| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 6 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 69

  1. #51

    الصورة الرمزية ahmed_spectra

    رقم العضوية : 89464

    تاريخ التسجيل : 24Feb2011

    المشاركات : 85

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: saga soon isa

    السيارة[2]: shahin

    الحالة : ahmed_spectra غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ياريت البرادعي يمسك بس في مؤامرة قويه ضده بس هو كسياسي ممتاز ومن طراز فريد


  2. #52

    الصورة الرمزية ahmed_spectra

    رقم العضوية : 89464

    تاريخ التسجيل : 24Feb2011

    المشاركات : 85

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: saga soon isa

    السيارة[2]: shahin

    الحالة : ahmed_spectra غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الكاتب عمرو سلامه :
    فكرت كثيرا قبل كتابة هذا المقال، هل يجب على أن أأخذ فوق عاتقي مهمة الدفاع عن هذا الرجل أم لا؟ كان عندي الشجاعة لمعارضة النظام السابق، كان عندي الشجاعة لأهتف بسقوط النظام، و لكني دائما أخاف أن أواجه ما أسميه بالرأي العام التوربيني، اللي مابيعرفش يقف عشان يفكر، و ممكن بسبب إشاعة ياخد سكته و يدوس أي حد بيعارضه، و لكن بعد يوم ٢٥ يناير قررت أن لا أخاف منه بعد اليوم لرجوع ثقتي في الناس و ذكائهم، و إنهم إن وجدوا الحقيقة تعرض بالشكل السليم سيصدقونها.

    أولا المقالة ديه لا تحاول بأي شكل من الأشكال أن تقنعك بالبرادعي كمرشح رئاسي، لإنني من المستحيل أن أشرحه قبل أن يرشح نفسه أولا، و قبل أن يعرض خططه لمصر و برنامجه لها ثانيا، و لإني لم أعرف من هم منافسينه و برامجهم ثالثا.

    ثانيا لا أحاول أن أرسمه كملاك بجناحات لإن البرادعي شخص له مزاياه و من الأكيد له عيوبه، لإنه بشر، ليس ملاك و لا تنطبق عليه صفات التأليه التي كنا نعطيها لحكامنا من قبل.

    ثالثا لإنني كنت – و مازلت – أكره محاولات المدح الغير موضوعية التي كان يصنعها رؤساء الصحف القومية الذين أجرموا في حق قرائهم و الشعب و سيتذكرهم التاريخ بكل الخزي و العار، و إن نسى التاريخ سأتذكر أنا، و كما توعدتهم من قبل، سأرسمهم في أفلامي المستقبلية كأشرار قريش و قد يكونون أسوأ لإنهم كانوا مدركين بجرائمهم و هم يصنعونها.

    كلمني صديق في يوم من أكثر من سنة و قال لي "تحب تقابل البرادعي" قلبي وقع في رجليا، و فكرت لمدة خمس ثواني، و نطيت قفزة الثقة و جاوبت "آه"، مع العلم إني مش بتاع سياسة و كان كل نشاطي السياسي هو إني أٍقول كلام قعدة القهاوي بتاع "يابني جمال هو الرئيس القادم و هتشوف".

    علمت يومها إنني فقط بمقابلتي له قد أكون أعبر نقطة اللا عودة، سأكون عدوا للنظام، لإن النظام كان قد فعلا إعتبره كعدوا لهم و بدأوا في تشويهه و تشويه من يوالوه بكل السبل و عن طريق كل أبواقهم الإعلامية.

    ذهبت لأقابله و أنا بكل صراحة، خايف، و عندما إقتربت من مسكنه و لقيت الحارس على باب المجمع السكني اللذي يسكن فيه يأخذ نمرة سيارتي، و قلت بس، هتتبعت كرسالة على هاتف ظابط أمن دولة بعد ثواني.

