يأثم طبعا لمخالفته أمر النبي صلى الله عليه و سلم
لا يكلف الله نفسا الا وسعها ...... يسيبها و زي ما تطلع :)
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
بارك الله فيك يا محمد.....والله أنا لما شوفت موضوعك خفت ألاقي هجوم شديد ولكن الحمد لله في أدب في الحوار وقابليه للإستماع......والله جزاكم الله خيراً
أبو كمال.....ما شاء الله اللحية منورة.....مبارك إطلاق اللحية :b4_039:
الحمد لله علي نعمة الأسلام . اخوكم كان بيشرب سجاير اكتر من 20 سنه و كان علبتين في اليوم متكفنيش علما بان الوالد الله يرحمه مات و عمره 45 سنه بسرطان في الرئه من السجاير و كانت الوالده الله يرحمها لما عرفت اني بدخن زعلت مني جدا و قالت لي طيب اتعظ من اللي حصل لأبوك و لكن الشيطان الله يلعنه . الا ان جاء الهدي من ربك . كنت في الحج و في طرف المسجد الحرام كنت انا و صديق ليه واقفين بندخن . و جه سعودي اتعارك معانا ازاي بتدخن هنا و حصلت مشاجره كادت تصل للعراك بالأيدي . المهم الواحد اختلي بنفسه و فكرت في الأمر جديا و كنت بدات في اطلاق لحيتي ووجدت فعلا تعارض اطلاق اللحيه مع التدخين . و منَ الله علي بترك التدخين منذ اكتر من 20 سنه و الحمد لله . فدي فرصة طيبه للي عايز يبطل سجاير . يدعو الله و ينوي بجد و ربنا يهدي .
جزاك الله خيراً
والحمد لله ان الموضوع مقلبش خناقة
السلام عليكم ورحمة الله:
سبق أن نقلنا أقوال العلماء في اللحية وكانت كالآتي:
1-قول جمهور العلماء الحنفية والمالكية والحنابلة وبعض الشافعية تحريم حلق اللحية.
2-قول جمهور الشافعية وبعض المالكية بكراهة حلق اللحية وتبعهم بعض المعاصرين كالشيخ القرضاوي وغيره.
3-قول بعض الحنفية المتأخرين باستحباب إعفاء اللحية وليس الوجوب وتبعهم عليه بعض المعاصرين كالشيخ جاد الحق -شيخ الأزهر السابق-.
4-قول بعض المعاصرين بأنه اعفاء اللحية من العادات فقط كالشيخ شلتوت والشيخ محمد أبو زهرة -رحمهما الله- وغيرهما.
المفتي : د. رجب أبو مليح
حلق اللحية اختلف حوله الفقهاء بين مَن يقول بالتحريم ومَن يقول بالكراهة ومَن يقول بالجواز، ولكلٍّ أدلته التي يعتمد عليها، وما نرجحه للفتوى أن إعفاء اللحية سنةٌ مؤكدةٌ يثابُ فاعلها ولا يأثم حالقها، وقد يختلف أمر اللحية باختلاف الأشخاصِ والزمان والمكان.
فقد يكون إعفاؤها واجبًا إذا تعلَّق بها واجبٌ آخر كالدعوة إلى الله في بعض البلاد التي لا تتيسر إلا لمَن أعفى لحيته، حيث لا يقبل الناس منه حلالاً ولا حرامًا ولا أمرًا ولا نهيًا إلا إذا أطلق لحيته، وكما قرَّر الفقهاء أن ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب، فيصبح إعفاء اللحية في حق هذا الرجل واجبًا، وقد يكون مندوبًا أو مكروهًا أو محرمًا إذا فتن المسلم في دينه ومنع عن الدعوة أو هُدد في رزقه أو في بدنه وغير ذلك.
يقول فضيلة الشيخ جاد الحق علي جاد الحق شيخ الأزهر السابق في فتوى عن موضوع اللحية:
من المسائل الفقهية الفرعيَّة: موضوع اللحية، حيث تَكاثر الخلاف حولها بين الإعْفاء والحلْق، حتى اتَّخذ بعض الناس إعفاء اللحية شعارًا يُعرف به المؤمن من غيره.
والحق أن الفقهاء اتفقوا على أن إعفاء اللحية، وعدم حلْقها مأثور عن النبي- صلى الله عليه وسلم- فقد كانت له لِحيةٌ يُعنَى بتنظيفها وتخليلها، وتمشيطها، وتهذيبها لتكون متناسبة مع تقاسيم الوجه والهيئة العامة.
وقد تابع الصحابة- رضوان الله عليهم- الرسول- صلى الله عليه وسلم- فيما كان يفعله وما يختاره.
وقد وردت أحاديثُ نبويةٌ شريفة تُرغِّب في الإبقاء على اللحية، والعناية بنظافتها، وعدم حلْقها، كالأحاديث المُرغِّبة في السواك، وقصِّ الأظافر، واستنشاق الماء.
