| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 7 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 61

  1. #1

    الصورة الرمزية alaa74

    رقم العضوية : 19638

    تاريخ التسجيل : 20Sep2008

    المشاركات : 3,094

    النوع : ذكر

    الاقامة : New Cairo

    السيارة: ربنا كريم

    السيارة[2]: Honda city 2008

    دراجة بخارية: no

    الحالة : alaa74 غير متواجد حالياً

    افتراضي لغز فقر ورفاهيه المصريين فى مصر - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بيان التنحي
    بقلم: طارق عبد المعز

    لأ لأ ماحدش يفهمني غلط. انا لا رحت مكتب أمن الدولة ولا اتقرصت في وداني ولا جاني تهديد من جانب أي حد لا سمح الله. إنها الحقيقة العارية البلبوص التي أدركتها بعد سنوات التيه والضياع في بحر إبراهيم عيسى ووائل الإبراشي ومنى الشاذلي ومعتز الدمرداش ومحمود سعد. لقد انجلت الغشاوة من على بصيرتي وهاأنذا أعلن من منبري هنا من الرياض الحبيبة التي هاجرت إليها باختياري ورغبتي منذ ثلاث سنوات، أنني أتنحى تمامًا ونهائيًا عن الاهتمام بالشأن العام المصري ومتابعة ما يجري على لسان الفضائيات الخاصة والعامة وما تكتبه جرائد المعارضة والمستقلة ، وأن أعود إلى صفوف المصريين النابهين أجمع المال واعزل نفسي عن كل ما يدور حولي مثلي مثل أي مصري آخر مقيم في كومباوند مغلق في القطامية هايتس أو أكتوبر والشيخ زايد أو مدينتي والرحاب والقاهرة الجديدة.

    لقد اكتشفت أيها الإخوة أننا نحن المصريون المقيمون في الخارج بلهاء وقليلي الذكاء فبدلًا من أن نركز جهودنا في جمع المال والإكثار منه تحسبًا للأيام التي لا يعلم إلا الله كيف ستكون إذا عدنا إلى بلدنا للتقاعد قبل الحصول على باسبور كندي أو أسترالي أو نيوزلندي (لا قدر الله) ، بدلًا من ذلك نستغل أوقات الفراغ القليلة في الاهتمام بالشأن العام ورفع الضغط والسكر والكولسترول بالمناقشات العقيمة والبكاء على أحوال مصر واللي جرالها، بينما عندما زرت مصر في إجازتي الأخيرة وجدت المصريين على النقيض التام من ذلك كله، ولربما خضنا في مقال آخر عن سبب اهتمام المغتربين بالوطن أكثر من اللازم، لكن دعوني أصف لكم كيف كان شكل الثمانين مليون داخل الوطن.