    و قابلت الرجل و بدون أي تجميل له، كان قمة في الأدب و الترحاب و التواضع و كانت مقابلة طويلة شعرت فيها بالإرتياح و قررت أن أكون إن إستطعت وسيلة تساعده في رحلته للمطالبة بالتغيير بطلباته السبع اللي الناس كلها كانوا بيطلبوها بعدها بأكثر من سنة في التحرير بالظبط.

    و سألته مرارا و تكرارا، هل تريد أن تكون رئيسا، و كان يرد "لم و لن أكون رئيسا لدولة بلا دستور و قانون حقيقي" و مازال يكرر كلامه إلى الآن، و عندما أقول له، طب إفترضنا الدستور و القانون أصبحوا فلة شمعة منورة؟ يرد لو الشعب أرادني سأجيب.

    رد دبلوماسي؟ عنده نية مستترة؟ حتى و لو كان، لا يوجد ما يعيبه في هذا، أنا مخرج، لو حد قالي عايز تخرج فيلم عن مصر أكيد هقوله لو إتعرض عليا هوافق.

    أهم موقف أتذكره للبرادعي، يوم ما كنت أصور له لقاء طويل عشان نرفعه على اليوتيوب، و كان واضح عليه الحزن، كان بعد بقليل الحملة الشنعاء اللي إستهدفت بنته، و سألته وسط التصوير، حضرتك كويس؟ رد عليا إن بنته في حالة نفسية و صحية صعبة و كادت عيناه أن تدمع و قالي "أنا إنسان و بتدايق برضه".

    قد إيه يومها كرهت ناس كثير و عرفت يعني إيه ظلم و قهر، و حطيت نفسي مكانه.

    و كنت زنان و على طول كل ما أسمع حاجة عليه أقولهاله و أسأله.

    دكتور هو ليه حضرتك مهتم بالسياسة و عايز تبقى سياسي و إنت رجل علم و عالم قد الدنيا و خدت نوبل عن العلم؟ و إكتشفت قد إيه إني جاهل و قبل ما أسأل حتى ما بصتش على صفحته على الويكيبيديا، و قالي إنه خريج حقوق، و مش عالم، و كان مساعد وزير خارجية مصر، إسماعيل فهمي، و إستقال معاه لما إعتروضوا على إتفاقية كامب ديفيد، و إنه راح إشتغل في العمل الحقوقي، و مركزه في الوكالة مركز سياسي يمسكه واحد بتاع سياسة مخضرم مش عالم.

    سألته، مش خايف الناس تخونك و إنت معاك جنسية ثانية؟ قالي أنا عمري ما كان ليا جنسية ثانية، و جنسيتي طول عمرها المصرية بس، و عرض عليا و عمري ما وفقت.

    عرفت منه إن مصر، أو بمعنى أصح النظام المصري عمره ما رشحه في الوكالة لما كانوا بييجوا ينتخبوا رئيس لها، مع إنها بلده، لإنه كان محسوب على المعارضة، و كان بيكسب برضه.

    عرفت إن أمريكا عمرها ما كانت طيقاه، و إكتشف إنها كانت بتراقب مكتبه، و كانت فضيحة في الإعلام الأمريكي، و كان دائما بيتهدد من جهات غير معلومة لما كان بيقول إن لازم إسرائيل توقع على الإتفاقية عشان يقدوا يراقبوا على أسلحة الدمار الشامل عندها.

    و ده رد للي يقول ليه مش بيراقب على إسرائيل؟ إسرائيل أصلا مش موقعة على المعاهدة و الإتفاقية و الوكالة مالهاش الحق تراقب عليها.

    و يثبتلي بالدليل اللي أنا مقتنع إنه قاطع إن الراجل مش عميل أمريكاني و لا إسرائيلي، و أشوف فيديو ليه قبل حرب العراق مباشرة إن الراجل قال إن مافيش دليل لوجود أسلحة دمار شامل في العراق، و امريكا و الدول اللي قامت بالحرب خدت قرار قديم و حاربوا بيه، و هو بكل الضغوطات كان بيقول إن مافيش دليل واحد في العراق.