وممَّا اتفق الفقهاء عليه أيضًا أن إعْفاء اللحية مَطلوب، لكنهم اختلفوا في تكييف هذا الإعفاء، هل يكون من الواجبات أو مِن المندوبات، وقد اختار فريق منهم الوجوب، وأقوى ما تمسَّكوا به ما رواه البخاري في صحيحه (فتح الباري بشرح صحيح البخاري جـ 10 ص: 349، مكتبة الغزالي بدمشق- مؤسسة مناهل العرفان ببيروت). عن ابن عمر عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "خالِفُوا المُشركينَ، ووَفِّرُوا اللِّحى، واحْفُوا الشوارب".
وما رواه مسلم (صحيح مسلم بشرح النووي جـ 3 ص: 146 ـ 147 ط. دار الكتب العلمية) في صحيحه عن ابن عمر عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "احْفُوا الشوارِبَ واعْفُو اللِّحَى"، حيث قالوا: إن توفيرها مأمور به، والأصل في الأمر أن يكون للوجوب إلا لصارفٍ يَصْرِفُهُ عنه، ولا يُوجد هذا الصارف، كما أن مُخالفة المشركين واجبةٌ، والنتيجة أن توفير اللحْية، أيْ: إعفاءها واجبٌ.
قال الإمام النووي (المرجع السابق ص: 151) في شرحه حديث: "احْفُوا الشوارب واعْفوا اللِّحَى": إنه وردت رواياتٌ خمسٌ في ترْك اللحْية، وكلها على اختلافها في ألفاظها تدلُّ على ترْكها على حالها.
وممَّا رَتَّبُوه على القول بوُجوب إعفاء اللحية: ما نقله ابن قدامة الحنبلي (جـ 8 ص 433 باب التعزير في الإسلام) في المُغني: أن الدية تجب في شَعْر اللحية عند أحمد، وأبي حنيفة والثوري، وقال الشافعي ومالك: فيه حكومة عدْلٍ، وهذا يُشير إلى أن الفقهاء قد اعتبروا إتلاف شَعر اللحية حتى لا يَنبت جِنايةٌ من الجنايات التي تَستوجب المُساءلة: إما الدية الكاملة كما قال الأئمة أبو حنيفة وأحمد والثوري، أو دِية يُقدرها الخبراء كما قال الإمامان: مالك والشافعي.
وذهب فريقٌ آخر إلى القول بأن إعفاء اللحية سُنَّة يُثاب فاعلها ولا يُعاقب تاركها، وحلْقها مَكروه، وليس بحرام، ولا يُعَدُّ مِن الكبائر، وقد استندوا في ذلك إلى ما رواه مسلم (صحيح مسلم بشرح النووي جـ 3 ص: 147 ط. دار الكتب العلمية- ببيروت) في صحيحه عن عائشة عن النبي- صلى الله عليه وسلم- قال: "عشْرٌ مِن الفطرة: قصُّ الشارب، وإعفاء اللحْية، والسواك، واستنشاق الماء، وقصُّ الأظفار، وغسْل البراجِم (البراجم: مَفاصل الأصابع من ظهر الكف "بتصرُّف: مختار الصحاح").ونَتْفُ الإبِط، وحلْق العانَة، وانتقاص الماء (انتقاص الماء: يعني الاستنجاء). قال مصعب: ونسيتُ العاشرة إلا أن تكون المَضمضة.
حيث أفاد الحديث أن إعفاء اللحية من السُنَن والمَندوبات المَرغوب فيها إذ كل ما نصَّ عليه من السُنَن العادية.
وقد عقَّب القائلون بوُجوب إعفاء اللحية على القائلين بأنه مِن سُنَنِ الإسلام ومَندوباته بأن إعفاء اللحية جاء فيه نصٌّ خاصٌّ أخرجها عن الندْب إلى الوُجوب، وهو الحديث المذكور سابقًا"خالِفوا المُشركين..".
وردَّ أصحاب الرأي القائل بالسُنَّة والندْب بأن الأمر بمُخالفة المُشركين لا يتعيَّن أن يكون للوُجوب، فلو كانت كلُّ مُخالفةٍ لهم مُحتَّمة لتحتَّم صبْغ الشعر الذي وَرَدَ فيه حديث الجماعة: "إن اليهود والنصارى لا يَصبغون فخَالِفُوهم". (رواه البخاري ومسلم وأبو داود والترمذي والنسائي ـ التاج الجامع للأصول جـ 3 ص: 173) مع إجماع السلف على عدم وُجوب صبْغ الشعر، فقد صبَغ بعض الصحابة، ولم يصبغ البعض الآخر كما قال ابن حجر في فتح الباري، وعزَّزوا رأيهم بما جاء في كتاب نهج البلاغة (جـ 2 ص: 141): سُئل عليٌّ كرَّم الله وجهه عن قول الرسول- صلى الله عليه وسلم-:"غيِّروا الشَّيْبَ ولا تَشَبَّهُوا باليهود".