    هل المصريين بيستعبطوا؟ هل المصريين كهنة وبيدّعوا الفقر؟ آه هما فعلا كهنة وبيستعبطوا لأن السيارات السيراتو ذات المائة ألف جنيه أصبحت السيارة الشعبية الأولى في مصر ويمكن أن تقول بملء فمك أنها أخذت مكان الفيات بأرقامها 128 و127 الهاتشباك. إذا وقفت في شارع الملك فيصل، وهو شارع عشوائي يلعن كل ساكن فيه الساعة التي جعلته يسكن بالقرب منه، إذا وقفت في ذلك الشارع دقيقة واحدة ستمر أمامك على الأقل عشر سيارات سيراتو ماشاء الله تبارك الله. سألت موظف محترم في سوبرماركت بنزينة شل هو أيه حكاية العربية السيراتو في مصر؟ قاللي كل العربيات دي قسط يابيه، سألته وياترى قسطها يعمل كام؟ قاللي: ألفين ألفين ونص، كبرت وهللت الله الله الله كل دول ماشاء الله مرتباتهم بتعدي الست آلاف جنيه وبيدفعوا القسط بسهولة كده قاللي: ده نصهم كمان موظفين في الحكومة ! ...إذن يبقى كلام أحمد عز وجمال مبارك صح، يبقى فعلًا فيه تنمية في البلد والناس اتزبطت. أمال الناس في مصربتصرخ ليه لما تلاقي كيلو اللحمة بستين جنيه؟ وما فيش بيت فيكي يا مصر دخلته مالقيتش فيه لحمة على السفرة!!
    التقسيط الآن ملأ بيوت المصريين بأرقي أثاث وأفخم ديكورات وأكسسورات وأحدث أجهزة منزلية والكترونية، وبالطبع ملأ شوارع المصريين بأحدث العربيات على الزيرو، حتى السياحة بقت بالتقسيط، وكل ما أتصل بواحد صاحبي عشان نتقابل اللي يقوللي معلهش مش فاضي أصلي طالع تركيا أعمل شوبنج الأسبوع الجاي، والثاني يقوللي أنا في ماليزيا مع المدام بنجدد شهر العسل، واللي يقوللي أصلي لسه راجع من اسبانيا وهلكان. أما اللي وقته (مش جيبه) مايسمحش يسافر بره بيأجر أسبوع في الساحل، بأعيد وأؤكد إني بأتكلم عن أصحابي ولاد الطبقة المتوسطة ، لأن طبقة موظفي الحكومة والقطاع العام "المعدمين" بيصيفوا في أسكندرية ومرسى مطروح. الصدمة الكبرى إن أم عزة اللي ساكنة فوق سطوح بيتنا بقالها ثلاث سنين كل سنة بتصيف في نيو جيرسي عند ابنها المقيم هناك بصورة غير شرعية من سبع سنوات ... وبتحكي للجيران إن لولا عزة وأخواتها الصغار لسه في المدارس كانت قعدت في أمريكا على طول!!
    بلاش العربيات والعفش والسفر، تعالى نتكلم عن الدروس الخصوصية، أصدقائي وقرايبي بيحلفوا أن أي أسرة لديها 3 أطفال في المدارس الحكومية لن يتكلفوا أقل من عشرة آلاف جنية في السنة دروس، تتضاعف 3 مرات لو إن أحد العيال في الثانوية العامة، ولو العيال في مدارس خاصة عادية تصل مصاريف المدارس مع الدروس لخمسين ألف جنية في السنة، ولو مدارس خاصة أجنبية لن تقل مصاريف الثلاث عيال مع دروسهم عن مائة ألف جنية في السنة، أما الدراسة الجامعية الخاصة والحكومية فحدث ولا حرج فالميزانية مفتوحة بدون سقف. الظريف إن جحافل العيال طوال السنة صيف شتاء رايحة جاية بين المدارس والدروس في سوق تعدى حجمه المليارات (إذا كان اللي بيدخلوا امتحان الثانوية العامة بس 15 مليون عيل !!!)، يا عالم ياهوه المليارات دي كلها بتيجي منين إذا كنتم فقراء؟! مافيش إجابة غير إن المصريين بيستعبطوا وكهنة وبيدّعوا الفقر.
    هل المصريين بيستعبطوا؟ هل المصريين كهنة وبيدّعوا الفقر؟ آه هما فعلا كهنة وبيستعبطوا لأن حسب الإحصائيات السعودية فإن أكبر عدد معتمرين في العالم كله يأتي من مصر (أكثر من ستمائة ألف معتمر في السنة) أكثر من دول تعدي مسلميها المائة مليون مثل إندونيسيا وماليزيا وباكستان والهند والصين، وهذا الشعب المؤمن المتدين هو اكبر مستهلك للحشيش في العالم وأكبر مستهلك للمخدرات المستوردة في الشرق الأوسط بحجم تجارة مليارات (أقل بقليل من حجم تجارة الدروس الخصوصية).

    هل المصريين بيستعبطوا؟ هل المصريين كهنة وبيدّعوا الفقر؟ آه هما فعلا كهنة وبيستعبطوا لأن الشباب اللي قاعد على القهاوي في الثلاث الطوابق ودي من المناطق الغارقة في العشوائية والعبث وكل الألفاظ اللي نفسك فيها، الشباب دول ما شاء الله تبارك الله لابسين جزم نايكي وساعات سواتش ونضارات شمس أوكسيدو أصلي مش مضروبة، وأنسى الموبايلات فآخر إحصائيات عدد الخطوط اللي نزلتها الثلاث شركات المشغلة في مصر تعني أن المتوسط لكل مصري فوق عمر ستة عشر سنة هو موبايلين!! ...أمال أيه حكايات الفقر والبؤس والإضرابات وقلة الأدب اللي قرفونا بيها دي؟

