| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 14 من 17 الأولىالأولى ... 4 9 10 11 12 13 14 15 16 17 الأخيرةالأخيرة
النتائج 131 إلى 140 من 163

  1. #131

    الصورة الرمزية ashouhdy

    رقم العضوية : 36989

    تاريخ التسجيل : 01Apr2009

    المشاركات : 10,392

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: كروز 2014

    السيارة[2]: Car Enthusiaset

    دراجة بخارية: :))

    الحالة : ashouhdy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmamdouh مشاهدة المشاركة
    على فكرة انا عملت الموضوع دة من حوالى اسبوعين

    اول حاجة دخلت على سايت الحكومة و كتبت شكوى عشان فى الشارع بتاعنا محل بيتجدد و اول خطوة فى التجديد كانت زراعة مواسير حديد فى الطريق لمنع العربيات من الانتظار

    بعد كتابة الشكوى و توجيهها الى المرور و مديرية امن القاهرة ظهر ليا زى ticket number عشان ابقى اتابع الشكوى

    مر حوالى اسبوع ولا شىء تغير... قلت بقى الموضوع فاكس و ملوش اى لزمة... لحد يوم الاحد اللى فات... الساعة 11:30 مساء اتصل بيا امين شرطة من قسم الخليفة و قالى انى عامل شكوى تفاصيلها كذا و كذا و لازم اروح القسم عشان يكتب شكوى رسمية و امضى عليها

    انا كنت نايم اساسا و مش طالبة معايا نزول بس قلت طالما الناس اخدت الخطوة يبقى مينفعش انا اعمل حركة نص كم و بالفعل لبست و نزلت على القسم و قابلت امين الشرطة اللى كلمنى

    الراجل قاللى انهم استقبلوا الشكوى متاخر لان الشكوى راحت الاول قسم الدرب الاحمر و احنا مش تابعين له اساسا فا الشكوى اتردت من القسم للمديرية تانى ثم اتوجهت الى قسم الخليفة و دة اخد شوية وقت (يعنى مدة الاسبوع مكانتش مدة عادية و كان ممكن يتاخد اجرء اسرع لولا اللخبطة دى)

    المهم الامين اخدنى الى مامور القسم (هو عميد بس مش فاكر اسمة ايه للاسف) و سالنى ايه الموضوع و شرحتلة القصة و قاللى ان الامين حياخد اقوالى فى شكوى رسمية و حيبعت تانى يوم حد من المباحث يعمل معاية للتاكد من وجود الاشغالات المذكورة و بعدها حيتم ارسال الكلام دة للحى عشان يبعتوا بتوع المرافق للناس دى لاتخاذ الاجراء اللازم و اجبارهم على ازالة المخالفات من خلال تغريمهم غرامة عن كل يوم الاشغالات دى بتفضل موجودة... حسب ما فهمت الغرامة ممكن توصل فى اخر الشهر لحد 1000 جنية تقريبا

    المهم رحت مكتب الامين و اخد اقوالى فى السريع و مضيت عليها و الراجل قاللى احنا حنتخذ اللازم و متقلش... فضل الحال على ما هو عليةمن يوم الاحد لحد يوم الخميس... طبعا خلال الفترة دى انا قلت برضة ان القصة حتنام تانى... المهم الخميس بليل و انا مروح لقيت ناس بتدغدغ فى الصبات الاسمنت اللى مثبتة المواسير و بيشيلوا كل الاشغالات اللى فى الشارع

    انا بجد ساعتها فرحت اوى... انا فرحت ان فعلا الواحد ممكن يبقى له صوت و تاثير و يعمل حاجة صح اكتر من فرحى لان الشارع بقى فيه اماكن انتظار اكتر و كدة

    امين الشرطة كلمنى امبارح الساعة 11:30 برضة و قالى... "ايه الاخبار يا استاذ محمد؟"... قولتلة "تمام يا زعيم و كل حاجة اتشالت و بجد شاكر جدا على المجهود ربنا يخليكم"... رد عليا و قاللى "طيب احنا عايزينك عشان نقفل الشكوى و تمضى ان المخالفات تمت ازالتها"