    في الوقت اللي قابل فيه الرئيس السابق مبارك و أجزم له الرئيس إن صدام مخبي سلاح الدمار الشامل في المقابر في العراق، نفس الكلام اللي قاله بوش قبل الحرب.

    وقتها أمريكا كانت بتتهمه و بتطلع عليه إشاعات إنه عميل للعراق، زي ما إتهموه بعدها إنه عميل لإيران لإنه مابلش ريقهم بتقرير ظريف ييجي على هواهم ضد الدول ديه.

    طبعا دائما طبعا تشك فيه بالتبعية الدولة المصرية، و بالنسبة لهم هو إنسان "يثير القلق" لإن أي حد برا النظام و ضده أكيد أكيد في "أيدي خارجية" بتحركه، لإنه نظام مقتنع إن الناس كلها عرايس ماريونيت و أكيد في إيدين بتحركها، عايز تقنعني إن في إنسان بيتحرك لواحده؟ يا إما إيد سيادة الرئيس و توجيهاته، يا إما أيدي خارجية.

    العقلية في النظام السابق دائما كانت تشك في أي حد مابيعرفوش يراقبوه، لما كانوا ييجوا يعينوا وزير، كانوا بيراقبوه سنتين، لو سافر سفرية ماعرفوش عمل فيها إيه، يبقى على طول يثير القلق، لو قال كلمة معارضة في جرنال أو برنامج يبقى "غير جدير بالثقة" و لا يمكن نديله وزاره، عمرك شفت وزير معارض مابيقولش "تحت توجيهات السيد الرئيس" في نهاية كلامه كإنه بيقول "صدق الله العظيم" و أستغفر الله على التشبيه طبعا.

    دخلني مكتبه عشان أشوف شهاداته اللي واخدها من جميع جامعات العالم، و إنه كان الأول على الدفعة من أول حضانة، و الشهادة اللي خدها من السيد الرئيس حسني مبارك و هو بيسلمه قلادة النيل أهم جايزة في مصر، و مكتوب في الشهادة "على مجهوده في تقديم المساعدات للإنسانية"، و ديه حاجات شفتها بعيني، يعني ماكنش الأخير زي ما قال عليه الصحفيين المحترمين.

    و أدركت ببساطة إن كل اللي هاجموه هم من كانوا يألهون الرئيس السابق، كل من بدأو بتشويهه هم هؤلاء، و كما يقول البعض، إعرف الرجل بأعدائه، و أعدائه أعتقد هم أعدائنا جميعا الآن.

    سألته عن المادة الثانية من الدستور، قال لي أنه لم يقل قط إنه يجب إلغائها، و لكنه قال "مش منطقي تقولي الدولة إسلامية في الوقت اللي مانع فيه حزب ديني، يا تشيل ديه يا ديه" سألته هل أنت مع الإخوان أم ضدهم؟ مع المادة الثانية أو مع العلمانية، فقال لي، أنا مع الأغلبية، اللي أغلب الشعب يتفق عليه يمشي على الكل.

    كلام دبلوماسي؟ ما هو الراجل دبلوماسي، و لازم كلامه يكون دبلوماسي، ماهواش عالم ذرة.

    قولتله بصراحة، الناس بتقول عليك كنت عايش برا، ماكلتش فول، مامشيتش في المجاري، ماشربتش من نيلها، و ماجربتش تغنيلها، فرد عليا، أنا مصري، و كلت فول و كشري، و عشت برا أينعم، زي ما غاندي ما قضى وقت كثير من عمره في الإنجلترا و رجع بلده عامل زي الخواجات، بيتكلم هندي مكسر، بس بحبه لبلده غيرها، و زي ما نيلسون منديلا إتسجن عشرات السنين وسط أربع حيطان، و طلع شاف بلد ثانية غير اللي يعرفها، بس بحبه ليها بناها من جديد.

