأحكام فى الإسلام أصلان أساسيان . هما القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة ، يدل على هذا القول الرسول صلى الله عليه وسلم ( تركت فيكم شيئين لن تضلوا بعدهما كتاب الله وسنتى ، ولن يتفرقا حتى يردا على الحوض ) - أخرجه الحاكم عن أبى هريرة رضى الله عنه ( كتاب البيان والتعريف فى أسباب ورود الحديث الشريف ج - 2 ص 248 و 249 ) وباستقراء آيات القرآن الكريم ، نرى أنه لم يرد فيها نص صريح يحرم الإقلال من النسل ، أو منعه وإنما جاء فيه ما جعل المحافظة على النسل من المقاصد الضرورية للأحكام الشرعية ( الموافقات للشاطبى ج - 2 ص 8 وما بعدها فى مقاصد الشريعة ) لكن ورد فى كتاب السنة الشريعة أحاديث فى الصحيح وغيره تجيز العزل عن النساء ، بمعنى أن يقذف الرجل ماءه خارج مكان التناسل من زوجته ، بعد كمال اتصالهما جنسيا وقبل تمامه . من هذه الأحاديث ما رواه جابر قال ( كنا نعزل على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم والقرآن ينزل ) متفق عليه - وروى مسلم ( كنا نعزل على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم فبلغه ذلك فلم ينهنا ) . ( منتقى الأخبار وشرحه نيل الأوطار للشوكانى ج - 6 ص 195 و 196 ) وقد اختلف الفقهاء فى إباحة العزل - بذلك المعنى - كوسيلة لمنع الحمل والإقلال من النسل أو كراهيته ، وفى هذا يقول الإمام الغزالى فى كتاب إحياء علوم الدين فى آداب النكاح فى حكم العزل ما موجزه إن العلماء اختلفوا فى إباحة العزل وكراهيته على أربعة أقوال فمنهم من أباح العزل بكل حال ، ومنهم من حرمه بكل حال ، وقائل منهم أحل ذلك برضاء الزوجة ، ولا يحل بدون رضائها ، وآخر يقول إن العزل مباح فى الإماء ( المملوكات ) دون الحرائر ( الزوجات ) - ثم قال الغزالى إن الصحيح عندنا - يعنى مذهب الشافعى - أن ذلك مباح . ويكاد فقهاء المذاهب يتفقون على أن العزل - أى محاولة منع التقاء منى الزوج ببويضة الزوجة - مباح فى حالة إتفاق الزوجين على ذلك، ولا يجوز لأحدهما دون موافقة الآخر ، والدليل على هذه الإباحة ما جاء فى كتب السنة من أن الصحابة رضوان الله عليهم كانوا يعزلون عن نسائهم وجواريهم فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم . وأن ذلك بلغه ولم ينه عنه ، كما جاء فى رواية مسلم عن جابر . وإذ كان ذلك كانت إباحة تنظيم النسل أمرا لا تأباه نصوص السنة الشريفة قياسا على العزل الذى كان معمولا به وجائزا فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم كما جاء فى رواية الإمام مسلم فى صحيحه عن جابر قال ( كنا نعزل على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم والقرآن ينزل ) كما جاء فى رواية الإمام البخارى فى صحيحه - والمقصود بتنظيم النسل بهذا المفهوم هو المباعدة بين فترات الحمل ، محافظة على صحة الأم وحفظا لها من أضرار كثرة الحمل والولاده المتتالية أو لتفرغها لتربية من لديها من أولاد بل وكما جاء فى إحياء علوم الدين للغزالى ونيل الاوطار للشوكانى : أن من الامور التى تحمل على العزل الاشفاق على الولد الرضيع خشية الحمل مدة الرضاع أو الفرار من كثرة العيال والفرار من حصولهم من الأصل ، أما إذا قصد من منع الحمل وقف الصلاحية للإنجاب نهائيا ، فإن ذلك أمر يتنافى مع دعوة الإسلام ومقاصده فى المحافظة على إنسال الإنسان إلى ما شاء الله وقول الله سبحانه وتعالى { ولا تقتلوا أولادكم خشية إملاق نحن نرزقهم وإياكم } الإسراء 31 ، لا يتنافى مع ما قال به جمهور فقهاء المسملين من إباحة العزل عن الزوجة قصدا لتأخير الحمل ، أو وقفه مؤقتا لعذر من الأعذار المقبولة شرعا - ذلك أن هذه