قال: إنما قال النبي ذلك والدِّينُ قُلٌّ، فأما الآن وقد اتَّسع نطاقه، وضرب بجرانه فامرؤٌ وما يَختار..
مِن أجل هذا قال بعض العلماء: لو قيل في اللحْية ما قيل في الصبْغ مِن عدم الخُروج على عرف أهل البلد لكان أولَى، بل لو تركت هذه المسألة وما أشبهها لظُروف الشخص وتقديره لمَا كان في ذلك بأس.
وقد قيل لأبي يوسف صاحب أبي حنيفة- وقد رُؤي لابسًا نَعْلَيْنِ مَخْصُوفيْن بمَسامير- إن فلانًا وفلانًا من العلماء كرِهَا ذلك؛ لأن فيه تَشَبُّهًا بالرهبان فقال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يلبسُ النعال التي لها شعْر، وإنها مِن لبس الرهبان.
وقد جرَى على لسان العلماء القول: بأن كثيرًا ممَّا ورَد عن الرسول- صلى الله عليه وسلم- في مثل هذه الخِصال يُفيد أن الأمر كما يكون للوُجوب يكون لمُجرد الإرشاد إلى ما هو الأفضل، وأن مُشابهة المُخالفين في الدِّين إنما تَحرُم فيما يُقصد فيه الشبه بشيء مِن خصائصهم الدينية، أمَّا مُجرَّد المشابهة فيما تجري به العادات والأعراف العامة فإنه لا بأْس بها ولا كَراهة فيها ولا حُرمة.
لمَّا كان ذلك كان القول بأن إعفاء اللحية أمر مَرغوب فيه، وأنه من سُنَن الإسلام (بيان للناس جـ 2 ص: 328، الفتاوى الإسلامية جـ 10 ص: 3478، جـ 9 ص: 3018). لتي ينبغي المحافظة عليها مقبولاً، وكان مَن أعفَى لحْيته مُثابًا، ويُؤجَر على ذلك، ومَن حلَقها، فقد فعل مَكروهًا، لا يأثَمُ بفِعله هذا اعتبارًا لأدلة هذا الفريق.
المصدر http://www.ikhwanonline.com/Article....9675&SecID=365
عايز أقول حاجة ....... لكل الأخوة فى الموضوع او المنتدى
انا مش باصص للموضوع ..... حلق اللحية حرام ولا لأ
لأ اللى انا بتمناه ان المسلم مايحكمش على اخيه المسلم من زاوية حاجة زى اللحية
فى ناس كتير مربية اللحية و مش مسلمين كويسين ...... و فيه ناس كتير مش مربياها و مسلمين كويسين
و العكس صحيح طبعا
ليه بقول الكلام ده ؟؟؟؟ لأنى أعرف ناس للأسف بيتعاملوا مع حليقى اللحية على اساس انهم اثمين و و بعيدين عن الأسلام
و ناس تانية تتعامل مع مطلقى اللحية على اساس انهم متطرفين و متشددين
بلاش حاجة زى دى ...... نسخدمها فى تصنيف المسلمين
يارب يكون قصدى واضح
كلام سليم
كتير من الملتحين محتاجين يراجعوا نفسهم في بعض الحاجات بس أظن الغالبية كويسين و الحليقين كتير منهم كويسين جدا بس يبقوا أحسن لو أطلقوا لحاهم أمتثالاً لأمر النبي صلى الله عليه وسلم
من الأيات اللي كان ليها الفيصل معايا في موضوع اللحية ده:
"قل إن كنتم تحبون الله فاتبعون يحببكم الله"
"وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمراً أن يكون لهم الخيرة من أمرهم"
"فلا وربك لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في أنفسهم حرجاً مما قضيت ويسلموا تسليما"
وعشان عرفت إن النبي صلى الله عليه وسلم أنفع لنفسي مني "النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم" يعني لو هو عليه الصلاة والسلام قضى أمر و مكنش الأمر على هوايا فأكيد أمره أنفع وأفضل ليا من هوى نفسي
واللحية مش سنة عن النبي محمد صلى الله عليه وسلم بس دي سنة عن كل الانبياء ودا يدل على فضلها وأهميتها
أخيرا اللحية من سنن الفطرة قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: عشر من الفطرة : قص الشارب ، وإعفاء اللحية ، والسواك ، واستنشاق الماء ، وقص الأظفار ، وغسل البراجم ، ونتف الإبط ، وحلق العانة ، وانتقاص الماء . قال زكرياء : قال مصعب : ونسيت العاشرة . إلا أن تكون المضمضة . زاد قتيبة : قال وكيع : انتقاص الماء يعني الاستنجاء . الراوي: عائشة المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 261