    برضة قلت الناس عملت اللى وعدت بيه و نفذت طلبى و مقصرتش بالتالى مينفعش انا اعمل حركة نص كم برضة... يمكن الواحد يحتاجهم فى شكوى تانية ولا حاجة و لازم الواحد يعمل حساب المستقبل

    طلعت للامين مرة تانية و عمل مذكرة صغيرة ملخصها ان التعديات و المخالفات تمت ازالتها و ان مفيش اى شكوى تانية ليا بخصوص الموضوع دة و مضيت عليها و شكرا

    انا لما بدات القصة دى مرضتش اكتب تفاصيل تطوراتها عشان كنت متوقع انى ممكن اتحرج لو محصلش اى حاجة فى القصة... بس الحمد لله واضح ان الحاجات دى متتاخدش باستخفاف و بيتم بحث الموضوع بجد و بيتم اتخاذ اجراءات رادعة... صحيح ممكن تتاخر شوية بس طبعا تتاخر شوية و تتعمل احسن من انها متتعملش خالص

    و فعلا انا بشكر رجال الامن على المجهود اللى عملوة و الاهتمام بالشكوى... و اللى فهمتة منهم انهم فعلا بيقدروا الشكاوى دى لانهم مش حيقدروا يمشوا واحد عسكرى او من المباحث او من المرافق فى كل شارع فى كل حى و بالتالى بيبقى نسبة كبيرة من شغلهم معتمد على بلاغات المواطنين و زى ما شوفنا انهم بياخدوا فعلا اجراءات حازمة و الموضوع مش هزار... بالتالى يا جماعة انا بدعو كل واحد فيكم شايف مخالفة او تعدى انه يبقى ايجابى و ياخد خطوة لوضع الامور فى نصابها الصحيح

    كلنا قاعدين على النت ليل نهار و سايت الحكومة موجود و متاح لينا و تقديم الشكوى اسهل من السهولة... و الناس عندها الاستعداد و عندها السلطة انها تزيل اى تعدى او مخالفة... مش فاضل غير اننا يبقى عندنا شوية حمية و منسيبش كل واحد يبرطع فى الشوارع بمزاجة... المثل بيقول: قالوا لفرعون ايه فرعنك؟ قال ملقيتش حد يلمنى

    ياريت يا جماعة منسكتش و ندى فرصة لظهور الاف الفراعنة بدون داعى و احنا عندنا الوسيلة لردع الناس دى

    mmamdouh

    عملت ذيك و عملت محضر وصور ومحدش شال العواميد وذى ماسمعت فى الشارع الراجل صاحب العواميد راضا الامين بفلوس حلوة و الحال كما هو علية

    حسبى الله ونعم الوكيل

    اللى حيضيع بلدنا : الفهلوة و كلمة باشا و معلش و أصل



  2. #132

    الصورة الرمزية Memo_Lancer

    رقم العضوية : 63250

    تاريخ التسجيل : 24Feb2010

    المشاركات : 1,850

    النوع : ذكر

    الاقامة : Me7alla - AboDhabi

    السيارة: nissan sunny 1.6 twin cam

    السيارة[2]: cresto 98 ;) F-O Sun roof ;)

    الحالة : Memo_Lancer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جامده جدا فكره الكبريت في القفل
    و فعلا في استهبال فظيع للناس


  3. #133

    الصورة الرمزية Memo_Lancer

    رقم العضوية : 63250

    تاريخ التسجيل : 24Feb2010

    المشاركات : 1,850

    النوع : ذكر

    الاقامة : Me7alla - AboDhabi

    السيارة: nissan sunny 1.6 twin cam

    السيارة[2]: cresto 98 ;) F-O Sun roof ;)

    الحالة : Memo_Lancer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جامده جدا فكره الكبريت في القفل
    و فعلا في استهبال فظيع للناس