    حسيت الكلام مقنع لحد ما، يمكن الراجل مش حدق و مدقدق و إبن بلد زي ما قال أحمد مكي، بس عنده حاجات مهمة، فعلا أقدر أقول بثقة إنه بيحب مصر، و إلا ماكنش إتهان كل الإهانة ديه و كمل و إستحمل، و أقدر أقول إن عنده نوايا حسنة، و أقدر أقول إن عنده الخبرة لتطبيق اللي بيقوله، و حقه المشروع إنه فيوم يتمنى يبقى في منصب مهم عشان يطبق مشروعه السياسي اللي أنا و ناس كثير من اللي بثق فيهم شايفينه مشروع فعلا هيغير مصر للأفضل.

    و بأكد للمرة المليون، أنا مش بعمله دعاية إنتخابية، أنا بحاول أرد على المعلومات اللي فعلا مالهاش أساس من الصحة للي عايز يعرف و يفهم، أنا قابلت سواق تاكسي كان بيوصلني التحرير وسط الثورة، و قالي "و الله يا شباب أنا معاكوا، أنا مش عايز حسني، بس المهم هايجيبولنا مين؟" قلتله ماحدش هايجبلك، إنت هتجيب بنفسك، لما يبقى في دستور صح إنت اللي هتختار، إختار البرادعي أو غيره، بس إعرف الحقايق، و ماتبنيش رأيك على "أصلهم قالوا عليه" إبني رأيك على حقايق.

    ده في النهاية حكم شخصي، أنا لا أستطيع أن أغوص داخل نوايا البشر، و حكمي مبني على مشاعر و مواقف إتعرضتلها شخصيا، قد يكون الرجل أفضل أو أسوأ مما أظن، و لكن ديه تجربتي اللي حبيت أوصلها للناس.

    والله على ما أقول شهيد


  3. #53

    الصورة الرمزية د.أبونضال

    رقم العضوية : 18512

    تاريخ التسجيل : 10Sep2008

    المشاركات : 1,246

    النوع : ذكر

    الاقامة : المنصورة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: ميتسوبيشي لانسر 1998

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : د.أبونضال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وائل قنديل يكتب : البرادعى والمجلس العسكرى

    لا يستطيع أحد أن ينفى العلاقة العضوية بين الدكتور محمد البرادعى وثورة الخامس والعشرين من يناير، ولا يكابر إلا جاهل أو جاحد فى أن الشباب الذى أطلق الثورة هو حصاد ما زرعه البرادعى فى التربة السياسية المصرية.

    وعليه لا يمكن تصور أن يجرى حوار وطنى بشأن مستقبل مصر ولا يشارك فيه البرادعى أو يدعى إليه، خصوصا وأن الرجل فى زعمى هو الأكثر امتلاكا لرؤية شاملة وموضوعية لمصر الجيدة.

    إن الرجل لايزال يتعرض لضربات عنيفة فى إطار حملة لا تتوقف لإقصائه عن المشهد السياسى.

    والغريب أن البرادعى لم يعلن أنه طامح فى أى دور أو منصب رسمى، فقد قالها أكثر من مرة إنه لا يسعى إلى الرئاسة ولا يعتزم ترشيح نفسه للانتخابات المقبلة.

    يذهب البرادعى دائما إلى أنه يفضل أن يكون رمزا للتغيير وداعيا له، ولا يهمه أن يكون رئيسا للبلاد.

    وعلى الرغم من ذلك يتعامل بعض القناصة مع البرادعى وكأنه يوشك أن ينقض على منصب الرئاسة غدا، حتى إن البعض اعتبر فى التعديلات الدستورية الأخيرة قتلا لأية فرصة للبرادعى فى الترشح للرئاسة، على أساس أنهم جزموا بأن الشروط لا تنطبق عليه.