خلاصة حكم المحدث: صحيح
قال ربنا : قل انما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها و ما بطن
بعني لو حلق اللحيه حرام فهو فاحشه بنص القران و خذ بالك معايا انه حرام لأنه فاحشه و ليس فاحشه لأنه حرام
عايز افهم كيف يمكن ان يكون حلق اللحيه فاحشه ؟
كان عندنا دكتور ملتحى فى الكلية كل ما يلاقى العدد زاد حواليه و هو بيتكلم عن الدين يخاف و يفضنا
دلوقتى ممكن يبقى نص الدفعة حواليه و بيكمل فجيت قلتله اى تجمع اكتر من خمسة ممنوع فراح قالى اى تجمع اقل من خمسة و مفيهوش على الاقل اتنين ملتحين حرام-بيهرج طبعا-
خلاص مبقاش فيه خوف بس انا مبحبش اللحية تبقى طويلة لو ينفع تبقى زى احمدى نجاد انا موافق اطول من كدة مش هستحملها
الفعل نفسه ليس فاحشة وإنما الفاحشة أن يقول لك النبي صلى الله عليه وسلم أفعل فتقول بلسان المقال أو بلسان الحال لن أفعل و تفضل هواك على أمر النبي ودا مصداق قول الله "فإن لم يستجيبوا لك فاعلم أنما يتبعون أهواءهم"
عموما حضرتك لو مش مقتنع ممكن تتناقش مع حد من أهل العلم بس يكون عالم بجد
الأمر بسيط جداً ومش محتاج كل هذه الأدلة.....الأمر واضح وصريح
قال تعالى " لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ " الأحزاب 21
وقال تعالى " وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِيناً " الأحزاب 36
وقال تعالى " وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا " الحشر 7
وقال تعالى " فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ " النور 63
وقال تعالى " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ " النساء 59
هذا دليل صريح ومش محتاج تفسير وأدلة على وجوب طاعة الله ورسوله وطاعة الرسول واجبة علينا والتأسي به من أفضل الأعمال وأننا لسنا مخيرين في أوامر الله ورسوله ويجب علينا الأمتثال والسمع والطاعة على كل حال
روى مسلم في صحيحه من حديث ابن عمر: أمر النبي صلى الله عليه وسلم بإحفاء الشوارب وإعفاء اللحية
وقال صلى الله عليه وسلم " أنهكوا الشوارب وأعفوا اللحى "
وقال صلى الله عليه وسلم " جذوا الشوارب وأرخوا اللحى "
وقال صلى الله عليه وسلم " خالفوا المشركين وفروا اللحى وأحفوا الشوارب "
أعفوا - أرخوا - فروا ..الأمر صريح وواضح على وجوب إطلاق اللحية
وكأنني واقف أمام رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يقول لي ويأمرني يا فلان أعف لحيتك.....هل سأقول له سمعاً وطاعةً يا رسول الله..... أم أجادل في الأمر
ولو عايزين أدلة من أقوال الأئمة والعلماء عندي كنز به جميع أدلة أهل العلم على وجوب إطلاق اللحية والرد على الدعاة المعاصرين الذين يقولون بأن اللحية سنة مستحبة وليست واجبة
و الله حاولت كتيييير اربيها بس مش عارف بيجيلي التهابات و حبوب و وشي بيبوظ
بس الحلاق قالي على فكره ان شاء الله تنفع
احلق دقني بالماكينه الكهرباء لحد اما تنعم اسبها بقى
ادعولي
ليا طلب بسيط:
اللى مش هيربى لحيته دلوقت مافيش لزوم يقول انها مش واجبة والسنة مش لازم نتبعها واللى يخالفها لا يأثم والكلام اللى أسوأ من حلقها ده ... مش عايز تحلقها براحتك بس متفتيش فيما لا تعلم وتسئ دون أن تدرى لما ومن يفترض أن تتبعه
----------------
ملحوظة للى بيقول اللحية بتجيب حساسية: أحب أعرف حضرتك إن حلاقتها هو اللى بيجيب الحساسية .. دا حتى اخواننا اللى كانوا بيتمسكوا كانوا بيقولوا فى التحقيق ان عندهم حساسية علشان كده سابوها ... نيجى دلوقت نلاقى العكس إن اللى يربيها تجيلوا حساسية!