    بصراحة كده ومن خلال احتكاكي بكل اللي قابلتهم في مصر من أقارب وأصدقاء ومعارف تيقنت وآمنت أن الناس كلها مزبطة حالها على كافة المستويات وبكافة الطرق سواء حلال أو حرام لأن الحلال والحرام أصبح مصطلح مطاطي في مصر كل واحد بيعمل قانون الحلال والحرام على راحته. وأصبح متوسط الدخل في مصر مقارب للدخل في الخليج ، والكلام ده مش اعتباطي والدليل موجود ، فإذا كانت أسعار الاحتياجات الأساسية من مأكل ومشرب وملبس ووقود في مصر أعلى (أؤكد مرة أخرى أعلى) من مستوى أسعارها في الخليج بينما مازال المصريين بيأكلوا ويشربوا ويلبسوا ويشتروا سيارات جديدة بل ويسيحوا في بلاد الله فلا بد وان الدخل في مصر مقارب للدخل في الخليج. أما الفقر فأنا ماشفتش فقراء وإذا كان فيه فقير في مصر فده بسبب غباؤه ليس إلا بدليل إني لما كنت بادور على مكان لركن عربيتي الحقيرة الآفيو في شارع القصر العيني عشان أقضي مصلحة شاور لي شاويش طيب وقاللي تعالى هنا وركنت صف تالت في شارع جانبي قريب من مجلس الشعب.المهم إني قضيت مصلحتي ورجعت لقيت فيه ورقة على زجاج العربية بما يفيد المخالفة مسكتها وبصيت للشاويش وقلتله بقى كده يا حضرة الصول؟! قاللي يا بيه أنا اللي حاططها وانت نازل،انت ماختش بالك ولا ايه؟ طب بص يابيه في الورقة هاتلاقيها مكتوبة بخط اليد مافيش فيها حاجة مطبوعة عشان بس لو عدى الونش ولا حاجة تبقى محمية بالمخالفة، انفجرت في نوبة ضحك هيستيري وقررت أعطيه عشرة جنيه مش عشان كان بيحمي عربيتي لأ عشان ذكاؤه في تزبيط حاله.
    إذا كان صاحب العربية الحقيرة اللي هو أنا بيديه عشرة جنيه أمال اللي راكب سيراتو ولا باسات ولا بي أم ولا مرسيدس هايديله كام؟ ألا يجمع هذا الشاويش بنهاية كل يوم ورقة بمائة جنيه على الأقل يعني ألفين ونص في الشهر غير مرتبه الكحيان يبقى يدفع قسط السيراتو ولا لأ؟ ....يبقى من حقي أصدق جمال وأحمد وعز ولا لأ يا شعب يا كهين ياللي بتستعبط.؟
    ----------------------------------


    بصراحه مقال رائع . روعته بالنسبالى انى كنت بادخل فى جدال عقيم مع ناس كتير منهم مغتربين وقله غير مغتربين كانو محسسنى
    ان الغالبيه العظمى من شعب مصر مش لاقيين ياكلوا وشحاتيين وهدومهم مقطعه ولما كنت بقولهم انتوا مابتنزلوش مصر وتشوفوا الناس عايشه ازاى
    يقولوا دى حالات شاذه انما معظم الناس فقراء وجعانين .
    أقولهم ياجماعه يعنى العربيات دى كلهااللى انتوا شايفنه اصحابها هم الفئه الشاذه يردوا بالفم المليان ايوه .
    للآسف احنا المصريين اختزلنا كل المصريين اللى مش مغتربين انهم فقراء وجعانين بس .
    مش عارف ليه برغم انناعندنا كل الطبقات زى اى بلد فى العالم .
    فى فقراء آه بس فيه طبقه متوسطه وفى طبقه غنيه .

    معلش انا عندى رأى صادم شويه . اوقات كتير بحس اننا بنهول من الفقر والجوع فى البلد وخاصه من - بعض وليس كل -
    المغتربين عشان كل واحد
    يحس انه أحسن من غيره وانه فى نعمه عن غيره وبالتالى يبقى مستريح نفسيا ان فيه ناس بتعانى وهوا عايش احسن منه وبيبقى عنده قناعه انه حاله ميه ميه
    ودا مبرر قوى للأستمرار فى الغربه . مع ان الموضوع مش محتاج اللفه دى كلها . انت لو مبسوط فى حياتك ومقتنع بيها مش محتاج تبرر لحد
    ومش محتاج تقلل من شعب كامل وتنعته بالفقر والجوع عشان تحس انك كويس وان اختيار الغربه بالنسبالك هو الحل الأمثل .

    المقال جاء على هواى عشان انا كنت متبنى نفس وجهة النظر اللى فيه . بس دا مايمنعش ان فى وجهات نظر مختلفه واكيد وجهات نظر تحترم.