    ولو راعى هؤلاء الحد الأدنى من القيم المهنية والأخلاقية لعرفوا أن البرادعى مصرى من أبوين مصريين ولا يحمل جنسية أجنبية وغير متزوج من أجنبية، اللهم إلا إذا تصور بعضهم أن كفر الدوار بلد زوجته انضمت للاتحاد الأوروبى.

    لكن دلالة استهداف البرادعى فى كل مناسبة أن الرجل يمثل رقما صعبا وأساسيا فى كل المعادلات الخاصة بالمستقبل.

    غير أنه لا يمكن تفهم مسألة تجاهل الدكتور البرادعى فى كل الحوارات والنقاشات التى تدور حول استحقاقات المرحلة الانتقالية المقبلة.

    وإذا كان المصريون يعرفون فضلا لمؤسسة العسكرية فى حماية هذه الثورة واحتضانها فإن القطاع الأكبر من الضمائر الوطنية النظيفة يعترفون بفضل البرادعى على تكوين ونمو هذه الثورة إلى الحد الذى جعل الشعب المصرى يخرج بالملايين موقنا أنه يستطيع إحداث التغيير.

    وإجمالا فإنه فى صالح مصر بجميع أطيافها أن يجرى حوار بين المجلس العسكرى وبين الآباء الروحيين لهذه الثورة؛ وفى مقدمتهم محمد البرادعى ومحمد غنيم وقائمة طويلة من عقول مصر النقية، يبدو أن هناك من يصر على إقصائها من المشهد الراهن.


  4. #54

    الصورة الرمزية Abo_Lina

    رقم العضوية : 624

    تاريخ التسجيل : 12May2007

    المشاركات : 2,860

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: corolla 07 - wife's

    السيارة[2]: megane 05

    دراجة بخارية: none

    الحالة : Abo_Lina غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلا كثرة الإشاعات حول الرجل و التي تثبت الأيام أنها مجرد أكاذيب - كثرة هذه الإشاعات تؤكد أن الرجل توجد ضده حملة منظمة لتشويه صورته ..
    و لكن بسبب غباء و جهل من وراء هذه الحملات يزداد التعاطف مع الرجل يوما بعد يوم

    Tyler_durden سابقا
    المشكلة ليست في إيجاد رئيس محترم و يخاف الله في شعبه ... المشكلة في إيجاد شعب محترم يعمل له رئيسه ألف حساب


  5. #55

    الصورة الرمزية hossaam

    رقم العضوية : 21802

    تاريخ التسجيل : 11Oct2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura

    السيارة: Honda CBR 250 R

    السيارة[2]: SEAT Leon

    الحالة : hossaam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tyler_durden مشاهدة المشاركة
    فعلا كثرة الإشاعات حول الرجل و التي تثبت الأيام أنها مجرد أكاذيب - كثرة هذه الإشاعات تؤكد أن الرجل توجد ضده حملة منظمة لتشويه صورته ..
    و لكن بسبب غباء و جهل من وراء هذه الحملات يزداد التعاطف مع الرجل يوما بعد يوم
    عندك حق 100%

    وانا شخصيا...كلما رايت تجاهل الجيش والاعلام ليه...
    بيزيد احساسي انه تعنت وتعصب ضد الرجل بدون سبب وجيه....
    ويزيد ايماني بصدقه في اطروحاته وانه عاوز يخدم البلد...

    وعلى رأيك ده ان شاء الله هييجي بنتيجة عكسية عند الناس...
    وزي ما بيقولوا...الممنوع مرغوب...