الآية جاءت فى النهى عن قتل الأولاد ، ومنع حدوث الحمل بمنع التلقيح الذى هو النواة الأولى فى تكوين الجنين لا يعد قتلا لأن الجنين لم يتكون بعد إذا ما تم العزل ، ولم يلتق منى الزوج ببويضة الزوجة إذ لم يتخلقا ولم يمرا بمراحل التخلق التى جاءت - والله أعلم - فى قوله تعالى { ولقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين . ثم جعلناه نطقة فى قرار مكين } المؤمنون 12 ، 13 ، وبينها حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم الذى رواه عبد الله بن مسعود رضى الله عنه قال حدثنا رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو الصادق المصدوق إن خلق أحدكم يجمع فى بطن أمه أربعين يوما وأربعين ليلة أو أربعين ليلة ثم يكون علقة مثله ، ثم يكون مضغة مثله ، ثم يبعث الله إليك الملك ، فيؤذن بأربع كلمات فيكتب رزقه وأجله وعمله ، وشقى أو سعيد ، ثم ينفخ فيه الروح ، فإن أحدكم ليعمل بعمل أهل الجنة حتى لا يكون بينها وبينه إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل أهل النار فيدخل النار ، وإن أحدكم ليعمل بعمل أهل النار حتى ما يكون بينها وبينه إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل عمل أهل الجنة فيدخلها ) ( كتاب الأحاديث القدسية ج - 1 و 2 ص 107 طبع المجلس الأعلى للشئون الإسلامية بالقاهرة ) أخرجه البخارى مواضع من صحيحه . ومن ثم فلا يعد العزل أو استعمال أى مانع حديث قتلا للولد ، وإلا لنهى عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم
المصدر
http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=819
يبقى احنا بنتناقش في ايه بقه ممكن أعرف
اوعو حد يرد عليه يقولي اتقي الله يا أخييييييي
انا جايبلوكو المصدرررررررررر
بقولوكو اه
صح الصح، خِلِص الكلام، أنا كان عندي فكرة عن الأحاديث الخاصة بالعزل بس واحد من الإخوة الأفاضل ذكر أن هناك أحاديث تقول إن العزل (هو القتل الخفي) رحت قصرت الشر وسكت لأني ماحبش افتي أو أقول حاجة مش متأكد منها. بس حقيقي برافو وسلمت يداك وضحت كل النقاط، رد وافي بالأسانيد ويوافق ما ذهب إليه الأخ توت، ولا يعارض التفكير العقلاني الذي ذهب إليه أغلب المؤيدين لتنظيم النسل
بالنسبة لسؤالك "احنا بنتناقش في ايه؟" هي للأسف لم تعد مناقشة، صارت جدالاً، والغلبة للصوت الأعلى ولا عزاء للنقاش الهادف، امسك في أي كلمة واقلب معناها وبعدين اقلب الترابيزة على اللي قالها واحدف النقاش في أي وجهة تانية، ولا عزاء لكل معاني النقاش الهادف.
وردك الموجز المفحم أحسن وسيلة للرد، عشان اللي بيتكلم كتير (زي حالاتي كدة) يتمسكله أي كلمة وتتقلب الدنيا على دماغه ومافيش مانع ينطعن في عقيدته ودينه واهو كله مزايدات
دلوقتي كل فريق بقى معاه أسانيده اللي تساعده في وجهة نظره، يعني مزيد من تبادل النيران، بس أنا رأيي إن كل واحد عقله في راسه يعرف خلاصه.
والسلام عليكم ورحمة الله
برافو عليك
شكرا يا باشااقتباس:
برافو عليك
بس انا مش عارف ليه كل الناس سكتت بعد الرد ده
وماردوش تاني
الموضوع كان حامي قوي ويادوب تكتب الرد تلاقي عليه 100 رد في ثواني وكلها مطعمه بجمل و كلمات فخمه ضخمه من عينه --- اتقي الله يا أخي --- يا أخي روح أقرا (انا ما بقولش انك جاهل ولا حاجه: ). انتم مغيبون و واقعون تحت تأثير الاعلام الصهيوني الماسوني المتأمرك....... انتم تساعدوهم في تنفيذ خططهم الرااميه الي اضعاف الاسلام والمسلمين ................
لو في حد من الفرقه الاولانيه اقتنع وراح للفرقه التانيه ما يقول
لو حد لسه عنده كلام برضه يقول
بس بلاش شيوخ الجزيره العربيه ....................
