السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة،
ندخل في الموضوع بدون مقدمات، امتلك عربية هيونداي النترا موديل 1994 عندي مشكلة منذ فترة صغير وهي أن العربية لما بدورها بتدور علي طول وصوتها هادي وعداد rpm مستقر قبل (1) ولما بمشي بتمشي كويس بدون ملاحظات إلا صوت العربية العالي إلي حد ما.

وعند التوقف في أي اشارة بلاحظ أن الموتور يتعرض لحالة من الشرقة الشديدة (بالعربي صوت الموتور بيكركر كركرة شديدة) وعلي اثرها في بعض الاحيان العربية بتفصل وهي واقفة او وهي ماشية علي الهادي ولكن علي السرعات العالية لا تحدث هذة المشكلة.

ذهبت للميكانيكي الذي قام بتصنيف المشكلة علي أساس انها مشكلة بنزين وقمت بتغيير البوجيهات وفلتر البنزين وكذا تنظيف غرفة الإنجيكشن بالاسبراي، وبالفعل حدث تحسن في حالة الموتور وكفائتة بصورة جيدة.

ولكن تظل المشكلة الاساسية كما هي وقد لاحظت شيء هام جدا وهو أن كباس التبريد الخاص بتكييف السيارة بيشتغل بصورة مستقلة (بيلقط لوحدة) مع العلم بأن الزر الخاص بالتكييف مغلق وقد لاحظت أن عندما يلقط كباس التبريد بمفردة تحدث صوت الكركرة في الموتور (الشرقة الحادة) وقد ذهبت لورشة التكييف والذي افاد بأن المشكلة في الكهرباء ولا تخص التكييف!!!!!!
أسف علي الإطالة ولكن محتاج أعرف التشخيص لكني فقدت الثقة في الاشخاص اللي بتعامل معاعهم، ويا ريت لو في كهربائي سيارات ثقة في "شبرا مصر- الخلفاوي" علشان بصراحة يا جماعة انا فعلاً علي ثقة في nile motors وفي إختياراتة.
وشاكر لكم جميعاً سرعة التجاوب.