    http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic21802_5.gif


  6. #56

    الصورة الرمزية dr-mohamed

    رقم العضوية : 40918

    تاريخ التسجيل : 23May2009

    المشاركات : 4,852

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة

    السيارة: بروتون بيرسونا 2010 اوتو

    السيارة[2]: لانسر كريستالة 99 اوتوماتيك

    دراجة بخارية: لا يوجد ومش بحبها كمان

    الحالة : dr-mohamed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skybird مشاهدة المشاركة
    فسؤال هل الشعب غير مؤهل للديمقراطية هل يعني
    انه شعب معوق ذهنيا ؟
    ام تعني
    انه لم يتوافر لديه وسائل ممارسة الديمقراطية ؟
    اذا كنت تقصد الاولى فاقول لك "مؤهل"
    واذا كنت تقصد الثانية فاقول لك "غير مؤهل" الان
    لو اي جزئية غير مفهومة قل عليها وانا اضحها
    بالطبع الاولى لا
    سؤالي واضح ومحدد
    هل الشعب المصري مؤهل للديمقراطية الان ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


  7. #57

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-mohamed مشاهدة المشاركة
    بالطبع الاولى لا
    سؤالي واضح ومحدد
    هل الشعب المصري مؤهل للديمقراطية الان ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااا
    وأبصم بالعشرة ..........وواضحة ياد كترة طبعا ليه لا !

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  8. #58

    الصورة الرمزية khalil

    رقم العضوية : 7901

    تاريخ التسجيل : 24Mar2008

    المشاركات : 77

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندرية

    السيارة: فليشيا

    السيارة[2]: سوزوكى800cc

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : khalil غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-mohamed




    بالطبع الاولى لا
    سؤالي واضح ومحدد
    هل الشعب المصري مؤهل للديمقراطية الان ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



    لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااا
    وأبصم بالعشرة ..........وواضحة ياد كترة طبعا ليه لا !


    فى الهند ديمقراطية من خمسينات القرن الماضى

    أن الحديث مرآة الروح والإنسان يتحدث عاكسا ما بداخله


  9. #59

    الصورة الرمزية sama_Sama

    رقم العضوية : 22713

    تاريخ التسجيل : 20Oct2008

    المشاركات : 175

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: -

    السيارة[2]: كيا برايد سيدان 2004

    دراجة بخارية: -

    الحالة : sama_Sama غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مين البرادعي ده؟
    ده واحد مصري؟ أنا كنت بسمع الأسم ده أيام زمان لكن مش فاكر كان فين بالضبط
    بيعرف في السياسة ده ولا إيه؟
    بيتكلم بإسم مين علشان أنا وكل اللي أعرفهم ما يعرفهوش؟
    من الأخر كمان الكلام اللي بيقوله عادي وكلنا عارفينه وفكرنا فيه، وممكن أقولك أحسن منه كمان، مالوش فيه، يا ريت بيوجعش دماغنا بتطلعاته "الشخصية"


  10. #60

    الصورة الرمزية khalil

    رقم العضوية : 7901

    تاريخ التسجيل : 24Mar2008

    المشاركات : 77

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندرية

    السيارة: فليشيا

    السيارة[2]: سوزوكى800cc

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : khalil غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama_Sama مشاهدة المشاركة
    مين البرادعي ده؟
    ده واحد مصري؟ أنا كنت بسمع الأسم ده أيام زمان لكن مش فاكر كان فين بالضبط
    بيعرف في السياسة ده ولا إيه؟
    بيتكلم بإسم مين علشان أنا وكل اللي أعرفهم ما يعرفهوش؟
    من الأخر كمان الكلام اللي بيقوله عادي وكلنا عارفينه وفكرنا فيه، وممكن أقولك أحسن منه كمان، مالوش فيه، يا ريت بيوجعش دماغنا بتطلعاته "الشخصية"



    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟


    أن الحديث مرآة الروح والإنسان يتحدث عاكسا ما بداخله



 
صفحة 6 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. البرادعي يرى ان اجراء انتخابات مبكرة في مصر سيطيح بمكتسبات الثورة
    بواسطة A.Saad في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 24
    آخر مشاركة: 21-02-2011, 06:49 PM
  2. الدكتور البرادعي بطل الثورة
    بواسطة SkyBird في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 46
    آخر مشاركة: 11-02-2011, 04:12 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2