  4. #134

    الصورة الرمزية Memo_Lancer

    رقم العضوية : 63250

    تاريخ التسجيل : 24Feb2010

    المشاركات : 1,850

    النوع : ذكر

    الاقامة : Me7alla - AboDhabi

    السيارة: nissan sunny 1.6 twin cam

    السيارة[2]: cresto 98 ;) F-O Sun roof ;)

    الحالة : Memo_Lancer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جامده جدا فكره الكبريت في القفل
    و فعلا في استهبال فظيع للناس


  5. #135

    الصورة الرمزية ahmedsamir79

    رقم العضوية : 511

    تاريخ التسجيل : 07May2007

    المشاركات : 2,481

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexnadria

    السيارة: Verna

    السيارة[2]: Saba Saipa

    دراجة بخارية: No

    الحالة : ahmedsamir79 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الموضوع زاد عن حده فعلا
    وفكرة الكبريت دي مش وحشه


    مهندس أحمد سمير


  6. #136

    الصورة الرمزية Samir Elshahawy

    رقم العضوية : 20472

    تاريخ التسجيل : 28Sep2008

    المشاركات : 7,471

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Alrehab

    السيارة: Hyundai - Getz 2007

    السيارة[2]: Elantra AD - 2017

    دراجة بخارية: -----

    الحالة : Samir Elshahawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashouhdy مشاهدة المشاركة
    عملت ذيك و عملت محضر وصور ومحدش شال العواميد وذى ماسمعت فى الشارع الراجل صاحب العواميد راضا الامين بفلوس حلوة و الحال كما هو علية

    حسبى الله ونعم الوكيل
    لو منك ابعت لهم تاني مع الصور مرة أخري و كمان أكتب في الشكوي الجديدة ان الامين اتظبط علشان أقلب الدنيا

    ده كله علي النت في 5 دقائق مش هاتخسر حاجة

    مع خالص تحياتي
    م/ سمير الشهاوي


  7. #137

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashouhdy مشاهدة المشاركة
    عملت ذيك و عملت محضر وصور ومحدش شال العواميد وذى ماسمعت فى الشارع الراجل صاحب العواميد راضا الامين بفلوس حلوة و الحال كما هو علية

    حسبى الله ونعم الوكيل
    اعمل شكوى تانية و حط فيها رقم الشكوى الاولى و قول ان مفيش اى اجراء تم اتخاذة فى الشكوى الاولى

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  8. #138

    الصورة الرمزية ashouhdy

    رقم العضوية : 36989

    تاريخ التسجيل : 01Apr2009

    المشاركات : 10,392

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: كروز 2014

    السيارة[2]: Car Enthusiaset

    دراجة بخارية: :))

    الحالة : ashouhdy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SE_coralsea مشاهدة المشاركة
    لو منك ابعت لهم تاني مع الصور مرة أخري و كمان أكتب في الشكوي الجديدة ان الامين اتظبط علشان أقلب الدنيا

    ده كله علي النت في 5 دقائق مش هاتخسر حاجة

    مع خالص تحياتي
    م/ سمير الشهاوي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MMamdouh مشاهدة المشاركة
    اعمل شكوى تانية و حط فيها رقم الشكوى الاولى و قول ان مفيش اى اجراء تم اتخاذة فى الشكوى الاولى

    MMamdouh

    رحت تانى ع القسم قاموا بعتونى للنقطة التابع لها المنطقة وسئلت معاون المباحث قاللى معرفش واحد من الأمناء قاللى لازم لما يروحوا يكون العواميد محطوطة قولتلو مأنتم رحتم والعربيات بتاعت صاحب الفيلا راكنة !!!!!!! وعندكم الاخرام جوة فى الاسفلت واضحة ذى الشمس طلعلى الضابط قاللى اذاى دة انت تعمل علية محضر وقضية اتلاف مال عام ؟!! قمت وريتهم الصور (انا طبعتها فى كوداك) قاللو اة اة حنشوف حنشوف ... وانا ماشى الامين قاللى مش دة الراجل اللى عندة 4عربيات و واحدة شبح سودا قولتلة دة انت عارفة بقى قام ضاحك وقاللى خلاص احنا حنتصرف بس ياباشا محدش اشتكى غيرك انت ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