مفيش حاجة اسمها ان السنة مش لازم نتبعها ...... لأ طبعا امال احنا مسلمين ازاى ؟؟؟؟
انا بتكلم على اساس فتاوى لعلماء و شيوخ كبار مش كلام اى حد من العامة مثلا ..... انهم افتوا بعدم وجوب اطلاق اللحية و ان حلقها مكروه و ان كان لايأثم تاركها و يثاب فاعلها
الموضوع ببساطة تانى ....... فيه خلاف بين العلماء
بص يا اخي
اللي اسمع عنه
و الاخوه الافضل يصححولنا
ان ايمان العبد يزيد و ينقص
يزيد بالطاعات و ينقص بالردي
و كما هو معلوم ان الايمان هو المحرك لكل مسلم
علي سبيل المثال لما كان ايمان الصحابه في الافق كان لهم اعمال تفوقنا كثيرا
و هكذا
اي اذا هممت بفعل خير
و استثقلته
فعليك بزياده الطاعات حتي يعنك الله
يعني مثلا
زود الصدقه
زود السنن
دعيت ربنا في الصلاه انه يتوب عليك من السجاير كم سنه ؟؟؟20-30-حتي اربعين
سيدنا نوح دعا كم سنه
و لا اساسا مدعيتش
شد شويا و ادعي اكتر
زود القيام حبتين
زود قراة قران
يعني حاول بكل الطرق زياده الايمان هتلاقي ان شاء الله كل طاعه ميسره باذن الله
و جزاكم الله الف خير
أنا مش بتكلم عن الخلاف ولا كنت أقصد حضرتك أصلا .. كلامى عام جدا جدا وأرجو تذكره من مخالفى أو رافضى موضوع إطلاق اللحية
http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...t-top-left.gif اقتباس http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...-top-right.gif
http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...ot-by-left.gif المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ateef http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...t-by-right.gif
http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...p-right-10.gif
انا اللى يمكن مخلينى مش مربيها انى بشرب سجاير,,حاسس ان مينفعش دى مع دى..
حاسس انى لو ربتها وفى نفس الوقت بشرب سجاير,,هكون بشوه صورة الدين او حاجة زى كده....
ومحدش يقولى بطل سجاير,,عشان حاولت وبحاول..
انا الحمد لله بصلى الفروض والسنن,,بس مش لاقى دخلة لللحية,,,محد يدلنى وياخد فىَّ ثواب...
انا عارف ان مجرد امر الرسول بيها فده كفايه,,بس النفس ضعيفة..
http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...t-bot-left.gif
http://www.nilemotors.net/Nile/Arabi...-bot-right.gif
للأسف من تبعات الذنب إنه بيقرب فاعله من سيئات أخرى وينهاه عن أعمال صالحات والأولى محاربة النفس لا اتباع وساوس الشيطان وربنا يعيننا كلنا على اتباع الأوامر واجتناب النواهى
من الأقوال المنكرة قول "اختلافهم رحمة" اللي اصلا مالوش أصل في الشرع و لا قاله حد ..... الاختلاف مش رحمة خالص ......
و من تتبع الرخص فقد تزندق ...... تتبع الرخص بمعنى ان بعض المسلمين في كل موقف يدور على شيخ بيحلل له الموضوع و يبقى كده خلصت و حطها في رقبة عالم و اطلع سالم ..........
لو فيه شيخ أحل حلق اللحية .... اسمع منه و شوف دليله من الكتاب و السنة
و لو فيه شيخ قال حلقها حرام ...... اسمع منه و شوف دليله من الكتاب و السنة
انت مش شايف ان اما الرسول عليه الصلاة و السلام يقول "و اعفوا اللحية" ..... و الله تعالى يقول "و أطيعوا الله و أطيعوا الرسول" ...... و "ما أتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا" ....... يبقى المفروض نطيعه و لا ندور على شيخ - مهما علي مقامه فمقامه أدنى من الرسول بمراحل - يقول لنا لأ مستحب !!
و شيوخ اكبر منهم قالوا ان حلقها إثم ...... ليه دايما في الدين ندور على الفتوى الأسهل و نمشي وراها ؟
كلام سليم
والحق الذي ترشد إليه السنة الشريفة وآداب الإسلام هو أن أمر الملبس والمأكل والمشرب وهيئة الإنسان الشخصية لا تدخل في العبادات التي ينبغي على المسلم الالتزام بها بما كان عليه رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم وأصحابه، وإنما للمسلم أن يتبع فيها ما تستحسنه بيئته ويألفه الناس ويعتادونه ما لم يخالف ذلك أيضًا أو حكمًا متفقًا عليه.
[/QUOTE]
معلش ثانيه
مكنا بنتكلم بالدليل
الكلام بقي ده ايه الدليل عليه ؟
مش ده يتعارض مع الحديث اللي هو ذكره ؟
مش ده يعتبر اتباع هوي النفس اني اعمل اللي اشوفه يعجبني و اسيب اللي مش عاجبني ؟؟؟
وإعفاء اللحية أو حلقها من الأمور المختلفة في حكم الأمر الوارد فيها؛ فبعض العلماء قالوا: إن الأمر يفيد الوجوب، وعليه فإنه إطلاق اللحية عندهم واجب، وحلقها يعتبر من المنكرات، وبعضهم قال بالكراهية.
[/QUOTE]
نفس الشيء
فين الدليل
و مين المختلفين
انا مشفتش و مسمعتش عن عالم اختلف في الامر ده و قال الاراء دي
بس مش مشكله نعرف بس
اين الدليل
وقال البعض إن الأمر للندب، وعليه فإن إطلاق اللحية عندهم مندوب؛ لأنها أمر رغَّب فيه الإسلام كما رغَّب في السواك وقص الأظافر وغير ذلك من سنن الفطرة، وسمَّوها سنةً؛ يُثاب عليها فاعلها ولا يعاقب تاركها، وهذا ما نميل إليه في الفتوى.