    منقول من بريدى الالكترونى

    سؤال : هل فعلا المصريين فى مصر عايشين فى رفاهيه ؟


    علاء الشناوى


  2. #2

    الصورة الرمزية dr.amr

    رقم العضوية : 3799

    تاريخ التسجيل : 22Dec2007

    المشاركات : 2,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : dr.amr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله معاه حق في كل كلمه

    بس لأ برضو في فقراء وكتير

    بس الفقير دلوقتي عندنا اللي ممعاهوش عربيه علي الاقل 128

    ومابيطلعش يصيف كل سنه

    مش اللي مش لاقي ياكل

    والله الواحد مش عارف فعلا الناس بتستهبل ولا عندها حق

    في نقطه مهمه

    احنا لو جمعنا مثلا كل العربيات المنتشره

    مثلا لانسر وفيرنا والنترا وسيراتو

    هيطلعوا كام مثلا يعني 300 الف نقول 500 الف

    طبعا رقم مبالغ فيه ولو حطينا عليهم كمان 100 الف عربيه فئات عليه

    ونقول كمان 300 الف عربيبات قديمه

    طبعا انا شايف ان ارقامي مبالغ فيها

    هيعملوا كام يعني مليون عربيه نقول 2 مليون عربيه او بلاش 3 مليون عربيه

    لسه في 82 مليون شخص بدون سياره

    مع العلم ان البيت دلوقتي مابيبقاش فيه عربيه واحده علي الاقل 2

    موضوع العربيات ده نسبي جدا وصعب يقاس بيه

    بس مانكرش برضو ان الناس بدأت تتذمر علي عيشتها وكل واحد شايف نفسه احق انه يكون احسن

    وشايف نفسه احسن من اي حد

    http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9654


  3. #3

    الصورة الرمزية omar-saad

    رقم العضوية : 56262

    تاريخ التسجيل : 19Dec2009

    المشاركات : 1,965

    النوع : ذكر

    الاقامة : Damanhour

    السيارة: ____________

    السيارة[2]: ____________

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : omar-saad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    للاسف المقال دة
    بيتكلم عن وش القفص بس
    وسايب الباقى
    واللى ميعرفش يقول عتس

    اللهم ءاتنا فى الدنيا حسنة وفى الاخرة حسنة وقنا عذاب النار


  4. #4

    الصورة الرمزية medo_2060

    رقم العضوية : 2951

    تاريخ التسجيل : 02Nov2007

    المشاركات : 3,099

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura

    السيارة: A113

    السيارة[2]: lanos

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : medo_2060 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هى الفكره ان مصر مفهاش طبقه وسطى لاما ناس اغنياء جدا لاما ناس مش لاقيه تاكل والمليالديرات هم دول فعلا حالات شاذه لازم يكونوا موجودين واغلبهم حال البلد الى صنعهم

    سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم


  5. #5

    الصورة الرمزية Usama Nagi

    رقم العضوية : 30629

    تاريخ التسجيل : 20Jan2009

    المشاركات : 1,577

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-Haram

    السيارة: Rabena yesahel

    السيارة[2]: Chevrolet Optra 2010 A/T

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Usama Nagi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هو كل واحد بيشوف الحاجة من المحيط اللي ساكن فيه

    انا الحمد لله بسبب شغلي لفيت الصعيد و البحر الأحمر و الأماكن العشوائية في مصر

    نسبة كبيرة من الشعب المصري عايشين يادوب بيكفوا نفسهم بالعافية

    ما تتخيلش ان مصر هي مدينة نصر و المعادي و جامعة الدول و المهندسين و الهرم و مارينا و كورنيش الأسكندرية و شرم و الغردقة وبس

    م/أسامه ناجي



    bluemaneg سابقا


  6. #6

    omy

    الصورة الرمزية omy

    رقم العضوية : 81288

    تاريخ التسجيل : 27Sep2010

    المشاركات : 1

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt

    الحالة : omy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا كمان مستغربه جدا
    العربيات كترت جدا ومعظمها تحفه وغاليه ازاي مع الغلاء ده
    وبعدين ناس كتير راكبها شكلها ميديش خالص انها تركب عربيه غاليه كده
    وعلي فكره انا لسه معنديش عربيه
    ابقي من انهي فئه




