من كام يوم كنت قاعد مع ثلاثة اصدقاء منهم واحد قادم من الإمارات (حيث البنزين رخيص) ويعمل في شركة الفطيم للسيارات وواحد قادم من إنجلترا (حيث البنزين مش رخيص) المهم الحديث تطرق إلي السيارات وكيف إننا في مصر نركب اقل أنواع السيارات وحتى السيارات التي تسير في مصر مواتيرها اقل في السعة الليترية من مثيلاتها في الخارج..يعني مثلا الهوندا السيفيك بتنزل (عموما) 1800 سي سي..ومن هنا احتد النقاش بيننا..الأثنين خارج مصر مقتنعين تماما بأن الـ1600 لسيت افضل في استهلاك البنزين ولا حاجة..وإليكم وجهة نظرهم:
- هناك عوامل كثيرة تتحكم في معدل استهلاك العربية منها وزن وحجم العربية والتصميم الأيرودينامكي ونوع الفتيس (اتوماتيك ولا عادة) والتكييف وظروف الطرق (مفتوح أو داخل المدينة..طريق صاعد أو هابط..إلخ)
- عدم اقبال المشترين على السيارات 1600 سي سي في أوروبا والخليج. في أوروبا يقبل المشترون على السيارات الأقل أو الأكثر في السعة الليترية من 1600 سي سي..بالنسبة للكثير الـ1600 معناه لا أنا وفرت في البنزين ولا أنا استفدت من أداء انعم للسيارة التي تعمل بالبنزين.
- المقارنة لا زم تكون بين نفس العربية في نفس ظروف التشغيل على نفس الطرق والفرق يكون في الموتور فقط
- تعالو نأخذ الميجان مثلا..يعني ها نقول عربيتين ميجان نفس الموديل فيها كل منهما خمسة افراد ومشغلة التكييف وماشيين على نفس الطريق في نفس الوقت..تعالوا نقارن:
-- على الطرق المفتوحة (مصر اسكندرية الصحراوي) وعلى سرعة 100. العربية الـ1600 هايكون RPM فيها معدي 2000 وممكن 2500 لفة كمان..في حين إن الميجان 2000 سي سي هايكون RPM فيها اقل من 2000 لفة أو أكثر قليلا.
-- داخل المدينة (كانت مفاجأة بالنسبة لي) السواقة داخل المدينة تحتاج لنقلات كثيرة تسلتزم تغيرا في عزم الموتور صعودا وهبوطا كتييير..طيب في النقلات الأتوماتيك مش برضة الـ2000 سي سي بتنقل على RPM أقل من الـ1600 سي سي!
-- في حالات التوقف في الزحمة والتحرك البطيئ..زمان كان العربيات 1600 احسن في حالات التوقف لكن العربيات الحديثة (ومنها الميجان) فيها برامج للزحمة يقوم فيها كمبيوتر العربية بتقييد (تكتيف) العربية لتقليل الاستهلاك والانبعاثات فمثلا لو جبت العربية على N هاتلاقي RPM اقل من المعدل الطبيعي (إللي هو تقريبا 850) ومن هنا تكون الميجان 2000 سي سي اكثر استهلاكا ولكن ليس بالنسبة الكبيرة التي يتخيلها البعض.
-- وأخيرا الدوارة start up طبعا الـ2000 سي سي انعم في الدوارة

وعلى هذا الكلام ينطبق على السيارات التالية: أوكتافيا، كورولا، باسات، يتا او جيتا..واللي زيهم

=====
ملحوظة الاستهلاك الاقتصادي للبنزين معناه افضل أداء مقارنة باستهلاك البنزين، ومن المعروف إن العربية 2000 سي سي أدائها انعم relaxed. زي تمام ما تيل الفرامل الأصلي اقتصادي عن التيل المضروب على الرغم من إنه مش ارخص


انت رأيك ايه؟؟؟؟؟