أما بالنسبة لمقدار طول اللحية فنفيد بالآتي:
أن الأخذ من طولها وعرضها فحسن، وتُكره الشهرة في تعظيمها كما تكره في قصها وجزها، وقد اختلف السلف في ذلك؛ فمنهم من لم يحد بحد، بل قال لا يتركها إلى حد الشهرة، ويأخذ منها، وكرَّه مالك طولها جدًّا، ومنهم من حدَّ وما زاد عن القبضة فيُزال، ومنهم مَن كرَّه الأخذ منها إلا في حجٍّ أو عمرةٍ.
[/QUOTE]
نفس الشيء
الدليل بالله عليك
وإن كنت أنبه الإخوة الأعزاء أصحاب هذه الأسئلة ألا يجعلوا من إطلاق اللحية أو حلقها أو تقصير الثوب أو إطالته قضيةَ القضايا ومحلاً للنزاع والاتهامات والخلافات؛ فهي قضية هينة لا تستأهل أن نضيِّع فيها وقتنا وجهدنا وأمامنا الهموم، سواءٌ الفردية أو الاجتماعية العامة، ما يشغلنا عن هذه الصغائر، ولا داعيَ لأن نصف المسلمين طبقًا للحية؛ فهذا طليق وهذا حليق.
وهذه أمورٌ ندعو الله أن يبعدنا عنها؛ صونًا لجمع كلمة المسلمين وتوحيد صفهم ووحدتهم، وبرًّا بآبائنا وأهلينا.. إنه سميع قريب، والله تعالى أعلم.
[/QUOTE]
يا عيني
اهو ده الهدف
يا سيدي فكك
لحيه مين و الناس نايمين
نفض ياباشا
و عيش و سيبني اعيش و انسي و خد البنسه
هو ده الهدف
سيبك من اللحيه
يا سلام
بقي الكلام في اللحيه من وجهه نظره مش مهم
و هي لو مش مهمه سيدنا محمد اتكلم عليها ليه ؟
بلاش
ايه اللي دخل موضوع التقصير و الراجل بيسأل علي اللحيه ؟
ده ايه ده يا جدعان
يعني مثلا
يجي واحد يسال حد عن حكم اللحيه
يقعد يقوله اراء بلا دليل
و في الاخر يقوله و من رائيي سيبك من اللحيه يا عم و التصير و البتاع
ايه اللي جاب ده لده
و الله انا بفهم غلط
متفهمونا يا اخواننا
وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
والله أعلم
منقول من موقع الأخوان المسلمين
إخوان أون لاين - اسألوا أهل الذكر - حكم اللحية في الإسلام[/QUOTE]
ايوا
الموضوع
ما تميل اليه نفسك
متقوليش بقي اصل مش عارف ايه
و انت مجبتش دليل واحد
بجد منتظر تعليق الاخوة الزملاء ضروري اوي علي تعليقي ده
تم حذف المشاركة والردود عليها للخروج عن سياق موضوع النقاش
م ع 7
سيتم غلق الموضوع لمد ساعة لاتاحة عودة الهدوء والنقاش العقلانى غير المتعصب
معلش ثانيه
مكنا بنتكلم بالدليل
الكلام بقي ده ايه الدليل عليه ؟
مش ده يتعارض مع الحديث اللي هو ذكره ؟
مش ده يعتبر اتباع هوي النفس اني اعمل اللي اشوفه يعجبني و اسيب اللي مش عاجبني ؟؟؟
وإعفاء اللحية أو حلقها من الأمور المختلفة في حكم الأمر الوارد فيها؛ فبعض العلماء قالوا: إن الأمر يفيد الوجوب، وعليه فإنه إطلاق اللحية عندهم واجب، وحلقها يعتبر من المنكرات، وبعضهم قال بالكراهية.
[/QUOTE]
نفس الشيء
فين الدليل
و مين المختلفين
انا مشفتش و مسمعتش عن عالم اختلف في الامر ده و قال الاراء دي
بس مش مشكله نعرف بس
اين الدليل
وقال البعض إن الأمر للندب، وعليه فإن إطلاق اللحية عندهم مندوب؛ لأنها أمر رغَّب فيه الإسلام كما رغَّب في السواك وقص الأظافر وغير ذلك من سنن الفطرة، وسمَّوها سنةً؛ يُثاب عليها فاعلها ولا يعاقب تاركها، وهذا ما نميل إليه في الفتوى.
أما بالنسبة لمقدار طول اللحية فنفيد بالآتي:
أن الأخذ من طولها وعرضها فحسن، وتُكره الشهرة في تعظيمها كما تكره في قصها وجزها، وقد اختلف السلف في ذلك؛ فمنهم من لم يحد بحد، بل قال لا يتركها إلى حد الشهرة، ويأخذ منها، وكرَّه مالك طولها جدًّا، ومنهم من حدَّ وما زاد عن القبضة فيُزال، ومنهم مَن كرَّه الأخذ منها إلا في حجٍّ أو عمرةٍ.