    اللون الأحمر مخصص للمداخلات الإدارية فقط

    يرجى مراجعة :-

    قـواعد وقـوانين المنتدى


    مشرف القسم

    10 ب

    4:24 ص

    27 سبتمبر 2010


  7. #7

    الصورة الرمزية youssefmustang

    رقم العضوية : 13220

    تاريخ التسجيل : 19Jun2008

    المشاركات : 1,448

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: كفاية واحدة والحمد لله

    السيارة[2]: fiat 127 / model 1985

    الحالة : youssefmustang غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    واحد اماراتى بلسانه قال :
    ان مصر بلدكم دى فيها خير اضعاف اضعاف اضعاف جزيرة العرب كلها (قصده شبه الجزيرة العربية)
    وشوفو بقالنا قد ايه بنتسرق ولسه فى خير ومش هيخلص بردو


  8. #8

    الصورة الرمزية lonedoctor

    رقم العضوية : 3737

    تاريخ التسجيل : 16Dec2007

    المشاركات : 1,830

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo-makkah

    السيارة: byd L3 Auto 2015

    السيارة[2]: Ford explorer 2008

    دراجة بخارية: i don't have

    الحالة : lonedoctor غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا مثلك تماما من الذين تركوا مصر وطلقوها طلاقا بائنا بينونة كبرى من 10 سنوات وبالرغم من انى طبيب الا انه لما ولد لى الولد الاول واكتشفت انه يعانى من ضعف سمع وراثى وكان يحتاج الى سماعة hearing aid لم اكن امتلك وقتها مبلغ 2400 جنيه لشراء هذه السماعة هل تعرف لماذا لانى كنت من هؤلاء الفقراء الذين لا تستطيع ان تراهم او تتعرف عليهم يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف والحمد لله كنت مبسوط وسعيد افضل من الان بعد الغربة والفلوس الكتير
    ولقد قابلت احد الاطباء من الزملاء الافاضل والذى امضى عمره متنقلا بين اوروبا وامريكا وفوجئت به جاء الى مكة فى السعودية ليعمل طبيب اخصاءى طوارئ وهو فى عمر 54 سنة وتعجبت من ذلك وتناقشت معه كثيرا فى هذا القرار لان من كان فى مثل عمره كان ينبغى ان يكون مرتاحا فى بيته مستمتعا باولاده وزوجته فى خريف العمر ولقد اباح لى بالسر الذى اكتشفه وفوجئ به وكانه كان فى غفلة من امره انه اكتشف ان هناك فقراء فى مصر لا يجدون قوت يومهم ولكن متى اكتشف هذا الاكتشاف المذهل عندما تعرض لضائقة مالية اضطرته للغربة فى ارذل العمر
    سيدى الفاضل اخر الاحصائيات تؤكد ان 40% من الشعب المصرى تحت خط الفقر نعم هذه حقيقة
    اذهب الى مقالب الزبالة والتى يطلق عليها مجازا مستشفيات وزارة الصحة او المستشفيات الجامعية وانت ترى العجب العجاب
    اذهب الى فروع وزارة التموين وانظر الى هؤلاء الذين كانوا يذلون انفسهم لعمل ما يطلق عليه بطاقة التموين
    اذهب الى اى مدرسة حكومية فى منطقة شعبية وانت ترى اكثر من 60 طالب يجلسون فى غرفة لا تتعدى مساحة 4*4 يبدوا عليهم مظاهر البؤس والشقاء ............................................*ال
    اخلع هذه النظارة الخادعة وانت ترى الحقيقة عارية تماما
    نحن نعيش ماساة انسانية سيدى الفاضل
    ارجوك لا تغض الطرف عنها

    لعمرك مـا الإنسـان إلا بدينـه فلا تترك التقوى اتكالاً على النسب
    فقد رفع الاسلامُ سلمـانَ فـارسٍ وَقَدْ وَضَعَ الشِّرْكُ الشَّرِيْفَ أَبَا لَهَبْ


  9. #9

    الصورة الرمزية hazemhany

    رقم العضوية : 46067

    تاريخ التسجيل : 03Sep2009

    المشاركات : 500

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: البلد دي مينفعهاش غير فيرنا ولانوس!