    بصراحة انا مشيت حسيت انهم بيلعبوا بيا او بيتريقوا حاجة من الاتنين و بصراحة انا حركن بعيد وفعلا اتضحلى ان سكان الشارع بتاعى جبناء لأن فعلا محدش غيرى اتحرك و عمل شكوى بجد طوظ فيهم يستاهلو الضرب و صاحب الفيلا يستاهل يتفرعن كلة بفلوسة واحنا اصلا شعب ..... بلاش عشان متوقفش تانى

    حسبى الله ونعم الوكيل تانى

    اللى حيضيع بلدنا : الفهلوة و كلمة باشا و معلش و أصل



  9. #139

    الصورة الرمزية Samir Elshahawy

    رقم العضوية : 20472

    تاريخ التسجيل : 28Sep2008

    المشاركات : 7,471

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Alrehab

    السيارة: Hyundai - Getz 2007

    السيارة[2]: Elantra AD - 2017

    دراجة بخارية: -----

    الحالة : Samir Elshahawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصراحة حضرتك عملت اللي عليك ...
    لكن الناس اللي ماعملتش حاجة ده بيكون لسبب من أثنين :
    - يا اما جهل بالقانون و مش عارفين أن كده في واحد بيعتدي علي حقوقهم
    - يا أما خوف و سلبية و ده الغالب

    و الاثنين لما بيلاقوا واحد زي حضرتك أتحرك و عمل حاجة ممكن يتشجعوا و يعملوا زيك و هنا بقي القسم و اللي فيه مش هاينفع معاهم الرشاوي و الكلام ده لأن الموضوع هايكون خرج لنطاق اكبر من قدرتهم

    رأيي أنك ماتسلمش كده بسرعة و تزهق

    مع خالص تحياتي
    م/ سمير الشهاوي


  10. #140

    الصورة الرمزية ashouhdy

    رقم العضوية : 36989

    تاريخ التسجيل : 01Apr2009

    المشاركات : 10,392

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: كروز 2014

    السيارة[2]: Car Enthusiaset

    دراجة بخارية: :))

    الحالة : ashouhdy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انا كرهت كلمة حصل خير اللى كل ما اتخانق معاهم ييجى الناس تتلم ويقولوها ويطلبوا من السواقين معلش خلية يركن دة جارنا و بتاع و اقعد اذعق دة حقى اركن ذى ما انا عايز ومفيش حد معايا والاعتماد ع منطق ذهق الزبون ومفيش حد غيرى بيتكلم

    كلة مرعوب وخايف من منظر الشبح والسواقين البلهاء اللى واقفين فاكرين انة رئيس جمهورية وهو اصلا مقاول ونص تعليم كمان
    لكن فلوسة عملاة

    شفت يابشمهندس كدة انا طالع منها وخلاص كام شهر واتجوز و اسيب المنطقة ربنا يستر ميطلعليش واحد تانى فى المنطقة الجديدة

    اللى حيضيع بلدنا : الفهلوة و كلمة باشا و معلش و أصل




 
صفحة 14 من 17 الأولىالأولى ... 4 9 10 11 12 13 14 15 16 17 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. بلطجة بلا حدود
    بواسطة Medicalist في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 26
    آخر مشاركة: 14-07-2012, 01:52 AM
  2. بلطجة نسائية ...!!!
    بواسطة abogogo في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 05-12-2011, 03:14 PM
  3. ثورة ام بلطجة ؟؟!!!
    بواسطة Nor_Eldeen في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 181
    آخر مشاركة: 19-07-2011, 11:44 AM
  4. بلطجة فى الركنة
    بواسطة abokoko في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 11-12-2010, 07:09 AM
  5. بلطجة سواقين المينى باص
    بواسطة sherif_84 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 17-08-2008, 11:24 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2