[/QUOTE]
نفس الشيء
الدليل بالله عليك
وإن كنت أنبه الإخوة الأعزاء أصحاب هذه الأسئلة ألا يجعلوا من إطلاق اللحية أو حلقها أو تقصير الثوب أو إطالته قضيةَ القضايا ومحلاً للنزاع والاتهامات والخلافات؛ فهي قضية هينة لا تستأهل أن نضيِّع فيها وقتنا وجهدنا وأمامنا الهموم، سواءٌ الفردية أو الاجتماعية العامة، ما يشغلنا عن هذه الصغائر، ولا داعيَ لأن نصف المسلمين طبقًا للحية؛ فهذا طليق وهذا حليق.
وهذه أمورٌ ندعو الله أن يبعدنا عنها؛ صونًا لجمع كلمة المسلمين وتوحيد صفهم ووحدتهم، وبرًّا بآبائنا وأهلينا.. إنه سميع قريب، والله تعالى أعلم.
[/QUOTE]
يا عيني
اهو ده الهدف
يا سيدي فكك
لحيه مين و الناس نايمين
نفض ياباشا
و عيش و سيبني اعيش و انسي و خد البنسه
هو ده الهدف
سيبك من اللحيه
يا سلام
بقي الكلام في اللحيه من وجهه نظره مش مهم
و هي لو مش مهمه سيدنا محمد اتكلم عليها ليه ؟
بلاش
ايه اللي دخل موضوع التقصير و الراجل بيسأل علي اللحيه ؟
ده ايه ده يا جدعان
يعني مثلا
يجي واحد يسال حد عن حكم اللحيه
يقعد يقوله اراء بلا دليل
و في الاخر يقوله و من رائيي سيبك من اللحيه يا عم و التصير و البتاع
ايه اللي جاب ده لده
و الله انا بفهم غلط
متفهمونا يا اخواننا
[/FONT]
[/COLOR][/FONT]
[/FONT]وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
والله أعلم
منقول من موقع الأخوان المسلمين
إخوان أون لاين - اسألوا أهل الذكر - حكم اللحية في الإسلام[/QUOTE]
ايوا
الموضوع
ما تميل اليه نفسك
متقوليش بقي اصل مش عارف ايه
و انت مجبتش دليل واحد
بجد منتظر تعليق الاخوة الزملاء ضروري اوي علي تعليقي ده[/QUOTE]
:mahf(5): برافو الحوار كان ماشي راقي
نقطة تحول أحييك عليها
بدل ماتركز في ألي كاتبه وتقولني كلام ماقلتوش أنا قلت باللفظ(وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
والله أعلم)
لم أقل رأي الشخصي بل ما أميل له من رأي العلماء بعدم أثم حالق لحيته
كنت سألت عن الأدلة بدل أسلوب أصطياد وتحريف المعنى بتغير معنى الجملة
ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
اخواني الفضلاء
نحن لسنا علماء ولكننا ننقل كلامهم وننشره وهذا النقل مسؤولية فأما ان ننقل خيرا او ننقل شرا و نحن مسؤولون عن هذا النقل ...لابد عندما ننقل شيء متعلق بحكم شرعي يجب ان يكون مؤيدا بالدليل من الكتاب والسنة فأذا اختلفنا نرد الأمر الى اهل العلم...لا يجب ان نجادل او ان نسيء الظن او ان يقوم احدنا بتجريح الأخر فنحن لم نخلق علماء ولسنا علماء بل طول حياتنا نتعلم ونبحث ولا بد ان تقابل الحجة بالحجة لاغير ذلك.
المهم استكمالا لحوارنا الراقي الهاديء هناك اشكال واختلاف اثير حول الحكم الشرعي في مسألة اللحية كنت اتمني الا يثار حتي لا نطول في الحديث .
في البداية اود ان اوضح ان لا يجوز ان يكون هناك اجتهاد مع نص..وهناك قاعدة فقهية وهي مهمة جدا جدا تقول ( العمل بالظاهر واجب الا بدليل يصرفه عن ظاهره) طب يعني ايه الكلام ده.
الأدلة التي نقلت عن ان اللحية سنة مستحبة او او ان حلقها مكروه ليست ادلة وانما هي اجتهادات وهذه الأجتهادات كانت دون دليل و تعارضت مع نص فكيف يحتج بأجتهاد ورأي عالم مع وجود دليل خاصة ان هذا الدليل يعارضه؟
هناك امر اخر...وهو مهم جدا لكي يتحول الأمر من امر واجب الى سنة مستحبة لا بد ان يكون هناك صارف...يعني ايه صارف؟
يعني مثلا نهي النبي صلي الله عليه وسلم ان يبول الرجل واقفا..كده النهي ده يفيد التحريم ..تمام كده بس النبي صلي الله عليه وسلم بال واقفا ...الفعل الثاني هو ده بقي الصارف يبقي كده النهي يفيد الكراهة مش التحريم.