migo w taotao
merci really
big thanks to ur nice reply
briefly
u said what i wanna to said
but i don`t have authorized resource as u :)
wait wait
u will be a army attacking u
:)
but really Bravooooooooooooooooooooooooooooo
i totally agree with u
يا عزيزي الناس سكتوا عشان ردك موجز ودقيق وبالأسانيد والمصادر، وفوق كل ده انت مازودتش في الكلام، يعني مثلاً في الرد بتاعي كان رأي واضح لسيدنا عمرو بن العاص إن كثرة العيال بتعمل كذا وكذا وكذا، وحذر المصريين (المصريين بالذات) من الأمر ده، ومع ذلك قام أحدهم ساب كل ده ومسك كلمة واحدة قلتها من عندي وقلب الترابيزة على دماغي بل قام بالطعن في عقيدتي وأراد أن ينصب نفسه قاضي أو ولي أمري ويعملي امتحان دين. وبرضه الأخ توت يقول كلام بالعقل ان لازم يكون هناك قاتل ومقتول، يمسكوله في "انت جبت الكلام ده منين؟ وازاي تقول ان كل الاسر الصغير احسن من كل الاسر الكبيرة، وانت ازاي تقول على ربنا كدة" ويتوهوا الموضوع في متاهات فلسفية (لا يوجد أحد ممن قرأت لهم بالمنتدى مؤهل لخوضها لأن أغلبنا خلفيته علمية مش) وكلام كله إرهاب فكري.
بس انت 10/10 السؤال والجواب من غير ولا كلمة زيادة. هو ده الأسلوب الأمثل عشان احنا نعز الجدل زي عينينا
للأسف الناس سكتت وانا منهم لعدة اسباب غير ان الكلام موجز والكلام ده
هو حضرتك قرأت الفتوى دي بس ولم تقرأ الصفحات اللي اتينا فيها بمقالات وارارء علماء وليس عالم واحد ومنهم اللجنة الدائمة للفتوى واللي هيا عبارة عن اراء علماء وليس مقتصر على فهم لواحد في الدين
ولكن للأسف ايضا الكلام بقه مستواه جدالي بالدرجة الأولى وما اكثر الحمية فينا كلنا ولكن للأسف للباطل
يا أخواني كفاكم استهزاء بكلامنا وكل واحد مش قادر بالأدلة يروح يتحايل بالكلام على غيره ويستهزأ بكلام غيره بطريقه غير مباشره وده واضح جدا في كلامكم مثل
ومن قبلاقتباس:
الموضوع كان حامي قوي ويادوب تكتب الرد تلاقي عليه 100 رد في ثواني وكلها مطعمه بجمل و كلمات فخمه ضخمه من عينه --- اتقي الله يا أخي --- يا أخي روح أقرا (انا ما بقولش انك جاهل ولا حاجه: ). انتم مغيبون و واقعون تحت تأثير الاعلام الصهيوني الماسوني المتأمرك....... انتم تساعدوهم في تنفيذ خططهم الرااميه الي اضعاف الاسلام والمسلمين ................
أكن كلامنا بقه عيبه او قلت ادب او شتيمهاقتباس:
ومحدش يقولي اتقى الله
يا أخي أرجو من الله ان نكون كلنا من المتقين ونتقي الله
ولا يوجد ما يجعل المسلم الواثق من نفسه ان يحزن في نفسه ان كانت سليمة ان يقول له أحد اتقي الله
فالمسلم الصحيح الأيمان في قلبه يتمنى انه عندما يفعل الخطأ او يقوله ان يقول له أخيه اتقي الله لكي يذكره بما هو نساه لكي يذكره بتقوى الله
فلا اعلم ما يضايقك في هذا
وهل هذا معناه من وجهة نظرك يجعلك تقول المقطع الأول الذي انا ذكرته في الاول
أرجو ان تقرا المقال من اوله وتقرأ كمية الفتاوي اللي موجوده فيه ولا تتمسك ولا تتعصب لرأي فرد كلاً يأخذ منه ويرد
وفي النهاية الرأي لمجمع علماء المسلمين ورأي جمهور اهل العلم وليس فرد او عالم لوحده
وانما ما يجتمع عليه العلماء الغالب منهم
وشكرا للحوار معكم وهداني الله واياكم للحق
بعض الأخوة ءأسف وأحزن من تعليقاتهم التى لا تخفى استهتارا بالدين يعتبرونه حرية رأى فى حين يعتبرون أى تذكرة إرهابا فكريا.
يا أبو عبد اللهاقتباس:
فالمسلم الصحيح الأيمان في قلبه يتمنى انه عندما يفعل الخطأ او يقوله ان يقول له أخيه اتقي الله لكي يذكره بما هو نساه لكي يذكره بتقوى الله
كلامك دائما ما يحمل في باطنه العديد من الاتهامات
فانت الان تقول ان المسلم عندما يفعل الخطأ .............. اي خطأ هذا ........... ومن نصبك لتحكم بين الناس ................. وقد اتيتك بمقال يجمع اراء العلماء ويبين القول الراجح فيهم
وها انت الان تتهمني بعدم صحة الايمان في قلبي ............ فجأه كده ..... عشان بينت للناس رأي عكس رأي سيادتك
يا استاذي لماذا تفترض ان رأيك دائما هو الصواب
وتدعو الناس لتقوى الله بهذا الترفع عن أراء الاخرين
الدعوة لها آدابها .............. حتى لا تكون منفره و تؤتي ثمارها في اتجاه خاطئ
هذا الرد ليس لمجرد الجدل
ولست من محبي الجدل
ولكن من غير اللائق ابدا استخدام الاداره لحقها في اقفال الموضوع بهذا الشكل .... بما يعني اتفقها مع ما قيل بكل ما يمثله من استهزاء باراء بقية الاعضاء والمشاركيين
لمن توجه هذه الاتهامات ؟؟؟؟ّّّّّّّّّاقتباس:
بعض الأخوة ءأسف وأحزن من تعليقاتهم التى لا تخفى استهتارا بالدين يعتبرونه حرية رأى فى حين يعتبرون أى تذكرة إرهابا فكريا.