    السيارة[2]: Chevrolet Lanos 2013

    دراجة بخارية: kkk

    الحالة : hazemhany غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب هوا بيتكلم عن ان السيراتو كتير وبقت السيارة الشعبية ..طيب حضرتك شوف الاتوبيسات بتبقي مليانة ازاي والميكروباصات والمترو اللي بينقل ما لايقل عن مليون مواطن يوميا كل دول ايه ؟؟؟...المشكلة يا جماعة ان احنا كتير فلما يشوف 100 الف عربية سيراتو معدية من قدامه يقول والله الشعب ده غني وبيستعبط بس لو عمل نسبة وشاف ال 100 الف دول بالنسبة لل 80 مليون اكيد هيحس انها ولا حاجة يا اخي طيب اقرأ الاحصائيات 50 % تحت خط الفقر مش معني انك قاعد في برج عالي وشايف وش القفص زي مابيقولوا ان البلد زي الفل لأ تعالي اوديك اماكن تعرف يعني ايه الفقر اللي بجد وتخليك تنسي اعداد السيراتو اللي بتستشهد بيها ...المشكلة ان كلامه مرسل مفيش احصائيات .. كلامه عن اللي حواليه ...بس رغم ده كله ميمنعش ان فيه فلوس في البلد وفيه ناس كتير عايشين مرتاحين بس نسبةهم اد ايه؟؟؟؟


  10. #10

    الصورة الرمزية dr.amr

    رقم العضوية : 3799

    تاريخ التسجيل : 22Dec2007

    المشاركات : 2,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : dr.amr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة
    انا مثلك تماما من الذين تركوا مصر وطلقوها طلاقا بائنا بينونة كبرى من 10 سنوات وبالرغم من انى طبيب الا انه لما ولد لى الولد الاول واكتشفت انه يعانى من ضعف سمع وراثى وكان يحتاج الى سماعة hearing aid لم اكن امتلك وقتها مبلغ 2400 جنيه لشراء هذه السماعة هل تعرف لماذا لانى كنت من هؤلاء الفقراء الذين لا تستطيع ان تراهم او تتعرف عليهم يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف والحمد لله كنت مبسوط وسعيد افضل من الان بعد الغربة والفلوس الكتير
    ولقد قابلت احد الاطباء من الزملاء الافاضل والذى امضى عمره متنقلا بين اوروبا وامريكا وفوجئت به جاء الى مكة فى السعودية ليعمل طبيب اخصاءى طوارئ وهو فى عمر 54 سنة وتعجبت من ذلك وتناقشت معه كثيرا فى هذا القرار لان من كان فى مثل عمره كان ينبغى ان يكون مرتاحا فى بيته مستمتعا باولاده وزوجته فى خريف العمر ولقد اباح لى بالسر الذى اكتشفه وفوجئ به وكانه كان فى غفلة من امره انه اكتشف ان هناك فقراء فى مصر لا يجدون قوت يومهم ولكن متى اكتشف هذا الاكتشاف المذهل عندما تعرض لضائقة مالية اضطرته للغربة فى ارذل العمر
    سيدى الفاضل اخر الاحصائيات تؤكد ان 40% من الشعب المصرى تحت خط الفقر نعم هذه حقيقة
    اذهب الى مقالب الزبالة والتى يطلق عليها مجازا مستشفيات وزارة الصحة او المستشفيات الجامعية وانت ترى العجب العجاب
    اذهب الى فروع وزارة التموين وانظر الى هؤلاء الذين كانوا يذلون انفسهم لعمل ما يطلق عليه بطاقة التموين
    اذهب الى اى مدرسة حكومية فى منطقة شعبية وانت ترى اكثر من 60 طالب يجلسون فى غرفة لا تتعدى مساحة 4*4 يبدوا عليهم مظاهر البؤس والشقاء ............................................*ال
    اخلع هذه النظارة الخادعة وانت ترى الحقيقة عارية تماما
    نحن نعيش ماساة انسانية سيدى الفاضل
    ارجوك لا تغض الطرف عنها
    بشوف في الدمرداش اشكال تصعب علي الكافر والله

    حاجه بؤس

    وبيتبهدلوا علشان يتعالجوا واساسا مافيش اي حاجه في المستشفي

    هي فعلا مقلب زباله مش مستشفي

    http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9654



 
صفحة 1 من 7 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. المصريين أهم .... أهم أهم أهم .
    بواسطة nasr-eldeen في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 14-07-2009, 07:21 AM
  2. شهامة المصريين
    بواسطة نور القمر في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 07-07-2009, 12:20 PM
  3. المصريين الى فين ؟؟؟
    بواسطة أبو إياد في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 25-12-2008, 02:14 AM
  4. اصل المصريين
    بواسطة Stealth_Mode في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 45
    آخر مشاركة: 14-07-2008, 01:14 PM
  5. مش المصريين بس ......
    بواسطة mohamed hatem في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 02-05-2008, 04:04 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2