طب نطبق المثال علي موضوع اللحية النبي امر بها بقوله( اعفوا, وفروا) ده طلب نوعه امر يفيد الوجوب...طب فيه صارف يخللينا نقول ان اللحية سنة مستحبة ؟!يعني فيه دليل صحيح ان النبي عليه الصلاة والسلام حلق لحيته او اخذ منها حتي؟ بالتأكيد لا يوجد والا كان حجة قوية لمن قال بأنها سنة مستحبة.
أحسنت يا مولانا :)
:mahf(5): برافو الحوار كان ماشي راقي
نقطة تحول أحييك عليها
بدل ماتركز في ألي كاتبه وتقولني كلام ماقلتوش أنا قلت باللفظ(وهذا ما أميل له عن نفسي بأنه سنة أن أخذت بها أثبت وأن لم تأخذ بها لم تأثم
والله أعلم)
لم أقل رأي الشخصي بل ما أميل له من رأي العلماء بعدم أثم حالق لحيته
كنت سألت عن الأدلة بدل أسلوب أصطياد وتحريف المعنى بتغير معنى الجملة
[/QUOTE]
بالله عليك متزعل
يا سيدي مش بقولك كلام
و مش هكمل كلام الا لما تقوللي انك هديت خالص و من جواك مش زعلان
انت فهمت قصدي غلط
و انت و علي الرغم ان ده اول حوار مباشر بيني و بين حضرتك
الا اني اعرف حضرتك و ارائك المعتبره من مشاركاتك
و انا اعتبر من جمهورك كمان
بالله عليك متزعل
هدفي الحوار البناء
و و الله ما قصدت تحريف و لا اي شيء
يا اخي ان كنت زعلتك اناشدك الله متزعلش مني
و ان كنت شايف اني اخطأت في حقك سامحني بالله عليك
و لك مني كل الشكر
و زي ما قلتلك مش هكمل نقاش في هذا الموضوع الا لما تأكد لي انك مش زعلان لان يمكن انت فهمت قصدي غلط
اخي في الله
ابو الوليد
محمد محمد
بارك الله فيك
و نفع بك
أحسنت يا أبا الوليد :tumb:
طب يا جماعة معلش استحملونى فى ردى ...... بس انا مثلا شاب فى كلية وكده .... صعب اوى بالنسبالى انى اربى لحيتى
يعنى انا مثلا لما بيحصلى ظرف وببقى متضايق واسيب دقنى بيبقى منظرى فظيع جدا .... اصلا انا دقنى مش كلها بيطلع فيها شعر وده بيخلى المنظر وحش جدا
تانى حاجة انا شاب وليا نظام حياة مثلا خروجات مع اصدقاء وكده ..... فصعب جدا استمر فى الحياة ده كده بالحلية
انا بصراحة نفسى انها متكونش فرض علشان انا عارف انى مش هقدر اطبقه ... انا مقدرش اقول على نفسى متدين .... بس الحمد لله مواظب على الصلاوات الخمس بس يعنى اصلى وبعد كده بشوف دنيتى وكليتى وخروجاتى
كل ده مش هينفع مع اللحية .... بصراحة مش عارف اعمل ايه ....
مقدر حيرتك و هنستحملك و استحملنا برضه يا ريت :)
ايه علاقة انك شاب و في كلية بتربية اللحية ؟ اللحية مش للعواجيز و لا هتمنعك من المذاكرة :)
اما تتقل هتغطي عالمناطق دي ..... و انا كمان كنت زيك في الأول
و بعدين الشيطان اللي بيصورلك ان منظرك فظيع ......
على اعتبار ان اللحية وزنها 25 كيلو و هتبقى تقيلة و مش هتعرف تخرج بيها ؟ :36_1_1[1]:
ايه المشكلة؟ التحي و اخرج ......
مش هتقدر تطبقه ليه؟
و ليه ما تقولش على نفسك متدين؟ انت مش مسلم و بتصلي و بتصوم و بتأدي فروضك؟
و لا انت فاكر متدين زي فيلم الارهابي كده ...... حياته كلها دين او ارهاب :36_1_1[1]:
لا المتدين بيأدي فروضه .... و بيهزر و يهرج و يخرج و يتفسح و يسافر برضه :) .... و بيشوف دنيته و كليته و خروجاته برضه ..... مش قاعد في صومعة
ليه بس مش هينفع ممكن توضح لي؟؟؟؟
انا كنت زيك كده بالضبط بس قررت ان طاعه الله اهم من اى شىء اخر واعفيت لحيتى
واليك ما حدث بعد ذلك
لم اخسر اى احد من اصدقائى بل على العكس تماما بقى بيخدوا ارائى فى كل حاجه وهما لحد دلوقتى نفس شلتى من 10 سنين تقريبا والحمد لله
ما عند الله ينال بطاعته والله ان عزمت النيه لله سيعينك الله وسيلتحى كثيرا من اصدقائك واهل بيتك على يديك ان شاء الله