يا سيدي الفاضل كلام غير صحيح بالمره
يعني حضرتك نظرت لما نقلته انت من فتوى لواحد من العلماء ولم ترى بداية المقال وما نقلناه من فتاوي لمجمع علماء واكتر من راي
وتركت كل هذا ومسكت فيما نقلته انت
وبعدين زي ما الدكتور احمد قال والحمد لله ان واحد غيري اللي رد على ان الكلام فيه نوع من السخرية وان تذكرة الواحد لأي احد تعتبر نوع من الأرهاب والكلام ده يعني حضرتك قولت :::
متهيألي مفيش حد غيري اللي قالهااقتباس:
اوعو حد يرد عليه يقولي اتقي الله يا أخييييييي
وحضرتك اكنها كلمة سب او شتيمه
وبعدين قولت
مين اللي بيطعن في عقيدة احد ومين اللي قلب الترابيزه على احد ومين اللي طعن في دين احداقتباس:
عشان اللي بيتكلم كتير (زي حالاتي كدة) يتمسكله أي كلمة وتتقلب الدنيا على دماغه ومافيش مانع ينطعن في عقيدته ودينه واهو كله مزايدات
ومتهيألي الحاجه الوحيده اللي شايف فيها مزايدات هيا كلامك انت وده واضح جدا
وقولت ايضا
متهيألي السخريه واضحه والمزايدات في الكلاماقتباس:
الموضوع كان حامي قوي ويادوب تكتب الرد تلاقي عليه 100 رد في ثواني وكلها مطعمه بجمل و كلمات فخمه ضخمه من عينه --- اتقي الله يا أخي --- يا أخي روح أقرا (انا ما بقولش انك جاهل ولا حاجه: ). انتم مغيبون و واقعون تحت تأثير الاعلام الصهيوني الماسوني المتأمرك....... انتم تساعدوهم في تنفيذ خططهم الرااميه الي اضعاف الاسلام والمسلمين ................
اذا كنت ممن لا يقبل النصح لله
فده شئ لا يجعلني لا اتحدث
وان كنت اخطأت اني انصحك فده لم يحدث ولكن كلامي كان لأخرين ولم تكن منهم
انا والله بستغرب على مين اللي بيمسك في الكلام ويزايد عليه
ومين اللي مسك في راي واحد ووساب راي اجمع عليه الغالبيه العظمى من العلماء
انت حضرتك بترد على نفسك واللهاقتباس:
يا أبو عبد الله
كلامك دائما ما يحمل في باطنه العديد من الاتهامات
فانت الان تقول ان المسلم عندما يفعل الخطأ .............. اي خطأ هذا ........... ومن نصبك لتحكم بين الناس ................. وقد اتيتك بمقال يجمع اراء العلماء ويبين القول الراجح فيهم
وها انت الان تتهمني بعدم صحة الايمان في قلبي ............ فجأه كده ..... عشان بينت للناس رأي عكس رأي سيادتك
هو مين اللي اتهمك
ثم يا اخي كلنا ناقصي الأيمان في القلب الا من رحمى ربي وانا اولهم
انا والحمد لله لا اترفع على مثل هذا ابدا
وانا قولتلك اني اولهم اهه
وانا كلامي كان عام ولم يخصص لأحد بعينه فهناك فرق بين الكلام العام واني اخصص به أحد بعينه
والكلام كان على اللي مبيحبش حد يقوله اتقي الله في اي شئ ولا يحب النصح من احد ....
ومعنى كلامك انك اسقطت هذه الكلام على نفسك اي انك ترى الكلام ده في نفسك
وانا لم اسقطه عليك
فانت الذي انزلته على نفسك
وترجع تقولي اني انا اللي بتهمك
يعني انا لما اقول الكذابين كذا وكذا
يروح واحد يقولي يعني انت شايفني كذا وكذا
يبقى هو اللي اسقط هذا الكلام على نفسه مش انا
فانا لم اقل لك انت يا ميجو كذا وكذا
ولا حول ولا قوة الا بالله
{أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون} سورة الجاثية الآية: 23